Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e X-Driveen paremmat iskunvaimentajat.... vai sittenkin jouset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    530e X-Driveen paremmat iskunvaimentajat.... vai sittenkin jouset?

    Moni lienee ihan tyytyväinen G30:n alustaan eikä tällaisia paljon mieti. Itseäni vaan on aina häirinnyt näissä jousituksen tietynlainen lullamaisuus, joka etenkin korostui G20:n jälkeen, jossa oli mielestäni sopivan napakka alusta jo vakiona ilman M-sport alustaa. Kun taas G30:ssa löysähkö perusjousitus jotenkin alleviivaa kyseisen mallin tunnnettuja ohjauksen "valuvikoja". Saattaa olla, että tämä aistittu pehmeys liittyy myös jollain tavalla alustasuunniteluun, koska jousituksen toiminta on uskoakseni speksattu toimimaan RF-renkaan kera. Ainakin omasta mielestäni alustan toiminta on ns. terveimmän tuntuinen jäykällä RF-renkaalla. Tai matalalla jäykällä sporttirenkaalla. Tavallinen "kuluttajamallinen" 18" normirengas pehmeine runkoineen jotenkin tuntuu sotkevan jousituksen toiminnan. Ja tekee autosta "epä-innostavan" ajettavan.

    Joten olen alkanut tutkailemaan voisiko asialle tehdä jotain järkikustannuksin. Siten että ei tarvitsi luopua normirenkaan mukavuudesta.

    Olen kohta vanha ukko, enkä kaipaa yhtään madallusta autoon, joten pelkkien jousien kanssa kikkailu on täysin pois laskuista. Enkä edes halua yhtään matalampaa autoa. Harvemmin olen mutenkaan tullut tyytyväiseksi pelkkien madallusjousien laittamisella vakiopumppujen kaveriksi. Kun taas parempien vaimentajien asennus vakiojousien kaveriksi on tuonut ajettavuudeltaan paremmat tulokset - mielestäni. Uskon kyllä, että H&R ja Eibach tarjoaa jotain ratkaisua, jos haussa on matalampi lookki. Kaipaan nyt kuitenkin näkemyksiä vaimentajista.

    Vaihtoehdot X-Driveen on käytännössä Bilstein B6-vaimentajat, tai Konin SpecialActivet. Sekä KW Variante 3, joka on liian kallis ja madaltaa minimissääkin ihan liikaa. Ja X-Driveen ei taida edes olla erillistä OEM M-alustaa.

    Bilstein B6:set oli ainakin aikoinaan hyvät E60:n alla vakiojousilla. Talvella ehkä aavistuksen jopa liiankin piukat, mutta ajoltaan olivat ryhdikkäät. Saattaisiko toimia G30:ssä myös? Ja onkohan kestävyys muuttunut parempaan suuntaan?

    Koni FSD/SpecialActive on aina ollut varma valinta, mutta pelkona se, että tuokohan kuitenkaan, lopulta parannusta liialliseen pintapehmeyteen? Tuskin ovat huonommat kuin orggikset, mutta saako rahalle lopulta tarpeeksi vastinetta? Tulisi kallis kokeilu.

    Konin Sportit olisivat ehkä täydellisimmät (olleet aina omaan makuuni parhaat), mutta eivät tietenkään valmista niitä G30:iin. Eikä tehtaan mukaan ole edes suunnitelmissa. Liputtavat vaan kovasti SpecialActiven puolesta, kun kirjoittelin sinne. Ovat kuulemma mukavat nurkka-ajossa ja tiukat kovammassa ajossa. Mukavat ne on nuo nykyisetkin, joka tavallaan on juuri se ongelma. Ovat vaan liian mukavat.

    En tiedä onko kenelläkään vielä kokemuksia G30:n vaimenninpäivityksestä? Tuskin kovin monella, mutta kuuntelen ajatuksia. Myös F10:n kautta kertyneet kokemukset kiinnostaa. Auto kun on lopulta hyvin lähelle samanlainen.
    Last edited by JKK; 25-07-2023, 23:58.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    #2
    Eli ei taida vielä kokemuksia tästä asiasta löytyä? Pitääkö tässä ryhtyä tekemään pioneereityötä kun alkaa tosissaan ketuttamaan tuo alustan huonous. Korostuu joka kerta kun ajelee ihan millä tahansa muulla autolla. Ihan hirveä lullukka.

    Vaihtoehdot x-drivessa rajoittuu tosiaan Konin Special Activeen ja Bilsteinin B6:seen. Ensimmäisen kohdalla mietityttää että onko tarpeeksi jämäkkä, ja Bilsteinissa taas pelottaa että onko liian topakka.

    Onko mietteitä kellään näistä?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1147
      • Kainuu

      #3
      Millainen lie sitten esim BCracingin sarja kun siinä saisi säätää sitten oman mieltymyksen mukaan vaimennusta ja korkeutta.
      BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2488

        #4
        Mitä jos laittaisi iskareiksi jonkin toisen moottorimallin pumput? Esim. diesel-koneisen? Ne on todennäköisesti hiukan tiukemmalla shimmauksella suuremman painon ja jäykemmän jousen vuoksi.

        Tutkimalla RealOEM:sta tms. sivustolta vertaavuuksia tärkeimpiin osiin selviää mitkä sinne sopii suoraan paikoilleen. Esim. iskarin alapään kiinnike näyttää olevan sama monessa eri korimallissa => iskarin täytyy silloin ainakin alakiinnityksen osalta olla sama. Jos muutkin osat sopii, niin silloin iskariksi voisi laittaa jopa 7 sarjan tai 8 sarjan osan. Iskarin pituus on enää arvoitus. Kovempi pelaaja tilaa esim. Ovokosta jotkut halvat käytetyt pumput sovitukseen ennen uusien tilaamista mikäli ne ovat sopivat.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6702
          • PK-seutu

          #5
          Itse laittaisin miedon madalluksen ja Bilsteinin B8 (sama kuin B6 mutta lyhyempi madallukseen).
          S65, S85, H1, N63TU, HA0

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2488

            #6
            B6 menee kyllä pienen madalluksenkin kanssa, kuten vakio iskaritkin. Erona on vain b8:n tarjoama suurempi esijännitys jouselle, jolla ei kyllä sinänsä ole tässä tapauksessa mitään merkitystä.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2287
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by makebm5 View Post
              Millainen lie sitten esim BCracingin sarja kun siinä saisi säätää sitten oman mieltymyksen mukaan vaimennusta ja korkeutta.
              https://www.jmtuonti.fi/187-bc-racin...sarja_g30_2017
              Taitaa tarjota vaihtoehtoa vain takavetoiseen. Niihin on tarjolla kyllä monenlaistakin muuta vaihtoehtoa. Takapotkuiseen taitaa löytyä joltain valmistajalta jopa pelkät korkeussäädettävät madallusjousetkin. Suolaisen hintaiset tosin....
              MSS Sports Adjustable Springs

              Nelivetojen tapauksessa complete-vaihtoehdot rajaantuu KW:n V3-settiin, joka maksaa 2500€. Ja KW:n spekseissä mainitaan että madallus on 40-55mm, joka tuntuu aika kummalliselta säätöalueelta.....

              Ja pelkissä iskareissa ainoat tarjolla olevat vaihtoehdot on Bilstein B6/B8 ja Koni SA.
              Last edited by JKK; 25-06-2023, 15:06.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2287
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by pyroz View Post
                Itse laittaisin miedon madalluksen ja Bilsteinin B8 (sama kuin B6 mutta lyhyempi madallukseen).
                Pieni 15mm madallus jotenkuten menisikin, mutta taitaa vaihtoehdot olla -30mm pudottavat Eibach ja H&R, jotka tällaiselle vanhukselle ei anna mitään lisä-arvoa millään osa-alueella.

                Bilstein B6 voisi olla varma valinta vakiojousille? Ei ainakaan pitäisi jäädä liian löllöksi.

                Jostain luin että pienemmissä bemuissa on ollut sellaista ongelmaa että B6:set on nostaneet alustaa vielä vakiosta yli 10mm kokeammaksi. Joka ei sekään ole toivottavaa...
                Last edited by JKK; 25-06-2023, 15:07.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1147
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by JKK View Post
                  Taitaa tarjota vaihtoehtoa vain takavetoiseen. Niihin on tarjolla kyllä monenlaistakin muuta vaihtoehtoa. Takapotkuiseen taitaa löytyä joltain valmistajalta jopa pelkät korkeussäädettävät madallusjousetkin. Suolaisen hintaiset tosin....
                  MSS Sports Adjustable Springs

                  Nelivetojen tapauksessa complete-vaihtoehdot rajaantuu KW:n V3-settiin, joka maksaa 2500€. Ja KW:n spekseissä mainitaan että madallus on 40-55mm, joka tuntuu aika kummalliselta säätöalueelta.....

                  Ja pelkissä iskareissa ainoat tarjolla olevat vaihtoehdot on Bilstein B6/B8 ja Koni SA.
                  F sarjaan erottelee Taka ja nelivedon mutta G on 5-SARJA G30 2017+
                  BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2488

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Pieni 15mm madallus jotenkuten menisikin, mutta taitaa vaihtoehdot olla -30mm pudottavat Eibach ja H&R, jotka tällaiselle vanhukselle ei anna mitään lisä-arvoa millään osa-alueella.

                    Bilstein B6 voisi olla varma valinta vakiojousille? Ei ainakaan pitäisi jäädä liian löllöksi.

                    Jostain luin että pienemmissä bemuissa on ollut sellaista ongelmaa että B6:set on nostaneet alustaa vielä vakiosta yli 10mm kokeammaksi. Joka ei sekään ole toivottavaa...
                    On totta että B6/B8 Bilsteinit tunkkaavat alustaa hieman ylöspäin, kuten tekevät kaikki korkeapaineiset kaasuiskarit. Tähän vaikuttavat mm. kaasun paine sekä männän varren halkaisijan suhde öljyn ja kaasun erottavaan välimännän halkaisijaan. Tämä vaikuttaa jousen tavoin eli sitä suurempi voima on mitä syvemmälle iskarin männän varsi on painunut. Joka tapauksessa Bilstein kohdalla puhutaan muutamasta newtonista/mm eli lisäys auton jousivakioon ei ole mitenkään maata mullistava.
                    Last edited by Freak; 25-06-2023, 17:54.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 402
                      • Oulu

                      #11
                      Auttaisikohan enemmän jos löytyisi toisen mallin jäykempi kallistuksenvaimennin?
                      E-sarjassa takapotkuihin vaihtelivat noita. Mutta xdrive oli niin erilainen että takapotkun kallistuksenvaimennin ei käynyt.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • kaitsu66
                        Bimmer Rookie
                        • May 2012
                        • 42
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Pieni 15mm madallus jotenkuten menisikin, mutta taitaa vaihtoehdot olla -30mm pudottavat Eibach ja H&R, jotka tällaiselle vanhukselle ei anna mitään lisä-arvoa millään osa-alueella.

                        Bilstein B6 voisi olla varma valinta vakiojousille? Ei ainakaan pitäisi jäädä liian löllöksi.

                        Jostain luin että pienemmissä bemuissa on ollut sellaista ongelmaa että B6:set on nostaneet alustaa vielä vakiosta yli 10mm kokeammaksi. Joka ei sekään ole toivottavaa...
                        Mielenkiintoinen aihe , Vaihdoin Eibach jouset (takaveto 530e) etupää tosiaan sukelsi aivan liikaa ja takapään madallus on sopiva . Korotuspalikat yläpäähän niin sai etupään korkeuden sopivaksi mutta se pintakovuus oli todella häiritsevä. Nyt on etupäässä vakio jouset jotka on lyhennetty 3/4 kier. madallus on nyt ryhdissä takapään kanssa samalla tuli maltillinen jäykistys eikä ole mikään keinulauta niinkuin orggis vielä kun jossainvälissä vaihtaa vakioiskareiden tilalle Konit niin pääsee lopusta pintakovuudesta eroon..
                        G30 530e -17
                        https://www.facebook.com/roadsportA
                        https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2287
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Auttaisikohan enemmän jos löytyisi toisen mallin jäykempi kallistuksenvaimennin?
                          E-sarjassa takapotkuihin vaihtelivat noita. Mutta xdrive oli niin erilainen että takapotkun kallistuksenvaimennin ei käynyt.
                          Tämäkin kivi on jo käännetty.... Näissä G30 x-driveissa taitaa kaikissa olla samanlaiset vakaajatangot (paitsi M5:ssä). M5-tangot pystyy kyllä asentamaan myös normimalleihin, mutta takapäässä tulee muistaakseni jotain kommervenkkiä asennuksen kanssa.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5126
                            • Pirkkala

                            #14
                            Olisiko pohdinnan aihe, että saavutettaisiinko pelkkien jousien vaihdolla mitään?
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2287
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Olisiko pohdinnan aihe, että saavutettaisiinko pelkkien jousien vaihdolla mitään?
                              Hyvä kysymys....Tänään sainkin juuri AC Schnitzeriltä sähköpostia, jossa ehdottivat heidän jousiaan orggispumppujen kaveriksi. Eivät kuulemma muita iskareita osaa edes suosittella, koska ovat tuotekehitelleet jousensa toimimaan OEM-pumppujen kanssa. Tämän otan kyllä vakavaan harkintaan, vaikka olen aina ollut taipuvainen syyttämään vaimentajia alustan huonoudesta. Voisiko tämän G30 keinulautamaisuuden syy olla pelkästään jousissa? :think

                              Myös maltillinen -20mm madallus puoltaisi noita ACS:n jousia, vaikka onkin tuplahintaiset Eibacheihin verrattuna.

                              Vielä on vetämässä pieni keskustelu KW:n kanssa. Niiden "V3 leveling Kit" -satsi täyttäisi varmasti kaikki toiveet. Madallus säädettävissä 5-40mm. Mutta se hinta.....
                              KW V3 Leveling Kit
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎