elikkä missäpäin autoa mahtaa sijaita tuo "häiriökoodien" portti? ja minkälainen kaapeli siihen pitäisi hommata että saisi koodit luettuja ja kuitattua?
kiitos jo etukäteen
elikkä missäpäin autoa mahtaa sijaita tuo "häiriökoodien" portti? ja minkälainen kaapeli siihen pitäisi hommata että saisi koodit luettuja ja kuitattua?
kiitos jo etukäteen
Auto on sen verran vanha ettei siinä ole obd pistoketta vaan bmw:n oma pyöreä pistoke. Pistoke löytyy konehuoneesta. Pistokkeen kansi iirtoaa kiertämällä.
auto on -90 750ial ja vikana olise se kun auton käynnistää niin melkein joka kerta "eml" valo syttyy palamaan. Voisiko vika johtua esim kaasuläppien anturista? Ja olisiko kyseistä pistoketta mahdollista saada jostain?
auto on -90 750ial ja vikana olise se kun auton käynnistää niin melkein joka kerta "eml" valo syttyy palamaan. Voisiko vika johtua esim kaasuläppien anturista? Ja olisiko kyseistä pistoketta mahdollista saada jostain?
Vikakoodit saa luettua ilman mitään kummempia laitteistoja, kun kytkee LEDin/pienen hehkulampun X20-liittimen pinnin 12 ja +12V väliin. Huom, en ota vastuuta kytkennästä, tarkista vielä ETM:stä. Kyseessä siis Check Engine -valon kytkentä, vinkkinä E32 1990 ETM:stä sivut 1367-16 ja 7100-34.
Testattu toimivaksi omassa E32 730i:ssä. Kun kytkentä on tehty niin sekvenssin saa käyntiin kun kääntää virrat päälle (starttaamatta) ja pumppaamalla kaasua pohjaan-irti viidesti tai kuudesti (molemmat ECU:t erikseen) keskeytyksettä. Sopiva jakson mitta on noin 1sek. Valo vilkuttaa koodien numerot.
luin autodatasta nuo häiriön luku ohjeet ja siinä oli hieman eritavalla selitetty. mutta miksi tuossa ohjeessa sanotaan että pitää kytkeä ledi sen boxin navan 8 ja 12v sekä navan 15 ja 12v, sen takia että molemmilla puolilla on oma ecu? vai tarkoittaako motronic 1.2 ja 1.7 ecun "versiota"? ja viellä selvennykseksi kysyisin mikä ja missä on tuo "breakout box"???
luin autodatasta nuo häiriön luku ohjeet ja siinä oli hieman eritavalla selitetty. mutta miksi tuossa ohjeessa sanotaan että pitää kytkeä ledi sen boxin navan 8 ja 12v sekä navan 15 ja 12v, sen takia että molemmilla puolilla on oma ecu? vai tarkoittaako motronic 1.2 ja 1.7 ecun "versiota"? ja viellä selvennykseksi kysyisin mikä ja missä on tuo "breakout box"???
Itse ymmärsin tuosta niin että eri Motronic-verioissa eri pinnin ja breakout-box lienee adapteri tuohon X20 väliin, johon saa piuhat kytkettyä. Liitinhän on oltava kiinni, kun koodeja ottaa ulos -- jos laitat vaan piuhat väliin, niin laita ne siten, että liittimen saa ruuvattua vielä kiinni.
ja viellä selvennykseksi kysyisin mikä ja missä on tuo "breakout box"???
tuo "break-out box" ei käytännössä ole muuta kuin Y-liitos johtosarjan ja ECU :n liittimen välissä jonka avulla saadaan tyyliin "kärpäsenä katossa" seurattua ECU :n toimintaa signaali tasolla yleismittarilla tai oskilloskoopilla puuttumatta mitenkään alkuperäiseen toimintaan. eli toisin sanoen sitä ei autosta löydy vaan se on työkalu vianhakuun.
kokeilin lukea häiriö koodeja sillä ledillä mutta eihän se ledi vilkkunut. pitää kokeilla myöhemmin uudestaan koska varmaan ecu tyhjentää koodit jos akku on ollut tyhjänä. kuitenkin tein koodien luvun sillä tavalla että otin "x20" suojakumin päältä pois ja siinä liittimessä oli numeroita johdot, kytkin ledin toisen piuhan siihen x20 piuhaan 12 sekä toisen +12v vai oliko tässä kytkennäässä joku vialla??
Kyllä viasta paremmin saa selvää oikealla kaapelilla ja asianmukaisella ohjelmalla.
Kannattaa kertoa paikkakunta, varmasti löytyy lähimaastosta joku harrastaja keneltä löytyy sopivat softat ja adapterit.
Olihan kytkennässäsi ledin polariteetti oikein ja välissä sopiva etuvastus? Vaikka vikakoodeja ei olis niin sehän vilkuttaa sen 0000 (tai mikä olikin se "ei vikaa" -koodi, en jaksa nyt tarkastaa).
Comment