Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olipa kerran BMW merkkihuolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1259
    • Kainuu

    Olipa kerran BMW merkkihuolto

    Tapahtumat lähtivät liikkeelle 30.12.2022 kun vein tuon G30 laajan määräaikaishuoltoon. Päätin lisätyönä ottaa nelipyöräsuuntauksen kun olin lukenut että lisäpainojen kanssa pääsisi ajettuvuuden osalta miellyttävämpään lopputulokseen ja keskustelu työnjohtajan kanssa vahvisti asian. Vein auton sovitusti klo 8 liikkeen pihaan ja seurasin BMW sovelluksesta että seuraava tapahtuma auton osalta oli ollut 8:30 aikaan eli huoltotoimenpiteet olivat käynnistyneet.

    Sähköpostiin tuli viesti 9:29 ajoneuvon kuntotarkastuksesta. Linkin takaa aukesi video jossa mekaanikko kävi auton alustaa läpi ja kertoi kaiken olevan kunnossa ja tarkistaisi vielä suuntauksen niin huolto olisi valmis. Mietin tässä vaiheessa että melkoisen nopeasti tehty huolto kun siihen kuului melkoinen määrä (yli 30) tarkastuskohteita sekä moottoriöljyn, suodattimien sekä tulppien vaihdot mutta ammattimies hoitanee asiat ripeästi.

    Aikaa meni useampi tunti ja puolen päivän jälkeen työnjohtaja soittaa etteivät saa suunnattua autoa. Olivat ihmetelleet kun kulmia ei saa kohdilleen ja sitten huomanneet että vasemmasta tukivarresta puuttuu palanen. Ihmettelin asiaa kun suuntaus oli tehty noin 1kk aiemmin toisessa paikassa ja itsekin kävin auton alla eikä mitään erikoista huomattu tuolloin. Kyseisenä päivänä oli lähtö uudenvuoden reissuun niin sitten vain kaivamaan kesäauto kinoksesta ja kiireellä rengasliikkeeseen talvirenkaiden vaihtoon kun toinen auto oli ajokelvottomana. Matkalla soittelin automyyjälle kun oli vasta muutama kuukausi auton ostosta. Myyjä selvitteli tapausta ja palasi parin tunnin jälkeen asiaan että autoon otettu lisäturva korvaa tukivarren ja minulle jäisi vain omavastuu hoidettavaksi. Harmitus helpotti ja hyvillä mielin tästä sitten uudenvuoden viettoon kun korjaus aikakin oli varattu reilun viikon päähän.

    Uuden vuoden jälkeen aloin miettimään että miten tukivarsi on voinut vaurioitua tässä välissä siihen kuntoon että säätö ei enää onnistu. Auton alle sitten ryömimään ja näkymä oli melkoisen järkyttävä. Tukivarren pää ja apurungossa oleva helan reuna johon varsi kiinnittyy oli täynnä tuoreita vasaran tai tampin iskuja. Metallinlastua pystyi sormien väliin pyörittelemään kun sen verran reipasta iskua oli paikat saanet. Seuraavan päivän menin kyselemään kännykkä kuvien kera että mikä homma tässä käynyt. Työnjohtaja selvitteli asiaa ja mekaanikko oli kertonut yrittäneen muotoilla tukivarren päätä lyömällä että saisi säädön toimimaan. Selvityksenä tähän niin tukivarren pää on prässätty koveraksi ja säätöprikka josta tukivarren pultti menee läpi on syvennyksessä ja säätö tapahtuu epäkeskon avulla.

    Korjaukseen viedessä sitten kyseenalaistin kovin tapahtuneen ja metodit miten tukivartta oli ”korjattu”. työnjohtaja ei oikein ottanut kantaa siihen että virhettä heillä olisi tapahtunut. Tukivarsi vaihdettiin ja auto tietenkin suunnattiin uudelleen mutta ohjauspyörä oli vasemmalle kierossa. Tässä kohdin vaurioitunutta helaa ei vaihdettu ja kun mielestäni tässä asiat ei menneet kunnollisesti reklamoin BMW suomelle mutta sieltä tuli vastaus että eivät ota kantaa vaan asiaa pitää hoitaa merkkiliikkeen kanssa.
    Sitten olin yhteydessä korjaamopäällikköön sähköpostitse.
    Päällikkö soitti kun oli tutkinut asiaa ja oli sitä mieltä että ei ole ollut tarkoituksen mukaista toimintaa kun minuun ei ole oltu yhteydessä kun vika on havaittu vaan yritetty korjata kyseenalaisin menetelmin. Tässä kohdin minulle hyvitettiin säädön hinta sekä lisäturvan omavastuu myös hela luvattiin uusia. Mietin että sattuu kait vahinkoja ja inhimillistäkin se on mutta ja että nytpä tämä hoituu kuntoon.

    Helan vaihtoaika oli varattuna sitten muutaman viikon päähän ja vien auton sovitusti liikkeen pihalle. Menee pari tuntia ja työnjohtaja soittaa että heillä ei ole sopivaa työkalua eivätkä voi vaihtaa helaa ennekuin hommaavat työkalun. No eipä muuta kuin auton hakuun ja uusi aika varataan taas parin viikon päähän. Jälleen sitten viemään auto liikkeeseen ja jälleen maaginen pari tuntia kun puhelin kilahtaa ja tuttu työnjohtaja linjalla. ”Hei nyt on käynyt niin että uusi hela särkyi asennuksen yhteydessä”. Mietin että itkeäkö vai nauraa mutta päätin naureskella asialle. Työnjohtaja lupasi tilata pikana kaksi helaa että on särkymä vara ja kun auto on ajokelvottomana nosturilla.

    Tuossa kohdin oltiin tiistaissa muistaakseni ja hela tuli ajateltua nopeammin ja sain auton ajoon perjantaina. Ajoon lähtiessä huomasin että ohjauspyörä on säädön jäljiltä tuttuun tapaan kierossa vasemmalle vaikka työtilaukseen oli kirjattu huomio että ohjauspyörän asennosta. Ajoin sitten takaisin korjaamolle ja kun kahvion ikkunasta seurasin kävi mekaanikko kaksi eri kertaa säätämässä ohjauspyörän asentoa nosturilla. Olin itse avaimien luovutuksessa ja kuulin mekaanikon sanovan että nyt on niin suorassa kun saa säädettyä. No tästä sitten liikkeelle ja edelleen oli ohjauspyörä vinossa muttei niin paljoa ja ajattelin että antaa olla kun vähän vain vinoutta enää oli. Ajattelin jokohan tämä oli tässä viimeinkin kun oltiin jo maaliskuulla menossa.

    Seuraavalla viikolla auto pestessä huomasin että jotenkin oudon vinossa oikea takapyörä. Mietin ajellessa tätä aiemmin että auton ajettavuuskin on hiljalleen jostain syystä parin viikon aikana huonontunut mutta ehkä talvirenkaat ei toimi enää niin hyvin kun oli ilmatkin lämmenneet. Pääsiäisreissulle lähtökin olisi joten ajoin sitten tutulle ei merkkikorjaamolle että tarkistaa kuitenkin asian. Suuntauspenkissä selvisi että oikean tukivarren alempi säätöpultti on jäänyt löysälle ja on vääntänyt tukivarren prässäyksen mutkalle ja säädöt päässeet liikkumaan ja vasemmalla puolelle oli ylempi säätöpultti löysällä. Oikea takapyörä oli selvästi pois säädöistään ja pysty kallistuma oli reilusti miinuksella. Säädöt laitettiin kohdillaan ja ajelin sitten merkkiliikkeeseen että tällainen käynyt.

    Työnjohtaja tarkistin tilanteen ja päätti että heidän piikkiin vaihdetaan oikea tukivarsi kun säätämisen yhteydessä pultit jäänet heillä ilmeisesti löysälle . Aiemmin merkkiliikkeessä siis vaihdetiin vasentukivarsi ja tässä yhteydessä itsellä heräsi ajatus siitä että vaurio jota yritettiin korjata vasaroimalla on voinut syntyä jos olisi jäänyt marraskuun puolella ei merkkiliikkeessä tehdyssä säädössä pultti löysälle. Tosin vähän epäilen kun itse olin paikalla ja kiristys hoidettiin mielestäni kuntoon.

    Sitten eletään toukokuuta ja vien auton jälleen merkkiliikkeen hellään huomaan oikean tukivarren takuuvaihtoa varten. Pyydän erikseen että katsovat nyt ohjauspyörän asennon kohdalleen. Tuttuun tapaan puhelin soi muutaman tunnin kuluttua ja työnjohtaja kertoo auton olevan valmiina. Autoa hakiessa vitsailtiin että jos tämä episodi on nyt paketissa ja kun mekaanikkokin (eri kuin aiemmin) on kertonut että ohjauspyöräkin on niin suorassa kun voi vain olla. Mieli kirkkaana lähden ajamaan mutta heti ensi kilometrillä huomasin että ohjauspyörä ei ole suorassa. Ajattelin että jos tämä episodin on muuten tässä niin käyn harrastetallin nosturilla itse vähän pyöräyttämässä kumpaakin raidetangon päätä ja asia on sitten siinä. No näin tapahtui ja ohjauspyöräkin oli nyt suorassa ja reissun päälle lähdettiin. Ihmettelin auton ajettavuutta kun se oli kuin soutuvene ristiaallokossa jos oli vähän ura tai ohitus tilanne. Pihalla sitten jo silmämääräinen tarkastus paljasti että jotain on taas pielessä. Oikea takarengas mihin tukivarsi oli viikko sitten vaihdettu oli kallellaan sisäänpäin sekä haritti myös ulospäin.

    Jälleen kerran tuttuun ei merkkikorjaamon ja suuntauslaite kiinni. Silmämääräinen havainto osoittautui oikeaksi ja camber sekä auraus olivat pielessä oikealla takana. Tässä vaiheessa tuli selväksi että tukivarren vaihdon yhteydessä merkkiliike ei ollut suunnannut auto ollenkaan koska säätöpultti oli vedetty kiinni ”apinan raviolla”. Asiasta reklamoin suoraan nyt korjaamopäällikköä soittamalla joka ihmetteli asian kulkua ja kertoi ettei tällaista ole tapahtunut yhdelle asiakkaalle koskaan. Päällikkö kysyi puhelimessa että voisiko hyvittää jotenkin huolloissa ym mutta sanoin että minulla huoltosopimus voimassa niin sille ei tarvetta mutta jotenkin muuten voi kyllä kun tässä on tullut ylimääräisiä kuluja kahden säädön 150e verran ja kulunut kaiken kaikkiaan kokonainen työpäivä ylimääräisen jumpan takia.

    Vein sitten kuittia ja säätöraporttia sovitusti liikkeentiskille ja odottelin yhteydenottoa. Pari sähköpostiakin laitoin ja viimeiseen kommentoin että ilmeisesti asia on käsitelty teidän puolelta ja ei tarvetta ottaa kantaa enempään. No ei ole kuulunut enää mitään eikä selvitystä mikä mennyt pieleen koko ajan. niin herää tässä kyllä muutamia kysymyksiä kun ainakin omalla kohdalla 30 vuotisen autoilijauran kiistatta heikoin korjaamo kokemus.

    -Mikä on tänäpäivänä merkkikorjaamon etu asiakkaalle verrattuna ei merkkikorjaamoon kun edes perustaitoja vaativat asiat ei onnistu
    -Jos et ole yhtään perillä autoista niin maksatko korjaamon tekemät virheet
    -Laadunvalvonta mekaanikon tekemisiin millaisella tasolla
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • nonmerce
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 218
    • northernside

    #2
    On kyllä karmaisevaa luettavaa Yksittäisen virheen ymmärtää kyllä, mutta tuo homma on mennyt kertomuksesi perusteella koko ajan päin helvettiä.

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1842
      • Karjaa

      #3
      Ei helkkari mitä meininkiä. Jälleen yksi lisävahvistus omalle periaatteelleni jonka mukaan kaikki suinkin mahdollinen tehdään itse ja ne mitä ei itse pystytä tekemään niin seurataan silmä kovana vierestä.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1259
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by nonmerce View Post
        On kyllä karmaisevaa luettavaa Yksittäisen virheen ymmärtää kyllä, mutta tuo homma on mennyt kertomuksesi perusteella koko ajan päin helvettiä.
        Näin kyllä ja jos yksittäinen virhe hoidetaan tyylikkäästi kuntoon ei se ainakaan minua saa karttamaan paikkaa vaan päinvastoin kertoo mielestäni vastuun kannosta.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7548
          • Kotona

          #5
          Originally posted by Wespa View Post
          Ei helkkari mitä meininkiä. Jälleen yksi lisävahvistus omalle periaatteelleni jonka mukaan kaikki suinkin mahdollinen tehdään itse ja ne mitä ei itse pystytä tekemään niin seurataan silmä kovana vierestä.
          Nykyään vain on niin, että harvaan paikkaan pääsee itse korjaamolle sisään vaan vetoavat työturvallisuus juttuihin (aikaisemmin korona oli sopiva syy) ettei asiakas tule viereen nillittämään ja neuvomaan. Täysin ymmärrettävää silloin, kun hommat hoidetaan asiallisesti. Mutta sitten jos jotain käy niin eipä välttämättä myönnetä mitään virhettä tai "ne jäljet olivat jo tuodessa siinä". Tuli tästä aloittajan kirjoituksesta mieleen tuoreesti, kun ketjuliike ei saanut edes moottoriöljyjä vaihdettua ongelmitta
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
          -

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3599
            • Raisio

            #6
            Kyl siinä asentajan työ aika pähasti häiriityy jos joku ylioppilasmerkonomi selän takana tapittaa ja neuvoo ja noi vakuutustekniset jutut päälle niin on ihan ymmärrettävää.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1842
              • Karjaa

              #7
              Juu tokihan noinkin. Onneksi itse käyttämissäni paikoissa, esim. Leskisellä onnistuu edelleen.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Weuli
                BTCF Member
                • Feb 2008
                • 1169
                • Turku

                #8
                Paljonkos se merkkiliikkeen tuntihinta nykyään on? 165€/h? Sitä luulisi että heidän tuntihinnoilla saisi oikeasti ammattitaitoista henkilökuntaa töihin.
                F10 530da xDrive -14
                ----------------
                E92 330d -09
                E93 325i -08
                E92 330d -08
                E61 535d -06
                E91 320d -08
                E46 330Ci -01
                E61 525d -06
                E90 320i -05
                E46 325i -01
                E46 318i -99
                E36 316i -91

                Comment

                • Flamen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2011
                  • 584
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Weuli View Post
                  Paljonkos se merkkiliikkeen tuntihinta nykyään on? 165€/h? Sitä luulisi että heidän tuntihinnoilla saisi oikeasti ammattitaitoista henkilökuntaa töihin.
                  Kyllähän sillä hinnalla varmasti sais, mutta talolle jää enemmän mitä vähemmän tekijälle maksetaan :think Tosin tuommoseen tunarointiin pätee edelleen: Markan työmies tekee tuhannen markan vahingon.

                  Jatkan kyllä itsekin huoltojen tekemistä itse, tai vien tutulle sepälle jolta homma onnistuu.
                  Ruosteeton Karmann

                  Comment

                  • Juho_
                    BTCF Member
                    • Jul 2016
                    • 1069
                    • Suomi

                    #10
                    Näinhän sitä luulisi, mutta kaikki maksaa merkkiliikkeessä paljon - itse yritykselle siis.
                    Tulosta pitää tehdä, ja jotkut liikkeet sitten sortuu siihen että yritetään pelkästään rahastaa mahdollisimman paljon välittämättä mitä se asiakas saa vastineeksi -- tai millaista palvelu yleensäkkään on.

                    Otetaan asentajia provisiopalkalla, alkaen palkkataulukon minimistä.
                    Toki merkkiliikkeen johtajia/päälliköitä "luulisi" edes jotenkin kiinnostavan miten niitä töitä tehdään - lähtökohtaisesti asiakas kuitenkin olettaa saavansa edes jotain vastinetta sille suuremmalle tuntiveloitukselleen (ja tuskin ne myydyt tunnit juurikaan vähempää on mitä monimerkkikorjaamoilla).
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3599
                      • Raisio

                      #11
                      Myös osaavista asentajista pulaa, kaikista ammattikoulun läpäisseistä ei tule mestarimekaanikkoja ovat sitten pärnäsen korjaamolla taikka marmorilla vaikka just se tietty merkki kiinnostais jne...
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7548
                        • Kotona

                        #12
                        Asiakkaan pitäisi saada valita: teetä työ 1v työkokemuksen mekaanikolla 90e/h tai 10v työkokemuksen mekaanikolla 140e/h.
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                        Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                        -

                        Comment

                        • rikuh1
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 520
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Zeta View Post
                          Asiakkaan pitäisi saada valita: teetä työ 1v työkokemuksen mekaanikolla 90e/h tai 10v työkokemuksen mekaanikolla 140e/h.
                          Tämäkään ei kyllä oikein toimi. Yritykset ottaa autoalalla sekä varmasti myös todella monella muulla alalla isosti taakkaa uusien tekijöiden kouluttamisesta johon menee aikaa, resursseja ja rahaa, sillä ammattikoulusta valmistunut saattaa osata ajaa autoa ja saapua paikalle oikeaan aikaan, siis kyllä, luit valmistunut. (Okei vähän kärjistäen, mutta ei kovin kaukana totuudesta..)

                          Koulumaailma kun ei ole opettanut tähän mennessä (ainakaan kaikkialla suomessa) autoalalla englannin kielen sanastoa siinä määrin kuin olisi pitänyt, vaan on väännetty ”hyvin” suomennetuilla testereillä ja ohjeilla. Tämä on iso ongelma jos yksilön kielitaito on vain yhden kielen varassa. Englantia kun tarvitsee jatkuvasti näiden kanssa työskennellessä.

                          Hyvän työmoraalin ja motivaation omaava kaveri voi olla lyhyelläkin työkokemuksella todella hyvä ja asiansa osaava ja oppia kokoajan uutta, tähän vaikuttaa mm yrityksen kulttuuri ISOSTI. Toisaalta taas se 10v autoja työkseen ruuvannut voi olla motivaationsa kuopassa mihin ei välttämättä löydy työnantajalta aseita, jos yksilön oma halukkuus on nollissa. Toki motivaatiokin on yksi tekijä ja toinen on se, ettei vaan ymmärrä tehneesä väärin, tätähän voi jatkua vaikka vuosikymmeniä, jos paremmasta ei ole tietoa tai halua omaksua...


                          Mutta itse topikkiin, erittäin penkin alle on kyllä kokonaisuutena mennyt
                          E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                          Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                          RikunAutofix.fi

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6205
                            • Helsinki

                            #14
                            Ei hemmetti mitä touhua, kuulostaa myös siltä että välijohtoporrasto ottanut vähän hernettä, kun käyty ison päälikön puheilla



                            Originally posted by ritariässä View Post
                            Kyl siinä asentajan työ aika pähasti häiriityy jos joku ylioppilasmerkonomi selän takana tapittaa ja neuvoo ja noi vakuutustekniset jutut päälle niin on ihan ymmärrettävää.
                            Itsellä ainakin menee vähän pasmat sekaisin jos asiakas seisoo vieressä, kun usein sieltä tulee tuhat kysymystä kokoajan ja mikä ei liity kyseiseen operaatioon, se on usein todella häiritsevää, ellei ole sellainen asiakas joka seisoo siinä ja kattoo, eikä kysele sen ihmeellisemmin, koska joskus on ollut tilanteita missä asiakas kysyy että miksi näin pitää tehdä, sitten kun selität sille että miksi, niin se voi tokaista että mites jos näin ja sitten jos sen joutuukin silti tekee, kuin olet jo kertonut.
                            Mutta jos tuollaista turaamista on, niin ei oo ihme jos haluaa seistä vieressä vahtimassa, kyllä itse tuollaisten tapahtumien jälkee
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1259
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by MikeDry View Post
                              Ei hemmetti mitä touhua, kuulostaa myös siltä että välijohtoporrasto ottanut vähän hernettä, kun käyty ison päälikön puheilla
                              Itsellä jäi se vaikutelma että työnjohto ei tiedä mitä hallissa tapahtuu. Palvelu tiskillä oli sinällään ystävällistä ja sijaisautokin järjestyi viimeisillä käynneillä hyvin.Toki on se tietenkin luotettava jos mekaanikko sanoo että homma on tehty mutta jossain vaiheessa tapahtumasarjaa olisi varmaan ollut syytä käydä tarkistamassa / koeajolla autolla ennen luovutusta.
                              Last edited by makebm5; 15-06-2023, 09:01.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎