Announcement

Collapse
No announcement yet.

e23 startti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2015
    • 28
    • Oulu

    e23 startti

    Moi,
    Laitan nyt tänne ohjetta startin vaihtoon, jos joku sitä tarvitsee. Osta ensin se ns. starttilenkki, toisessa päässä on 14 mm ja toisessa 17 mm. Yläpultin saa helpoiten auki, kun vaan pujottaa käden siitä imusarjan takaa auton oikealta puolelta. Oikealla kädellä etsii sen 17 mm pultin kannan ja vasemmalla vääntää. Niitä vesiletkuja voi vähän ottaa pois tieltä. Alkuperäisessä startissa se pultin kolo on sellainen, että se ei sieltä tipahda, vaikka on kokonaan auki. Tarvikestartissa se kolo isompi, joten kannattaa noukkia se pultti talteen. Tämän jälkeen irroitetaan johdot, solenoidi vetämällä ja paksut piuhat 13 mm avaimella. Tämän jälkeen on aika mennä auton alle. Omani otin pois montulla ja siinä ei kauaa mennyt. Startti ei putoa ja se kannattaa ottaa yläkautta pois. Sitten uusi vaan paikalleen samalla lailla. Ja sitten kysymys. Missä on starttirele? ETM väittää: start relay, under LH dash, on body electrical bracket.

    -eeko
  • eeko
    Bimmer Rookie
    • Aug 2015
    • 28
    • Oulu

    #2
    Siis tämähän on vm. 1983, jos siitä on apua.
    -eeko

    Comment

    • Incarnated
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 452
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by eeko View Post
      Moi,
      Laitan nyt tänne ohjetta startin vaihtoon, jos joku sitä tarvitsee. Osta ensin se ns. starttilenkki, toisessa päässä on 14 mm ja toisessa 17 mm. Yläpultin saa helpoiten auki, kun vaan pujottaa käden siitä imusarjan takaa auton oikealta puolelta. Oikealla kädellä etsii sen 17 mm pultin kannan ja vasemmalla vääntää. Niitä vesiletkuja voi vähän ottaa pois tieltä. Alkuperäisessä startissa se pultin kolo on sellainen, että se ei sieltä tipahda, vaikka on kokonaan auki. Tarvikestartissa se kolo isompi, joten kannattaa noukkia se pultti talteen. Tämän jälkeen irroitetaan johdot, solenoidi vetämällä ja paksut piuhat 13 mm avaimella. Tämän jälkeen on aika mennä auton alle. Omani otin pois montulla ja siinä ei kauaa mennyt. Startti ei putoa ja se kannattaa ottaa yläkautta pois. Sitten uusi vaan paikalleen samalla lailla. Ja sitten kysymys. Missä on starttirele? ETM väittää: start relay, under LH dash, on body electrical bracket.

      -eeko
      En nyt tähän hätään saa kuvaa laitettua, mutta siellä se on kun otat polkimien päältä sen kannen pois, siinä rattipylvään vieressä heti. Yritän laittaa kuvaa myöhemmin

      http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

      Comment

      • Incarnated
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 452
        • Seinäjoki

        #4


        Siinä kuvan kera, auto on -78 mutta eiköhän se samassa paikassa oo...helppo toki koittaaki, jos ei starttaa rele irti niin se se on

        http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

        Comment

        • eeko
          Bimmer Rookie
          • Aug 2015
          • 28
          • Oulu

          #5
          e23 startti

          Jees, kiitos kuvasta. Pitää tsekata onko se tuolla. Jossain manuskassa oli, että alkuperäinen olisi sininen rele, mutta ei mulla ainakaan siellä mitään sinistä ollut. Voi olla, että se on siellä rattiputken alla.
          -eeko

          Comment

          • eeko
            Bimmer Rookie
            • Aug 2015
            • 28
            • Oulu

            #6
            Jep eihän siellä mitään releitä ollut niinkuin kuvassa. Etsintä jatkuu, vihjeitä otetaan vastaan.
            -eeko

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Starttirele löytyy automaattivaihteisista autoista.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • eeko
                Bimmer Rookie
                • Aug 2015
                • 28
                • Oulu

                #8
                Meinaatko että manuaalissa se solenoidi kytketään suoraan virtalukosta?
                -eeko

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by eeko View Post
                  Meinaatko että manuaalissa se solenoidi kytketään suoraan virtalukosta?
                  -eeko
                  En teidä miten E23:ssa mutta aika monessa autossa kyllä.

                  Comment

                  • eeko
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2015
                    • 28
                    • Oulu

                    #10
                    Toihan meinaisi sitä, että vika on virtalukon pohjassa. Pitääpä huomenna mittailla.
                    -eeko

                    Comment

                    • eeko
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2015
                      • 28
                      • Oulu

                      #11
                      Päivitystä siis. Sieltähän se johtosarjasta rattiakselin vasemmalta puolelta
                      löytyi se piuha solenoidille (kelt./musta). Ja vika löytyi siis virtalukon pohjasta, joka ei kytke jännitettä tälle nastalle 50 kuin ehkä 2 kertaa kymmenestä. Laitoin painonapin piiloon, katsastukseen pitää varmaan keksiä jotain.
                      -eeko

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by eeko View Post
                        Päivitystä siis. Sieltähän se johtosarjasta rattiakselin vasemmalta puolelta
                        löytyi se piuha solenoidille (kelt./musta). Ja vika löytyi siis virtalukon pohjasta, joka ei kytke jännitettä tälle nastalle 50 kuin ehkä 2 kertaa kymmenestä. Laitoin painonapin piiloon, katsastukseen pitää varmaan keksiä jotain.
                        -eeko
                        Saa se startti olla painonapilla katsastuksessa.

                        Pohjan uusiminen tosin ei välttämättä olisi huono juttu kun se nyt jo on lopettanut toimintansa osaksi.
                        Koska loppuu kokonaan?

                        Comment

                        • eeko
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2015
                          • 28
                          • Oulu

                          #13
                          Joo voihan se loppua kokonaankin. Kyllä niitä ainakin ebaystä näyttäisi löytyvän, hintaa on 100 ja vähän päälle.
                          -eeko

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Minulla on 5 vuotta elvytetty virtalukon pohja omassa.. aina ruuvannu vaan eri asentoon sitä pidätinruuvilla ja liimalla. Jokunen viikko sitten meni hermot, kun taas liimaus petti, niin tilasin viimein uuden.

                            Näissähän halkeaa muovinen runko ja sitten ei ihan käänny starttiasentoon asti ilman pientä muokkausta. Hyvin helppo vaihtaa, ikävämpi korjailla.

                            M30:ssä helppo vika, kun saa startin meisselillä pyörimään konehuoneesta. Tökkää vaan solenoidin herätekannan ja +12v väliin meisseliä.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎