Moni lienee ihan tyytyväinen G30:n alustaan eikä tällaisia paljon mieti. Itseäni vaan on aina häirinnyt näissä jousituksen tietynlainen lullamaisuus, joka etenkin korostui G20:n jälkeen, jossa oli mielestäni sopivan napakka alusta jo vakiona ilman M-sport alustaa. Kun taas G30:ssa löysähkö perusjousitus jotenkin alleviivaa kyseisen mallin tunnnettuja ohjauksen "valuvikoja". Saattaa olla, että tämä aistittu pehmeys liittyy myös jollain tavalla alustasuunniteluun, koska jousituksen toiminta on uskoakseni speksattu toimimaan RF-renkaan kera. Ainakin omasta mielestäni alustan toiminta on ns. terveimmän tuntuinen jäykällä RF-renkaalla. Tai matalalla jäykällä sporttirenkaalla. Tavallinen "kuluttajamallinen" 18" normirengas pehmeine runkoineen jotenkin tuntuu sotkevan jousituksen toiminnan. Ja tekee autosta "epä-innostavan" ajettavan.
Joten olen alkanut tutkailemaan voisiko asialle tehdä jotain järkikustannuksin. Siten että ei tarvitsi luopua normirenkaan mukavuudesta.
Olen kohta vanha ukko, enkä kaipaa yhtään madallusta autoon, joten pelkkien jousien kanssa kikkailu on täysin pois laskuista. Enkä edes halua yhtään matalampaa autoa. Harvemmin olen mutenkaan tullut tyytyväiseksi pelkkien madallusjousien laittamisella vakiopumppujen kaveriksi. Kun taas parempien vaimentajien asennus vakiojousien kaveriksi on tuonut ajettavuudeltaan paremmat tulokset - mielestäni. Uskon kyllä, että H&R ja Eibach tarjoaa jotain ratkaisua, jos haussa on matalampi lookki. Kaipaan nyt kuitenkin näkemyksiä vaimentajista.
Vaihtoehdot X-Driveen on käytännössä Bilstein B6-vaimentajat, tai Konin SpecialActivet. Sekä KW Variante 3, joka on liian kallis ja madaltaa minimissääkin ihan liikaa. Ja X-Driveen ei taida edes olla erillistä OEM M-alustaa.
Bilstein B6:set oli ainakin aikoinaan hyvät E60:n alla vakiojousilla. Talvella ehkä aavistuksen jopa liiankin piukat, mutta ajoltaan olivat ryhdikkäät. Saattaisiko toimia G30:ssä myös? Ja onkohan kestävyys muuttunut parempaan suuntaan?
Koni FSD/SpecialActive on aina ollut varma valinta, mutta pelkona se, että tuokohan kuitenkaan, lopulta parannusta liialliseen pintapehmeyteen? Tuskin ovat huonommat kuin orggikset, mutta saako rahalle lopulta tarpeeksi vastinetta? Tulisi kallis kokeilu.
Konin Sportit olisivat ehkä täydellisimmät (olleet aina omaan makuuni parhaat), mutta eivät tietenkään valmista niitä G30:iin. Eikä tehtaan mukaan ole edes suunnitelmissa. Liputtavat vaan kovasti SpecialActiven puolesta, kun kirjoittelin sinne. Ovat kuulemma mukavat nurkka-ajossa ja tiukat kovammassa ajossa. Mukavat ne on nuo nykyisetkin, joka tavallaan on juuri se ongelma. Ovat vaan liian mukavat.
En tiedä onko kenelläkään vielä kokemuksia G30:n vaimenninpäivityksestä? Tuskin kovin monella, mutta kuuntelen ajatuksia. Myös F10:n kautta kertyneet kokemukset kiinnostaa. Auto kun on lopulta hyvin lähelle samanlainen.
Joten olen alkanut tutkailemaan voisiko asialle tehdä jotain järkikustannuksin. Siten että ei tarvitsi luopua normirenkaan mukavuudesta.
Olen kohta vanha ukko, enkä kaipaa yhtään madallusta autoon, joten pelkkien jousien kanssa kikkailu on täysin pois laskuista. Enkä edes halua yhtään matalampaa autoa. Harvemmin olen mutenkaan tullut tyytyväiseksi pelkkien madallusjousien laittamisella vakiopumppujen kaveriksi. Kun taas parempien vaimentajien asennus vakiojousien kaveriksi on tuonut ajettavuudeltaan paremmat tulokset - mielestäni. Uskon kyllä, että H&R ja Eibach tarjoaa jotain ratkaisua, jos haussa on matalampi lookki. Kaipaan nyt kuitenkin näkemyksiä vaimentajista.
Vaihtoehdot X-Driveen on käytännössä Bilstein B6-vaimentajat, tai Konin SpecialActivet. Sekä KW Variante 3, joka on liian kallis ja madaltaa minimissääkin ihan liikaa. Ja X-Driveen ei taida edes olla erillistä OEM M-alustaa.
Bilstein B6:set oli ainakin aikoinaan hyvät E60:n alla vakiojousilla. Talvella ehkä aavistuksen jopa liiankin piukat, mutta ajoltaan olivat ryhdikkäät. Saattaisiko toimia G30:ssä myös? Ja onkohan kestävyys muuttunut parempaan suuntaan?
Koni FSD/SpecialActive on aina ollut varma valinta, mutta pelkona se, että tuokohan kuitenkaan, lopulta parannusta liialliseen pintapehmeyteen? Tuskin ovat huonommat kuin orggikset, mutta saako rahalle lopulta tarpeeksi vastinetta? Tulisi kallis kokeilu.
Konin Sportit olisivat ehkä täydellisimmät (olleet aina omaan makuuni parhaat), mutta eivät tietenkään valmista niitä G30:iin. Eikä tehtaan mukaan ole edes suunnitelmissa. Liputtavat vaan kovasti SpecialActiven puolesta, kun kirjoittelin sinne. Ovat kuulemma mukavat nurkka-ajossa ja tiukat kovammassa ajossa. Mukavat ne on nuo nykyisetkin, joka tavallaan on juuri se ongelma. Ovat vaan liian mukavat.
En tiedä onko kenelläkään vielä kokemuksia G30:n vaimenninpäivityksestä? Tuskin kovin monella, mutta kuuntelen ajatuksia. Myös F10:n kautta kertyneet kokemukset kiinnostaa. Auto kun on lopulta hyvin lähelle samanlainen.
Comment