Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kale67
    Bimmer Rookie
    • Oct 2022
    • 62
    • Pirkanmaa

    #16
    No voi perskules, sieltähän se tarra löytyi, kun ryömin auton alle otsalampun ja kännykän kanssa. Sain napattua kuvan ja kyllä siinä 12kWh lukee . Valmistuspäivä 14-06-2019. Se mikä nyt ihmetyttää on rekisteriotteessa lukeva 51g/100km ja se, että tähän ei saa maahantuojan mukaan koukkua? Onkohan trafilla väärät tiedot ja maksan liikaa veroa?


    Kiitti joka tapauksesta tuosta tiedosta!
    Last edited by Kale67; 04-01-2023, 17:24.
    BMW G30 530e xDrive

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      #17
      Originally posted by Kale67 View Post
      No voi perskules, sieltähän se tarra löytyi, kun ryömin auton alle otsalampun ja kännykän kanssa. Sain napattua kuvan ja kyllä siinä 12kWh lukee...
      Näin oletinkin.

      Kannattaa tosiaankin olla uudelleen yhteydessä maahantuojaan ja laittaa tarrasta otettu kuva mukaan sinne. Näissä ei ole mitään järkilogiikkaa että mille yksilöille vetomassat on laitettu ja mille taas ei. Ja siihen kannattaa vedota.
      Last edited by JKK; 04-01-2023, 18:43.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6775
        • PK-seutu

        #18
        Originally posted by JKK View Post
        Näin oletinkin.

        Kannattaa tosiaankin olla uudelleen yhteydessä maahantuojaan ja laittaa tarrasta otettu kuva mukaan sinne. Näissä ei ole mitään järkilogiikkaa että mille yksilöille vetomassat on laitettu ja mille taas ei. Ja siihen kannattaa vedota.
        Co2 lukemaan vaikuttaa toki moni muukin asia kuin akun koko ja xdrive. Jokaisessa autossa on oma lukemansa. Esim. joku on ottanut 18" renkailla ja toinen ottanut Individual 20" leveillä kumeilla niin ero on jo iso.
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • Kale67
          Bimmer Rookie
          • Oct 2022
          • 62
          • Pirkanmaa

          #19
          No mulla on kesärenkaat 275/35R19 takana ja 245/40R19 edessä sekä M-sport paketti, jotka tietysti voi nostaa päästöjä? Muuten aika perusvarusteet.
          BMW G30 530e xDrive

          Comment

          • Kale67
            Bimmer Rookie
            • Oct 2022
            • 62
            • Pirkanmaa

            #20
            No niin, saatiinhan tämä koukku-asia vihdoinkin maaliin saakka. Lähtökohtana siis oma 530e xDrive 7/2019, jossa kuvittelin olevan vielä se pienempi ~9kWh akku. Ensimmäisellä kerralla kun kysyin lupaa maahantuojalta niin sain vastaukseksi:

            "Olemme tarkastelleet asiaasi ja tässä tapauksessa meidän ei ole mahdollista antaa todistusta sillä vetokoukkua ei voida ohjelmoida/koodata, jotta se toimisi oikein ajoneuvonne kanssa."

            Luulin aluksi siis, että minun auto on tekniikaltaan jotenkin vanhempi kuin JKK:n ja tämä on se syy. No myöhemmin kun aloin selvittelemään eroja (JKK:n innoittamana), niin kävikin ilmi, että mulla on myös isompi 12kWh:n akku eli sama kuin JKK:n autossa. Molemmat valmistettu samana kuukautena (autoilla 20pv ero). Tämän jälkeen kysyin uudestaan ja selvensin autoni olevan jo uudemmalla tekniikalla 12kWh:n akulla, mutta sain taas vastaukseksi, että:

            "Kyseisen tuotantopäivän ajoneuvoon ei ole mahdollista asentaa oikeaa softwarea vetokoukkua varten. Turvallisuusominaisuuksiin kuuluu muun muassa jarrujärjestelmät ja trailerin vakautusjärjestelmät. Koska meillä ei ole tehtaan hyväksyntää todistukselle, emme voi myöntää kyseistä dokumenttia."
            Tämä lausunto on siis ristiriidassa siihen mitä JKK sai. Tästä alkoi sitten kysely, että mikä on se softa/moduuli joka minulta puuttuu, mutta on JKK:n autossa johon siis referoin. En siihen kuitenkaan saanut mitään tarkempaa vastausta, koska todellisuudessa autoilla ei ole eroja No sitten tajusin täsmentää, että olen siis hakemassa ainoastaan lupaa kevytperäkärrylle (750kg), enkä painavimmille jarrullisille. Tämä olikin sitten se ratkaiseva tekijä, jonka jälkeen lupa tulikin. Sain vastaukseksi:

            "Olemme selvitelleet asiaa vielä lisää: Täysin automaattinen vetokoukku ei tule valitettavasti toimimaan autossanne. Irrotettava vetokoukku saattaa mahdollisesti toimia. Voimme järjestää todistuksen ainoastaan jos suostutte vastuuvapauslausekkeeseen, jonka mukaan BMW ei voi taata, ettei autoon tule ongelmia asennuksen jälkeen, tai jos auto pitää tulevaisuudessa viedä korjaamolle huoltoon, joka vaatii auton ohjelmointia.
            Teidän tulisi osoittaa yksiselitteisesti vastauksessanne, että olette ymmärtäneet ja suostutte tähän, jotta voimme arkistoida suostumuksenne."

            No tähän tietysti suostuin ja nyt on kelpoisuuslupa kourassa Nyt laitoin tilaukseen uuden tyyppikilven jonka jälkeen pääsen muutoskatsastamaan auton. Eli summa summarum: näihin 7/19 -> xDrive malleihin on mahdollista saada muutos max 750kg kärryille, mutta ei painavammille. Jos joku on siis jakossa kysymässä lupaa näihin pre-lci (MY2020) autoihin, niin sen saa noiden edellä mainittujen reunaehtojen perusteella. Maahantuojakin on nyt varmasti tämän asian suhteen viisaampi

            Suuri kiitos tästä kuuluu JKK:lle jonka avustuksella tämä lopulta onnistui
            BMW G30 530e xDrive

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1367
              • Lempäälä

              #21
              Mites jos joku on niin takavetomies, että haluisi sellaisen - ja koukulla. Saakos niihin koukkua, onko sama tarina kuin xdriven kanssa ?
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                #22
                Originally posted by repsa View Post
                Mites jos joku on niin takavetomies, että haluisi sellaisen - ja koukulla. Saakos niihin koukkua, onko sama tarina kuin xdriven kanssa ?

                Takavetoiseen tuskin saa jälkikäteen anottua vetomassoja jos otteessa on nollamassat.

                Ainakin G20 330e:n on saanut tehtaalta tilattua takavetoisena ja tehdaskoukullisena alusta alkaen. Ja käsittääkseni G30:stä 2020 vuosimallista alkaen.
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1846
                  • N/A

                  #23
                  No jos tuollaiseen takavetoiseen 0kg vetomassalla rekisteröityyn g30:in laittaa vetokoukun, ja vetää siellä kymmenen kertaa vuodessa 200-500kg painoista kärryä esim 30km kerrallaan, niin mitä tapahtuu?

                  - hermostuuko sähköjärjestelmä jotenkin jos CAN-väylään liittää koukun?
                  - onko voimalinjassa jotain erilaista (heikompaa), joka ottaa tuosta kuormituksesta itseensä?
                  Nyt:
                  BMW X3 xDrive30e (g01)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  BMW 320i (e30)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • peto2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 8274
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #24
                    Originally posted by bmw323it View Post
                    No jos tuollaiseen takavetoiseen 0kg vetomassalla rekisteröityyn g30:in laittaa vetokoukun, ja vetää siellä kymmenen kertaa vuodessa 200-500kg painoista kärryä esim 30km kerrallaan, niin mitä tapahtuu?

                    - hermostuuko sähköjärjestelmä jotenkin jos CAN-väylään liittää koukun?
                    - onko voimalinjassa jotain erilaista (heikompaa), joka ottaa tuosta kuormituksesta itseensä?
                    Poliisi vetää herneen nenään jos sattuu todella surkea tuuri, ei muuta.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2328
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by peto2 View Post
                      Poliisi vetää herneen nenään jos sattuu todella surkea tuuri, ei muuta.
                      Ja tietysti jos sattuu ajautumaan johonkin kolaritilanteeseen (omasta toiminnasta riippumattomaan) niin saattaa sanktiot olla suuretkin pahassa tapauksessa....

                      + koukku on aika arvoton jälleenmyyntitilanteessa jos sillä saa kuskata vain polkupyörää.
                      Last edited by JKK; 20-01-2023, 15:17.
                      BMW G30 545e M-Sport

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2328
                        • Uusimaa

                        #26
                        Moni on kysellyt vetokoukun väylien asennuksesta. Flunssan lamaannuttamana ei ollut muuta tekemistä niin väsäsin tällaiset ohjeet joita saa vapaasti hyödyntää. Ehkä tästä on jollekin hyötyä, jolla ei ole pääsyä BMW:n kytkentäkaavioihin. Ja monissa koukkujen johtosarjoissa on myös harhaanjohtavaa/puuttellista tietoakin.

                        G30/G31 Vetokoukun CAN-väylän johdotus

                        Samaa ohjetta voi hyödyntää muihinkin CAN-pohjaisiin retrofitteihin (esim. comfort-penkit).
                        Last edited by JKK; 22-01-2023, 15:21.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • peLoGo?
                          BTCF Member
                          • Jul 2012
                          • 382
                          • Vaasa

                          #27
                          Entä jos haluaa myös jarrulliset massat? Onko joku vuosimalli milloin kaikissa on massat myös jarrulliselle? Ja onko ne myös jos ei oo tehtaan koukkua?
                          Mites G20/G21? Onko niissä samaa puljausta vetomassojen suhteen?
                          BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                          Polestar 2 LRDM -21

                          Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                          Ex. BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                          ​Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                          Ex. BMW F10 530dA -10
                          Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                          Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                          Ex. BMW E60 525i -04

                          BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #28
                            Originally posted by peLoGo? View Post
                            Entä jos haluaa myös jarrulliset massat? Onko joku vuosimalli milloin kaikissa on massat myös jarrulliselle? Ja onko ne myös jos ei oo tehtaan koukkua?
                            Mites G20/G21? Onko niissä samaa puljausta vetomassojen suhteen?
                            Mun käsityksen mukaan täydet massat on kaikissa 2021-facelift-malleissa (joissa on uudemmat takavalot).

                            G20 tapauksessa taitaa olla samaa puljaamista. Eli kannattaa perehtyä ajoissa ennenkuin ostaa auton....
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • rattimies
                              Newbiemmer
                              • Jan 2019
                              • 7
                              • @sawo

                              #29
                              Tere, itsellä 02/2020 xdrive ja tehdaskoukku, painot 750kg jarruton ja sama 750kg jarrullinen. Voitko vinkata mihin osoitteeseen maahantuojalla olit yhteydessä että sait koukkuun lisää kiloja? Tänks!

                              Originally posted by JKK View Post
                              Laitan tähän vanhaan ketjuun uutta tietoa... Nyt on todistettavasti saatu muutettua G30:n puuttuvat vetomassat.

                              Kyseessä 530e X-Drive 12kwh 7/2019 (YM2020). Tässä autossa oli tehtaalta tyypitettynä 0kg vetomassat, joka tuli itselleni yllätyksenä oston jälkeen. Olin sinisilmäisesti uskotellut itselleni että kaikissa 2020 nelivedoissa on jo automaattisesti normaalit vetomassat. Ei todellakaan ole! Teknisesti täsmälleen samaa autoa on lähtenyt 7/2019-> 2021 LCI:hin saakka tehtaalta kahtena versiona: ilman vetomassaa, sekä vetomassojen kera (=12kwh x-drive-mallit). En pitkän tutkimisen ja penkomisenkaan jälkeen löytänyt minkäänlaista järkevää punaista lankaa sen suhteen että miksi vetomassat joissakin yksilöissä löytyi, ja toisissa identtisissä esim. samassa kuussa valmistetuissa taas ei löytynyt. Tehdasvetokoukkukaan ei sitä selitä välttämättä. Laitoin asiasta kyselyn maahantuojalle. Ja pyynnön saada kelpoisuustodistus vetomassoja varten mikäli kahdelle eri tyypitystavalle ei löydy mitään teknisiä järkiperusteita identtisten autojen osalta.

                              Yllätyksekseni sain paluuviestissä myönteisen lausunnon ja virallisen allekirjoitetun todistuksen (veloituksetta!), jolla auton vetomassat sai muuttaa jarruttoman kärryn osalta. Tuon todistuksen esittämällä sain ensin tilata merkkiliikkeestä uuden tyyppikilven ja sen asennuksen (yht.80 euroa). Tämän jälkeen katsastuskonttorilla muutoskatsastus (70 euroa) ja nyt autossa on trafin tiedoissa jarruttoman kärryn osalta vetomassa 750kg.

                              Irroitettavalle koukulle tuli hintaa n.500€ sisältäen byrokratian kiemurat.

                              Eli jos kohdalle osuu koukuton 530e 12kwh akulla ja x-drivella (josta puuttuu vetomassat), kannattaa asiasta laittaa kyselyä maahantuojalle perusteluineen. Ennakkotapaus on nyt olemassa. Kiitokset tästä maahantuojalle

                              Comment

                              • Kale67
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2022
                                • 62
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by rattimies View Post
                                Tere, itsellä 02/2020 xdrive ja tehdaskoukku, painot 750kg jarruton ja sama 750kg jarrullinen. Voitko vinkata mihin osoitteeseen maahantuojalla olit yhteydessä että sait koukkuun lisää kiloja? Tänks!
                                Kyseessähän oli auto ilman vetomassoja ja muutoksen jälkeen 750kg, kuten myös itselläni. eli 0kg -> 750kg
                                BMW G30 530e xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎