Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e G30 talvirengaskokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mordai
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 85
    • Hki

    530e G30 talvirengaskokemuksia

    Onko kellään kokemuksia autosta 225/50/18 nastarenkailla?

    Itsellä riitti leikkiminen kitkojen kanssa, kun ei saa kunnolla tuntumaa tiehen. Nykyiset vakiokoon 245/45/18 Contin kitkat. Tarkoitus olisi vaihtaa 225/50/18 nastoihin. 225/50 ei ole vakiokoko, mutta eipä se kai juurikaan mitään muuta? 1 km/h 100 km/h vauhdissa heittoa mittarin mukaan.

    Tuleeko muuta mieleen mitä tässä kannattaisi huomioida?
    -Petsku-
  • kaitsu66
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 52
    • Janakkala

    #2
    Originally posted by mordai View Post
    Onko kellään kokemuksia autosta 225/50/18 nastarenkailla?

    Itsellä riitti leikkiminen kitkojen kanssa, kun ei saa kunnolla tuntumaa tiehen. Nykyiset vakiokoon 245/45/18 Contin kitkat. Tarkoitus olisi vaihtaa 225/50/18 nastoihin. 225/50 ei ole vakiokoko, mutta eipä se kai juurikaan mitään muuta? 1 km/h 100 km/h vauhdissa heittoa mittarin mukaan.

    Tuleeko muuta mieleen mitä tässä kannattaisi huomioida?
    kannattaa mieluummin ottaa 235/50/18 on paremmin halkaisija kohillaan, itsellä ton kokoinen kitka ja toimii hyvin..
    G30 530e -17
    https://www.facebook.com/roadsportA
    https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2236
      • Vantaa

      #3
      Ei se kaventaminen tuntumaa lisää tuo. Kapeammat ovet pienemmällä kantavuudella, eli löysemmät rungot. Joskin pääsyy taitaa olla g30 ohjauksessa.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • mordai
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 85
        • Hki

        #4
        Originally posted by VilleP View Post
        Ei se kaventaminen tuntumaa lisää tuo. Kapeammat ovet pienemmällä kantavuudella, eli löysemmät rungot. Joskin pääsyy taitaa olla g30 ohjauksessa.
        Mitä tarkoitat - pääsyy miksi mihin? 😅
        -Petsku-

        Comment

        • mordai
          Bimmer Rookie
          • Dec 2008
          • 85
          • Hki

          #5
          Originally posted by kaitsu66 View Post
          kannattaa mieluummin ottaa 235/50/18 on paremmin halkaisija kohillaan, itsellä ton kokoinen kitka ja toimii hyvin..
          Tuossa laskurin mukaan on kai halkaisija enemmän pielessä, kun kasvaa 67,8 -> 69,2. 225/50 kasvattaa halkaisijan -> 68,2.
          -Petsku-

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2236
            • Vantaa

            #6
            Meinaan lähtökohtaisesti tunnotonta ohjausta, joka korostuu talvirenkailla.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • mordai
              Bimmer Rookie
              • Dec 2008
              • 85
              • Hki

              #7
              Niinjust 🖐
              Tarkoitus on hakea kaventamalla lisää pitoa ja pidon kautta lisää tuntumaa. Noi kitkat on aivan surkeat ajaa...
              Last edited by mordai; 05-01-2023, 13:54. Reason: Lisää
              -Petsku-

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                #8
                Kaventaminen ei myöskään lisää pitoa. Sohjoa toki sietävät paremmin.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • mordai
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 85
                  • Hki

                  #9
                  Joo, sekin on hakusessa. Jonkun mukaan kapeammat ovat paremmat myös muutenkin.
                  -Petsku-

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    #10
                    Sohjossa ja irtolumella kapeampi pureutuu paremmin irtokerroksen läpi, mutta muilla alustoilla leveämmällä parempi pito. Talvirenkaat lamellien idea on kasvattaa renkaan kosketuspinta-alaa.

                    Se että 245sen vaihtaa 225seen, niin tuskin suurta merkitystä sohjon siirrossa isossa autossa.

                    Mutta joo, misukka, Conti tai Gy nastat alle, niin alkaa tuntumaa liukkaallakin löytymään.
                    Last edited by VilleP; 05-01-2023, 14:41.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2553
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Kaventaminen ei myöskään lisää pitoa. Sohjoa toki sietävät paremmin.
                      Itselläni on 225/55 R17 alla kesät talvet. Luonnollisesti ominaisuuksia ei vain saa ja kyllähän ohjaus hiukan tarkempi on 18-tuumaisilla, mutta tuo vajaa 2-tonninen pullalossi ei urheiluautoksi tässä elämässä muutu. Omalla kohdalla tuo kapeampi talvirengas on siinä mielessä oleellinen, että varsinkin mainittu etelä-suomalainen sohjo leikkautuu paljon paremmin. Se nimittäin kantaa pahimillaan pienemmilläkin vauhdeilla. Toinen on teiden kunto ja yleinen talvikunnossapito. Kun on nämä molemmat joskus kokenut 18-tuumaisilla matalaprofiilisilla talvirenkailla, oli se tarpeeksi ja ei ikinä enää.

                      Kitkat alla ja kieltämättä näillä jäätyneillä nastarenkailla on parempi tuntuma, mutta silti ei tule vaihdettua enää takaisin. Ei sitä ropinaa jaksa. Ajotavassa on selkäeämpi kesä-/talvi-moodi, ennakkoa on toki pakko ottaa paljon enemmän ja hereillä on oltava enemmän varsinkin pienemmillä maanteillä kurvissa.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2325
                        • Uusimaa

                        #12
                        Olen testannut viimeisen 10 vuoden aikana kymmeniä 17-19 tuumaisia rengaskokoonpanoja F10 ja G30-sarjan autoissa. Muutama havainto:

                        225-leveydestä ei ole 5-sarjalaisen tapauksessa juuri mitään hyötyä 18" vanteissa. Edes talvella. Ovat auton kokoon, massaan/kantavuusvaatimuksiin nähden alikokoiset. Ja typerän näköiset. 245 ei ole tämänkokoisessa todellakaan mikään erityisen leveä kumi. Vaan oikeassa suhteessa auton kokoluokkaan. Leveyssuunnassa kikkailu on hyödytöntä.

                        5-sarjalaiset (ja niiden jousitus) on tehtaalla suunniteltu toimimaan jäykkien RunFlat-runkojen kera. Varmaan moni allekirjoittaa saman kokemuksen, että hyväkuntoisella kesätiellä G30:n ohjaus ja jousitus tuntuu "terveimmältä" juuri RF-renkaalla. Melkeinpä ihan sama minkä kokoinen RF-kumi on kyseessä. Suomen olosuhteet vaan (varsinkin talvisin) ohjaa suosimaan notkeampia rengasvalintoja. F10/G30 tapauksessa pehmeämpi normirunko vaikuttaa suoraan ohjaustuntoon heikentävästi. Omien kokemuksieni perusteella voin sanoa, että G30:n ajettavuus ja ohjauksen tarkkuus on melko suorassa suhteessa renkaan jäykkyyteen. Ja varsinkin yhdistettynä talvirenkaan luontaiseen tapaan käyttäytyä "veltosti". Sen vuoksi suosittelen talvirenkaaksi hyvin ohjautuvaa ja mahdollisimman jäykkää non-RF-kumia isolla kantavuudella. G30:ssä kun ohjaus on muutenkin, parhaimmillaankin responsen puolesta vain kohtalainen. Joten se on uskomattoman helppo pilata lopullisesti huonolla rengasvalinnalla. Tosin kaikkiahan ohjauksen fiilikset ei hirveästi kiinnosta... mutta itselleni se on oleellinen asia. Sanottakoon että esim. Mersu ja Audi on huomattavasti vähemmän kranttuja rengasvalinnalle ja sen vaikutukseen ohjaustuntoon.

                        Omissa kokeiluissa G31 225/55R17" uusilla contin kitkarenkailla oli rauhallisin ajettava. Pakkaskeleillä jopa ihan miellyttävä, mutta lämpimillä vesikeleillä autosta katoaa ajamisen ilo täysin. Ohjaus muuttuu makaroniksi. Kyseessä 520d takaveto.

                        Surkein ajettava oli mielestäni 18" Hakkapeliitta 9. Pitoa oli paljon mutta ajettavuus muulloin kuin pakkasilla oli luokattoman surkea. Isoin pettymys ohjaustunnon osalta. Myös 520d takaveto.

                        Muutamien ulkomaisilta foorumeilta ongittujen kokemusten seurauksena ostin tälle talvelle napsun verran ylikokoiset 245/45R19 GoodYearin nastarenkaat XL-rungolla. G30/G31:ssä on mahdollista käyttää yhden pykälän ylikokoista kumia, jolla myös mittarivirhe oikenee kohdalleen. Ja näyttääkin auton alla vakiokokoa tasapainoisemmalta.

                        Vanteille asennettaessa jo tunsi että nämä eivät ole mitkään nuljuavat lurttanat, kuten talvirenkaat yleensä on. Nyt reilun 3000km ajon jälkeen sanoa että ovat parhaat ja tukevimmat talvirenkaat joilla olen G30-sarjalaista ajanut. Ja silti erittäin mukavat. Nämä kommentit nimenomaan ajettavuutta korostaen. Eikä pidossakaan ole valittamista. Kumin valinnan tein puhtaasti testien perusteella, että mikä nastakumi oli arvosteltu ajettavuudeltaan parhaaksi asfaltilla.

                        ts.panostakaa talvikumissa rungon kantavuuteen, joka tuo mukanaan hieman lisää tukevuuden tunnetta ja säilyttää ohjauksessa terveen fiiliksen. G30 on auto jonka alusta sietää todella hyvin jäykän ja matalan renkaan muuttumatta epämukavaksi. Uskoisin että 245/50R18 on myös hyvä kompromissi kantavuutta ja mukavuutta.
                        Last edited by JKK; 05-01-2023, 18:35.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • kaitsu66
                          Bimmer Rookie
                          • May 2012
                          • 52
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Olen testannut viimeisen 10 vuoden aikana kymmeniä 17-19 tuumaisia rengaskokoonpanoja F10 ja G30-sarjan autoissa. Muutama havainto:

                          225-leveydestä ei ole 5-sarjalaisen tapauksessa juuri mitään hyötyä 18" vanteissa. Edes talvella. Ovat auton kokoon, massaan/kantavuusvaatimuksiin nähden alikokoiset. Ja typerän näköiset. 245 ei ole tämänkokoisessa todellakaan mikään erityisen leveä kumi. Vaan oikeassa suhteessa auton kokoluokkaan. Leveyssuunnassa kikkailu on hyödytöntä.

                          5-sarjalaiset (ja niiden jousitus) on tehtaalla suunniteltu toimimaan jäykkien RunFlat-runkojen kera. Varmaan moni allekirjoittaa saman kokemuksen, että hyväkuntoisella kesätiellä G30:n ohjaus ja jousitus tuntuu "terveimmältä" juuri RF-renkaalla. Melkeinpä ihan sama minkä kokoinen RF-kumi on kyseessä. Suomen olosuhteet vaan (varsinkin talvisin) ohjaa suosimaan notkeampia rengasvalintoja. F10/G30 tapauksessa pehmeämpi normirunko vaikuttaa suoraan ohjaustuntoon heikentävästi. Omien kokemuksieni perusteella voin sanoa, että G30:n ajettavuus ja ohjauksen tarkkuus on melko suorassa suhteessa renkaan jäykkyyteen. Ja varsinkin yhdistettynä talvirenkaan luontaiseen tapaan käyttäytyä "veltosti". Sen vuoksi suosittelen talvirenkaaksi hyvin ohjautuvaa ja mahdollisimman jäykkää non-RF-kumia isolla kantavuudella. G30:ssä kun ohjaus on muutenkin, parhaimmillaankin responsen puolesta vain kohtalainen. Joten se on uskomattoman helppo pilata lopullisesti huonolla rengasvalinnalla. Tosin kaikkiahan ohjauksen fiilikset ei hirveästi kiinnosta... mutta itselleni se on oleellinen asia. Sanottakoon että esim. Mersu ja Audi on huomattavasti vähemmän kranttuja rengasvalinnalle ja sen vaikutukseen ohjaustuntoon.

                          Omissa kokeiluissa G31 225/55R17" uusilla contin kitkarenkailla oli rauhallisin ajettava. Pakkaskeleillä jopa ihan miellyttävä, mutta lämpimillä vesikeleillä autosta katoaa ajamisen ilo täysin. Ohjaus muuttuu makaroniksi. Kyseessä 520d takaveto.

                          Surkein ajettava oli mielestäni 18" Hakkapeliitta 9. Pitoa oli paljon mutta ajettavuus muulloin kuin pakkasilla oli luokattoman surkea. Isoin pettymys ohjaustunnon osalta. Myös 520d takaveto.

                          Muutamien ulkomaisilta foorumeilta ongittujen kokemusten seurauksena ostin tälle talvelle napsun verran ylikokoiset 245/45R19 GoodYearin nastarenkaat XL-rungolla. G30/G31:ssä on mahdollista käyttää yhden pykälän ylikokoista kumia, jolla myös mittarivirhe oikenee kohdalleen. Ja näyttääkin auton alla vakiokokoa tasapainoisemmalta.

                          Vanteille asennettaessa jo tunsi että nämä eivät ole mitkään nuljuavat lurttanat, kuten talvirenkaat yleensä on. Nyt reilun 3000km ajon jälkeen sanoa että ovat parhaat ja tukevimmat talvirenkaat joilla olen G30-sarjalaista ajanut. Ja silti erittäin mukavat. Nämä kommentit nimenomaan ajettavuutta korostaen. Eikä pidossakaan ole valittamista. Kumin valinnan tein puhtaasti testien perusteella, että mikä nastakumi oli arvosteltu ajettavuudeltaan parhaaksi asfaltilla.

                          ts.panostakaa talvikumissa rungon kantavuuteen, joka tuo mukanaan hieman lisää tukevuuden tunnetta ja säilyttää ohjauksessa terveen fiiliksen. G30 on auto jonka alusta sietää todella hyvin jäykän ja matalan renkaan muuttumatta epämukavaksi. Uskoisin että 245/50R18 on myös hyvä kompromissi kantavuutta ja mukavuutta.
                          Juurikin näin toi 235/50/18 SUV mikä itsellä on sopii kantavuudeltaan jopa pakettiautoon ja tuntuu yllättävän tukevalta lämpösenäkin ..
                          G30 530e -17
                          https://www.facebook.com/roadsportA
                          https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6750
                            • PK-seutu

                            #14
                            Onko vanhat renkaat?

                            Oma kokemus 530e M-sport adaptiivisilla iskareilla & Continentalin VC7 oli kyllä todella hyvä viime talvena.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • mordai
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 85
                              • Hki

                              #15
                              Hyviä kommentteja 🤙
                              Nykyiset on yhden talven ajetut Contin kitkat. Ajoa tulee kaupinkiajon lisäksi kohtalaisesti maantiellä. Vähän tuntuu siltä, että nykyisistä puuttuu pito varsinkin sivusuunnassa. Hyvinkin rauhallisessa ohituksessa tuntuu, että pulkka lähtee alta kaistojen ylityksessä tai jos vähänkään tekee äkkinäisen liikkeen. Eikä ne varoita, muljahtaa vaan alta. Ei siinä kyllä ajamisen nautintoa ole...
                              -Petsku-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎