Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E32 750 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Monuve
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 89

    BMW E32 750 ei käynnisty

    Moi taas...

    Tein uuden topicin kun vika onkin aivan erilainen nyt

    -bensupumput toimivat
    - puolat toimivat
    - yksi sulake oli palanut ja nyt toinenkin pitkä toimii (oli rikki)
    - parkit saavat edellleen sen 8,9V eli kai kokeilen juottaa yhden boxin jos lähtisi toimimaan... (oliko se lkm-boxi joka ohjasi valoja?)
    - toisesta topicista lainattu jonka olen aloittanut
    -Kannattaa tosiaan mitata molemmat kampiakselintunnistimet. Niissä on kolme nastaa, vasemmalta lukien nastat 3,2 ja 1. Nastojen 1 ja 2 välissä tulisi olla noin 540 ohmin resistanssi. Vahva veikkaus on, että toinen on sökö tai johto poikki tms.
    - mittasin molemmat niin molemmista tuli 42,9ohmia.... (ja ne mistä minä mittasin niin niissä oli kyllä kaksi nastaa... eli ovatko vääriä antureita?)
    - mutta molemmilta puolilta tulee kipinää ja toiselta puolelta kokeilin yhtä tulppaa irti ja löi kipinää.... (tulpat vaihdettu vuosi sitten 100 000km kestäviksi tulpiksi)
    - eli auto vähän "hörähtää" aina ekalla kerralla kun starttaa kylmänä, mutta ei käynnisty kunnolla..... bensaa tulee bensansäätimille saakka ja kipinää. no tietty 11kpl tulppia on vielä kokeilematta ja jakotukkia en ole irti ottanu, että lentääkö kaikista bensaa.... konehuoneeseen saakka tulee kyllä bensaa molemmin puolin.....

    Eli mistä tutkin seuraavaksi?

    Maffit putsasin ja sääsin vuosi sitten katsastukseen ja ne toimisivat ainakin silloin hyvin, mutta voivatko ne vaikuttaa täysin käynnistymiseen?

    Entä imuvuodot? Niitä letkuja en ole vaihtanut.....

    Entä voisiko nyt olla moottorinohjaus boxeissa vikaa?

    Enää käymään niin saan katsastukseen... ja korttikin on kohta taskussa

    Toivottavasti saatte selvää tekstistäni

    Neuvot olisi tarpeeseen, kiitos jo etukäteen...
  • Monuve
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 89

    #2
    Kampiakselin toiminta ja maffin jännite?

    Voiko kampiakselin asentotunnistimen toimimattomuus estää kokonaan käynnistymisen?

    Nyt menen testaamaan vielä kaasuläpät...

    Maffit kiinnostaisi, että mikä se jännite piti olla ns. n. oikein säädettynä?
    Oliko se n. 3,4V? Vai....


    Maffin johdon irrotus ei vaikuta käynnistymiseen kummaltakaan puolelta... Mutta jos toinen toimii niin eikä auton pitäisi käynnistyä toisella motilla ns. vikakoodi tilassa?





    Originally posted by Monuve View Post
    Moi taas...

    Tein uuden topicin kun vika onkin aivan erilainen nyt

    -bensupumput toimivat
    - puolat toimivat
    - yksi sulake oli palanut ja nyt toinenkin pitkä toimii (oli rikki)
    - parkit saavat edellleen sen 8,9V eli kai kokeilen juottaa yhden boxin jos lähtisi toimimaan... (oliko se lkm-boxi joka ohjasi valoja?)
    - toisesta topicista lainattu jonka olen aloittanut
    -Kannattaa tosiaan mitata molemmat kampiakselintunnistimet. Niissä on kolme nastaa, vasemmalta lukien nastat 3,2 ja 1. Nastojen 1 ja 2 välissä tulisi olla noin 540 ohmin resistanssi. Vahva veikkaus on, että toinen on sökö tai johto poikki tms.
    - mittasin molemmat niin molemmista tuli 42,9ohmia.... (ja ne mistä minä mittasin niin niissä oli kyllä kaksi nastaa... eli ovatko vääriä antureita?)
    - mutta molemmilta puolilta tulee kipinää ja toiselta puolelta kokeilin yhtä tulppaa irti ja löi kipinää.... (tulpat vaihdettu vuosi sitten 100 000km kestäviksi tulpiksi)
    - eli auto vähän "hörähtää" aina ekalla kerralla kun starttaa kylmänä, mutta ei käynnisty kunnolla..... bensaa tulee bensansäätimille saakka ja kipinää. no tietty 11kpl tulppia on vielä kokeilematta ja jakotukkia en ole irti ottanu, että lentääkö kaikista bensaa.... konehuoneeseen saakka tulee kyllä bensaa molemmin puolin.....

    Eli mistä tutkin seuraavaksi?

    Maffit putsasin ja sääsin vuosi sitten katsastukseen ja ne toimisivat ainakin silloin hyvin, mutta voivatko ne vaikuttaa täysin käynnistymiseen?

    Entä imuvuodot? Niitä letkuja en ole vaihtanut.....

    Entä voisiko nyt olla moottorinohjaus boxeissa vikaa?

    Enää käymään niin saan katsastukseen... ja korttikin on kohta taskussa

    Toivottavasti saatte selvää tekstistäni

    Neuvot olisi tarpeeseen, kiitos jo etukäteen...

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Kyllähän toi kuullostaa täysin sille, että ongelma on EML-boksissa tai kaasuläpissä itsessään. Eli kun laitat virrat päälle, niin naksahtaako läpät vai ei. Jos ei naksahda, niin läppien putsaus ja EML-boksin kolvaus tai vaihto.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Monuve
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 89

        #4
        Elikkäs

        Toinen tunnistin 540 ja toinen 480... eli vaihtoon?

        Tunnistinkaapelit menivät ns. ristiin konehuoneessa ja viereiset
        samantyyliset liittimet menivät taas tulpanjohdon ympärille olevaan
        tunnistimeen.... Liittimet ovat olleet aina näin, ovatko ne oikein?

        ps. toivottavasti tekstistä ymmärtää jotain

        Kaasuläpät liikkui iloisesti, mutta en ole ennen katsonut niin toimiiko
        m70 moottorissa niin, että läpät kääntyvät toisilla puolilla eri suuntiin?







        Originally posted by Monuve View Post
        Voiko kampiakselin asentotunnistimen toimimattomuus estää kokonaan käynnistymisen?

        Nyt menen testaamaan vielä kaasuläpät...

        Maffit kiinnostaisi, että mikä se jännite piti olla ns. n. oikein säädettynä?
        Oliko se n. 3,4V? Vai....


        Maffin johdon irrotus ei vaikuta käynnistymiseen kummaltakaan puolelta... Mutta jos toinen toimii niin eikä auton pitäisi käynnistyä toisella motilla ns. vikakoodi tilassa?
        Last edited by Monuve; 05-03-2012, 20:55.

        Comment

        • Monuve
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 89

          #5
          Jos toinen

          Eml-boksi on rikki niin eikä se käynnisty lainkaan?

          Kun eikös tuossa ole molemmille puolille oma?

          Originally posted by Morkai View Post
          Kyllähän toi kuullostaa täysin sille, että ongelma on EML-boksissa tai kaasuläpissä itsessään. Eli kun laitat virrat päälle, niin naksahtaako läpät vai ei. Jos ei naksahda, niin läppien putsaus ja EML-boksin kolvaus tai vaihto.

          Comment

          • Monuve
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 89

            #6
            Kampiakselin asentotunnistin

            Mistäs löytyisi 750 E32 tunnistin?

            En löydä käytettynä, enkä uutena.

            Olisiko kenelläkään tietoa, mistä saisi?

            Käykö 730?

            Tämäkin malli on V8, tuskin käy?



            Osanro
            12141731887

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Kyllä kampiakselin tunnistimessa on kolme pinniä (signaali, signaali, häiriösuoja), sulla on väärä anturi mitattuna. Tuntuis kyllä oudolta että molemmat kuolis samanaikaisesti, kun noi ei edes ole elektronisia antureita. Ilman niitä ei tuu myöskään kipinää.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Originally posted by Monuve View Post
                Eml-boksi on rikki niin eikä se käynnisty lainkaan?

                Kun eikös tuossa ole molemmille puolille oma?
                EML on ainoa vekotin joka on yhteinen molemmille puolille, eli käytännössä vain se tiputtaa koko moottorin käymästä. (taino akku ja laturi yms. perustavanlaatuiset sähköviat kans)
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Monuve
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 89

                  #9
                  ...

                  Oikeastaan "kaikki" kulutusosat on uusittu, akku, suuttimet,
                  laturia ei, mutta sekin antoi muistaakseni 14.5V.....

                  Ainoa mitä ei ole uusittu on eml-boxi ja bensan saanti ja kipinän saanti
                  on tarkistettu.... enää ei jää omaan päähän mieleen juuri tuon eml uusiminen... ihmetyttää vain, että valo kyllä sammuu mittaristosta....

                  Kokeilin huvikseni kahdella eri mittaristollakin ja molemmissa syttyy eml-valo ja sammuu vähän ajan päästä...

                  Mutta voiko noiden antureiden ero 540 ja 480 sekoittaaa kokonaan käynnistymisen?

                  Originally posted by Morkai View Post
                  EML on ainoa vekotin joka on yhteinen molemmille puolille, eli käytännössä vain se tiputtaa koko moottorin käymästä. (taino akku ja laturi yms. perustavanlaatuiset sähköviat kans)

                  Comment

                  • Monuve
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 89

                    #10
                    Löysin oikeat

                    tunnistin johdot ja mittauksessa tuli se 540 ja 480, mutta eikö se
                    tiputtaisi vain toisen motin pois pelistä eikä molempia?

                    Ja lueskeskelin (nyt en saa millään päähäni mikä se sivu oli.... joku
                    ketä on omaa autoa korjaillut ja laittanut kuvia yms tietoja ja
                    hänellä oli anturin tulokseksi 540 ohmia)



                    Originally posted by Cell View Post
                    Kyllä kampiakselin tunnistimessa on kolme pinniä (signaali, signaali, häiriösuoja), sulla on väärä anturi mitattuna. Tuntuis kyllä oudolta että molemmat kuolis samanaikaisesti, kun noi ei edes ole elektronisia antureita. Ilman niitä ei tuu myöskään kipinää.

                    Comment

                    • jaskap
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 526
                      • Finland Rovaniemi

                      #11
                      Sytkyttimen kytkentä

                      Kyllä toisen puolen motista pitäisi käydä, jos toinen tunnistin on rikki. Voisiko olla menneet johdot ristiin, kokeilepa toisin päin.

                      Ja jos jostain löytyy ehjä EML-boxi, sillä kannattaa kokeilla myös.

                      Bentleyn raamattu on hyvin suositeltava opus tämän automallin omistajalle, löytyy komponenttien mittausspeksit ja kaavioitakin enemmän kuin jaksaa lukea.
                      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                      e32 750 iA -88 DoubleSex.
                      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                      e32 735 1/18
                      e34 M5 1/18
                      e24 635 Csi 1/18
                      e9 3.0 CSi 1/18
                      e31 850 Csi

                      Comment

                      • Monuve
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 89

                        #12
                        Niin minäkin ajattelin.... johdot ovat olleet koko ajan kiinni joten ne eivät ole voineet mennä ristiin... Nyt vasta ekaa kertaa avasin ne ja mittasin.

                        Silloin kun auto vielä kävi niin johdot olivat juuri samalla tavalla miten nyt.... eli en usko, että siinä on vikaa...

                        EML-boxi kai täytyy metsästää...

                        Juu ja Bentleyn raamattu löytyy

                        Originally posted by jaskap View Post
                        Kyllä toisen puolen motista pitäisi käydä, jos toinen tunnistin on rikki. Voisiko olla menneet johdot ristiin, kokeilepa toisin päin.

                        Ja jos jostain löytyy ehjä EML-boxi, sillä kannattaa kokeilla myös.

                        Bentleyn raamattu on hyvin suositeltava opus tämän automallin omistajalle, löytyy komponenttien mittausspeksit ja kaavioitakin enemmän kuin jaksaa lukea.

                        Comment

                        • jaskap
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 526
                          • Finland Rovaniemi

                          #13
                          Varovaista komponenttien irrotusta

                          Muuten !

                          Panithan merkille, että siinä Bentleyn oppaassa kehotetaan odottamaan 40 s virtojen katkaisun jälkeen, ennen kuin komponenttien liittimiä irrotetaan (joku rele voi aiheuttaa virtapiikin). Se oli siellä erillisenä Notesina, joten asia lienee oikeasti oleellinen. Mielummin vaikka irrottaa akun kaapelin ennen EML:n ja muiden komponenttien irrottelua.

                          Kannattaa tietty vielä tarkistaa virranjakaja ja tulpanjohtojen järjestys. Siinä "suonikkaassa" on erehtymisen mahdollisuus.

                          Jos se anturi on selvästi viallinen, uusi löytynee KL-varaosasta (kysymällä, ei löydy netistä).

                          Onkos autossasi muuten varkauden estojärjestelmä ?. Sekin voiis olla syypää ?
                          Last edited by jaskap; 15-03-2012, 09:43.
                          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                          e32 750 iA -88 DoubleSex.
                          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                          e32 735 1/18
                          e34 M5 1/18
                          e24 635 Csi 1/18
                          e9 3.0 CSi 1/18
                          e31 850 Csi

                          Comment

                          • Monuve
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 89

                            #14
                            Varkaudenesto

                            itsekkin mietin, mutta kun vika tuli niin että välillä tehot tippusi ja taas palasi. Eml-valo ei ole missään vaiheessa syttynyt.

                            Yritin jossain vaiheessa ohjelmoida kaukosäädintä ja varkaudenesto meni päälle.... Mutta sen jälkeen ajelin autolla ja se toimisi.... nyt kun laitan akun takaisin autoon niin joka kerta hätävilkut syttyvät... mutta sireeniä tms. ei kuulu.. eli voiko siinä olla vika? (varkaudenestossa)

                            Auto on ns. suomiversio ja siinä on alkuperäinen varkaudenestojärjestelmä ja pyysin Bmw:ltä infoa järjestelmästä (luulivat varmaan varkaaksi ), koska asennan uuden gps-paikantimen (jos joku sattuisi varastamaan) sekä uuden kaukosäätimen radioaallolla toimivaksi.

                            Alkuperäisenähän se on infralla ja se on joka kerta hakuammuntaa

                            Kun eka kerran autosta tippui tehot niin sitten vaihdoin bensapumput ja taas toimi. Kun tuli kovat pakkaset niin silloin taas tehot lähtivät. Nyt vaikka on ilma lämmennyt niin ei mitään vaikutusta. Akkua olen lataillut laturilla ja se on Exiden 100 akku.... vajaa vuoden vanha... eli en usko senkään vaikuttavan...

                            Täytyy myöntää, etten huomannut Bentleystä sitä.....

                            Vajaa vuosi sitten vaihdoin ns. 100tkm tulpat ja niihin ei ole koskettu sen jälkeen. Tulpan johtoja ei ole uusittu... en ole vielä tarkistanut jokaista kipinän saantia....



                            Originally posted by jaskap View Post
                            Muuten !

                            Panithan merkille, että siinä Bentleyn oppaassa kehotetaan odottamaan 40 s virtojen katkaisun jälkeen, ennen kuin komponenttien liittimiä irrotetaan (joku rele voi aiheuttaa virtapiikin). Se oli siellä erillisenä Notesina, joten asia lienee oikeasti oleellinen. Mielummin vaikka irrottaa akun kaapelin ennen EML:n ja muiden komponenttien irrottelua.

                            Kannattaa tietty vielä tarkistaa virranjakaja ja tulpanjohtojen järjestys. Siinä "suonikkaassa" on erehtymisen mahdollisuus.

                            Jos se anturi on selvästi viallinen, uusi löytynee KL-varaosasta (kysymällä, ei löydy netistä).

                            Onkos autossasi muuten varkauden estojärjestelmä ?. Sekin voiis olla syypää ?

                            Comment

                            • Monuve
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 89

                              #15
                              Ainiin

                              tietääkö kukaan miten sen alkuperäisen varkaudeneston saa pois?

                              Kun en saa millään ohjelmoitua sitä kaukosäädintä (alkuperäinen ja siinä on uusi patteri) tuohon autoon ja kerran se teki sen, että hälytin meni päälle...

                              En edes tiennyt autossa olevan sellaista silloin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎