Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e X-Driveen paremmat iskunvaimentajat.... vai sittenkin jouset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaitsu66
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 42
    • Janakkala

    #46
    Nyt on alusta päivitetty ja täytyy sanoa että ero on tyrmäävä en enää ikinä pilaa ajonautintoa vakioiskareilla/madallusjousilla , Nyt on oikean korkuinen (ei liian matala) ja pienen säätöjumpan jälkeen todella rauhallinen mutta samalla riittävän jämäkkä eikä isossakaan heitossa jää keinumaan ja mikä tärkeintä näillä routamonttuisilla teillä ei niskat rasitu ISO suositus..
    Attached Files
    G30 530e -17
    https://www.facebook.com/roadsportA
    https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2287
      • Uusimaa

      #47
      Nyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa

      Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16245
        • Asikkala

        #48
        Originally posted by JKK View Post
        Nyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa

        Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
        Mitkä kitkat ja paineet ? Pyöränkulmat kunnossa ?

        Comment

        • kaitsu66
          Bimmer Rookie
          • May 2012
          • 42
          • Janakkala

          #49
          Originally posted by JKK View Post
          Nyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa

          Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
          Itsekkin pitkänlinjan hifistinä tunnistan täysin mitä tarkoitat kun ostin omani niin oli pakko ihmetellä tota heilumista varsinkin kun ajoi rotvallin yli vinottain niin olo oli kuin rättisitikassa.. Tämä ongelma poistui jo pelkillä madallusjousilla ja sillä pystyi jo ajeleen mutkateitäkin mutta noi vakioiskarit ei toimi niiden kanssa kunnolla (vaimennus ei riitä ja on pintakova) ,Ohjaus on tämän takia tarkempi kun kori ei keinu toki kannattaa pitää ohjaus aina sport asennolla niin on enemmän tuntoa , Ohjauskulmat täytyy olla kunnossa niistä tää on erittäin herkkä ja renkaat tietysti kunnolliset . Nyt tullaan sitten KW tunnelmiin nyt poistui pintakovuus ja ylimääräinen heilahtelu (hidastetöyssyt ja motarin möykyt) etupäätä joutu säätään muutaman kerran että sai heilahtelun kuriin tehdasasetus on hyvin lähellä totuutta kallistelu väheni olemattomiin (erittäin progressiivinen jousi) tänään käytiin Tampereella ja oli kyllä todella mukava kyyti ja suuntavakaus oli selkeesti parempi ei tarvinnu veivata rattia kokoajan .. Innolla odotan kesärengas kelejä jos täälläpäin ajelet niin koeajolle pääsee
          G30 530e -17
          https://www.facebook.com/roadsportA
          https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2287
            • Uusimaa

            #50
            Originally posted by jr66 View Post
            Mitkä kitkat ja paineet ? Pyöränkulmat kunnossa ?
            Parhaat mahdolliset kitkarenkaat ajettavuuden osalta: uudet GoodYearin Ultragrip Ice 3:t. Pyöränkulmat myös tiptop!

            Sama ongelma on koskenut kaikkia kolmea G30-sarjalaista jotka minulla on ollut. Mutta kuten sanottu, moni ei tähän kiinnitä huomiota, koska asiaan tottuu hiljalleen. Onhan auto tietysti kokonaisuutena ihan hieno peli monen muun peruskipon jälkeen. Mutta hifistit ymmärtää kyllä tuon ohjauksen ja vakioalustan ongelmallisuuden. Se on tehdaslähtöisesti aika kaukana esim. uusimpien verrokkimersujen ja Audien melko tarkasta ja tunnokkaasta ohjauksesta. Paljon on G30 saanut tästä sapiskaa monessa testissä ja koeajossa heti alkumetreiltä alkaen. Esim. G20 3-sarjalaisessa asiat on huomattavasti paremmin mallillaan.

            Mutta kiitos kommenteista, jospa saisin itsekin hieman vauhtia omaan alustapäivitykseen. AC Snitzerin jouset ja Konin vaimentajat odottavat edelleen varaston hyllyssä inspiraatiota....
            Last edited by JKK; 16-03-2024, 20:17.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1152
              • Kainuu

              #51
              Useamman kerran omaanikin säädetty niin tuntu tykkäävään pienistä cambereista takana ja reilusta aurauksesta keulassa.
              Mitä suurin piirtein kustantaa KW:n setti?
              BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

              Comment

              • kaitsu66
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 42
                • Janakkala

                #52
                Originally posted by makebm5 View Post
                Useamman kerran omaanikin säädetty niin tuntu tykkäävään pienistä cambereista takana ja reilusta aurauksesta keulassa.
                Mitä suurin piirtein kustantaa KW:n setti?
                1824€ lähetyskuluineen ,build to order reilu pariviikkoo meni tilauksesta eli varsin nopeesti tuli.
                G30 530e -17
                https://www.facebook.com/roadsportA
                https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6704
                  • PK-seutu

                  #53
                  Originally posted by kaitsu66 View Post
                  Nyt on alusta päivitetty ja täytyy sanoa että ero on tyrmäävä en enää ikinä pilaa ajonautintoa vakioiskareilla/madallusjousilla , Nyt on oikean korkuinen (ei liian matala) ja pienen säätöjumpan jälkeen todella rauhallinen mutta samalla riittävän jämäkkä eikä isossakaan heitossa jää keinumaan ja mikä tärkeintä näillä routamonttuisilla teillä ei niskat rasitu ISO suositus..
                  Saisko kuvaa autosta kera sen tiedon, että onko korkeussäätö ylä vaiko alapäässä vaiko keskipaikkeilla? Vakavassa harkinnassa omaan kutoseen V2 Comfort. mutta kovasti mietityttää mitä eroa siinä nyt on vaikka normaaliin V2:een kun ei siitä oikeasti oikein mitään konkreettista kerrota.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0

                  Comment

                  • kaitsu66
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 42
                    • Janakkala

                    #54
                    Säädöt eivät ole ylimmässä asennossa kw ohjeen mukaan jousilautasta saa ruuvata n.10mm vielä ylöspäin säätöalue on -20-45mm ,täytyy kesärenkailla tehdä lopullinen säätö ja suuntaus.
                    Attached Files
                    G30 530e -17
                    https://www.facebook.com/roadsportA
                    https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                    Comment

                    • jj5
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1300
                      • pks

                      #55
                      Ohjaushan näissä "uudemmissa" bemareitta tuntuu olevan aika tunnoton. Kuten aiempana mainitaan niin vastaavan ikäisessä mersussa olen minäkin kokenut paljon tunnokkaamman ohjauksen. Hassua, kun ennen asiat on ilmeisesti olleet toisin päin. Ohjauksen tunnottomuus johtunee lähinnä tehostuksesta/ itse ohjaussysteemistä.
                      Tietysti pyöränkulmilla ja jousituksella saa auton käyttäytymään ja kääntymään eri tavalla, mutta mahtaisiko se korjata tunnotonta ohjausta. Tuskin.
                      Pohjoismaihin suunnatut talvirenkaat on myös aina aika löysiä ja siten huonohkoja dynaamisessa ajossa asvaltilla, joten eihän niillä voi saada varsinaisesti hyvää asvalttiajotuntumaa. Erityisesti kun tämän yhdistää auton korkeahkoon massaan.

                      Minusta G31 vakiojousitus toimii varsin hienosti useimmissa tilanteissa ja on aika hyvä kompromissi, kuten BMW jousitukset ovat tuntuneet yleensäkin olevan.
                      sigpic

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2287
                        • Uusimaa

                        #56
                        Yhtenä syynä pidän myös ehkä aavistuksen turhan laiskanpuoleista ohjausvaihdetta. Myös vakaajatangot on monia kilpailijoita ohuemmat, joka voinee selittää kallistelua.... joskaan siitä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä. Mutta esim. ihan uusin C-mallin mersu tuntuu huomattavan vakaalta ja tukevalta liikenneympyrän läpi ajettaessa. Huima ero G30:iin. Todella suuri.

                        Renkaiden vaikutuksesta olen tehnyt aika runsaasti "tutkimusta". On tullut kokeiltua kolmessa erilaisessa G31/G30 mallissa jotakuinkin kaikkia kombinaatioita 17-19 tuuman välillä. Montaa erilaista mallia kesällä ja talvella. Terävimpänä oli 19" Contin SportContact 7:t (leveä takakumi), joilta odotin mullistavaa vaikutusta ajettavuuteen. Se osoittautui lopulta turhaksi toiveeksi, koska ero tavallisempiin kokoihin oli tarkkuudessa aika olematon, mutta takapakkia tuli kyllä tosi paljon uraherkkyydessä, melussa ja mukavuudessa. Itseasiassa urissa vetely oli kuukauden ajojen jälkeen sitä luokkaa että vähänkin kuluneella koottoritiellä ajaminen oli suorastaan epämiellyttävää. Näin siis ainakin oli asia Hybridissä.

                        Renkaiden osalta, voisi sanoa jopa selkeästi parhaiten toimiva oli viimekesänä käyttämäni Contin PremiumContact 7, kokona 235/50R18. Auto ohjautui tarkasti, uraherkkyyttä ei ollut havaittavissa missään tilanteessa ja mukavuuskomponentit oli kohdallaan. Talvirenkaissa taas GoodYearin Arctic 2 nastakumi oli ajoltaan poikkeuksellisen tukeva. Sekä 18" ja 19" kokoisena.
                        Last edited by JKK; 18-03-2024, 10:48.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • jj5
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1300
                          • pks

                          #57
                          Joo. Vähän tylsä ajettavahan tämmöinen on useimmissa olosuhteissa. Mutta arvelisin sen tylsyyden tunteen johtuvan juuri siitä kun tuote on oikeastaan niin hyvä, että se on tylsä.
                          Onneksi taloudessa on muita autoja joista voi hakea erilaisia "elämyksiä".

                          Korotussarja kyllä maistuisi, niin xdrivestä saisi enemmän irti. Jokohan olis saatavilla, viimeksi kun ebaytä tutkailin niin en löytänyt.
                          sigpic

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6704
                            • PK-seutu

                            #58
                            Originally posted by kaitsu66 View Post
                            Säädöt eivät ole ylimmässä asennossa kw ohjeen mukaan jousilautasta saa ruuvata n.10mm vielä ylöspäin säätöalue on -20-45mm ,täytyy kesärenkailla tehdä lopullinen säätö ja suuntaus.
                            Kiitos kuvasta. Entä paljonko on tuossa kuvan tilanteessa säätövaraa vielä alaspäin? Onko säädöt ns. "puolessa välissä" vai miten?
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • kaitsu66
                              Bimmer Rookie
                              • May 2012
                              • 42
                              • Janakkala

                              #59
                              Originally posted by pyroz View Post

                              Kiitos kuvasta. Entä paljonko on tuossa kuvan tilanteessa säätövaraa vielä alaspäin? Onko säädöt ns. "puolessa välissä" vai miten?
                              Kuvassa ajokorkeus on 365mm ja min. on 350mm kierteessähän on tilaa vaikka kuinkapaljon ylös ja alas jos haluaa säätää vastoin KW:een suositusta !
                              Kannattaa katsoa KW sivulta oman setin tiedot ne on hyvin selkeet asennusohjeessa..
                              Esim: https://www.kwsuspensions.com/extras...-h68620080.pdf
                              G30 530e -17
                              https://www.facebook.com/roadsportA
                              https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2287
                                • Uusimaa

                                #60
                                Tänään löytyi sen verran motivaatiota että käytin vapaapäivän alustan päivitykseen. Melkein vuoden nuo kalikat sai odotella.... Jotakuinkin 10 tuntia tässä sai menemään rauhallisesti tehden. Varsinkin takapää oli odotettua työläämpi.... Etuvetareita ei tarvinnut irroittaa, joka on positiivista.

                                Jouset on AC Snitzcheriltä ja vaimentat Koni Special Active (ex FSD). Kokemusta on nyt kokonaiset 30km vaihtelevan kuntoisia mutkateitä kotiin. Ja täytyypä sanoa että tämä setuppi onnistui ylittämään odotukset. Niinkin uskomattomalta kuin se tuntuu, niin kyyti on samaan aikaan paljon mukavampaa mutta kuitenkin selvästi sporttisempaa ohjauksen osalta. Parasta on se, että kaikenlainen löllyminen loppui ihan täysin!. Tuntuu että auto sai nyt jouset ja pumput, jotka on selvästi "samaa paria".

                                Erikoinen odottamaton ilmiö oli se, että kaikki mahdolliset alustan äänet tulee tällä kombinaatiolla huomattavan vaimeana ja etäisenä esim. poikittaissaumoihin tai reikäkuoppiin ajaessa. Voisi sanoa että fiilis on "ilma-alustainen". Liekö se noiden Konin pumppujen mukana tuoma etu? Tätä en odottanut, mutta otin vastaan ilolla!

                                Mutta mitä tulee ajettavuuteen, niin nyt ohjaus tuntuu jo 17" kitkarenkailla huomattavasti paremmin reagoivalta kuin orggisalustalla kesärenkailla. Mutkatiellä tuli ajettua huomaamatta ja yrittämättä huomattavasti kovempaa kuin ennen. Kaipa sekin kertoo jotain? Ja yksi huomio kiinnittyi erään pitkän liki 90 asteen kaarteen läpiajossa siihen että auto meni tuon mutkan korjaamatta kertaakaan ohjauksen kurssia. Vakioalustalla tuo sama mutka ärsytti aina kun "kurssia" sai korjata ja säätää koko ajan auton kallistuessa ihan liikaa. Kyllä tätä pakettia voi suositella jo näillä ajoilla. Ainoa miinus tulee madalluksesta.... ehkä minun varttuuneeseen makuun saisi olla sentin korkeampi. Mielestäni laski enemmän kuin 20mm. Mutta minä olen tässä asiassa aika konservatiivinen.....

                                Kuvia ei vielä autosta ole. Nappaan heti kun alusta asettuu omalle korkeudelleen ja pääsen kuvaamaan tasaisella. Mutta tällainen setti:

                                Last edited by JKK; 25-03-2024, 23:55.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎