Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms1601
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 338
    • P-Pohjanmaa

    530e vetokoukku?

    Moi!

    On alkanut tämä 530e kiinnostaan, mutta saako näihin jälkiasennettua verokoukkua? Katellut ennen 6/19 valmistettuja ja sitä uudempaa joka tuon jälkeen valmistettu.
    Koukun valmistajat antaa kyllä tyypin mikä autoon soveltuu ja antaa vuodet -17-20 ja siitä eteenpäin, mutta onnistuuko se aivan näin helposti?

    530e G30 M-Sport -21
    ***********************
    Ex Audi A6 allroad -17
    Ex X5 xd30 M-Sport -14
    Ex 530dA F11 M-Sport -11
    Ex E61 530xD M-Sport -08
    Ex 530DAT E61
    Ex E39 M-Sport
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1416

    #2
    Vetomassa lienee 0kg. Eli fillarin kuljetus lähinnä vois onnistua?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • jms1601
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 338
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Kyllä tuossa Ramederin sivulla 2000kg vetomassa on, mutta liekkö paikkaansapitävä. Pitääkö katsastuttaa myös koukun kanssa vai onko umpikuja koko koukku asia. Näihin uudempiin xdrive:n saa jo koukunkin, mutta vanhemiin takapotkuihin ei tieten ole edes tehtaalta saanut koukkua.
      530e G30 M-Sport -21
      ***********************
      Ex Audi A6 allroad -17
      Ex X5 xd30 M-Sport -14
      Ex 530dA F11 M-Sport -11
      Ex E61 530xD M-Sport -08
      Ex 530DAT E61
      Ex E39 M-Sport

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 406
        • Oulu

        #4
        Koukku voi ollakin 2000kg (voi olla jopa sama koukku kuin esim bensavehkeissä joille luvataan oikeasti vetokykyä). Mutta siitä ei ole hyötyä jos autonvalmistaja ilmoittaa autolle 0 kg. Pienempi määrää vetopainot.
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • shawela
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 364
          • Oulu

          #5
          Vasta selvittelin asian perinpohjin. Suurin osa alle 20 vuosimalleista on vetomassaltaan 0kg. Näihin koukun voi asentaa, mutta mitään ei saa vetää. Joissakin harvoissa yksilöissä on tehtaan koukku ja vetomassa 2000kg. Myös joitain virheellisesti rekisteröityjä koukuttomiakin löytyy joissa n.2000kg vetomassat. Sitten on vielä koukuttomia yksilöitä joissa vetomassa on vain 750kg.

          21 ja sitä uudemmissa kaikissa vetomassa n.2000kg

          Kaikki em. massat on jarrullisia vetomassoja. Eli kannattaa katsoa trafilta em. tiedot ennen auton hankintaa

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 406
            • Oulu

            #6
            BMW:llähän ”vuosimalli” yleensä vaihtuu tehtaalla kesälomien aikaan. Eli jos -21 malleista alkaen on kunnon vetopainoja, -20 malleja löytyy varmaankin sekä että riippuen onko valmistettu alku vai loppu vuodesta.
            Sitten on vielä ”myöhäisrekisteröidyt” kun myydään joku varastoon jäänyt -19 malli -20 tai jopa -21 vuoden puolella.
            Last edited by ekaBMW; 14-10-2021, 18:10.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • jms1601
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 338
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Ok, tuli laitettua tuollanen -21 vuosimallin kulkine, jossa vetomassat muistaakseni jarruttomana se 750kg ja jarrullisena muistaakseni 1700kg. Nämä trafin sivuilta katsottu. Mikähän tuossa on sitten muuttunut, jäähdytys, vaikuttaako tuo isompi akku vai mikä, että näihin uudempiin saa vetomassaa koukkuun:think
              530e G30 M-Sport -21
              ***********************
              Ex Audi A6 allroad -17
              Ex X5 xd30 M-Sport -14
              Ex 530dA F11 M-Sport -11
              Ex E61 530xD M-Sport -08
              Ex 530DAT E61
              Ex E39 M-Sport

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1416

                #8
                ^hyvää selvitystyötä

                Välttämättä ei mikään ole teknisesti muuttunut. Ehkä valmistajalle on tullut markkinoiden painetta tehdä uusi eu-tyyppihyväksyntä vetomassalle, muuten se on aina 0kg.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1279
                  • HKI

                  #9
                  Onkohan kukaan tiedustellut voiko muutosta hakea vanhempiin malleihin?
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1416

                    #10
                    ^taitaa katsuri/trafi katsoa valmistajan tyyppihyväksynnät. Jos sais Saksasta vaikka TUV-hyväksynnän niin en tiedä miten suomen viranomainen siihen suhtautuu. Jonkun verran Saksaassa on TUV-vetomassalla varustettuja Tesla ModelS myynnissä, kukaan ei tiettävästi ole koeponnistanut/valittanut jos vetomassa tippuu 0kg kun lyödään suomen kilpiin.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2287
                      • Uusimaa

                      #11
                      Laitan tähän vanhaan ketjuun uutta tietoa... Nyt on todistettavasti saatu muutettua G30:n puuttuvat vetomassat.

                      Kyseessä 530e X-Drive 12kwh 7/2019 (YM2020). Tässä autossa oli tehtaalta tyypitettynä 0kg vetomassat, joka tuli itselleni yllätyksenä oston jälkeen. Olin sinisilmäisesti uskotellut itselleni että kaikissa 2020 nelivedoissa on jo automaattisesti normaalit vetomassat. Ei todellakaan ole! Teknisesti täsmälleen samaa autoa on lähtenyt 7/2019-> 2021 LCI:hin saakka tehtaalta kahtena versiona: ilman vetomassaa, sekä vetomassojen kera (=12kwh x-drive-mallit). En pitkän tutkimisen ja penkomisenkaan jälkeen löytänyt minkäänlaista järkevää punaista lankaa sen suhteen että miksi vetomassat joissakin yksilöissä löytyi, ja toisissa identtisissä esim. samassa kuussa valmistetuissa taas ei löytynyt. Tehdasvetokoukkukaan ei sitä selitä välttämättä. Laitoin asiasta kyselyn maahantuojalle. Ja pyynnön saada kelpoisuustodistus vetomassoja varten mikäli kahdelle eri tyypitystavalle ei löydy mitään teknisiä järkiperusteita identtisten autojen osalta.

                      Yllätyksekseni sain paluuviestissä myönteisen lausunnon ja virallisen allekirjoitetun todistuksen (veloituksetta!), jolla auton vetomassat sai muuttaa jarruttoman kärryn osalta. Tuon todistuksen esittämällä sain ensin tilata merkkiliikkeestä uuden tyyppikilven ja sen asennuksen (yht.80 euroa). Tämän jälkeen katsastuskonttorilla muutoskatsastus (70 euroa) ja nyt autossa on trafin tiedoissa jarruttoman kärryn osalta vetomassa 750kg.

                      Irroitettavalle koukulle tuli hintaa n.500€ sisältäen byrokratian kiemurat.

                      Eli jos kohdalle osuu koukuton 530e 12kwh akulla ja x-drivella (josta puuttuu vetomassat), kannattaa asiasta laittaa kyselyä maahantuojalle perusteluineen. Ennakkotapaus on nyt olemassa. Kiitokset tästä maahantuojalle
                      Last edited by JKK; 18-09-2022, 12:51.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Kale67
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2022
                        • 62
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Oma 530e X-Drive on valmistettu 2/7/2019 ja se on vielä pienemmällä akulla mutta kuitenkin jo uudemmalla mittaristolla. Kysyin samaa ja sain vastaukseksi:


                        "...tässä tapauksessa meidän ei ole mahdollista antaa todistusta sillä vetokoukkua ei voida ohjelmoida/koodata, jotta se toimisi oikein ajoneuvonne kanssa."


                        eli mulla on ns. välimallin auto. Myöskään Android Autoa ei voi ohjelmoida (kysynyt parikin kertaa Autokeskuksesta) .
                        BMW G30 530e xDrive

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2287
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Kale67 View Post
                          Oma 530e X-Drive on valmistettu 2/7/2019 ja se on vielä pienemmällä akulla mutta kuitenkin jo uudemmalla mittaristolla.
                          Eli tämä "huhu" pitää siis paikkansa, että näitä on tehty nelivetoisena uudemmalla iDrive7-mittarilla, mutta pienellä ajoakulla?

                          Pakko tehdä tyhmä kysymys, mutta oletko varma että sulla ei ole 12kwh akku (netto 10,4kwh). Näitä kun ilmoitellaan myynti-ilmoituksessa vähän miten sattuu. Jotkut ilmoittaa nettona ja jotkut bruttona. 7/2019 x-drivet pitäisi olla 12kwh akulla. Omassa autossanikin tuo asia selvisi vasta nostamalla auto ilmaan ja katsomalla auton alapuolelta akun tyyppitarrasta.

                          Koukun koodauksen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa. Nämä aftermarket-can-purkit osaa kyllä poimia väylästä tarvittavat asiat vaikka ei koodaisi mitenkään. Omaakaan en ole jaksanut koodata kun ainoa ongelma on peruutuksessa, kun pitää peruutustutkat kytkeä napista pois päältä. Samat valosignaalit kulkee uskoakseni siellä väylässä kaikissa malleissa.
                          Last edited by JKK; 04-01-2023, 10:55.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • Kale67
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2022
                            • 62
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post
                            Pakko tehdä tyhmä kysymys, mutta oletko varma että sulla ei ole 12kwh akku (netto 10,4kwh). Näitä kun ilmoitellaan myynti-ilmoituksessa vähän miten sattuu. Jotkut ilmoittaa nettona ja jotkut bruttona. 7/2019 x-drivet pitäisi olla 12kwh akulla. Omassa autossanikin tuo asia selvisi vasta nostamalla auto ilmaan ja katsomalla auton alapuolelta akun tyyppitarrasta.

                            Olen kyllä aika varma, että on tuo pienempi. Jossain muistan nähneeni 9.x kWh akun koon, mutta en nyt muista missä. Mikään VIN kooderi ei taida sitä näyttää? Kesällä pääsee nippa nappa 40km ja nyt talvella jää alle 30km.
                            51g/km on päästöarvot jos se akku siihen vaikuttaa?
                            BMW G30 530e xDrive

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2287
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Kale67 View Post
                              Olen kyllä aika varma, että on tuo pienempi. Jossain muistan nähneeni 9.x kWh akun koon, mutta en nyt muista missä. Mikään VIN kooderi ei taida sitä näyttää? Kesällä pääsee nippa nappa 40km ja nyt talvella jää alle 30km.
                              51g/km on päästöarvot jos se akku siihen vaikuttaa?
                              Juu, sepä se kun sitä ei käsittääkseni näe mistään. Eikä edes merkkiliike osannut sitä minulle kertoa (ei edes huoltomies). Jos tuo 9.x kwh -tieto on peräisin jostain "epävirallisista" myyntipapereista niin suhtautuisin siihen varauksella.

                              Jos kesällä pääset helposti yli 40km niin kyllä se saattaisi viitata 12kwh akkuun. Tosin omallani olen parhaimmillaan ajanut sähköllä 52-55km kesämatkoja. Talvella en näillä pikkupakkasilla pääse välttämättä edes 30km matkaa, jos kylmällä akulla parkkipaikalta lähden kaikilla mukavuuksilla höystettynä. Lämpimästä +15c parkkihallista lähtiessä pääsee 35km täpärästi varvastellen pikkupakkasellakin.

                              9kw versiot jäävät kuulemma näillä talvikeleillä jopa alle 20km hyvinkin helposti.

                              Jos saat auton ilmaan, niin auton alta, oikealta puolelta takaosasta löytyy tällainen tarra. Punaisella ympyröitynä kohta josta näet akun kapasiteetin.

                              Tarkista vielä tuo ennenkuin heität kirveen kaivoon. Ainakin suomen maahantuojan kautta myydyt 530e x-drivet pitäisi kaikki olla isommalla 12kwh akustolla. Mulla näyttää Trafin tiedoissa olevan päästöarvo 47g/100km, joka tietysti saattaa viitata siihen että sulla on pienempi akku....
                              Last edited by JKK; 04-01-2023, 14:54.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎