Tapahtumat lähtivät liikkeelle 30.12.2022 kun vein tuon G30 laajan määräaikaishuoltoon. Päätin lisätyönä ottaa nelipyöräsuuntauksen kun olin lukenut että lisäpainojen kanssa pääsisi ajettuvuuden osalta miellyttävämpään lopputulokseen ja keskustelu työnjohtajan kanssa vahvisti asian. Vein auton sovitusti klo 8 liikkeen pihaan ja seurasin BMW sovelluksesta että seuraava tapahtuma auton osalta oli ollut 8:30 aikaan eli huoltotoimenpiteet olivat käynnistyneet.
Sähköpostiin tuli viesti 9:29 ajoneuvon kuntotarkastuksesta. Linkin takaa aukesi video jossa mekaanikko kävi auton alustaa läpi ja kertoi kaiken olevan kunnossa ja tarkistaisi vielä suuntauksen niin huolto olisi valmis. Mietin tässä vaiheessa että melkoisen nopeasti tehty huolto kun siihen kuului melkoinen määrä (yli 30) tarkastuskohteita sekä moottoriöljyn, suodattimien sekä tulppien vaihdot mutta ammattimies hoitanee asiat ripeästi.
Aikaa meni useampi tunti ja puolen päivän jälkeen työnjohtaja soittaa etteivät saa suunnattua autoa. Olivat ihmetelleet kun kulmia ei saa kohdilleen ja sitten huomanneet että vasemmasta tukivarresta puuttuu palanen. Ihmettelin asiaa kun suuntaus oli tehty noin 1kk aiemmin toisessa paikassa ja itsekin kävin auton alla eikä mitään erikoista huomattu tuolloin. Kyseisenä päivänä oli lähtö uudenvuoden reissuun niin sitten vain kaivamaan kesäauto kinoksesta ja kiireellä rengasliikkeeseen talvirenkaiden vaihtoon kun toinen auto oli ajokelvottomana. Matkalla soittelin automyyjälle kun oli vasta muutama kuukausi auton ostosta. Myyjä selvitteli tapausta ja palasi parin tunnin jälkeen asiaan että autoon otettu lisäturva korvaa tukivarren ja minulle jäisi vain omavastuu hoidettavaksi. Harmitus helpotti ja hyvillä mielin tästä sitten uudenvuoden viettoon kun korjaus aikakin oli varattu reilun viikon päähän.
Uuden vuoden jälkeen aloin miettimään että miten tukivarsi on voinut vaurioitua tässä välissä siihen kuntoon että säätö ei enää onnistu. Auton alle sitten ryömimään ja näkymä oli melkoisen järkyttävä. Tukivarren pää ja apurungossa oleva helan reuna johon varsi kiinnittyy oli täynnä tuoreita vasaran tai tampin iskuja. Metallinlastua pystyi sormien väliin pyörittelemään kun sen verran reipasta iskua oli paikat saanet. Seuraavan päivän menin kyselemään kännykkä kuvien kera että mikä homma tässä käynyt. Työnjohtaja selvitteli asiaa ja mekaanikko oli kertonut yrittäneen muotoilla tukivarren päätä lyömällä että saisi säädön toimimaan. Selvityksenä tähän niin tukivarren pää on prässätty koveraksi ja säätöprikka josta tukivarren pultti menee läpi on syvennyksessä ja säätö tapahtuu epäkeskon avulla.
Korjaukseen viedessä sitten kyseenalaistin kovin tapahtuneen ja metodit miten tukivartta oli ”korjattu”. työnjohtaja ei oikein ottanut kantaa siihen että virhettä heillä olisi tapahtunut. Tukivarsi vaihdettiin ja auto tietenkin suunnattiin uudelleen mutta ohjauspyörä oli vasemmalle kierossa. Tässä kohdin vaurioitunutta helaa ei vaihdettu ja kun mielestäni tässä asiat ei menneet kunnollisesti reklamoin BMW suomelle mutta sieltä tuli vastaus että eivät ota kantaa vaan asiaa pitää hoitaa merkkiliikkeen kanssa.
Sitten olin yhteydessä korjaamopäällikköön sähköpostitse.
Päällikkö soitti kun oli tutkinut asiaa ja oli sitä mieltä että ei ole ollut tarkoituksen mukaista toimintaa kun minuun ei ole oltu yhteydessä kun vika on havaittu vaan yritetty korjata kyseenalaisin menetelmin. Tässä kohdin minulle hyvitettiin säädön hinta sekä lisäturvan omavastuu myös hela luvattiin uusia. Mietin että sattuu kait vahinkoja ja inhimillistäkin se on mutta ja että nytpä tämä hoituu kuntoon.
Helan vaihtoaika oli varattuna sitten muutaman viikon päähän ja vien auton sovitusti liikkeen pihalle. Menee pari tuntia ja työnjohtaja soittaa että heillä ei ole sopivaa työkalua eivätkä voi vaihtaa helaa ennekuin hommaavat työkalun. No eipä muuta kuin auton hakuun ja uusi aika varataan taas parin viikon päähän. Jälleen sitten viemään auto liikkeeseen ja jälleen maaginen pari tuntia kun puhelin kilahtaa ja tuttu työnjohtaja linjalla. ”Hei nyt on käynyt niin että uusi hela särkyi asennuksen yhteydessä”. Mietin että itkeäkö vai nauraa mutta päätin naureskella asialle. Työnjohtaja lupasi tilata pikana kaksi helaa että on särkymä vara ja kun auto on ajokelvottomana nosturilla.
Tuossa kohdin oltiin tiistaissa muistaakseni ja hela tuli ajateltua nopeammin ja sain auton ajoon perjantaina. Ajoon lähtiessä huomasin että ohjauspyörä on säädön jäljiltä tuttuun tapaan kierossa vasemmalle vaikka työtilaukseen oli kirjattu huomio että ohjauspyörän asennosta. Ajoin sitten takaisin korjaamolle ja kun kahvion ikkunasta seurasin kävi mekaanikko kaksi eri kertaa säätämässä ohjauspyörän asentoa nosturilla. Olin itse avaimien luovutuksessa ja kuulin mekaanikon sanovan että nyt on niin suorassa kun saa säädettyä. No tästä sitten liikkeelle ja edelleen oli ohjauspyörä vinossa muttei niin paljoa ja ajattelin että antaa olla kun vähän vain vinoutta enää oli. Ajattelin jokohan tämä oli tässä viimeinkin kun oltiin jo maaliskuulla menossa.
Seuraavalla viikolla auto pestessä huomasin että jotenkin oudon vinossa oikea takapyörä. Mietin ajellessa tätä aiemmin että auton ajettavuuskin on hiljalleen jostain syystä parin viikon aikana huonontunut mutta ehkä talvirenkaat ei toimi enää niin hyvin kun oli ilmatkin lämmenneet. Pääsiäisreissulle lähtökin olisi joten ajoin sitten tutulle ei merkkikorjaamolle että tarkistaa kuitenkin asian. Suuntauspenkissä selvisi että oikean tukivarren alempi säätöpultti on jäänyt löysälle ja on vääntänyt tukivarren prässäyksen mutkalle ja säädöt päässeet liikkumaan ja vasemmalla puolelle oli ylempi säätöpultti löysällä. Oikea takapyörä oli selvästi pois säädöistään ja pysty kallistuma oli reilusti miinuksella. Säädöt laitettiin kohdillaan ja ajelin sitten merkkiliikkeeseen että tällainen käynyt.
Työnjohtaja tarkistin tilanteen ja päätti että heidän piikkiin vaihdetaan oikea tukivarsi kun säätämisen yhteydessä pultit jäänet heillä ilmeisesti löysälle . Aiemmin merkkiliikkeessä siis vaihdetiin vasentukivarsi ja tässä yhteydessä itsellä heräsi ajatus siitä että vaurio jota yritettiin korjata vasaroimalla on voinut syntyä jos olisi jäänyt marraskuun puolella ei merkkiliikkeessä tehdyssä säädössä pultti löysälle. Tosin vähän epäilen kun itse olin paikalla ja kiristys hoidettiin mielestäni kuntoon.
Sitten eletään toukokuuta ja vien auton jälleen merkkiliikkeen hellään huomaan oikean tukivarren takuuvaihtoa varten. Pyydän erikseen että katsovat nyt ohjauspyörän asennon kohdalleen. Tuttuun tapaan puhelin soi muutaman tunnin kuluttua ja työnjohtaja kertoo auton olevan valmiina. Autoa hakiessa vitsailtiin että jos tämä episodi on nyt paketissa ja kun mekaanikkokin (eri kuin aiemmin) on kertonut että ohjauspyöräkin on niin suorassa kun voi vain olla. Mieli kirkkaana lähden ajamaan mutta heti ensi kilometrillä huomasin että ohjauspyörä ei ole suorassa. Ajattelin että jos tämä episodin on muuten tässä niin käyn harrastetallin nosturilla itse vähän pyöräyttämässä kumpaakin raidetangon päätä ja asia on sitten siinä. No näin tapahtui ja ohjauspyöräkin oli nyt suorassa ja reissun päälle lähdettiin. Ihmettelin auton ajettavuutta kun se oli kuin soutuvene ristiaallokossa jos oli vähän ura tai ohitus tilanne. Pihalla sitten jo silmämääräinen tarkastus paljasti että jotain on taas pielessä. Oikea takarengas mihin tukivarsi oli viikko sitten vaihdettu oli kallellaan sisäänpäin sekä haritti myös ulospäin.
Jälleen kerran tuttuun ei merkkikorjaamon ja suuntauslaite kiinni. Silmämääräinen havainto osoittautui oikeaksi ja camber sekä auraus olivat pielessä oikealla takana. Tässä vaiheessa tuli selväksi että tukivarren vaihdon yhteydessä merkkiliike ei ollut suunnannut auto ollenkaan koska säätöpultti oli vedetty kiinni ”apinan raviolla”. Asiasta reklamoin suoraan nyt korjaamopäällikköä soittamalla joka ihmetteli asian kulkua ja kertoi ettei tällaista ole tapahtunut yhdelle asiakkaalle koskaan. Päällikkö kysyi puhelimessa että voisiko hyvittää jotenkin huolloissa ym mutta sanoin että minulla huoltosopimus voimassa niin sille ei tarvetta mutta jotenkin muuten voi kyllä kun tässä on tullut ylimääräisiä kuluja kahden säädön 150e verran ja kulunut kaiken kaikkiaan kokonainen työpäivä ylimääräisen jumpan takia.
Vein sitten kuittia ja säätöraporttia sovitusti liikkeentiskille ja odottelin yhteydenottoa. Pari sähköpostiakin laitoin ja viimeiseen kommentoin että ilmeisesti asia on käsitelty teidän puolelta ja ei tarvetta ottaa kantaa enempään. No ei ole kuulunut enää mitään eikä selvitystä mikä mennyt pieleen koko ajan. niin herää tässä kyllä muutamia kysymyksiä kun ainakin omalla kohdalla 30 vuotisen autoilijauran kiistatta heikoin korjaamo kokemus.
-Mikä on tänäpäivänä merkkikorjaamon etu asiakkaalle verrattuna ei merkkikorjaamoon kun edes perustaitoja vaativat asiat ei onnistu
-Jos et ole yhtään perillä autoista niin maksatko korjaamon tekemät virheet
-Laadunvalvonta mekaanikon tekemisiin millaisella tasolla
Sähköpostiin tuli viesti 9:29 ajoneuvon kuntotarkastuksesta. Linkin takaa aukesi video jossa mekaanikko kävi auton alustaa läpi ja kertoi kaiken olevan kunnossa ja tarkistaisi vielä suuntauksen niin huolto olisi valmis. Mietin tässä vaiheessa että melkoisen nopeasti tehty huolto kun siihen kuului melkoinen määrä (yli 30) tarkastuskohteita sekä moottoriöljyn, suodattimien sekä tulppien vaihdot mutta ammattimies hoitanee asiat ripeästi.
Aikaa meni useampi tunti ja puolen päivän jälkeen työnjohtaja soittaa etteivät saa suunnattua autoa. Olivat ihmetelleet kun kulmia ei saa kohdilleen ja sitten huomanneet että vasemmasta tukivarresta puuttuu palanen. Ihmettelin asiaa kun suuntaus oli tehty noin 1kk aiemmin toisessa paikassa ja itsekin kävin auton alla eikä mitään erikoista huomattu tuolloin. Kyseisenä päivänä oli lähtö uudenvuoden reissuun niin sitten vain kaivamaan kesäauto kinoksesta ja kiireellä rengasliikkeeseen talvirenkaiden vaihtoon kun toinen auto oli ajokelvottomana. Matkalla soittelin automyyjälle kun oli vasta muutama kuukausi auton ostosta. Myyjä selvitteli tapausta ja palasi parin tunnin jälkeen asiaan että autoon otettu lisäturva korvaa tukivarren ja minulle jäisi vain omavastuu hoidettavaksi. Harmitus helpotti ja hyvillä mielin tästä sitten uudenvuoden viettoon kun korjaus aikakin oli varattu reilun viikon päähän.
Uuden vuoden jälkeen aloin miettimään että miten tukivarsi on voinut vaurioitua tässä välissä siihen kuntoon että säätö ei enää onnistu. Auton alle sitten ryömimään ja näkymä oli melkoisen järkyttävä. Tukivarren pää ja apurungossa oleva helan reuna johon varsi kiinnittyy oli täynnä tuoreita vasaran tai tampin iskuja. Metallinlastua pystyi sormien väliin pyörittelemään kun sen verran reipasta iskua oli paikat saanet. Seuraavan päivän menin kyselemään kännykkä kuvien kera että mikä homma tässä käynyt. Työnjohtaja selvitteli asiaa ja mekaanikko oli kertonut yrittäneen muotoilla tukivarren päätä lyömällä että saisi säädön toimimaan. Selvityksenä tähän niin tukivarren pää on prässätty koveraksi ja säätöprikka josta tukivarren pultti menee läpi on syvennyksessä ja säätö tapahtuu epäkeskon avulla.
Korjaukseen viedessä sitten kyseenalaistin kovin tapahtuneen ja metodit miten tukivartta oli ”korjattu”. työnjohtaja ei oikein ottanut kantaa siihen että virhettä heillä olisi tapahtunut. Tukivarsi vaihdettiin ja auto tietenkin suunnattiin uudelleen mutta ohjauspyörä oli vasemmalle kierossa. Tässä kohdin vaurioitunutta helaa ei vaihdettu ja kun mielestäni tässä asiat ei menneet kunnollisesti reklamoin BMW suomelle mutta sieltä tuli vastaus että eivät ota kantaa vaan asiaa pitää hoitaa merkkiliikkeen kanssa.
Sitten olin yhteydessä korjaamopäällikköön sähköpostitse.
Päällikkö soitti kun oli tutkinut asiaa ja oli sitä mieltä että ei ole ollut tarkoituksen mukaista toimintaa kun minuun ei ole oltu yhteydessä kun vika on havaittu vaan yritetty korjata kyseenalaisin menetelmin. Tässä kohdin minulle hyvitettiin säädön hinta sekä lisäturvan omavastuu myös hela luvattiin uusia. Mietin että sattuu kait vahinkoja ja inhimillistäkin se on mutta ja että nytpä tämä hoituu kuntoon.
Helan vaihtoaika oli varattuna sitten muutaman viikon päähän ja vien auton sovitusti liikkeen pihalle. Menee pari tuntia ja työnjohtaja soittaa että heillä ei ole sopivaa työkalua eivätkä voi vaihtaa helaa ennekuin hommaavat työkalun. No eipä muuta kuin auton hakuun ja uusi aika varataan taas parin viikon päähän. Jälleen sitten viemään auto liikkeeseen ja jälleen maaginen pari tuntia kun puhelin kilahtaa ja tuttu työnjohtaja linjalla. ”Hei nyt on käynyt niin että uusi hela särkyi asennuksen yhteydessä”. Mietin että itkeäkö vai nauraa mutta päätin naureskella asialle. Työnjohtaja lupasi tilata pikana kaksi helaa että on särkymä vara ja kun auto on ajokelvottomana nosturilla.
Tuossa kohdin oltiin tiistaissa muistaakseni ja hela tuli ajateltua nopeammin ja sain auton ajoon perjantaina. Ajoon lähtiessä huomasin että ohjauspyörä on säädön jäljiltä tuttuun tapaan kierossa vasemmalle vaikka työtilaukseen oli kirjattu huomio että ohjauspyörän asennosta. Ajoin sitten takaisin korjaamolle ja kun kahvion ikkunasta seurasin kävi mekaanikko kaksi eri kertaa säätämässä ohjauspyörän asentoa nosturilla. Olin itse avaimien luovutuksessa ja kuulin mekaanikon sanovan että nyt on niin suorassa kun saa säädettyä. No tästä sitten liikkeelle ja edelleen oli ohjauspyörä vinossa muttei niin paljoa ja ajattelin että antaa olla kun vähän vain vinoutta enää oli. Ajattelin jokohan tämä oli tässä viimeinkin kun oltiin jo maaliskuulla menossa.
Seuraavalla viikolla auto pestessä huomasin että jotenkin oudon vinossa oikea takapyörä. Mietin ajellessa tätä aiemmin että auton ajettavuuskin on hiljalleen jostain syystä parin viikon aikana huonontunut mutta ehkä talvirenkaat ei toimi enää niin hyvin kun oli ilmatkin lämmenneet. Pääsiäisreissulle lähtökin olisi joten ajoin sitten tutulle ei merkkikorjaamolle että tarkistaa kuitenkin asian. Suuntauspenkissä selvisi että oikean tukivarren alempi säätöpultti on jäänyt löysälle ja on vääntänyt tukivarren prässäyksen mutkalle ja säädöt päässeet liikkumaan ja vasemmalla puolelle oli ylempi säätöpultti löysällä. Oikea takapyörä oli selvästi pois säädöistään ja pysty kallistuma oli reilusti miinuksella. Säädöt laitettiin kohdillaan ja ajelin sitten merkkiliikkeeseen että tällainen käynyt.
Työnjohtaja tarkistin tilanteen ja päätti että heidän piikkiin vaihdetaan oikea tukivarsi kun säätämisen yhteydessä pultit jäänet heillä ilmeisesti löysälle . Aiemmin merkkiliikkeessä siis vaihdetiin vasentukivarsi ja tässä yhteydessä itsellä heräsi ajatus siitä että vaurio jota yritettiin korjata vasaroimalla on voinut syntyä jos olisi jäänyt marraskuun puolella ei merkkiliikkeessä tehdyssä säädössä pultti löysälle. Tosin vähän epäilen kun itse olin paikalla ja kiristys hoidettiin mielestäni kuntoon.
Sitten eletään toukokuuta ja vien auton jälleen merkkiliikkeen hellään huomaan oikean tukivarren takuuvaihtoa varten. Pyydän erikseen että katsovat nyt ohjauspyörän asennon kohdalleen. Tuttuun tapaan puhelin soi muutaman tunnin kuluttua ja työnjohtaja kertoo auton olevan valmiina. Autoa hakiessa vitsailtiin että jos tämä episodi on nyt paketissa ja kun mekaanikkokin (eri kuin aiemmin) on kertonut että ohjauspyöräkin on niin suorassa kun voi vain olla. Mieli kirkkaana lähden ajamaan mutta heti ensi kilometrillä huomasin että ohjauspyörä ei ole suorassa. Ajattelin että jos tämä episodin on muuten tässä niin käyn harrastetallin nosturilla itse vähän pyöräyttämässä kumpaakin raidetangon päätä ja asia on sitten siinä. No näin tapahtui ja ohjauspyöräkin oli nyt suorassa ja reissun päälle lähdettiin. Ihmettelin auton ajettavuutta kun se oli kuin soutuvene ristiaallokossa jos oli vähän ura tai ohitus tilanne. Pihalla sitten jo silmämääräinen tarkastus paljasti että jotain on taas pielessä. Oikea takarengas mihin tukivarsi oli viikko sitten vaihdettu oli kallellaan sisäänpäin sekä haritti myös ulospäin.
Jälleen kerran tuttuun ei merkkikorjaamon ja suuntauslaite kiinni. Silmämääräinen havainto osoittautui oikeaksi ja camber sekä auraus olivat pielessä oikealla takana. Tässä vaiheessa tuli selväksi että tukivarren vaihdon yhteydessä merkkiliike ei ollut suunnannut auto ollenkaan koska säätöpultti oli vedetty kiinni ”apinan raviolla”. Asiasta reklamoin suoraan nyt korjaamopäällikköä soittamalla joka ihmetteli asian kulkua ja kertoi ettei tällaista ole tapahtunut yhdelle asiakkaalle koskaan. Päällikkö kysyi puhelimessa että voisiko hyvittää jotenkin huolloissa ym mutta sanoin että minulla huoltosopimus voimassa niin sille ei tarvetta mutta jotenkin muuten voi kyllä kun tässä on tullut ylimääräisiä kuluja kahden säädön 150e verran ja kulunut kaiken kaikkiaan kokonainen työpäivä ylimääräisen jumpan takia.
Vein sitten kuittia ja säätöraporttia sovitusti liikkeentiskille ja odottelin yhteydenottoa. Pari sähköpostiakin laitoin ja viimeiseen kommentoin että ilmeisesti asia on käsitelty teidän puolelta ja ei tarvetta ottaa kantaa enempään. No ei ole kuulunut enää mitään eikä selvitystä mikä mennyt pieleen koko ajan. niin herää tässä kyllä muutamia kysymyksiä kun ainakin omalla kohdalla 30 vuotisen autoilijauran kiistatta heikoin korjaamo kokemus.
-Mikä on tänäpäivänä merkkikorjaamon etu asiakkaalle verrattuna ei merkkikorjaamoon kun edes perustaitoja vaativat asiat ei onnistu
-Jos et ole yhtään perillä autoista niin maksatko korjaamon tekemät virheet
-Laadunvalvonta mekaanikon tekemisiin millaisella tasolla
Comment