Announcement

Collapse
No announcement yet.

G31 520da Matala jyrinä/humina.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuhee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 163
    • Pohjanmaa

    G31 520da Matala jyrinä/humina.

    Alkaa kuulua 100km/h vauhdissa matala jyrinä joka joskus kuuluu selvemmin ja joskus lievemmin. Ääni ei muutu jos koittaa vaihtaa pienmmän vaihteen. Kardaani pitäis olla kunnossa koska se on vaihdettu, kaikki puslat ja nivelet on tutkittu. Ei pitäisi olla renkaista johtuvaa, kokeiltu kesä ja talvirenkailla. Eteen vaihdettu pyöränlaakerit, ei apua. Pakoputkistoon vaihdettu kaikki kannake kummit. Mitään tärinöitä tai tutinoita ei tunnu ja ääntä vaikea paikallistaa mistä kuuluu(kuulostais tulevan edestä mutta voi olla että ääni vaan kiertää kapiinis). Käytetty kaikki pohjamuovit irti ja ajettu ilman niitä, ei apua.

    Vähän alkaa usko loppua Tietysti kokeilemalla voi alaata vaihtamaan esim voimansiirron osia...ei vaan oo oikeen halpaa se. Moottorin ja vaihteiston kumityynyt on korjaamon arvaus mitä vois ihan hatusta vetääsemällä seuraavaksi vaihtaa mutta empä tiä:think
    Last edited by juuhee; 07-11-2021, 18:24.
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    #2
    Kyseessä lienee takaveto? :think

    Jos sallitaan niin linkkaan tähän toiselta foorumilta itseni aloittaman keskustelun asiaan liittyen. Toivottavasti sulle ei ole päätynyt mun entinen G31....

    Mutta minulla tosiaan oli (reilu vuosi sitten) ensimmäinen G31 juuri sellainen 520dA (takaveto), jossa oli kuvailemasi inhottava matalataajuinen jyrinä, joka alkoi kuulumaan n.100km/h paikkeilla. Sellainen jota oli erittäin vaikea paikallistaa mihinkään kohtaan autossa. Tuntui että jymisee/jyrisee koko auto. Ja oli todella rasittava pitkän päälle. Kävi jopa Laakkosella valohoidossa, jossa "tutkittiin" kardaaniakseli. Yrittivät vieläpä työntää myyjäliikkeelle tutkimuksesta ja koeajosta yli 500€ laskun Lopputulos oli että Laakkosen mielestä kaikki oli kunnossa ja että "ehkä jotain normaalia jyrinää saattoi kuulua".

    Jyrinä oli vieläpä sellainen että yhtenä päivänä se tuntui kovemmalta ja toisena melkein siedettävältä. Mutta aina siihen kiinnitin huomiota ja halusi vältellä yli 100km/h nopeutta ettei alkaisi ketuttamaan. Renkaita kokeilin vaikka minkälaista ja kokoista satsia. Ei vaikutusta.

    Sitten meni hermot ja kuukauden mittaisen jyristelyn jälkeen päädyttiin kaupan purkuun ja vaihdettiin pienellä lisähinnalla tilalle vähemmän ajettu samanlainen. Siinä yksilössä jyrinä oli melko olematon, mutta kuitenkin olin joskus kiinnittävinäni huomiota, että hintaisekseen autoksi tulee yllättävän voimakkaana joku epämääräinen "runkojylinä" läpi siinäkin.

    Yhteensä vuoden verran jyristelin näillä 2,0-litraisilla ja nyt kesällä vaihdoin lopulta samanmoiseen (kolmanteen!), mutta litraa suuremmalla pannulla olevaan G31 530d:hen (takaveto edelleen). Kaikki jyrinäongelmat katosivat lopullisesti tällä viimeisimmällä ratkaisulla.

    Uskon vahvasti että 2,0-litraisessa nuo jyrinät tulee ylipitkästä kardaanista ja jostain siihen liittyvästä ominaisresonanssin kerrannaisilmiöstä tietyllä nopeudella. Kaikki tapaukset, joista olen kuullut, on olleet 520d takavetoisia.
    Last edited by JKK; 29-09-2021, 16:24.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • juuhee
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 163
      • Pohjanmaa

      #3
      Juu takaveto mullakin. Esittely autona ollu tämä eli eka omistaja oon. Eikä tää tälläinen jyrisijä silloon uudenkarheana ollut. No saas nähdä, tää juttu on vielä kesken mutta jos ei nyt lähiaikoina alkaa selviämään niin eipä taida muu auttaa kun laittaa kiertoon.

      Comment

      • juuhee
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 163
        • Pohjanmaa

        #4
        Ja miks täs mun kirjoitukses on aivan ihme merkkejä? :think

        Comment

        • tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 86
          • Espoo

          #5
          Moi,

          Onko tähän löytynyt mitään ratkaisua. Itsellä hieman samaa ongelmaa. Autolla menty 100tkm ja ollut mulla koko ajan. Mielestäni tää jyrinä on alkanut tässä viimeisen 20tkm aikana - se ei ole paha, mutta tunnistan.

          Tässäkin kaikki voimansiirron osat tarkastettu merkkarilla - ei löydy mitään ihmeellistä. Ehkä tuohon sun kommenttiin, että ei muutu moottorin kierrosten mukaan...mun tulkinta on, että hieman vaikuttaa. Pahimmillaan tuossa 110km tienoilla. Alemmilla nopeuksilla vaimeampaa ja kovempaa ajettaessa häviää (tai häviää muuhun meluun).

          Pystyn vielä ajelemaan ilman suurempaa ärsytystä, mutta olis kiva korjata jos tietäisi missä vika. Veikkaan moottorin/vaihteiston kiinnityksiä. Tässä autossa myös tyhjäkäynnillä täristelee välillä hieman liikaa mielestäni.


          Originally posted by juuhee View Post
          Alkaa kuulua 100km/h vauhdissa matala jyrinä joka joskus kuuluu selvemmin ja joskus lievemmin. Ääni ei muutu jos koittaa vaihtaa pienmmän vaihteen. Kardaani pitäis olla kunnossa koska se on vaihdettu, kaikki puslat ja nivelet on tutkittu. Ei pitäisi olla renkaista johtuvaa, kokeiltu kesä ja talvirenkailla. Eteen vaihdettu pyöränlaakerit, ei apua. Pakoputkistoon vaihdettu kaikki kannake kummit. Mitään tärinöitä tai tutinoita ei tunnu ja ääntä vaikea paikallistaa mistä kuuluu(kuulostais tulevan edestä mutta voi olla että ääni vaan kiertää kapiinis). Käytetty kaikki pohjamuovit irti ja ajettu ilman niitä, ei apua.

          Vähän alkaa usko loppua Tietysti kokeilemalla voi alaata vaihtamaan esim voimansiirron osia...ei vaan oo oikeen halpaa se. Moottorin ja vaihteiston kumityynyt on korjaamon arvaus mitä vois ihan hatusta vetääsemällä seuraavaksi vaihtaa mutta empä tiä:think
          ________________________________________
          G31 520dA Business SportLine 2017

          Comment

          • juuhee
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 163
            • Pohjanmaa

            #6
            Eipä oo löytynyt mitään. Mootttorin kumityynyjä epäiltiin mutta nekin on nyt hyljätty. On kuulemma vaihdettu toiseen samanlaiseen tapaukseen eikä ollut mitään apua. On kyllä ihme homma tämä. Aikalailla kädet nostettu pystyyn ja mietinnässä et laittaakko koko paska kiertoon vai jatkaa ajoa ja toivoa jos jossain kohtaa tulis vika esille paremmin. Mulla alko noin 70tkm ja nyt mittaris 110tkm. Eipä oo ääni muuttunut pahemmaksi tona aikana.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2287
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by tjvirta View Post
              Moi,

              Onko tähän löytynyt mitään ratkaisua. Itsellä hieman samaa ongelmaa. Autolla menty 100tkm ja ollut mulla koko ajan. Mielestäni tää jyrinä on alkanut tässä viimeisen 20tkm aikana - se ei ole paha, mutta tunnistan.
              Onko tässäkin tapauksessa kyse takavetoisesta 520d-mallista?

              Silloin kun oman entisen autoni jyrinää ihmettelin, niin löysin kilpailevan foorumin kautta yhden henkilön, jolle oli vastaavan tapauksen johdosta uusittu tehtaan goodwillinä koko kardaaniakseli. Kyseessä oli myös takavetoinen 520dA. Jyrinät oli loppuneet hänellä siihen.

              Tässä 520d-mallissahan on kardaanin osanumero uusintunut siten, että kardaani on 8/2018 alkaen uudemmalla osanumerolla. Ounastelen että uudella versiolla on jotain tekemistä tämän jyrinäongelman kanssa. Ja uskon että nämä ongelmat liittyvät jokaisessa yksilössä kardaaniakseliin. Itselläni oli kaksi näitä takapotkuisia 520d-malleja, joissa molemmissa oli tätä jyrinää havaittavissa. Ensimmäisessä se oli sietämätöntä. 530d kulkee taas takavetoisena silkinpehmeästi ilman minkäänlaisia jyrinöitä.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • tjvirta
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 86
                • Espoo

                #8
                Jepulis, sigun mukainen 520d takaveto (2017).

                Originally posted by JKK View Post
                Onko tässäkin tapauksessa kyse takavetoisesta 520d-mallista?

                Silloin kun oman entisen autoni jyrinää ihmettelin, niin löysin kilpailevan foorumin kautta yhden henkilön, jolle oli vastaavan tapauksen johdosta uusittu tehtaan goodwillinä koko kardaaniakseli. Kyseessä oli myös takavetoinen 520dA. Jyrinät oli loppuneet hänellä siihen.

                Tässä 520d-mallissahan on kardaanin osanumero uusintunut siten, että kardaani on 8/2018 alkaen uudemmalla osanumerolla. Ounastelen että uudella versiolla on jotain tekemistä tämän jyrinäongelman kanssa. Ja uskon että nämä ongelmat liittyvät jokaisessa yksilössä kardaaniakseliin. Itselläni oli kaksi näitä takapotkuisia 520d-malleja, joissa molemmissa oli tätä jyrinää havaittavissa. Ensimmäisessä se oli sietämätöntä. 530d kulkee taas takavetoisena silkinpehmeästi ilman minkäänlaisia jyrinöitä.
                ________________________________________
                G31 520dA Business SportLine 2017

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2287
                  • Uusimaa

                  #9
                  Itse pähkäilin oman vastaavan autoni kohdalla että jos olisin pitänyt kyseisen jyrisijän, niin olisin tilannut saksasta tuoreemmalla osanumerolla olevan kokonaisen kardaanin, joita tällä hetkelläkin siellä on useita hyvin kohtuullisella hinnalla.

                  Jos nämä jyrisevät yksilöt on kaikki vanhempaa kuin 8/2018 olevaa vuosikertaa (kuten omani molemmat olivat), saattaisi tuo kardaanin päivitys tuoreempaan olla selkeä ratkaisu. Siinä vanhemmassa on selvästi joku tunnettu ongelma, koska se on jo vaihtunut hyvin nopeasti uudempaan. Katso tästä osanumerot. Vanhan numero on "8642301" ja uudempi "8741241".

                  eBaysta löytyy useitakin, kun syöttää tuon uudemman kardaanin osanumeron ns. seitsemän numeroisena, lyhyempänä versiona hakukenttään. Täyspitkänä osamumerona ei anna juuri mitään hakutuloksia. Ja ennen tilaamista kannattaa varmistaa, että kyseessä on nimenomaan sellainenmahd. uusi yksilö, jonka tarrassa on tuo uudempi numero. Koska välillä ilmoittavat ns. "sopivuusperusteisesti" uudemmalla osanumerolla, vaikka myytävä yksilö olisi vanhempi versio.

                  Tietysti voi yrittää myös mr. goodwillin kautta, joka on varmasti kivisempi tie. Pelkkä pakollinen diagnosointi marmorilla maksaa enemmän kuin mitä tuo uudemman version kardaani saksasta tilattuna. Mun auton tapauksessa Laakkonen tarjosi pelkästä diagnoosista 500€ laskua autoliikkeelle, josta ko. auton ostin. Ja kaupanpäälle minun kannaltani negatiivisen diagnoosin. Jyrinän myönsivät, mutta ei silmin näkyvää vikaa kardaanissa -> ei goodwilliä. Lopulta peruttiin kaupat ja tilalle tuli toinen samanlainen, joka osoittautui lopulta myös jyriseväksi tapaukseksi, mutta ei niin pahaksi.

                  6-sylinterisissä (ja 520d x-driveissa) tuota jyrinää ei ole, koska kardaani on oleellisesti lyhyempi ja sen myötä erilainen. Nelisylinterisissä 5-sarjan takavetobemuissa kardaani on pitkä ja sen vuoksi altis jonkinsorttiselle värähtelylle. Tämä oli ongelma jo esim. E60-sarjalaisissa 520d-koneissa, joissa moottorin softaamisen myötä kasvanut vääntö aiheutti ikävää jyrinää ja jyrähtelyä jos max-vääntöä ei rajattu tarpeeksi alas.
                  Last edited by JKK; 20-10-2021, 11:48.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • juuhee
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 163
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Mulla on se uudempi kardaani eikä se mitään auttanut :think Koitettu vielä toisellakin uudella kardaanilla jotta voitiin pois sulkea mahdollinen valmistevika mutta eipä siitäkään mitään apua. Jokuhan täs muuttunut on koska ei tämä uutena jyristänyt. Mutta aika toivottamalta tuntuu joo...

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2287
                      • Uusimaa

                      #11
                      Nyt lyö kyllä arvausgeneraattori mulla ainakin tyhjää jos ongelma on edelleen läsnä. Ja vahvistuu käsitys, että tein itse ihan oikean peliliikkeen kun siirryin litraa suurempaan myllyyn. Enkä jäänyt tappelemaan tuon ongelman kanssa pidempään.

                      Tuohan on muilta osin hyvinkin riittävä voimalähde (varsinkin softattuna) tuo kaksilitrainen, enkä itsekään tehojen puolesta olisi enempää kaivannut. Vaihdon syy oli ainoastaan kyllästyminen tuohon jyrinään.

                      Sen verran muistan että siinä ekassa pahemmin jyrisevässä yksilössä se jyrinä kuului myös vapaassa rullauksessa. Eli jos esim 120km/h nopeudessa heitti N-vaihteelle ja antoi rullata vapaasti, niin jyrinää kuului niin pitkään kun nopeus putosi alle 95km/h. Tämän perusteella jotenkin blokkasin vikalistalta moottorin kumityynyt ja vaihteiston momentinmuuntimen.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • juuhee
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 163
                        • Pohjanmaa

                        #12
                        Juuri samanlailla käyttäytyy mun oma mitä kuvailit. Ja ihmetyttää kun on kysytty apuja suoraan tehtaalta teknisestä tuesta niin sieläkin nostetaan kädet pystyyn. Harmittaa vaan niin kun tää mun yksilö on melkein kaikilla herkuilla niin ei sen puolesta huvittaisi luopua. Nettiauto on pullollaan perus busines mallia, ne ei vaan oikein säväytä enää.

                        Comment

                        • tjvirta
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 86
                          • Espoo

                          #13
                          Välykset kardaanissa ja perässä

                          Suoritin renkaanvaihdon tuossa vkl ja kun toinen takarengas ilmassa (ilman käsijarrua) huomasin että renkaassa on aika paljon välystä pyöritellessä sitä edestakaisin. Vaihteiston päästä kuuluu klik ääni molempiin suuntiin. (Toinen rengas siis maassa)

                          Tuostahan voisi tehdä mittauksen kokonaisvälyksestä esim renkaan kehän mittana…no ei tullut mitattua. Eniten mietityttää, että onko toi ääni normaali vai onko nivelessä vikaa…..ja siten aiheuttaa ääntä.

                          Minulla jyrisevä ääni tuntuu poistuvan kun heitän vapaalle, mutta se voisi olla selitettävissä rikkinäisellä nivelellä joka ääntää vaan kun välittää voimaa.
                          ________________________________________
                          G31 520dA Business SportLine 2017

                          Comment

                          • juuhee
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2010
                            • 163
                            • Pohjanmaa

                            #14
                            Mielenkiintoista �� eli voisko vetarissa olla vikaa… mä en oo ikinä kokeillut vauhdissa heittää vapaalle. En oo tiennyt että tämä edes onnistuu automaatilla. Pitääpä kokeilla. Kerrohan tarinaa tänne jos asia etenee ��

                            Niin taisit siis tarkoittaa että sulla kardaanin nivelessä vikaa? Sekoilin itse kun puhuin vetarista. No mulla uus kardaani jotta luulis et se asia kunnos.
                            Last edited by juuhee; 02-11-2021, 16:24.

                            Comment

                            • juuhee
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 163
                              • Pohjanmaa

                              #15
                              No niin tulipa kokeiltua samantien. Kyllä mulla jyrinä jatkuu vaikka heittää vapaalle.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎