Nyt on alusta päivitetty ja täytyy sanoa että ero on tyrmäävä en enää ikinä pilaa ajonautintoa vakioiskareilla/madallusjousilla , Nyt on oikean korkuinen (ei liian matala) ja pienen säätöjumpan jälkeen todella rauhallinen mutta samalla riittävän jämäkkä eikä isossakaan heitossa jää keinumaan ja mikä tärkeintä näillä routamonttuisilla teillä ei niskat rasitu ISO suositus..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530e X-Driveen paremmat iskunvaimentajat.... vai sittenkin jouset?
Collapse
X
-
-
Nyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa
Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostNyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa
Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostNyt on pakko kysyä hifistelyhengessä heti että vaikuttiko tuo muutos yhtään ohjaukseen? Tuliko ohjaukseen reaktioherkkyyttä ja tarkkuutta yhtään enempää? Itseäni kun häiritsee yleis-löllyryyden ja hitaan ohjausvaihteen lisäksi myös veltto ja "ylirauhallinen" ohjaus. Ilmenee tunnottomuutena ja tietynlaisena "kallistelun tunteena" vaikkapa liikenneympyröissä. Voisi puhua aliohjautuvuudesta jopa. Asia tuntuu korostuvan vielä pehmeillä kitkarenkailla. Moni varmaan ei tuota kuvaustani tunnista kun asiaan on tottunut. Mutta ongelman huomaa heti kun käy ajamassa melkein millä tahansa laadukkaammalla kilpailijamerkillä. Ei tarvitse edes Alfan Giuliaan verrata että huomaa
Jokseenkin suomeksi sanottuna: Meneekö auto nyt liikenneympyrän läpi sporttisemmin ja paremmin ohjautuen?
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostMitkä kitkat ja paineet ? Pyöränkulmat kunnossa ?
Sama ongelma on koskenut kaikkia kolmea G30-sarjalaista jotka minulla on ollut. Mutta kuten sanottu, moni ei tähän kiinnitä huomiota, koska asiaan tottuu hiljalleen. Onhan auto tietysti kokonaisuutena ihan hieno peli monen muun peruskipon jälkeen. Mutta hifistit ymmärtää kyllä tuon ohjauksen ja vakioalustan ongelmallisuuden. Se on tehdaslähtöisesti aika kaukana esim. uusimpien verrokkimersujen ja Audien melko tarkasta ja tunnokkaasta ohjauksesta. Paljon on G30 saanut tästä sapiskaa monessa testissä ja koeajossa heti alkumetreiltä alkaen. Esim. G20 3-sarjalaisessa asiat on huomattavasti paremmin mallillaan.
Mutta kiitos kommenteista, jospa saisin itsekin hieman vauhtia omaan alustapäivitykseen. AC Snitzerin jouset ja Konin vaimentajat odottavat edelleen varaston hyllyssä inspiraatiota....Last edited by JKK; 16-03-2024, 21:17.
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostUseamman kerran omaanikin säädetty niin tuntu tykkäävään pienistä cambereista takana ja reilusta aurauksesta keulassa.
Mitä suurin piirtein kustantaa KW:n setti?
Comment
-
-
Originally posted by kaitsu66 View PostNyt on alusta päivitetty ja täytyy sanoa että ero on tyrmäävä en enää ikinä pilaa ajonautintoa vakioiskareilla/madallusjousilla , Nyt on oikean korkuinen (ei liian matala) ja pienen säätöjumpan jälkeen todella rauhallinen mutta samalla riittävän jämäkkä eikä isossakaan heitossa jää keinumaan ja mikä tärkeintä näillä routamonttuisilla teillä ei niskat rasitu ISO suositus..S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Ohjaushan näissä "uudemmissa" bemareitta tuntuu olevan aika tunnoton. Kuten aiempana mainitaan niin vastaavan ikäisessä mersussa olen minäkin kokenut paljon tunnokkaamman ohjauksen. Hassua, kun ennen asiat on ilmeisesti olleet toisin päin. Ohjauksen tunnottomuus johtunee lähinnä tehostuksesta/ itse ohjaussysteemistä.
Tietysti pyöränkulmilla ja jousituksella saa auton käyttäytymään ja kääntymään eri tavalla, mutta mahtaisiko se korjata tunnotonta ohjausta. Tuskin.
Pohjoismaihin suunnatut talvirenkaat on myös aina aika löysiä ja siten huonohkoja dynaamisessa ajossa asvaltilla, joten eihän niillä voi saada varsinaisesti hyvää asvalttiajotuntumaa. Erityisesti kun tämän yhdistää auton korkeahkoon massaan.
Minusta G31 vakiojousitus toimii varsin hienosti useimmissa tilanteissa ja on aika hyvä kompromissi, kuten BMW jousitukset ovat tuntuneet yleensäkin olevan.
Comment
-
-
Yhtenä syynä pidän myös ehkä aavistuksen turhan laiskanpuoleista ohjausvaihdetta. Myös vakaajatangot on monia kilpailijoita ohuemmat, joka voinee selittää kallistelua.... joskaan siitä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä. Mutta esim. ihan uusin C-mallin mersu tuntuu huomattavan vakaalta ja tukevalta liikenneympyrän läpi ajettaessa. Huima ero G30:iin. Todella suuri.
Renkaiden vaikutuksesta olen tehnyt aika runsaasti "tutkimusta". On tullut kokeiltua kolmessa erilaisessa G31/G30 mallissa jotakuinkin kaikkia kombinaatioita 17-19 tuuman välillä. Montaa erilaista mallia kesällä ja talvella. Terävimpänä oli 19" Contin SportContact 7:t (leveä takakumi), joilta odotin mullistavaa vaikutusta ajettavuuteen. Se osoittautui lopulta turhaksi toiveeksi, koska ero tavallisempiin kokoihin oli tarkkuudessa aika olematon, mutta takapakkia tuli kyllä tosi paljon uraherkkyydessä, melussa ja mukavuudessa. Itseasiassa urissa vetely oli kuukauden ajojen jälkeen sitä luokkaa että vähänkin kuluneella koottoritiellä ajaminen oli suorastaan epämiellyttävää. Näin siis ainakin oli asia Hybridissä.
Renkaiden osalta, voisi sanoa jopa selkeästi parhaiten toimiva oli viimekesänä käyttämäni Contin PremiumContact 7, kokona 235/50R18. Auto ohjautui tarkasti, uraherkkyyttä ei ollut havaittavissa missään tilanteessa ja mukavuuskomponentit oli kohdallaan. Talvirenkaissa taas GoodYearin Arctic 2 nastakumi oli ajoltaan poikkeuksellisen tukeva. Sekä 18" ja 19" kokoisena.Last edited by JKK; 18-03-2024, 11:48.
Comment
-
-
Joo. Vähän tylsä ajettavahan tämmöinen on useimmissa olosuhteissa. Mutta arvelisin sen tylsyyden tunteen johtuvan juuri siitä kun tuote on oikeastaan niin hyvä, että se on tylsä.
Onneksi taloudessa on muita autoja joista voi hakea erilaisia "elämyksiä".
Korotussarja kyllä maistuisi, niin xdrivestä saisi enemmän irti. Jokohan olis saatavilla, viimeksi kun ebaytä tutkailin niin en löytänyt.
Comment
-
-
Originally posted by kaitsu66 View PostSäädöt eivät ole ylimmässä asennossa kw ohjeen mukaan jousilautasta saa ruuvata n.10mm vielä ylöspäin säätöalue on -20-45mm ,täytyy kesärenkailla tehdä lopullinen säätö ja suuntaus.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Kiitos kuvasta. Entä paljonko on tuossa kuvan tilanteessa säätövaraa vielä alaspäin? Onko säädöt ns. "puolessa välissä" vai miten?
Kannattaa katsoa KW sivulta oman setin tiedot ne on hyvin selkeet asennusohjeessa..
Esim: https://www.kwsuspensions.com/extras...-h68620080.pdf
Comment
-
-
Tänään löytyi sen verran motivaatiota että käytin vapaapäivän alustan päivitykseen. Melkein vuoden nuo kalikat sai odotella.... Jotakuinkin 10 tuntia tässä sai menemään rauhallisesti tehden. Varsinkin takapää oli odotettua työläämpi.... Etuvetareita ei tarvinnut irroittaa, joka on positiivista.
Jouset on AC Snitzcheriltä ja vaimentat Koni Special Active (ex FSD). Kokemusta on nyt kokonaiset 30km vaihtelevan kuntoisia mutkateitä kotiin. Ja täytyypä sanoa että tämä setuppi onnistui ylittämään odotukset. Niinkin uskomattomalta kuin se tuntuu, niin kyyti on samaan aikaan paljon mukavampaa mutta kuitenkin selvästi sporttisempaa ohjauksen osalta. Parasta on se, että kaikenlainen löllyminen loppui ihan täysin!. Tuntuu että auto sai nyt jouset ja pumput, jotka on selvästi "samaa paria".
Erikoinen odottamaton ilmiö oli se, että kaikki mahdolliset alustan äänet tulee tällä kombinaatiolla huomattavan vaimeana ja etäisenä esim. poikittaissaumoihin tai reikäkuoppiin ajaessa. Voisi sanoa että fiilis on "ilma-alustainen". Liekö se noiden Konin pumppujen mukana tuoma etu? Tätä en odottanut, mutta otin vastaan ilolla!
Mutta mitä tulee ajettavuuteen, niin nyt ohjaus tuntuu jo 17" kitkarenkailla huomattavasti paremmin reagoivalta kuin orggisalustalla kesärenkailla. Mutkatiellä tuli ajettua huomaamatta ja yrittämättä huomattavasti kovempaa kuin ennen. Kaipa sekin kertoo jotain? Ja yksi huomio kiinnittyi erään pitkän liki 90 asteen kaarteen läpiajossa siihen että auto meni tuon mutkan korjaamatta kertaakaan ohjauksen kurssia. Vakioalustalla tuo sama mutka ärsytti aina kun "kurssia" sai korjata ja säätää koko ajan auton kallistuessa ihan liikaa. Kyllä tätä pakettia voi suositella jo näillä ajoilla. Ainoa miinus tulee madalluksesta.... ehkä minun varttuuneeseen makuun saisi olla sentin korkeampi. Mielestäni laski enemmän kuin 20mm. Mutta minä olen tässä asiassa aika konservatiivinen.....
Kuvia ei vielä autosta ole. Nappaan heti kun alusta asettuu omalle korkeudelleen ja pääsen kuvaamaan tasaisella. Mutta tällainen setti:
Last edited by JKK; 26-03-2024, 00:55.
Comment
-
Comment