545e hybridiakku solu viallinen, BPS?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2351
    • Uusimaa

    #46
    Originally posted by irspa View Post
    Miten näiden kokemusten myötä 30e, 30d ja 45e vertautuvat keskenään?
    Kaksi ensimmäistä oli G31 520d (ohjelmoitu) ja sen perään G31 530d. Molemmat takavetoja. Sen jälkeen kolmisen vuotta 530e x-drive ja nyt 545e x-drive. Kullakin ajeltu 30-70tkm.

    520d/530d/530e oli hyvin asiansa ajavia käyttöautoja. Suorituskyvyssä eroavaisuudet oli niin olemattomat että niihin ei sanoja kannata tuhlata. Mikään noista ei tarjonnut voimien puolesta mitään mikä olisi jäänyt erityisesti mieleen. Ei ne laiskoja olleet mutta ei sillä tavalla tehokkaita että olisi koskaan naurattanut. Mutta ehkä yllättäen noista jäi positiivisena mieleen 520d farkku takaveto, joka oli ohjelmoitu. Oli kevyen ja herkän tuntuinen käsiteltävä ja chipattuna kulki riittävän hyvin. Ja oli ennenkaikkea tosi taloudellinen matkajuhta. Jos ajelisin jatkuvasti pitkää matka-ajoa niin 520d:n voisin edelleen hankkia takavetoisena. Siinä saa hyvän vastineen hinnalle. Alustan ja ajettavuuden puolesta kaikkia noita kolmea vaivasi jonkinlainen löysyys. 530e:hen laitoin kokeeksi Konin Special Activet, jolla kyyti olikin sitten puhdasta A-luokkaa. Suosittelen!

    545e on erilainen kuin nämä kolme edellistä. Bensalla ajaminen saa joka kerta mielen hyvälle tuulelle. Edelleenkin. Ensimmäisellä koeajolla tapahtumien kulku oli täysin selvä parin kilometrin jälkeen, vaikka tarkoitus oli vaan testihengessä kokeilla millainen peli on kyseessä. Vaikka perässä olisi iso kuomukärry, tuntuu auto tehokkaalta ja hauskalta. Voi sanoa että samalla tavalla erinomainen käyttöauto kuin kolme edellistä, mutta ajamisessa on lisäksi tietynlainen "fun-factor" joka saa sen tuntumaan samalla tavalla erityiseltä kuin oikeat M-laitteet. En sen enempää lähde tätä vertaamaan M-laitteisiin, koska se voi olla joillekin jo pyhällä alueella liikkumista.... Kyseessä ei tietenkään ole M-tuote, vaikka suorituskyvyn suhteen liikutaan samoilla alueilla. Alusta on myös 545e:ssä turhan topakka (lue: pintakova), jopa minun makuuni, josta tätä on parjattu myös koeajoraporteissa. Eikä siihen meinaa tottua. Ehkä tässäkin Konit voisi olla hyvä ratkaisu. 530e <> 545e eroa kuvastaa parhaiten se, että ensimmäisellä aina harmitti kun sähkö loppui ja piti siirtyä ajamaan bensalla. 545e:llä taas koko ajan toivoo, että sähkö loppuisi ja pannu käynnistyisi. On täysin käsittämätöntä miksi BMW ei valmistanut koskaan tätä farkkuna.

    Sanoisin (omakohtaisen kokemuksen kautta) vinkkinä auton ostajalle, että jos olet ostamassa esim. 330e/530e "järkifarkkua" tilantarpeen vuoksi, älä huviksesi koeaja 545e:tä! Sen seurauksena nimittäin yrität seuraavat päivät keksiä ja perustella itsellesi ja mahdolliselle puolisollesi (jälkeenpäin järjettömältä kuullostavia) selityksiä, että miksi se sedanin ahdas kontti on ihan riittävä ja jopa fiksumpi kuin farkun tilava peräkontti....
    Last edited by JKK; 22-11-2025, 23:16.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3881
      • Raisio

      #47
      Farkumiehille löytyy hunajaa G31 muodossa, 540i. Hyvissä hinnoissa pysyneet, syystäkin.

      Comment

      • kaitsu66
        Bimmer Rookie
        • May 2012
        • 56
        • Janakkala

        #48
        Ei näiden akkuhommat mitään salatiedettä ole latviasta vähän käytetty akkupaketti (900€) ja siitä vaihtaa modulit , halvempaa kuin ureasäiliön vaihtaminen .
        Kuvassa -17 malliin vaihdetaan -22vm paketista modulit , viikonlopun homma tallinlattialla ..
        Attached Files
        G30 530e -17
        https://www.facebook.com/roadsportA
        https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 4487
          • Finnland

          #49
          Originally posted by kaitsu66 View Post
          Ei näiden akkuhommat mitään salatiedettä ole latviasta vähän käytetty akkupaketti (900€) ja siitä vaihtaa modulit , halvempaa kuin ureasäiliön vaihtaminen .
          Kuvassa -17 malliin vaihdetaan -22vm paketista modulit , viikonlopun homma tallinlattialla ..
          Millä värkillä pääset katselemaan kennojen kunnot? Siis ihan että näetkö miten jännitteet heittää missäkin ja tuleeko kuin tasainen seuraavasta käytetystä akusta?
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Flitzer
            Newbiemmer
            • Nov 2025
            • 9
            • Uusimaa

            #50
            Originally posted by kaitsu66 View Post
            Ei näiden akkuhommat mitään salatiedettä ole latviasta vähän käytetty akkupaketti (900€) ja siitä vaihtaa modulit , halvempaa kuin ureasäiliön vaihtaminen .
            Kuvassa -17 malliin vaihdetaan -22vm paketista modulit , viikonlopun homma tallinlattialla ..
            Salatiede tässä on varmaan löytää käytetty akkupaketti. En ainakaan nopealla googlauksella löytänyt kun yhden pre-LCI G30:lle jostain jenkeistä. Varmaan kolariautoista myydään nämä?

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6820
              • PK-seutu

              #51
              Originally posted by Flitzer View Post

              Salatiede tässä on varmaan löytää käytetty akkupaketti. En ainakaan nopealla googlauksella löytänyt kun yhden pre-LCI G30:lle jostain jenkeistä. Varmaan kolariautoista myydään nämä?
              Jos tarkkaan lueskelit, niin taidettiin laittaa pre-LCI:n akkukoteloon isomman LCI-akun sisukset. Mutta toki yhtäkaikki käytetyt akut on edelleen vähissä. Eiköhän niitäkin lisää tule tarjolle kun enemmän autoja on eurooppalaisten hylkäämässä iässä +7v
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • kaitsu66
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 56
                • Janakkala

                #52
                Akkupaketteja löytyy Ovokosta https://ovoko.fi/haku?man_id=1&cmc=9...;&prs=1&page=1
                Ainoa ongelma on että eivät lähetä tänne kun on toi laivamatka välissä vaan täytyy itse noutaa , itse toin kesälomareissulla matkailuauton takatallissa paketin.
                Ja paikanpäällä kun maksoi käteisellä niin sai sopivasti onhan se vähän arpapeliä missä kunnossa on mutta vin koodilla kun tarkastaa purkuauton kilsat niin saa jonkunlaisen käsityksen..
                G30 530e -17
                https://www.facebook.com/roadsportA
                https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2535
                  • Vantaa

                  #53
                  Ja varmaan sähköluvat löytyy takataskusta?
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • kaitsu66
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 56
                    • Janakkala

                    #54
                    Originally posted by VilleP View Post
                    Ja varmaan sähköluvat löytyy takataskusta?
                    Arvasin että jonkun täytyy viisastella Ei löydy takataskusta mutta työnantajan rekisteristä löytyy (jännitetyölupa sähkökäyttöiseen panssariajoneuvoon 600V DC)..
                    Eikä sillä luvalla mitään tee jos ei tiedä mitä tekee
                    G30 530e -17
                    https://www.facebook.com/roadsportA
                    https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3881
                      • Raisio

                      #55
                      Tässä on vielä pitkä matka monella ooeraatioon, noudanpa eurooppalaiselta purkaamolta arpakuntoisen akun ja vkl aikana asennus pikkukaljoissa

                      Vähän samaa kuin ysärillä noudettiin e30 avokoreja ja pari iltaahan siinä meni kun oli sähköjohdot kiinni korinvaihdossa tai "korinvaihdossa" ja pääsi blondeja metsästelemään

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2351
                        • Uusimaa

                        #56
                        Originally posted by VilleP View Post
                        Ja varmaan sähköluvat löytyy takataskusta?
                        Ymmärtääkseni näihin ei tarvita mitään sähkölupia, varsinkin jos itselleen tekee. Eikä vissiin tarvita vaikka tekisi firman nimissä muille.... Riittää että omaa tarvittavan osaamisen, jota ei valvota mitenkään. Korjatkaa jos olen väärässä?

                        Olen itsekin purkuvideoita katsellut ja ymmärtänyt että noiden kennojen omatoiminen vaihtaminen ei todellakaan ole mikään amerikantemppu. Paketti on ilmeisesti helppo purkaa? Enemmänkin aikaa vievä operaatio. Olisi jopa jossain määrin kiinnostava haaste tuollaisen opettelu, mutta ymmärrän että tällainen hulluus ei tosiaankaan ole kaikille vaihtoehto.... 12kwh akkupaketteja on koko ajan myynnissä ovokossa ja bildelsbasenissa 1500-5000€ hintaan riippuen kilometreistä.

                        Seuraavien viiden vuoden aikana tälle osa-alueelle tulee paljon uusia tekijjöitä ja kilpailua, sekä omatoimitekijöille videoita ja oppimateriaalia. Siinä vaiheessa kun nämä ongelmat alkaa realisoitumaan suuressa mittakaavassa, arvioni mukaan vanhan loppusuoralla olevan akuston korjaa käytetyillä hyväkuntoisilla kennostoilla 2000€ kustannuksillla ja täysin uusilla tehdaskennoilla alle 5000€ rahalla. "Ongelman" mittaluokka asettunee samalle tasolle N47/N57 jakopääongelmien kanssa. Eli että ongelma on ehkä olemassa, mutta ratkaisuja on tarjolla hintaan jolla autot jatkaa elämäänsä seuraavat 200tkm.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2535
                          • Vantaa

                          #57
                          Ihan sähkötyöksi noiden korkeajännite puolen komponenttien ropaaminen lasketaan. Joskin joka asentajalta ei vaadita sähkärin koulutusta, vaan vaatimukset hieman matalemmat. Mutta jokatapauksessa, maallikolla ei sinänsä sen enempää noihin saisi koskea, kuten ei omakotitalonkaan sähköihin, vaikka itselle tekisi, autohan voi vaihtaa omistajaa. Huonossa tapauksessa tulee vakuutuksen kanssa ongelmia jos paska iskee tuulettimeen, tai seuraava kuski palaa autoonsa

                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2351
                            • Uusimaa

                            #58
                            TUKES / Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §

                            Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
                            • eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
                              • sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
                            Last edited by JKK; 24-11-2025, 17:18.
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2351
                              • Uusimaa

                              #59
                              Tästä aiheesta luin jo pari vuotta sitten jostain artikkelista, että kyseisen poikkeuskirjauksen vuoksi ko. alalle voi tämän vuoksi nousta nopeastikin uusia toimijoita.

                              Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että vaikkapa minä voin perustaa oman firman joka vaihtaa akkujen kennoja bemareihin. Ja minun täytyy itse pitää huolta että osaamiseni on työhön riittävä. ts. kukaan tai mikään viranomainen ei tule määräämään lappua luukulle. Enkä myöskään usko että myöhemmin tulee vakuutusyhtiöiden kanssa mitään ongelmia kun vain pystyn jotenkin todistamaan osaamiseni, joka ei aina tarkoita koulun tutkintopaperia.

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Mutta jokatapauksessa, maallikolla ei sinänsä sen enempää noihin saisi koskea, kuten ei omakotitalonkaan sähköihin, vaikka itselle tekisi, autohan voi vaihtaa omistajaa.
                              Tästä olen samaa mieltä, ei pidä koskea jos ei ole perehtynyt. Se vaan että missä kulkee maallikon ja osaajan raja? Tunnen mm. kouralisen autosähköosaajia (akustojen kanssa toimiviakin), jotka ei ole käyneet päivääkään autoalan kouluja, mutta ovat osaamistasoltaan ja perehtyneisuutensä puolesta aivan omaa luokkaansa. Pari heistä ihan tällä foorumillakin aikoinaan vaikuttaneita henkilöitä
                              Last edited by JKK; 24-11-2025, 17:17.
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2535
                                • Vantaa

                                #60
                                Varmatenkin lain silmissä riittävästi perehtynyt henkilö on sellainen joka on tarvittavat kurssit käynyt ja omaa tiedot roplaamansa auton sähköjärjestelmistä. Kuten tuossa ylemmässä lainauksessasi mainitaan. On pystyttävä todistamaan että Jaska the mekaanikko on saanut riittävät teidot, jos käräjille joutuu oikosulun aiheuttaman hallipalon takia.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X