Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 M30b34 lämmöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ¤kkk¤
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 78
    • Oulu

    E24 M30b34 lämmöt

    Vainoharhaa vai aiheellista?

    Lämpomittari nousee tyhjäkäynnillä yli puolenvälin ja ajossa laskee saman verran alle. Uusi visko ja termari (80°c). Nesteet huuhdeltu useaan kertaa ruosteen takia. Miten näissä lämpötilamittari toimii, seuraako se tarkasti lämpötilaa vai asettuuko se tietyn haarukan sisällä puoleen väliin?

    Heti ajon jälkeen mitattu (infrapunamittari) jäähdyttimen lämmöt ylävesiletkun puolelta ~80°C ja toiselta puolelta ~60° (mittari alle puolen välin). Hetken tyhjäkäynnin jälkeen mittari puolessa välissä ja mitattu lämpö jäähdyttimessä ylävesiletkun puolella ~87°C. Jonkin ajan kuluttua viisari hiukan yli puolen ja mitattu lämpö samaisesta kohdasta ~94°C.
    Skyline R33
    A6 4F Avant S-Line

    Ex. f06 640d GC M Sport -12
    Ex. e24 635CSiA -88
    Ex. e39 525d -02
    Ex. e39 520d -01
  • THimanen
    Newbiemmer
    • May 2009
    • 6
    • Mikkeli

    #2
    Myös lämpiää

    Wanhat reuhakkeet ei tahdo sietää paikallaan käyttöä, vaan tykkäävät enenneminkin oikoa koipiaan Syytä moiseen ominaisuuteeen en oo vielä löytäny omasta e24:sta vaikka on ollu tutkinnassa jo reilu kymmene vuotta... Oletus on huono nestekierto alakierroksilla vaikka on ehjä vesipumppu ja flekti? Radalla kun voi ajaa helteellä kaasupohjassa ilman lämpö ongelmia.

    Comment

    • peeämwee
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1819
      • I sink hell

      #3
      Siellä konepellin lähellä on pieni releboksi. Siellä pitäisi olla rele/releet viskon nopeammalle ja hitaammalle käynnille. Ainakin seiskassa on. Onko teillä paisari tulipellissä kiinni? Jos on, siitä lähtee se paluuputki syylariin, tarkistakaa ettei ohut putki ole tukossa.
      Ilmaaminen kannattaa tehdä keula pystyssä ja avata se pikku mutteri, josta vesi valuu kun ilmattu. Sori en nyt muista nimeä. Itsellä meni aika kauan ennen kuin sain sinne sen 12 litraa nestettä.

      Toivotaan että tästä nyt olisi edes jotain hyötyä.
      2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

      Comment

      • ¤kkk¤
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 78
        • Oulu

        #4
        Originally posted by THimanen View Post
        Wanhat reuhakkeet ei tahdo sietää paikallaan käyttöä, vaan tykkäävät enenneminkin oikoa koipiaan Syytä moiseen ominaisuuteeen en oo vielä löytäny omasta e24:sta vaikka on ollu tutkinnassa jo reilu kymmene vuotta... Oletus on huono nestekierto alakierroksilla vaikka on ehjä vesipumppu ja flekti? Radalla kun voi ajaa helteellä kaasupohjassa ilman lämpö ongelmia.
        Tehty, syksy -15
        - Termostaatti
        - Visko
        - Lämpötila-anturi
        - Vesiventtiili

        Mittaristossa viisari nousee lyhyen seurailun jälkeen aikalailla oikein. Ohjaamoon tulee nyt lämmintä ilmaa, eikä lämmöt mittarin mukaan seilaa > tyhjäkäynnillä lämmöt hiljalleen kohoaa > seuraillaan.

        Sähköflektille pitää tehdä jotain > se kyllä pelaa, mutta mielestäni ei toivotulla nopeudella. Ajattelin uusia antturit jäädyttimen kylkeen ja käyttää flektin irti (tarkistaa toiminnan). Sähköflekti lähtee käyntiin, kun kone on riittävän lämmin (ilmastointi ei ole päällä). Sitä en vain tiedän toimiiko se oikein?

        Siellä konepellin lähellä on pieni releboksi. Siellä pitäisi olla rele/releet viskon nopeammalle ja hitaammalle käynnille. Ainakin seiskassa on. Onko teillä paisari tulipellissä kiinni? Jos on, siitä lähtee se paluuputki syylariin, tarkistakaa ettei ohut putki ole tukossa.
        Ilmaaminen kannattaa tehdä keula pystyssä ja avata se pikku mutteri, josta vesi valuu kun ilmattu. Sori en nyt muista nimeä. Itsellä meni aika kauan ennen kuin sain sinne sen 12 litraa nestettä.

        Toivotaan että tästä nyt olisi edes jotain hyötyä.
        Visko on uusittu ja toimii > tarttuu kiinni ja humiseen voimakkaasti. Nestepuolen olen saanut ilmattua ongelmitta. Paisuntasäiliö on kuljettajan puolella, renkaan kohdalla ja paluuputkesta tulee neste hyvin läpi.

        Uusittava, kevät -16
        - Uusi vesipumppu
        - Anturit jäähdyttimen kylkeen (valkoinen ja punainen) > ok
        - Flektin toiminnan tarkastus > ok
        Last edited by ¤kkk¤; 11-03-2017, 09:06. Reason: -
        Skyline R33
        A6 4F Avant S-Line

        Ex. f06 640d GC M Sport -12
        Ex. e24 635CSiA -88
        Ex. e39 525d -02
        Ex. e39 520d -01

        Comment

        • Skunkki^
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 688
          • Espoo

          #5
          Aikalailla tuntuisi olevan ominaisuus m30 koneissa. Vesi ei tuppaa kiertämään tarpeeksi tyhjäkäynnillä.
          Toki ei ehjä auto lämpöjä nosta, mutta nää vanhemmat vekottimet saattaa ihan vanhuuttaan vähän vihoitella.

          Eipä tosin siellä jäähdytyspuolella montaa komponenttia ole mitä vaihtaa uuteen.
          KIA Optima PHEV

          Exät:
          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by peeämwee View Post
            Siellä konepellin lähellä on pieni releboksi. Siellä pitäisi olla rele/releet viskon nopeammalle ja hitaammalle käynnille. Ainakin seiskassa on. Onko teillä paisari tulipellissä kiinni? Jos on, siitä lähtee se paluuputki syylariin, tarkistakaa ettei ohut putki ole tukossa.
            Ilmaaminen kannattaa tehdä keula pystyssä ja avata se pikku mutteri, josta vesi valuu kun ilmattu. Sori en nyt muista nimeä. Itsellä meni aika kauan ennen kuin sain sinne sen 12 litraa nestettä.

            Toivotaan että tästä nyt olisi edes jotain hyötyä.
            Ihan vaan sellainen selvennys että visko on mekaaninen kapine ja siihen eivät releet vaikuta. Ilmastoinnin flekti jäähdyttimen edessä on taas sähköinen.

            Comment

            • 9313juha
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 1272
              • Ratissa vuodesta 1968

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Ihan vaan sellainen selvennys että visko on mekaaninen kapine ja siihen eivät releet vaikuta. Ilmastoinnin flekti jäähdyttimen edessä on taas sähköinen.
              Onko huuhtelussa käytetty puhdistusaineita? Ensimmäiseksi tulee mieleen jäähdyttäjän kennon kunto/tukkoisuus. Jäähdytin ikääntyy varisnkin huonoista nesteistä.
              "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

              Comment

              • ¤kkk¤
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 78
                • Oulu

                #8
                Originally posted by 9313juha View Post
                Onko huuhtelussa käytetty puhdistusaineita? Ensimmäiseksi tulee mieleen jäähdyttäjän kennon kunto/tukkoisuus. Jäähdytin ikääntyy varisnkin huonoista nesteistä.
                Huuhtelin järjestelmän jauheella, joka poistaa ruosteen tehokkaasti > kovasti purkissa näin mainostettiin. Syövyttäviä ainesosia siinä ei ollut. Jäähdyttimen vaihtoakaan en ole pois sulkenut, kun sellaisen kohtuu edullisesti löysin. Pitäisi vielä hankkia, jotta koko paketti tulisi uusittua.
                Skyline R33
                A6 4F Avant S-Line

                Ex. f06 640d GC M Sport -12
                Ex. e24 635CSiA -88
                Ex. e39 525d -02
                Ex. e39 520d -01

                Comment

                • peeämwee
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1819
                  • I sink hell

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Ihan vaan sellainen selvennys että visko on mekaaninen kapine ja siihen eivät releet vaikuta. Ilmastoinnin flekti jäähdyttimen edessä on taas sähköinen.
                  Roger that!
                  2022 330e xDrive M sport / 1987 735i manual / A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days / 2t 4eva http://velkakello.fi/

                  Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                  Comment

                  • ¤kkk¤
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 78
                    • Oulu

                    #10
                    Jatketaanpa listaa...

                    Tehty, syksy -15
                    - Termostaatti
                    - Visko
                    - Lämpötila-anturi (mittaristo)
                    - Vesiventtiili

                    Tehty, kevät -16
                    - Jäähdytin
                    - Vesipumppu
                    - Ehjä tuulitunneli (viskon ja jäähdyttimen väliin)
                    - Anturi jäähdyttimen kylkeen (punainen)
                    - Flekti toimii molemmilla nopeuksilla

                    Ajossa termostaatti toimii kuten pitää ja mittari pysyy keskellä jämäkästi. Tyhjäkäynnin osalta seuranta on vielä käynnissä, mutta hyvältä näyttää. Kesän helteet, ne totuuden kertoo.
                    Last edited by ¤kkk¤; 11-03-2017, 09:09. Reason: -
                    Skyline R33
                    A6 4F Avant S-Line

                    Ex. f06 640d GC M Sport -12
                    Ex. e24 635CSiA -88
                    Ex. e39 525d -02
                    Ex. e39 520d -01

                    Comment

                    • ¤kkk¤
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 78
                      • Oulu

                      #11
                      M30 - Paisuntasäiliön korkki 1,0bar vai 1,3bar?

                      Miten ranttu M30 on paisuntasäiliön korkin suhteen? Tuohon näyttää tarjoavan 1,0bar korkkia, mutta käytössä taitaa olla 1,3bar. Vaikuttaako paineet esim. nesteenkiertoon tms? Onko ajatuksia > tietoa?
                      Skyline R33
                      A6 4F Avant S-Line

                      Ex. f06 640d GC M Sport -12
                      Ex. e24 635CSiA -88
                      Ex. e39 525d -02
                      Ex. e39 520d -01

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎