545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flitzer
    Newbiemmer
    • Nov 2025
    • 8
    • Uusimaa

    #1

    545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

    Pahin mahdollinen tapahtui. Ajoin autolla ilman minkäänlaista vikaa tunnin ja jätin sen parkkiin. Kun oli aika ajaa takaisin, keltainen jakoavaimen kuva taulussa heti käynnistämisen jälkeen, voi jatkaa ajoa auton mukaan. Luen vikakoodit ja selviää, että hybridiakussa solu viallinen yhdessä moduulissa. Ajan kotiin, mutta kulutus on huomattavasti isompi, 9 L/100 km moottoritiellä, jossa tavallisesti B58 kuluttaa noin 7,5, vaikka akku 0 %. Juuri ennen maalia tuleekin ilmoitus ja hälytysääni, että pysähdy heti, koska auton akku ei lataannu.

    Ilmeisesti 545e ei lataa 12 V tai 48 V (?) akkua, jos hybridiakussa vikaa? Ja mistä näin iso kulutus voi johtua? Yrittääkö ladata akkuja polttomoottorilla, vaikka järjestelmässä häiriö?

    En ole varma kuuluuko hybridiakku BPS:n piiriin vai ei. Jos takuuehtoja lukee, asian voi tulkita kummin päin tahansa.

    Puolesta puhuu se, että ehdoissa lukee:
    Takuun piiriin kuuluu auto tehdaslisävarusteineen.
    Takuu ei kata seuraavia kohteita-- (tässä hybridiakkua ei mainita erikseen)
    Sitä vastaan puhuu tämä:
    Korkeajänniteakkujen takuu valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti. Takuu ei kata auton normaalista kulumisesta johtuvia vikoja--


    En ole varma, onko soluvika normaalia kulumista ja suljetaanko korkeajänniteakut BPS:n ulkopuolelle lauseella, että takuu valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti.​

    Onko kellään kokemusta tai osaako joku tulkita BMW Premium Selection takuuehtoja? Korvaako hybridiakkuvikoja?

    Mainitsen tähän loppuun vielä, että olen omistanut autoa vajaan vuoden ja ainakin sen aikana, jopa kesällä, sähköinen kantama on kaupungissa maksimissaan 30 km. Eli kauas jäädään valmistajan ilmoittamasta 50 km:stä.
  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 405
    • J

    #2
    Originally posted by Flitzer View Post
    Pahin mahdollinen tapahtui. Ajoin autolla ilman minkäänlaista vikaa tunnin ja jätin sen parkkiin. Kun oli aika ajaa takaisin, keltainen jakoavaimen kuva taulussa heti käynnistämisen jälkeen, voi jatkaa ajoa auton mukaan. Luen vikakoodit ja selviää, että hybridiakussa solu viallinen yhdessä moduulissa. Ajan kotiin, mutta kulutus on huomattavasti isompi, 9 L/100 km moottoritiellä, jossa tavallisesti B58 kuluttaa noin 7,5, vaikka akku 0 %. Juuri ennen maalia tuleekin ilmoitus ja hälytysääni, että pysähdy heti, koska auton akku ei lataannu.

    Ilmeisesti 545e ei lataa 12 V tai 48 V (?) akkua, jos hybridiakussa vikaa? Ja mistä näin iso kulutus voi johtua? Yrittääkö ladata akkuja polttomoottorilla, vaikka järjestelmässä häiriö?

    En ole varma kuuluuko hybridiakku BPS:n piiriin vai ei. Jos takuuehtoja lukee, asian voi tulkita kummin päin tahansa.

    Puolesta puhuu se, että ehdoissa lukee:



    Sitä vastaan puhuu tämä:


    En ole varma, onko soluvika normaalia kulumista ja suljetaanko korkeajänniteakut BPS:n ulkopuolelle lauseella, että takuu valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti.​

    Onko kellään kokemusta tai osaako joku tulkita BMW Premium Selection takuuehtoja? Korvaako hybridiakkuvikoja?

    Mainitsen tähän loppuun vielä, että olen omistanut autoa vajaan vuoden ja ainakin sen aikana, jopa kesällä, sähköinen kantama on kaupungissa maksimissaan 30 km. Eli kauas jäädään valmistajan ilmoittamasta 50 km:stä.
    Eiköhän nuo BPS-takuuseen mene jos sellainen voimassa, itsellä ainakin hyvät kokemukset BPS takuusta.

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6813
      • PK-seutu

      #3
      Autossahan on akulle oma takuu, joka on 545e:llä iän mukaan väkisinkin voimassa, mutta paljonko autolla on ajettu?
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • Flitzer
        Newbiemmer
        • Nov 2025
        • 8
        • Uusimaa

        #4
        Joo, on akkutakuu vielä voimassa, koska autolla ajettu vain 90 tkm ja takuu 100 tkm asti. Mietin vain, mitä tapahtuu kun kilometrejä taulussa 101 tkm ja akusta hajoaa viereinen solu... Korvaako BPS, joka on vielä voimassa 120 tkm asti?

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6813
          • PK-seutu

          #5
          Originally posted by Flitzer View Post
          Joo, on akkutakuu vielä voimassa, koska autolla ajettu vain 90 tkm ja takuu 100 tkm asti. Mietin vain, mitä tapahtuu kun kilometrejä taulussa 101 tkm ja akusta hajoaa viereinen solu... Korvaako BPS, joka on vielä voimassa 120 tkm asti?
          Oma käsitys on, ettei korkeajänniteakku kuulu tuohon. Eli 101tkm kohdalla se on good bye. Aina voi kokeilla GoodWilliä kysellä jos on hilkulla ja historia 100% aukoton, mutta takeita ei ole.
          Last edited by pyroz; 17-11-2025, 14:56.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2883
            • Tampere

            #6
            Asiassa etenemiseksi ehdotan olemaan yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen tai mikäli yksityiskauppa kyseessä, BMW-merkkilikkeeseen.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Flitzer
              Newbiemmer
              • Nov 2025
              • 8
              • Uusimaa

              #7
              Kiitos vastauksista. Asia "etenee" sen verran, että auto on nyt kohta kuukauden seissyt BMW:n pihassa.

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2344
                • Uusimaa

                #8
                No tämä on harvinainen ja ennenkaikkea harmillinen tapaus! Toivotaan että maksaja löytyy, ja pitäähän sen löytyä jos 100tkm ei ole vielä täynnä. Kirjoittele tänne kun tapauksesta selviää jotain. Pariltakin BMW-mekaanikolta kahdesta eri huollosta olen kuulut että 12kwh akuissa on ongelmat todella harvinaisia. Ja toinen sanoi ettei muista että olisivat yhtään 12kwh akkupakettia vielä purkaneet. Joten lienee jonkun kennon valmisteviasta kysymys?

                Itselläni pyörähti juuri 100tkm samanlaisessa 545e:ssä ja nyt sitten mennään omalla riskillä. Akku tosin vetää edelleen sähköä 11,7-12,0kwh sisään ja kesällä lämpimällä 45-50km onnistuu suht kivuttomasti. Luulisin että näissä on keskeistä tutkia ostettaessa tuo akun latausenergia täysin tyhjästä täyteen ja sen päälle kennoston deviaatioiden jonkinlainen analysointi. Niistä voi päätellä jo paljon. Tarkoitan jos joku on ostamassa yli 100tkm ajettua yksilöä....
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Flitzer
                  Newbiemmer
                  • Nov 2025
                  • 8
                  • Uusimaa

                  #9
                  Kyllä menee onneksi vielä akkutakuuseen. Vaihtavat ymmärtääkseni vain yhden moduulin. Toivottavasti syy on valmistusvirhe. Jos syynä on joku akun ulkopuolinen, niin pelkään, että hetken päästä akku on taas rikki. Täytyy luottaa huollon ammattitaitoon, että löytävät juurisyyn.

                  Oma akku vetää sisään maksimissaan 10 kWh. Mikä on JKK salaisuus, jolla akun saa kestämään yli 100 tkm? Oletko ladannut akkua vain harvoin tai ladannut sitä vain 80 %:iin niin kuin suositellaan täyssähköautoille?

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2344
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Flitzer View Post
                    Oma akku vetää sisään maksimissaan 10 kWh. Mikä on JKK salaisuus, jolla akun saa kestämään yli 100 tkm? Oletko ladannut akkua vain harvoin tai ladannut sitä vain 80 %:iin niin kuin suositellaan täyssähköautoille?
                    Tuossa mun autossa on varmaan salaisuus se, että edellinen omistaja oli ajanut pääsääntöisesti bensalla. Ja akkukilometrit oli vain 15tkm (tällä hetkelläkin 30tkm) vaikka kokanaiskilsat on jo yli 100tkm. Mutta kyllä mun edellinen 530e meni myytäessä (150tkm kohdalla) vielä yli 40km heittämällä. Ja muistelen että sisään meni siinäkin 10,4-10,9 kwh aika yleisesti kun töissä latasin lämpimässä.

                    Mutta jos sisään menee max 10kwh niin ehdottomasti siinä on jossain kennossa ollut vikaa koko ajan. Kyllähän niiden pitäisi huollossa osata mitata ja analysoida muut kennot samalla. Keskinäiset heitot ei saa olla kovin suuria.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Flitzer
                      Newbiemmer
                      • Nov 2025
                      • 8
                      • Uusimaa

                      #11
                      Minulla on tällä hetkellä 90 tkm ja niistä 18 tkm sähköllä, mutta silti akku niin huonossa kunnossa... Mitenköhän on mahdollista, että niin huonoon kuntoon mennyt? Kaipa siinä jokin valmistusvirhe oltava.

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2344
                        • Uusimaa

                        #12
                        Juu, on ihan päivänselvää että joku kennoista on ollut koko ajan viallinen....
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3871
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by Flitzer View Post
                          Kiitos vastauksista. Asia "etenee" sen verran, että auto on nyt kohta kuukauden seissyt BMW:n pihassa.
                          Miksi näin?

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3864
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by Flitzer View Post
                            En ole varma, onko soluvika normaalia kulumista ja suljetaanko korkeajänniteakut BPS:n ulkopuolelle lauseella, että takuu valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti.

                            Onko kellään kokemusta tai osaako joku tulkita BMW Premium Selection takuuehtoja? Korvaako hybridiakkuvikoja?
                            Kyllä se sitä tarkoittaa tuo BPS-takuuehtojen "valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti", että se akkutakuu on valmistajan ilmoittaman verran (tämän auton tapauksessa 6v/100tkm, GEN5 hybrideissä 8v/160tkm), ja muuta takuuta ei ole.

                            Edit: Hyvä, että on alle 100tkm tässä.
                            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                            ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                            ex. 54*BMW

                            Comment

                            • Flitzer
                              Newbiemmer
                              • Nov 2025
                              • 8
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by ritariässä View Post

                              Miksi näin?
                              Ruuhkaa ja osat tulee ulkomailta.

                              Comment

                              Working...
                              X