Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olipa kerran BMW merkkihuolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1728
    • vihti

    #31
    Merkkiliikkeissä palkkaus on yksi iso syy miksi sinne ei saada taitavia mekaanikkoja houkuteltua ja vanha kokenut henkilökunta vaihtaa taloa yleensä jossain vaiheessa kun talon sisällä konsernin pamput on keksiny jotain ”kivoja” muutoksia työkuvioihin ja tilalle saa sitten nuorempaa kokematonta sakkia ketkä tyyliin on just armeijan vaatteet ehtiny palauttamaan tai ei se kokemattomuus aina huono juttu oo ku voi olla et joku vanha jarruki on vaa 10v tehny hommia väärin
    E39 523i Turbo

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1365
      • Lempäälä

      #32
      Originally posted by torx View Post
      En nyt täysin päässyt kärryille mitä koitit sanoa. Mutta itsellä on vain autokatos omakotitalossa, perus työkalut toki. Minua ei kiinnosta pakkasessa alkaa mitään ropailemaan katoksessa jos se huolto siihen ajoittuu tai tulee vika. Teen sitten vaikka vkl töitä ja se on sillä kuitattu. Itsellä pääasiassa etänä konttori hommmia, mutta tarvittaessa tulee aika isolla tehtaalla tehtyä sitten huoltojakin mekaanisesti / sähköjen osalta, mutta vapaa-ajalle on itsellä muutakin käyttöä. Sillekkin pitää laskea "arvo". Toki tossa 1.5v. jantteri oli keväällä renkaan vaihdossa mukana innokkaasti, ruohonleikkurin huollossa, yms. Ja kuten sanoin, jos se laatu / hinta ei kohtaa niin paikka sitten vaihtuu.
      niin, enpä kummempaa, kun koitin tuon nyt vaimon vessan kautta valottaa myös tuota hinnan muodostumisen määrää, vaikka käyttää OE-tasoisia korjausosia itse huoltaen. Hankala on keksiä perustelua palkansaajana sille, että mielellään veisi autoa murjottavaksi marmorilla. Samat ongelmat ja asiat myös vaginapuolella.

      Esimerkin vuoksi, tuota vaimon auton remontinkorjausta jos käyttää esimerkkinä, ja tuota taulukon hinnastoa osien osalta:

      Merkkarihinnat unohdetaan, sekä tuntiveloitus :
      -70e/h ja osilla 35% kate halvimpaan listalla olevaan (pieni jopa)
      Osien hinnoissa säästöä n.70e
      Tukivarren puslan vaihto 1h, jarrulevyt ja palat sekä kilven vaihto 1,2h yht
      Syylärin vaihto 3,5h
      Yht 5,7h, tekee abt 400e.

      Tälläi ite ropaamalla jää sit omaan taskuun joku 450e muuhun kulutukseen, eikä tartte miettiä auton vientiä tai hakua mistään*jordaniasta.

      Sitten jos samaa ajatusmallia käytetään merkkarihinnoilla
      -työ 150e/h, osat 700€ kalliimmat.
      855e töihin, yhteensä reilun 1500€ merkkariveloituksella tähän omaan työhön nähden, eikä :
      a) se auton arvo lisäänny tuosta
      b) ei vaikuta jälleenmyyntiarvoon
      c) ei mitään oikeaa varmuutta että asiat on tehty oikein

      Myös, pitää ihan useampi päivä tehdä töitä, että saa tuon summan tilille verojen jälkeen. Ja ihan naurattava homma, äkkiä touhuyksikkö hupeneepi.

      Ei näitä tietysti tee pihalla, räntäsateessa yms itse toivottavasti kukaan. Harvoin niissä oloissa saa aikaan hyvää, kun olosuhteet jo pistää vastaan.
      Tuossa itsellä on ilmastoitu autotalli, nosturilla ja hyvällä valaistuksella, niin aika helppoo sen puolesta tuo harrastaminen, ei mee muniin puhalteluun aikaa.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1016
        • Pikis

        #33
        Bemarin täkäläisellä merkkarilla kun on tottunut siihen että itse puhut vain työnjohtajan tms kanssa ja saat hyvin vähän mitään tietoa mitä hallin puolella tehtiin tai tapahtui niin oli suuri hämmästys kun vein tuon Polestarin Keskusautohalliin, saat varauksen yhteydessä suoran numeron mekaanikolle ja viet avaimet suoraan hänelle hänen omaan työpisteeseen. Siinä voi sitten hänen kanssa jutella jos joku asia askarruttaa ja hän soittaa kun auto valmis.

        Auton ajettuani kotiin soittelin perään hänelle että yksi softajuttu ei pelittänyt vielä ja sovittiin että kyselen Polestarin chatista oliko juttu heille tuttu. Mekaanikko sitten soitteli vielä saman päivän päätteeksi että korjaantuiko asia ja sanoi että saa soitella jos on tarvetta. Mulle ainakin jäi tuosta systeemistä hyvä maku.
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1065
          • Suomi

          #34
          Niin pitkään kuin asiakkaita riittää, muutosta ei tapahdu.
          Mikäli muutosta ei tehdä yrityksen sisältä tulevan palautteen myötä.

          Sitten kun alkaa asiakkaissa kato käymään, niin joko toimintatapaan on tultava muutosta tai sitten se toiminta lopetetaan.

          Oli se ongelma sitten asiakaspalvelu, työnlaatu tai hinnoittelu - tai muuta siltä väliltä.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Lördagskorv
            Aluevastaava
            • Nov 2016
            • 2097
            • Lohja city

            #35
            Oli kyllä melkonen tarinointi ja kyllähän tuossa vastatuulessa tekee mieli hakata vastaantulevat kadulla.

            On ollut itselläkin todella paljon tappeluita autojen huoltojen kanssa, mutta kummasti ne loppui heti kun aloin itse huoltamaan kaikki pihassa olevat.
            Kaikki pitää vaan tehdä aina ite, niin tulee kerralla kuntoon

            Voimia!
            E92 M3 -10 Jerezschwarz
            E28 528i -84 Diamantschwarz
            G20 320e -22 Sunset Orange
            Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

            E92 M3 -08 Silverstone 2
            E38 740i -00 Imolarot 2
            E46 320d -02 Orientblau

            Comment

            • Tiik
              BTCF Member
              • Apr 2012
              • 497
              • Vantaa

              #36
              Omaa Vaggilaista olen käyttänyt merkkihuollossa K-auto Airportissa nyt kerran vuodessa ja homma on sujunut yllättävän hyvin. Raitisilmasuodattimen olen vaihtanut itse ja vienyt omat öljyt, ja huolto on ollut aina luokkaa 230€. Tuon verran voin maksaa siitä, että huoltokirja on "täydellinen".

              Nyt keväällä tuli eka nono, kun järjestelmä kertoi platinatulppien vaihtohinnaksi 240€. Tilasin itse iridiumit ja vaihtelin pihassa, kulu noin 100€.

              Mutta joo, aika paljon noita ongelmatarinoita merkkareista kuulee.

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by Lördagskorv View Post
                On ollut itselläkin todella paljon tappeluita autojen huoltojen kanssa, mutta kummasti ne loppui heti kun aloin itse huoltamaan kaikki pihassa olevat.
                Kaikki pitää vaan tehdä aina ite, niin tulee kerralla kuntoon

                Asia on just näin. Ja jos ei tuu, niin päätä raavitaan niin kauan, että tulee kuntoon ja seuraavalla kerralla homma meneekin jo vanhasta muistista. Ja huoltaessa ja korjatessa tulee samalla huollettua ja laiteltua muutakin, jos on paikkoja auki, koska kustannus on olematon. Tätäkään etua ei huoltoon viedessä saa, tai sitten maksat siitäkin lisää.



                Huollattaminen on itseasiassa yksi merkittävä tekijä, miksi karsastan ajatusta ostaa liian uutta autoa. Auton pitäisi silloin olla sellainen, ettei sillä ole mitään väliä ja useiden kymppitonnien sijoittaminen hajuttomaan ja mauttomaan paskaan on toteutumaton yhtälö. Jos auto on edes osittain silmäterä, huoltoon viemisestä tulee todella vaikeaa.


                Yhden auton vein tänä vuonna huoltoon merkkiin erikoistuneeseen ja hyvässä maineessa olevaan korjaamoon, kun oli tiedossa, että ilmastoinnissa on vuoto, joka vuoden aikana ehtii tyhjentää systeemin. Se oli todella hankala löytää, mutta onnistuivat lopulta, kun ylipaineistivat putkistoa tarpeeksi pitkään. Olivat toki jo arvanneet viallisen komponentinkin, minkä olivat valmiiksi hommanneet hyllylle. Mutta eivät silti vaihtaneet parts cannon -tyyliin vaan diagnosoivat ja vahvistivat ensin vuotokohdan, vaikka se olikin hankalaa. Teknisessä mielessä kaikki sujui hyvin ja keikka oli ehdottomasti siitä maksetun rahan arvoista.


                Mutta kotona huomasin, että puskurin ja etusivupaneelin linja oli pari milliä pielessä.


                Aikani sitä katselin, kunnes päädyin purkamaan alamuovit, irrottamaan puskurin ja laittamaan sen oikealla tavalla kiinni. Ährätessä meni ehkä tunnin verran. Koska olivat puskurin kuitenkin irrottaneet ilmastointia korjatessa, niin korjaamossa asentajalla siihen olisi mennyt ehkä kymmenen sekuntia lisää, että olisi ollut just eikä melkein. Nyt oli vaan melkein. Ja silmä kuitenkin huomasi linjausvirheen välittömästi. En vienyt takaisin, koska korjaamolle oli jonkun verran ajomatkaa. Ei mikään vakava ongelma eikä heikentänyt käsitystäni kyseisen korjaamon suhteen, mutta näin ei kotikorjaamolla koskaan kävisi! Kun rahasta korjaa, niin jälki ei koskaan ole täydellistä. Kun tekee itselle, niin saa just sitä laatua, mitä haluaa.


                Ilmastointihommat vaan hankalia hoitaa kotona... Olis kai pitänyt viedä auto sinne ilman puskuria ja ostaa säästyneillä rahoilla lonkeria.

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1249
                  • Kainuu

                  #38
                  Originally posted by Lördagskorv View Post
                  Oli kyllä melkonen tarinointi ja kyllähän tuossa vastatuulessa tekee mieli hakata vastaantulevat kadulla.

                  On ollut itselläkin todella paljon tappeluita autojen huoltojen kanssa, mutta kummasti ne loppui heti kun aloin itse huoltamaan kaikki pihassa olevat.
                  Kaikki pitää vaan tehdä aina ite, niin tulee kerralla kuntoon

                  Voimia!
                  Täytyy vain hillitä itsensä. No tämä tarina oisi jäänyt kertomatta jos olisivat hyvittäneet aiheutuneet lisäkulut.

                  Vanhemmat autot huollan pääsääntöisesti itse tai käytän tutulla luottokorjaaamolla. Tässä G:n tapauksessa huoltosopimus voimassa 2024 vuoden joulukuulle.
                  BMW i4 M50, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #39
                    Itse näitä autojuttuja seurailen työpuolelta aika paljon ja kyllä se valitettavasti on silleen, että itse tulee autot korjattua ja huollettua. Jotkut liikkeet on asiantuntijoita ja hommat onnistuu ja jotkut tekee melkoista sutta ja sekundaa. Omia autoja aika vähän tullut käytettyä huollossa, mutta kun joskus oli tuo uudehko Suzuki ajossa niin sitä ehti pari kertaa käyttämään huollossa. Pienen huoltoliikkeen kanssa homma sujui hyvin ja tiesivät mitä tekivät. Ei mitään valittamista siitä. Töiden puolesta raskaan kaluston autoa tullut käytettyä eri huoltoliikkeissä ja kyllä niissäkin on kokemus, että mitä pienempi ja erikoistuneempi paja niin sitä parempi. Isolla merkkikorjaamolla käytettiin työpaikan autoa, jossa hydraulinen akselikääntö ei toiminut. No vikadiagnostiikka + uuden osan vaihto (osan hankimme itse, kun se oli alkuperäisenä hirveän kallis) niin lopputuloksena joku muistaakseni 1500€:n lasku. Osa oli sellainen, että se oli suoraan näkyvillä kuorma-auton kyljessä. Diagnisointiin oli muistaakseni mennyt tästä ajasta 1-2h eli osaa oli sitten vaihdettu se 10h vai enemmänkin. En voi käsittää, että miten sen osan vaihtoon on voinut saada menemään aikaa tyyliin 2h enempää. Muitakin vähän vastaavia kokemuksia raskaan puolelta kertynyt.

                    Kevyen kaluston puolelta hyvä esimerkki on mielestäni nelipyöräsuuntaus. Se on taitolaji ja jos ei tiedä mitä tekee niin kulmat on säädön jälkeen mitä sattuu. Hyvä esimerkki, että tuohon työpaikelle hankkivat opetuskäyttöön uuden nelipyöräsuuntauslaitteiston yli puoli vuotta sitten. Kokeilin sitä itse ja totesin, että laite näyttää mitä sattuu. No nyt se maahantuoja on sitten puoli vuotta tehnyt vaikka mitä sen kanssa ja edelleen se näyttää aurausten osalta mitä sattuu. Itsellä mielikuva, että maahantuoja ei nyt pidä niin pahana jos sillä saa säädettyä etuaurauksen 20 minuuttia liian isoksi, mutta omasta mielestä koko laite on luokaton kötöstys jos se tuollaisia arvoja antaa.
                    Last edited by ockelbo4500; 19-06-2023, 13:09.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3986
                      • Suomi

                      #40
                      Sellainen "minä olen vain töissä täälä" -asenne pitäisi saada kitkettyä pois.

                      Yrittäjä vetoisissa korjaamoissa tätä harvemmin näkee, toki ei sieläkään ole tapaukset täysin pois suljettu.

                      Merkkarilla katse pitäisi ehkä suunnata työnjohtoon, että puuttuisivat tehokaammin tälläiseen, kun tuollaiset asentajat käyvät talolle melkoisen kalliiksi. :think

                      Voimia vaan topic:in aloittajalle ja muillekkin vastaavien ongelmien kanssa taistelleille, kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin.
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • Lördagskorv
                        Aluevastaava
                        • Nov 2016
                        • 2097
                        • Lohja city

                        #41
                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        Kevyen kaluston puolelta hyvä esimerkki on mielestäni nelipyöräsuuntaus. Se on taitolaji ja jos ei tiedä mitä tekee niin kulmat on säädön jälkeen mitä sattuu. Hyvä esimerkki, että tuohon työpaikelle hankkivat opetuskäyttöön uuden nelipyöräsuuntauslaitteiston yli puoli vuotta sitten. Kokeilin sitä itse ja totesin, että laite näyttää mitä sattuu. No nyt se maahantuoja on sitten puoli vuotta tehnyt vaikka mitä sen kanssa ja edelleen se näyttää aurausten osalta mitä sattuu. Itsellä mielikuva, että maahantuoja ei nyt pidä niin pahana jos sillä saa säädettyä etuaurauksen 20 minuuttia liian isoksi, mutta omasta mielestä koko laite on luokaton kötöstys jos se tuollaisia arvoja antaa.
                        Kävin tuossa viereisellä pitäjällä M3 kanssa nelipyöräsuuntauksessa ja meni koko hommaan nostureineen päivineen ehkä se 25min.

                        Vaikuttaa todella paljon että miten on paikat tietty jumissa.
                        Hintakaan ei päätä huimannut

                        --

                        Hyvää keskustelua täällä ja vaikka ollaankin alettu jakamaan kokemuksia täällä, niin kiva huomata että muut on myös samoihin ratkaisuihin päätyneet kuin itse.
                        Kesällä varsinkin kiva huoltaa. Penskat nukkumaan, korkkaa keppananan jos toisen ja aina ennen joka hommaa hyvä valmistautuminen (Youtube / foorumi / vats.)
                        E92 M3 -10 Jerezschwarz
                        E28 528i -84 Diamantschwarz
                        G20 320e -22 Sunset Orange
                        Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                        E92 M3 -08 Silverstone 2
                        E38 740i -00 Imolarot 2
                        E46 320d -02 Orientblau

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Originally posted by kooma View Post
                          Bemarin täkäläisellä merkkarilla kun on tottunut siihen että itse puhut vain työnjohtajan tms kanssa ja saat hyvin vähän mitään tietoa mitä hallin puolella tehtiin tai tapahtui niin oli suuri hämmästys kun vein tuon Polestarin Keskusautohalliin, saat varauksen yhteydessä suoran numeron mekaanikolle ja viet avaimet suoraan hänelle hänen omaan työpisteeseen. Siinä voi sitten hänen kanssa jutella jos joku asia askarruttaa ja hän soittaa kun auto valmis.

                          Auton ajettuani kotiin soittelin perään hänelle että yksi softajuttu ei pelittänyt vielä ja sovittiin että kyselen Polestarin chatista oliko juttu heille tuttu. Mekaanikko sitten soitteli vielä saman päivän päätteeksi että korjaantuiko asia ja sanoi että saa soitella jos on tarvetta. Mulle ainakin jäi tuosta systeemistä hyvä maku.
                          Ite olen kahden erimerkkisen kanssa käyttänyt "omamekaanikolla" autoa ka totta tosiaan tuo on kätevää kun voi olla yhteydessä suoraan asentajaan. Vaan ei siinä työnteosta tahdo tulla mitään kun pitäis tehdä sitä autoa eikä lätistä asiakkaiden kanssa ja keskittyminen tuntuu herpaantuvan kokoajan eli kaikkea pientä jäänyt kesken. Esim jarru nesteen vaihdossa huomasin vajaan viikon päästä että nestesäiliön korkki oli tuulilasin puuhkijöiden kotelossa/syvennyksessä irrallaan, toisesta oli moottorin päällimuovi ja keulasta koneeseen menevä ilmaputki vielä hallin pöydällä kun vaimo haki auton kotiin. Tälläkokemuksella, ne vähäiset hommat mihin ei itsellä ole osaamista tai työkaluja niin tekee joku muu kuin "omamekaanikko" niin ei tarvitse kotiin päästessä sitten käydä kaikkia remontti kohteita tarkastellen läpi.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1249
                            • Kainuu

                            #43
                            Originally posted by joko View Post
                            Ite olen kahden erimerkkisen kanssa käyttänyt "omamekaanikolla" autoa ka totta tosiaan tuo on kätevää kun voi olla yhteydessä suoraan asentajaan. Vaan ei siinä työnteosta tahdo tulla mitään kun pitäis tehdä sitä autoa eikä lätistä asiakkaiden kanssa ja keskittyminen tuntuu herpaantuvan kokoajan eli kaikkea pientä jäänyt kesken. Esim jarru nesteen vaihdossa huomasin vajaan viikon päästä että nestesäiliön korkki oli tuulilasin puuhkijöiden kotelossa/syvennyksessä irrallaan, toisesta oli moottorin päällimuovi ja keulasta koneeseen menevä ilmaputki vielä hallin pöydällä kun vaimo haki auton kotiin. Tälläkokemuksella, ne vähäiset hommat mihin ei itsellä ole osaamista tai työkaluja niin tekee joku muu kuin "omamekaanikko" niin ei tarvitse kotiin päästessä sitten käydä kaikkia remontti kohteita tarkastellen läpi.
                            Saman firman omamekaanikko palvelusta hyviä kokemuksia tosin erimerkin auto. Madallusjousien vaihto ja suuntaus meni nappiin heti ensi yrittämällä.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1249
                              • Kainuu

                              #44
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Täytyy vain hillitä itsensä. No tämä tarina oisi jäänyt kertomatta jos olisivat hyvittäneet aiheutuneet lisäkulut.
                              Jännä yhteen sattuma(toivotaan ettei vaikuttanut asiaan) että yllä olevan viestin kirjoituspäivänä tuli yhteydenotto asiasta.
                              Nyt hyvitys sovittu ja omalta osalta voin päättää asian tähän.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Harvemmin tulee täällä enää käytyä, niin en ole varma, että onko johonkin koottu niitä "hyviä" korjaamoja, koska sellaisia vaikuttaisi olevan alati vaikeampaa löytää. Jokainen osaa kuitenkin laskuttaa työn laadusta huolimatta.

                                Tässä viimeisin case liittyi vauhtipyörän ja kytkimen uusimiseen. Ne varmaan tehtiin ihan ok, mutta heti kotiin päästyäni huomasin öljylammikon auton alla. Vuoti vaihteisto öljyjä pihalle. Saman tien korjaamolle takaisin ja kävi ilmi, että asentaja oli unohtanut kiristää tyhjennyspropun öljynvaihdon myötä. Ok, virheitä joskus sattuu, mutta samalla korjaamolla edellisellä kerralla ilmastoinnin lauhduttimen vaihto meni ns. vihkoon ja asentaja oli puukkosahalla tehnyt tiensä auton pohjasta keulaan ja vaihtanut näin uuden lauhduttimen. Saivat sitten uusia paljon keulan osia tuon johdosta omaan piikkiinsä. Ainoa syy, miksi en ole hylännyt korjaamoa kokonaan on se, että ovat virheistään ottaneet aina täyden vastuun ja korjanneet mokat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎