Announcement

Collapse
No announcement yet.

5HP30 (E32 740) vaihtaa 1->2 töksäyttäen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3831
    • Nokia

    5HP30 (E32 740) vaihtaa 1->2 töksäyttäen

    Tuollainen ongelma ilmaantui pari päivää sitten.. Ylöspäin vaihto ykköseltä kakkoselle kevyellä ja kevyehköllä kaasulla töksäyttää (ei luista)

    -öljyt katsottu, oikea määrä ja hyvännäköistä/hajuista
    -kardaanin kumilimppu ehjä eikä voimansiirrossa muutenkaan ihmeempiä välyksiä
    -kylmänä tuntuisi vaihtavan nätimmin
    -reilulla kaasulla vaihtaa normaalisti
    -kaikki muu laatikossa toimii priimasti
    -häiriökoodeja ei ollut, adaptaatioita ei inpan mukaan ollu että olisi voinut nollata

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta, tai ajatuksia mistä johtuisi?
    Last edited by Tomi T; 02-05-2012, 07:55.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW
  • Vibaa
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 581
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by Tomi T View Post
    Tuollainen ongelma ilmaantui pari päivää sitten.. Ylöspäin vaihto kakkoselta kolmoselle kevyellä ja kevyehköllä kaasulla töksäyttää (ei luista)

    -öljyt katsottu, oikea määrä ja hyvännäköistä/hajuista
    -kardaanin kumilimppu ehjä eikä voimansiirrossa muutenkaan ihmeempiä välyksiä
    -kylmänä tuntuisi vaihtavan nätimmin
    -reilulla kaasulla vaihtaa normaalisti
    -kun vaihtaa manuaalisesti korkeammilla kierroksilla kuin D:llä, vaihtaa normaalisti
    -kaikki muu laatikossa toimii priimasti
    -häiriökoodeja ei ollut, adaptaatioita ei inpan mukaan ollu että olisi voinut nollata

    Onko kellään kokemuksia vastaavasta, tai ajatuksia mistä johtuisi?
    Muistaakseni olen lukenut että ZF5HP18 laatikossa samaa aiheuttaa ~10mm jousi venttiilikoneistossa, kun se väsyy voi juuri tuo 2-3 vaihto tehdä tuollaista. Olisiko tuossa sinun lootassa jotain samantapaista?:think
    sigpic
    E34 530iA

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3831
      • Nokia

      #3
      Se piti vielä todeta että ns. kuularemontti on tehty edellisen omistajan toimesta, sisältäen aika pitkän listan osia. En sitten tiedä että onko juuri tuo ko. osa vaihdettu myös.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3831
        • Nokia

        #4
        Kellään ajatuksia?

        Normaalin liikenteen tahtiin ajettaessa töksäyttää pahasti, vähän reippaammin kun painaa kaasua (niin että vaihto menee lähelle 3000rpm) vaihtaa aivan nätisti.
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • asvirkku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 514
          • Bern

          #5
          Originally posted by Tomi T View Post
          Kellään ajatuksia?

          Normaalin liikenteen tahtiin ajettaessa töksäyttää pahasti, vähän reippaammin kun painaa kaasua (niin että vaihto menee lähelle 3000rpm) vaihtaa aivan nätisti.
          Kys loota vuotaa vaihdevivun juuresta ölppää jos sitä stefaa ei ole vaihdettu, onko öljyt tarkastettu oikeaoppisesti kone käynnissä? Muistelen omasta laatikosta tollasta käytöstä vajaalla öljypinnalla. Ei mitään takuita...

          AV
          e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #6
            eiköhän tuo venttiilikoneiston puolelle mene, joku solkku paskana tai kara tökkii (paskaa välissä tai vaurioitunut). jokin siellä aiheuttaa liian rajut paineet pakkaan joka kytkee kolmosen. venttiilikoneiston putsaus, öljyt ja suodatin vaihtoon. siitä on halvin lähetä.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14348
              • Oulu

              #7
              Venttiilikoneistoa oisin minäkin veikannu.


              Mistäs muuten voisi johtua 5HP18:ssa että 60-80km/h välillä pudottaa vaihteen rajummin? Eli kun polkasee kaasun pohjaan sillain ettei kickdown nappi vielä painu pohjaan. Kickdownia jos käyttää samalla nopeus välillä niin laatikko tavallaan vaihtaa eka yhden alemmas ja sitten toisen ennenku kiihtyy.

              Muilla nopeuksilla ja normi ajossa loota pelaa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Tomi T
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 3831
                • Nokia

                #8
                Originally posted by asvirkku View Post
                Kys loota vuotaa vaihdevivun juuresta ölppää jos sitä stefaa ei ole vaihdettu, onko öljyt tarkastettu oikeaoppisesti kone käynnissä? Muistelen omasta laatikosta tollasta käytöstä vajaalla öljypinnalla. Ei mitään takuita...

                AV
                On tarkastettu n.40c lootasta, kaikki vaihteet käytynä läpi, kone käynnissä.

                Osaakos esa pentula sanoa paljonko gearman ottaisi ko. hommasta? Laittelinkin mailia sinne tuossa jo..
                ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                ex. 53*BMW

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1606
                  • Tampere

                  #9
                  ei itse laatikkoon viitaten mutta mulla oli e34 525tdsa touringissa joskus kyseisen kaltainen vaiva joka myöhemmin alkoi tuntumaan tärinänä rauhallisessakin kiihdytyksessä koituen lopuksi siihen että kardaani alkoi hakata pohjaa jolloin lopulta menin auton allekuminivel lähes kokonaan tiessään!
                  vaihdoin samalla uuden kannatinlaakerin ja tuon oire kokonaan tiessään,mikä käsittämätöntä niin oire alkoin nimenomaan vain yhden tietyn vaihdon kohdalla..Onko vääntö sitten juuri siinä kohtaa sopivalla tasolla.
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

                    #10
                    en nytten mitään suoraa hintaa osaa laittaa, mutta jos kuvitellaan, että bout päivän homma tuo olis. n. 1h venakoneiston irroitus, 5h putsaus, 1h paikalleen, 1h öljyt sisälle + uusi suodatin, öl.pohjan tiiviste ja öljyt (taitaa olla vielä vihreä kilpi niin longlife vähän kalliimpaa).

                    tuo nyt kannattaisi ehdottomasti ensimmäisenä tehdä jos pois sulkee lootan öljyjen vaihdon huuhtelumenetelmällä. ei toi itse askin korjaaminen ole liian halpaa jos muistat viime laskusi.

                    Comment

                    • Fokke
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 50
                      • Turku

                      #11
                      Missä kunnossa on perän kumityynyt ja tai taka apurungon puslat?
                      Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

                      Käyttis: Lexus is200
                      Prokkis: e32 750iL

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3831
                        • Nokia

                        #12
                        Ongelma korjaantunut itsekseen. Autolla ajettu ongelman alkamisen jälkeen ehkä parisataa kilometriä. Tarvii nyt vaihdella öljyt ja suodatin piakkoin varuiksi.
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎