Jos seiska M60B30 konella menee todellakin kuudella litralla / 100km niin kyllä täytyy minullakin heti välittömästi vaihtaa autoa tai konetta...
Vakavammin: jos M30Bx tuntuu vievän liikaa niin kiristäkää ihmeessä sitä ilmamäärämittarin jousta pari -kolme pykälää (jos siis kone, pa- ja sytytysjärjestelmä ovat muuten kunnossa).
Itellä ollu M30 kanssa suurimpana kulutusongelmina kylmäkäynnistykset, kylmänä ajo, kaupungissa ajaminen. Joka nostanut sitten keskikulutuksen aika korkealle, maantiellähän noi on kulkenu alle yheksään. M60:ssä tuntuu olevan noi edellämainitut asiat paremmin kohdillaan ja keskikulutus jää helposti melko pieneksi. Esim. jos 735 vie talvisin työmatka-ajossa karkeesti 20 litraa sataselle, niin M60 menee aivan varmasti alle 17. Ja koko vuoden keskiarvotkin tuntuneet pätevän, maantiellä kulutus on litran pari matalampi, kaupungissa sen 2-3 ja noi lyhyet siirtymät kylmällä koneella sitten ihan eri fääristä.
Edit: Lohja-Rovaniemi-välillä en usko hirveesti eroa syntyvän, karkeesti litra. Omakohtaiset kokemukset on Saarijärvi-Kilpisjärvi 9.7l/100km M30:llä, välillä kaasupohjassa pidempiäkin aikoja. Melko taloudellista kun ajaa pidempää matkaa ja tossa oli tosiaan selvästi ylikokoiset vanteetkin alla. M60 ei paljoa pienemmällä kule. 740 vei 8 litran tietämiin, kun pidempää matkaa ajelin nätisti.
eikös tuo vanha 3.5l oo aika hemmetin janoinen kone?
mulla ainaki menee 540 pienemmällä ku kaverin kuutosel oleva 535 ja mallihan on e34...
mulla menee sekalaisessa ajossa 11.8l/100km...
Keskikulutus 735iAL M30B35 tällä hetkellä 10,8-11,4 sekalaisella ajolla. Maantiellä Lohja- Rovaniemi useimmiten Cruisella ajaen yleensä 8,6 - 8,9 riippuen nopeudesta ja liikenne/keliolosuhteista.
(Oikein pihistelemällä olen saanut tauluun jopa 6,6 mutta tätä ei voi enää ajamiseksi sanoa (yöllä Lohja- Sammatti välillä joka mäkeen kaasua nostaen ja alamäkeen hienovaraisesti vauhtia keräten saatu lukema, keskinopeus lienee lähempänä kuuttakymppiä...)
Ajotietokoneen näyttämä pitä hyvin paikkansa ainakin pidemmillä matkoilla. Rovaniemelle pääsee hyvin tankkaamatta välillä.
Minulla tippui aikoinaan keskikulutus noin litran kun säädin tuota ilmamäärämittaria. Muuten ei mitään huononemista ainakaan käytöksessä huomannut. Saas nähdä nyt kun ensi viikolla teen ison huollon ennenkuin tulee lähdettyä pohjoisen reissulle.
Kannattaa muistaa sellainenkin pointti, että vaikka M30B35 täydellisessä vakiokunnossa ja erityisesti pienillä piristyksillä erittäin hieno kone kaikin puolin onkin, alkavat ne väistämättä olla yhä kasvavissa määrin lähinnä projektiautoihin ja tosiharrastajille(TM) sopivia vaihtoehtoja.
Kun autossa on moottori, jonka peruskonstruktio juontaa juurensa jonnekin 60-luvulle ja jolla polakki on jo Saksassa päästellyt 550tkm mineraaliöljyillä - alkaa perusteellisen korjauksen tarve olla tässä vaiheessa maailmanaikaa jo ihan todellinen. Jos tykkää harrastaa ja on valmis lyömään hiukan rahaa kiinni, ei M30:ssä ole mitään vikaa. Mutta jos kiikarissa on mahdollisimman huoleton käyttöauto, eikä tosiaan viitsi kuunnella sitä 10 kertaa maapallon kiertäneen patarautamöykyn kolinaa, kannattaa hankkia uudempi. Aika nimittäin alkaa väkisin ajaa isolohkokutosesta ohi, valitettavasti.
Niin ja jos koneena on M30, sen on ehdottomasti oltava manuaali. Tuollainen vanha ZF:n 4-pykäläinen syö sen viimeisenkin terävyyden suorituskyvystä, lisää kulutusta kohtalaisella prosentilla sekä todennäköisesti vaihtaa miten sattuu ja porsiikin ihan milloin tahansa. Eivät nimittäin ole enää uusia nekään.
niinhän ne kulutukset yleensä menee alle tehtaiden ilmoittamien...
ainaki omissa jutuissa
joka tapauksessa isokoneinen bemari ei oo ikinä pieniruokainen...
ihan turha selitellä et lähes 2000kg järkäle kulkee melkei jonku micran kulutuksella
Katsos kun jotkin valmistajat havittelevat ainoastaan mairittelevia hevosvoimalukuja niihin ripulikiikkuihinsa, samalla kun Baijerissa keskitetään kaikki tarmo laakealla vääntöalueella olevien herrasmiesmoottoreiden suunnitteluun. Se laiva vie ihan varmasti täydessä tikissä sen mitä tehdas lupaa, tai jopa alle. Ainoastaan kaupunkiajossa se massa alkaa tuntua.
Kannattaa muistaa sellainenkin pointti, että vaikka M30B35 täydellisessä vakiokunnossa ja erityisesti pienillä piristyksillä erittäin hieno kone kaikin puolin onkin, alkavat ne väistämättä olla yhä kasvavissa määrin lähinnä projektiautoihin ja tosiharrastajille(TM) sopivia vaihtoehtoja.
Kun autossa on moottori, jonka peruskonstruktio juontaa juurensa jonnekin 60-luvulle ja jolla polakki on jo Saksassa päästellyt 550tkm mineraaliöljyillä - alkaa perusteellisen korjauksen tarve olla tässä vaiheessa maailmanaikaa jo ihan todellinen. Jos tykkää harrastaa ja on valmis lyömään hiukan rahaa kiinni, ei M30:ssä ole mitään vikaa. Mutta jos kiikarissa on mahdollisimman huoleton käyttöauto, eikä tosiaan viitsi kuunnella sitä 10 kertaa maapallon kiertäneen patarautamöykyn kolinaa, kannattaa hankkia uudempi. Aika nimittäin alkaa väkisin ajaa isolohkokutosesta ohi, valitettavasti.
Niin ja jos koneena on M30, sen on ehdottomasti oltava manuaali. Tuollainen vanha ZF:n 4-pykäläinen syö sen viimeisenkin terävyyden suorituskyvystä, lisää kulutusta kohtalaisella prosentilla sekä todennäköisesti vaihtaa miten sattuu ja porsiikin ihan milloin tahansa. Eivät nimittäin ole enää uusia nekään.
Katsos kun jotkin valmistajat havittelevat ainoastaan mairittelevia hevosvoimalukuja niihin ripulikiikkuihinsa, samalla kun Baijerissa keskitetään kaikki tarmo laakealla vääntöalueella olevien herrasmiesmoottoreiden suunnitteluun. Se laiva vie ihan varmasti täydessä tikissä sen mitä tehdas lupaa, tai jopa alle. Ainoastaan kaupunkiajossa se massa alkaa tuntua.
eikös tuo vanha 3.5l oo aika hemmetin janoinen kone?
mulla ainaki menee 540 pienemmällä ku kaverin kuutosel oleva 535 ja mallihan on e34...
mulla menee sekalaisessa ajossa 11.8l/100km...
Toi 11.8 tuntuu melko paljolle. Itsellä ei mene kuin 10 +- 1 riippuen tuleeko helsingin keskustaan paljon lenkkiä. Autona siis 540IA touring
Toi 11.8 tuntuu melko paljolle. Itsellä ei mene kuin 10 +- 1 riippuen tuleeko helsingin keskustaan paljon lenkkiä. Autona siis 540IA touring
juu ihan sama peli ku mulla... mutta sulla ei oo mun kaasujalkaa
emännällä yleensä menee vähemmän...
pelkkää kaupunkirallia ku ajaa,nii ei paljoa jää vajaaksi 25l/100km...
kannattaa sillon tällö nollata kulutusmittari,ettei siellä oo viimeisen 10000km ajoilla se keskiarvo... muuten kestää satoja kilsoja enne ku kulutus nousee todellisee...varsinki jos joskus antaa jalkaa/ajaa paljon kaupungissa...
Keskikulutus 735iAL M30B35 tällä hetkellä 10,8-11,4 sekalaisella ajolla. Maantiellä Lohja- Rovaniemi useimmiten Cruisella ajaen yleensä 8,6 - 8,9 riippuen nopeudesta ja liikenne/keliolosuhteista.
(Oikein pihistelemällä olen saanut tauluun jopa 6,6 mutta tätä ei voi enää ajamiseksi sanoa (yöllä Lohja- Sammatti välillä joka mäkeen kaasua nostaen ja alamäkeen hienovaraisesti vauhtia keräten saatu lukema, keskinopeus lienee lähempänä kuuttakymppiä...)
Ajotietokoneen näyttämä pitä hyvin paikkansa ainakin pidemmillä matkoilla. Rovaniemelle pääsee hyvin tankkaamatta välillä.
Minulla tippui aikoinaan keskikulutus noin litran kun säädin tuota ilmamäärämittaria. Muuten ei mitään huononemista ainakaan käytöksessä huomannut. Saas nähdä nyt kun ensi viikolla teen ison huollon ennenkuin tulee lähdettyä pohjoisen reissulle.
Mitenkäs toi ilmamäärämittarin säätö vaikuttaa tehoihin? Jos sitä kiristää, sillonhan kone alkaa käydä laihemmalla..?:think
Toi 11.8 tuntuu melko paljolle. Itsellä ei mene kuin 10 +- 1 riippuen tuleeko helsingin keskustaan paljon lenkkiä. Autona siis 540IA touring
Nyt on kyllä jotain ihme hattiwatteja pellin alla. Mun M60B40:ssä keskikulutus oli 13, kaupunkipainotteisessa ajossa 17. Matkaa mentiin 9-10l/100km.
Johan se nyt on ihme jos 4l kone raskaassa rautakasassa menisi samalla kulutuksella kuin joku normi 2l auto, joka sekin tahtoo viedä sen 10 todellisessa seka-ajossa.
Kun nyt tähän kulutuskeskusteluun lähdettiin, niin kerronpa omat tähänastiset kokemukset tuosta E38 740iA:sta:
-OBC näyttää 0,2l liian vähän, seuraavat obc:n kulutuksia
-hakureissun kulutus (Lapua-Tampere) 8,6l/100km
-partyreissun kulutus 9,9l/100km
-Tampereella ajoa, ei keskustaa, n. 13l/100km, ja tämä keskittymällä taloudelliseen ajotapaan, kuitenkin rajoituksia noudattaen tai hieman yli ajaen
BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05 ex. 53*BMW
Nyt on kyllä jotain ihme hattiwatteja pellin alla. Mun M60B40:ssä keskikulutus oli 13, kaupunkipainotteisessa ajossa 17. Matkaa mentiin 9-10l/100km.
Johan se nyt on ihme jos 4l kone raskaassa rautakasassa menisi samalla kulutuksella kuin joku normi 2l auto, joka sekin tahtoo viedä sen 10 todellisessa seka-ajossa.
tuollaisia lukemia mäkin oon suurinpiirtein tottunu kattelee...
kaveril ainaki tulee ajotietokone kokoajan 1,5-2l todellisen kulutuksen perässä... joten niillä joilla mukamas menee hemmetin pienellä kulutuksel,kannattaa laskee ihan itse se kulutus tai sitte käydä säätämäs pata ku käy liian laihalla
Mitenkäs toi ilmamäärämittarin säätö vaikuttaa tehoihin? Jos sitä kiristää, sillonhan kone alkaa käydä laihemmalla..?:think
No, kun se jousi venyy vanhemmuuttaan niin menee liian rikkaalle. Säädöllä on tarkoitus palauttaa seos taas siihen mitä se oli uutena. Toki voi olla että itsellänikin on mennyt hieman liiankin laihalle (teho ehkä lievästi laskenut) mutta eipä tuo ole toistaiseksi haitannut. Tokihan tuo lämpimänä pitäisi korjata closed loopissa lambdan perusteella kohdalleen, suurin vaikutus lieneekin kylmäkulutukseen. Ajotietokoneen kulutuslukemat on todettu noilla pitkillä reissuilla jokseenkin tarkasti paikaansa pitäviksi.
Kulutusten vertailu yleensäkin on vaikeaa koska eri autojen käyttöolosuhteet ovat hyvinkin erilaiset. Ei täällä Lohjalla tarvitse seisoa ruuhkissa tai kiihdytellä päästäkseen vapaaseen väliin kaistalle niinkuin pk seudulla. Pk seudulla voi hyvinkin olla 17l keskikulutuksia. Täällä pienemmillä paikkakunnilla jos M30 alkaa viedä 13+ niin tällöin vikaa on joko autossa tai ajotavassa.
Automaatti E32lla kannattaa muuten ajaa maantiellä yli ~96km/h (hieman autokohtainen), turbiininlukko pysyy tällöin kiinni ja kulutus on havaittavasti pienempi. Toki 80 alueella voi tulla muita kuluja...
Omasta ajotavasta sen verran että vaimon ajossa tuo sama seiska vie yleensä aina litran enempi.
M30 peruspatana kestää varmaankin asiallisesti huollettuna ajaa vaikka miljoonan mutta apulaitteet ja muut moottoriin liittyvät järjestelmät alkavat kyllä levitä ympäriltä paljon ajetuissa, ja varmaan muu autokin pitkälti.
Comment