Originally posted by irspa
View Post
520d/530d/530e oli hyvin asiansa ajavia käyttöautoja. Suorituskyvyssä eroavaisuudet oli niin olemattomat että niihin ei sanoja kannata tuhlata. Mikään noista ei tarjonnut voimien puolesta mitään mikä olisi jäänyt erityisesti mieleen. Ei ne laiskoja olleet mutta ei sillä tavalla tehokkaita että olisi koskaan naurattanut. Mutta ehkä yllättäen noista jäi positiivisena mieleen 520d farkku takaveto, joka oli ohjelmoitu. Oli kevyen ja herkän tuntuinen käsiteltävä ja chipattuna kulki riittävän hyvin. Ja oli ennenkaikkea tosi taloudellinen matkajuhta. Jos ajelisin jatkuvasti pitkää matka-ajoa niin 520d:n voisin edelleen hankkia takavetoisena. Siinä saa hyvän vastineen hinnalle. Alustan ja ajettavuuden puolesta kaikkia noita kolmea vaivasi jonkinlainen löysyys. 530e:hen laitoin kokeeksi Konin Special Activet, jolla kyyti olikin sitten puhdasta A-luokkaa. Suosittelen!
545e on erilainen kuin nämä kolme edellistä. Bensalla ajaminen saa joka kerta mielen hyvälle tuulelle. Edelleenkin. Ensimmäisellä koeajolla tapahtumien kulku oli täysin selvä parin kilometrin jälkeen, vaikka tarkoitus oli vaan testihengessä kokeilla millainen peli on kyseessä. Vaikka perässä olisi iso kuomukärry, tuntuu auto tehokkaalta ja hauskalta. Voi sanoa että samalla tavalla erinomainen käyttöauto kuin kolme edellistä, mutta ajamisessa on lisäksi tietynlainen "fun-factor" joka saa sen tuntumaan samalla tavalla erityiseltä kuin oikeat M-laitteet. En sen enempää lähde tätä vertaamaan M-laitteisiin, koska se voi olla joillekin jo pyhällä alueella liikkumista.... Kyseessä ei tietenkään ole M-tuote, vaikka suorituskyvyn suhteen liikutaan samoilla alueilla. Alusta on myös 545e:ssä turhan topakka (lue: pintakova), jopa minun makuuni, josta tätä on parjattu myös koeajoraporteissa. Eikä siihen meinaa tottua. Ehkä tässäkin Konit voisi olla hyvä ratkaisu. 530e <> 545e eroa kuvastaa parhaiten se, että ensimmäisellä aina harmitti kun sähkö loppui ja piti siirtyä ajamaan bensalla. 545e:llä taas koko ajan toivoo, että sähkö loppuisi ja pannu käynnistyisi. On täysin käsittämätöntä miksi BMW ei valmistanut koskaan tätä farkkuna.
Sanoisin (omakohtaisen kokemuksen kautta) vinkkinä auton ostajalle, että jos olet ostamassa esim. 330e/530e "järkifarkkua" tilantarpeen vuoksi, älä huviksesi koeaja 545e:tä! Sen seurauksena nimittäin yrität seuraavat päivät keksiä ja perustella itsellesi ja mahdolliselle puolisollesi (jälkeenpäin järjettömältä kuullostavia) selityksiä, että miksi se sedanin ahdas kontti on ihan riittävä ja jopa fiksumpi kuin farkun tilava peräkontti....
Ei löydy takataskusta mutta työnantajan rekisteristä löytyy (jännitetyölupa sähkökäyttöiseen panssariajoneuvoon 600V DC)..
Comment