Announcement

Collapse
No announcement yet.

e23 ABS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freed
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 425
    • Helsinki

    e23 ABS

    Kokeilin tänää jarruja hiekalla ja tuntui ettei ABS pelaa. ABS valo ei pala käynnistettäessä eikä mitään vika ilmoituksia ole tullut. Jarru polkimessa tuntuu pieni "naputus" paikoillaan ollessa. Välillä jarru on herkkä ja painuu pohjaan kun taas välillä poljin on jäykkä. Mikä avuksi? Onko jotain konkreettisia neuvoja sillä sähkökaaviot ovat hieman hämärän peitossa.
    Kiitos kaikille avusta!
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Se ettei ABS valo pala kun laitat virran päälle, johtuu todennäköisesti siitä että lamppu on palanut tai (todennäköisempi syy) että se on otettu pois katsastusta varten.

    Koska rekisteriotteessa lukee että autossa on ABSit, ne pitää myös pelata. Jos ABSit ei pelaa, palaa merkkivalo, joten se on otettu hämäyksen vuoksi pois, ja toivottu että "kattastussetä" ei sitä huomaa, kuten lienee käynytkin, koska ne on kalliit korjata

    Se ABS lamppu löytyy mittaritaulun takaa, irtopiuhan päästä jossa lampun kanta.

    Syy miksi ABS:it ei toimi, on todennäköisesti se että taka-akselin laipan "hampaat" ovat kuluneet huitsin hittoihin, ruostuneet sököiksi.

    Etsi mistä löytyy ABS taka-anturit (jarrusatulan lähistöltä), kurkista sen jälkeen takanavan takapuolelle, paikkaan mihin ne osoittaa. Tarkista onko siinä ulkolaipassa (sylinterin ulkopinnalla) enään "hampaita" jäljellä vai onko ne kuluneet (ruostuneet pois, keskellä vain tyhjä kohta, reunoilla saattaa olla jotain jäljellä) vai onko ne yhtä ruosteista "mössöä" josta ei pysty anturi signaalia nappaamaan.

    Vika voi olla myös itse antureissa, joka nurkalla on yksi (edessä ja takana). Kun irroitat niiden liittimen (pyöreä), ne voi mitata yleismittarilla (n. 10k ohmia?).

    t: Timo

    Comment

    • Freed
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 425
      • Helsinki

      #3
      Eli otin mittariston pois ja lamppu oli paikoillaan mutta palanut,tai ainakaan en saanut siihen syttymään valoa vaikka laitoin sen johdoilla suoraan toiseen akkuun kiinni. Laitoin tilalle 24v lampun(ei löytynyt hyllystä 12v) ja valo syttyi,mutta palaa koko ajan.(mittaristo ei vielä kiinni) Voisiko vika johtua lampusta vai onko abs todella rikki,kyllä se on toiminut koska muistan että irtosoralla se ryskytti jarru poljin ja kuului ääni(tai ainakin uskon että se toimi,voihan ääni olla tullut vain renkaista jotka liukuvat ja jalka krampannut muuten vaan..en ole varma :lol: ) Vika olisi vaan saatava nopeasti kuntoon kun on tosiaan se leimalle meno perjantaina. Kuinka kalliit nuo abs:sät ovat korjata sitten..
      Voisiko vika olla maadoituksissa?Missäs ne maadoitukset sijaitsee jotta voisi nekin käydä läpi?

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #4
        Jaahas, e23:n jarruongelmia... Näissähän on se nestepainetehostin. Sanoit tuossa, että jarrupoljin saattaa painua aivan lattiaankin asti. Syynä on silloin hajonnut paineenvaraaja, eli pommi. Sen erottaa konehuoneessa siitä, että se oikeasti näyttää sarjakuvista tutulta pommilta. Eli se musta pyöreä palli siinä konehuoneessa kuskin puolella jarrupääsylinterin yläpuolella.

        Sen pallon kun vaihdat, niin pitäis helpottaa jarrujen pohjaan painuminenkin. Toisaalta se tehostuskin muodostuu tasaiseksi. Eli ei ole niitä kovia hetkiä. Paineenvaraajan hinta on siinä 200 euron hujakoilla ja niitä menee aika-ajoin. Vähän niinkuin Citikan kaasupalloja.

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #5
          No jostain syystä jarru tasoittua tänään koe ajoja tehdessä ei kovaa enää tunnu eikä poljin mene pohjaan.En tiedä miksi,mutta suurin ongelma on nyt tuo abs joten jos siihen löytyisi neuvoja.Ajattelin ettei se siksi toimi koska laitoin sen 24v lampun 12v tilalle joten eikös vastus ole erilainen ja vaikuta siten järjestelmään kun lamppu kerran toimii sulakkeena?Vanha lamppu oli rikkinäinen..

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Sillä lampulla (24V versus 12V) ei ole mitään tekemistä ABSien toiminnan kannalta. Lamppu vain osoittaa sen että ABSit EIVÄT toimi.

            Ja juuri kuten aikaisemmin sanoin, se on joko "korvattu" rikkinäisellä ennen edellistä katsastusta tai sitten palanut muuten vain. Mutta ne ABSit on syystä tai toisesta rikki.

            Suosittelen että ennen leimalle menoa poistat sen lampun, ja koetat samaa kikkaa kuin monet muutkin. Jospa se "kattastussetä" ei huomaisi.....

            Se ajoittainen "tykytys" ja tunne että ABSit toimisivat johtuu siitä että ne yrittävät toimia (saavat jonkinmoisen signaalin), mutta eivät kuitenkaan saa tarpeellista informaatiota. Se saattaa olla jopa vaarallista, jos esim. liukkaalla kelilla painaa jarrua ja ne yrittää toimia => saa tosissaan painaa jarrua pohjaan, suorastaan APINANRAIVOLLA, vetämällä vielä ratista apuja, jotta saa auton pysähtymään. Sinuna ottaisin koko ABS liittimen irti ja pudottaisin ne 100% pois pelistä. Ne jarrut ovat hyvät ilman ABSejakin.

            Ja kuten aikaisemmin totesin, katso sinne taka-akselille ja tarkista "hampaiden" kunto. Se on se vakiopaikka joka johtaa ABSien toimimattomuuteen. Jos "hampaat" on kunnossa, sitten vika on yleensä anturissa. Kaksi yleisintä syytä, kattavat varmasti pitkästi yli 95% syistä.

            Vika korjaantuu vain ja ainoastaan vaihtamalla ko. osa. Tuo "laippa" maksaa n. 40€ kappale (eli 80€ pari), anturi on n. 80€ kappale.

            t: Timo

            Comment

            • Freed
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 425
              • Helsinki

              #7
              Missäs abs:n releet sijaitsevat?kun löysin tekstin jossa opastetaan abs vian paikantamiseen ja siinä sanotaan että jos valo syttyy muttei sammu ollenkaan on vika todennäköisesti niissä releissä.Toisen pitäisi olla 4napainen(blue 4 prong Bosch relay) ja toisen musta 4napainen(big black prong Bosch)

              Comment

              • Jukka K
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 157

                #8
                Ainakin yksi rele sijaitsee siellä ABS:n pumpun päällä olevan kotelon alla. Voi siellä olla kaksikin, en ole tutkinut (vielä). Minullakin on sama vika omassa E23:sessa, ABS ei toimi. Täytyy tutkia ennen katsastusta.

                Comment

                • Freed
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 425
                  • Helsinki

                  #9
                  No nyt valo syttyy ja sammuu startatessa.Mutta kun vauhtia tulee yli 30km/h niin sitten valo syttyy.Joten takanavat on tutkittava viikonloppuna.Eikös se ole diagnoosi?

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Täsmälleen niin. Ne ABSit eivät toimikaan alle 30km/h nopeuksissa, vasta kun nopeus ylittää sen, ne alkavat toimia. Eli diagnoosi on täsmälleen oikea, tarkista ne takanavat (niiden takapuoli kuvan mukaan).

                    Vika ei 99.5% varmuudella ole niissä releissä, väittäisin että 95% varmuudella ne on juuri niissä "hampaissa".

                    Toki sitä aina toivoo että se olisi jossain "helpossa ja halvassa", koska silloin korjaaminen ei olisi hirmu kallista (uusi rele ei liene hirmuisia summia maksa). Mutta todellisuus taitaa yleensä olla toinen.

                    t: Timo

                    PS. Kuva oli juuri "Jukka K.":n autosta. Eli uusiksi menee noi "laipat" ainakin siinä.

                    Comment

                    • Freed
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 425
                      • Helsinki

                      #11
                      Kyllä ne toimivat alta 30km/h nopeudessa..Ainkin kun hiekalla kokeilin ja kun lyö liinat kiinni niin jarrupoljinta ryskyttää ja kuuluu se abs:n ääni..Saa nyt nähdä kuinka katsastus menee..ajattelin jättää lampun kiinni..

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Niiden kuuluisi "nypyttää" poljinta, ei todellakaan mitenkään kovasti tai edes voimallisesti, mutta siten että ne tuntee. Mutta jarrupolkimen tuntuma ei saa muuttua tippaakaan, yhtä pehmeältä/kovalta sen täytyy tuntua kuin normaalisti.

                        Jos se "ryskyttää" (ja pitää vähän outoa ääntä) ja poljionvoima pitää olla kohtuu kova tai se muuttuu jarrutuksen aikana, ne on VARMASTI sököt ja jopa hengenvaaralliset (ainakin) talviliukkailla. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Ei tahdo jalkavoimat riittää, vaikka vetää ratista apuja kaikin voimin, pysäyttämään autoa koska jarrut ei LUKKIUDU ollenkaan pikkunopeuksissa. Yksi pyörä sieltä, toinen täältä muttei kertaakaan YHTÄAIKAA. Eli ainakin varmoja peräänajoja tiedossa sillä seudulla.... .

                        Tuosta ( http://www.e38.org/e23/1986_e23_owners_manual.pdf ), sivu 6-30, se kertoo E23:n ABSien toiminnasta.

                        Niiden ei kuulu toimia alle 8km/h, sen muistin väärin. Mutta jos valo syttyy kun nopeus nousee yli (esim.) 40-50km/h, ne on sököt. Jos lisäksi, valo sytyyy/sammuu satunnaisesti nopeudesta riippumatta, ne on todennäköisesti suuremmaksi vaaraksi sinulle kuin hyödyksi. Usko nyt hyvä ihminen, itse olen melkein tappanut toisen ihmisen juuri tuosta syystä. Kun perkeleen jarrut eivät toimineet pätkääkään. Onneksi, ihan viime hetkellä, ne putosi pois päältä ja sain renkaat lukkoon ja auton pysähdyksiin.

                        Nopeus oli vain n. 30 km/h, mutta ihan kuin jarrupalojen paikalla olisi ollut puupalikat. Hitonmoinen rutina ja narina ja ryskytys vain kuului, poljin potki vastaan tosissaan ja auto senkun meni menojaan, vauhdin hidastumatta juuri ollenkaan.

                        ABS liitin irti ne toimi kuin unelma, ilman mitään ongelmia. E23:n jarrut on hyvät, jopa ilman ABSeja.

                        Jos haluat niitä käyttää, ainoa vaihtoehto on korjata ne. Uusi (tai teetä niiden vaihto) ne takanapojen "laipat", maksaa n. 80€ pari.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Freed
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 425
                          • Helsinki

                          #13
                          Mikäs se abs:n piuha on? Ajattelin että otan sen nyt pois ja talven aikana laitan noi jarrut pelittämään..Ettei vaan satu mitään vahinkoja..

                          Comment

                          • tihuovin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1422
                            • Oulu

                            #14
                            Morjens,

                            Avaa hansikaslokero, sen yläosa on peitetty "verholla", sellaisella tekonahkaisella kankaanpalasella. ABS boxi löytyy sen takaa. En nyt tarkkaan muista, miten se on kiinni etureunastaan, mutta se kiinnitys pitää löysätä.

                            Siinä on samanlainen 35 napainen liitin kuin motronic boxilla.

                            Kun liitin on irti, kokeile ja hämmästy. Ne saattaa toimia jopa paremmin kuin ilman ko. boxia (nyt kun anturi tai useampi on sökö). Tosin ne varmasti lukkiutuu, mutta pysähtyy paremmin/nopeammin, varsinkin kuivalla kelillä.

                            Joko sait auton katsastettua? Eipä tainnut katsastushenkilö edes huomata koko ABS asiaa.

                            t: Timo

                            Comment

                            • Freed
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 425
                              • Helsinki

                              #15
                              Sain katsastettua,eipä tuo huomannut abs:ssää ollenkaan..Mutta valot tarvii säätää ja käsijarru(just tulin tekemästä) ja sit viel se alapallonivel mutta maanantaina menen näyttää et uudet osat on alla..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎