Announcement

Collapse
No announcement yet.

730d sammuilee - vika löydetty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zordiack
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 73
    • Nokia

    #46
    Joo, täytyy käydä tekemässä oma customi ja vähentää sieltä vähä turhuuksia ja uudestaan lenkille. Tässä olis muuten linkkiä Excel-fileen, jos jotaku kiinnostaa ihmetellä arvoja.

    http://blacklight.fi/~zordiack/koeajo2.xlsx

    Sen mitä noita tuossa nyt ehti kattelemaan, niin ihmetystä aiheuttaa esim. se miten voi olla mahdollista että DDE on antanut railipaineelle samaa mittausarvoa kahdesti peräkkäin.

    Esim. tuolla ennen toista sammumista railipaineen pyynti nousee kahden mittauksen välillä 532 -> 829, mutta mittaus näyttää 317 -> 317 ja sitten sammutaankin kun tuo ero 829 <-> 317 on vaan liikaa.

    Eikai toi paineen mittaus pitäis noin hidasta olla? 350 ms väliä noilla datapisteillä. Mittausarvot on vielä desimaalilleen samat. Voiko tää jotenkin johtua Test-O:n asetuksesta fill with last known value? Mutta kaikki muut mittausarvot kyllä kerkee vaihtelemaan pisteiden välillä, esim. boost pressure.
    Last edited by zordiack; 20-08-2015, 20:42.

    Comment

    • zordiack
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 73
      • Nokia

      #47
      Originally posted by zordiack View Post
      Joo, täytyy käydä tekemässä oma customi ja vähentää sieltä vähä turhuuksia ja uudestaan lenkille. Tässä olis muuten linkkiä Excel-fileen, jos jotaku kiinnostaa ihmetellä arvoja.

      http://blacklight.fi/~zordiack/koeajo2.xlsx

      Sen mitä noita tuossa nyt ehti kattelemaan, niin ihmetystä aiheuttaa esim. se miten voi olla mahdollista että DDE on antanut railipaineelle samaa mittausarvoa kahdesti peräkkäin.

      Esim. tuolla ennen toista sammumista railipaineen pyynti nousee kahden mittauksen välillä 532 -> 829, mutta mittaus näyttää 317 -> 317 ja sitten sammutaankin kun tuo ero 829 <-> 317 on vaan liikaa.

      Eikai toi paineen mittaus pitäis noin hidasta olla? 350 ms väliä noilla datapisteillä. Mittausarvot on vielä desimaalilleen samat. Voiko tää jotenkin johtua Test-O:n asetuksesta fill with last known value? Mutta kaikki muut mittausarvot kyllä kerkee vaihtelemaan pisteiden välillä, esim. boost pressure.
      Vastaanpa itselleni, täähän johtuu todennäkösesti siitä että tuolla on vaan tietty määrä bittejä käytettäväks painesignaalin ADC muunnokseen ja siitä aiheutuu noi "porrastavat" arvot. Näkyy nimittäin löytyvän aivan samat painearvot tuolta asetusarvopuolelta kun kattelee.

      Comment

      • zordiack
        Bimmer Rookie
        • Aug 2011
        • 73
        • Nokia

        #48
        Tässä nyt painekäppyrää pari, korttelin ympäri lenkkiä hyvin hitaasti ja varovasti. Noi sammumiset ei ollu kun ehkä puolelle kaasua paikaltaan, aika peukalo keskellä kämmentä saa ajaa :P



        alkumatkasta

        Last edited by zordiack; 20-08-2015, 21:05.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          #49
          Originally posted by zordiack View Post
          Vastaanpa itselleni, täähän johtuu todennäkösesti siitä että tuolla on vaan tietty määrä bittejä käytettäväks painesignaalin ADC muunnokseen ja siitä aiheutuu noi "porrastavat" arvot. Näkyy nimittäin löytyvän aivan samat painearvot tuolta asetusarvopuolelta kun kattelee.
          Löytyykö nuo kaksi kuvaa tuolta Excelistä. Tai siis ne tiedot? Noihin jos lisäisi sen painesäätimen pulssisuhteen (tastverhältnis) niin näkisi käskeekö ecu alentamaan paineet.

          Näänkö oikein että yhtäkkiä tuossa railin set point nousee tosi korkealle ja samalla hetkellä esipaine tippuu alas ?

          Comment

          • zordiack
            Bimmer Rookie
            • Aug 2011
            • 73
            • Nokia

            #50
            Originally posted by pheno View Post
            Löytyykö nuo kaksi kuvaa tuolta Excelistä. Tai siis ne tiedot? Noihin jos lisäisi sen painesäätimen pulssisuhteen (tastverhältnis) niin näkisi käskeekö ecu alentamaan paineet.

            Näänkö oikein että yhtäkkiä tuossa railin set point nousee tosi korkealle ja samalla hetkellä esipaine tippuu alas ?
            Excelissä on vaan yks kuva johon oon muutellu dataa ja ottanu noita kuvia, sieltä voi itsekin ihmetellä. Mun nähdäkseni ecu ei pyydä painetta alas, vaan yrittää nimenomaan korjata sitä ylöspäin muuttamaan duty cycleä pienemmäks. Datasta näkee, että esipaine ei oo syyllinen tohon, vaan railipaine kyykähtää jo ennen esipainetta ja esipaine sitten romahtaa kun tuo vikakoodi sammuttaa koneen. Kuvassa ei oikein näy, voisin koittaa tehdä paremman.

            Se pulssisuhde sitten sahaakin niin kauheesti ees taas, että kuvasta ei saa mitään selvää. Datasta vois ehkä päätellä, että se pienenee kun paine on alle asetuksen ja kasvaa kun paine on yli asetuksen, vähä vaikea sanoa tolla resoluutiolla.
            Last edited by zordiack; 20-08-2015, 21:54.

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #51
              Originally posted by zordiack View Post
              Excelissä on vaan yks kuva johon oon muutellu dataa ja ottanu noita kuvia, sieltä voi itsekin ihmetellä. Datasta sitten näkee, että esipaine ei oo syyllinen tohon, vaan railipaine kyykähtää jo ennen esipainetta ja esipaine sitten romahtaa kun tuo vikakoodi sammuttaa koneen. Kuvassa ei oikein näy, voisin koittaa tehdä paremman.

              Se pulssisuhde sitten sahaakin niin kauheesti ees taas, että kuvasta ei saa mitään selvää. Datasta vois ehkä päätellä, että se pienenee kun paine on alle asetuksen ja kasvaa kun paine on yli asetuksen, vähä vaikea sanoa tolla resoluutiolla.
              Toi sahaaminen tosiaan hämää jonkin verran, vois kuvitella että se pitäisi olla tasaisempi ja 0-100% alueella. Katsoin kanssa nyt tuota exceliä omalta koneelta.

              Comment

              • zordiack
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 73
                • Nokia

                #52
                Originally posted by pheno View Post
                Toi sahaaminen tosiaan hämää jonkin verran, vois kuvitella että se pitäisi olla tasaisempi ja 0-100% alueella. Katsoin kanssa nyt tuota exceliä omalta koneelta.
                Niinpä, tosin on aika vaikea sano mitä sen arvon pitäis olla kun ei tiedä sen syvällisemmin tuon DDE purkin sielunelämästä. Tietäjät voi ilmottautua tähän ja kertoa

                Se on sitten toinen juttu, onko toi sahaaminen syy vai seuraus. Itse uskoisin että se on seurausta railipaineen heittelystä, jolloin säädin korjaa jatkuvasti molempiin suuntiin ja oskillointia syntyy. Tämän päättelisin siitä, että ennen starttia arvo pysyy tasaisempana ennen kun railipainepumppu lähtee pyörimään, voi olla tietty väärä päätelmä

                Olis se vaan saatava se oskiloskooppimittaus tuosta paineanturin signaalista, sitä vois sitten verrata WDS:n kuviin. Sen vois vielä periaatteessa tehdä niin, että ottaa paineanturin irti, jolloin pumppu pyörii mekaanisesti ilman säätöä (vai pyöriikö jollain vakiosäädöllä?). Jos se siinäkin oskilloi, niin väittäisin että kp-pumppu on syyllinen. Paineanturi vaan tarvii siinä tapauksessa 5 V syöttöjännitettä jostain, mutta eiköhän sen saa kehitettyä.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  #53
                  Kyllä vahvin arvaus olisi kp-pumppu. Esim. tossa rivillä 1222 ilmeisesti poljin käväsee lattiassa, railpaineen pyynti nousee välittömästi aina yli 900 asti, mutta eihän se todellinen ole lähelläkään siellä. Pumpun paine ei nouse tarpeeksi nopeasti.

                  Comment

                  • zordiack
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 73
                    • Nokia

                    #54
                    Kai se on vaan nyt se railipainepumppu pistettävä tilaukseen. Toi paineen heittelyn amplitudi pitäis ehjällä pumpulla WDS:n ohjearvojen mukaan olla +-20 mV ja rikkinäisellä yli +-40 mV. Vastaavat jaksonpituudet ehjällä 25 ms ja rikkinäisellä 100 ms. Tässä WDS:n näkemys aiheesta:




                    Railipaineanturin mittausalue on speksin mukaan 0-1500 bar ja ulostulosignaali on 0-5 V. Tästä skaalaamalla saadaan, että paineheittely 20 mV = 6 bar ja 40 mV = 12 bar. Test-O:n mittaus ei resoluutioltaan millään vastaa oskiloskooppimittausta, mutta siitäkin on jo pääteltävissä että painevaihtelun amplitudi on ennemminkin 12 baria, kuin 6 baria. Ja vielä enemmän rikkinäiseen pumppuun viittaa tuo jaksonpituus, joka on varmasti pidempi kuin 25 ms jos se näkyy inpapiuhallakin.

                    Toki aina on mahdollista, että säätöpiiri aiheuttaa tuon oskilloinnin, mutta säätöpiiristä on vaihdettu jo anturi ja säädin, joten en oikein usko siihen. Auton taannoinen sammuminen tien päälle viittaisi myöskin johonkin mekaanisempaan vikaan, jonka vuoksi railipaine vain ei noussut tarpeeksi jotta kone olisi startannut. Railipainepumppu ei ole vallan halpa ostos, saksasta saa tehdaskunnostettua n. 350 € + pantti, mutta auto olisi ajoon saatava joten jotain on pakko yrittää.

                    Tulee mieleen auton oston jälkeen selvitelty turbovika, jossa myös vaihdettiin kaikki turbon säätöhilut ja lopulta turbon huollolla korjautui. Jos se näyttää ankalta, kävelee kuin ankka ja käyttäytyy kuin ankka niin vika on railipainepumpussa, eikö niin?
                    Last edited by zordiack; 23-08-2015, 12:40.

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #55
                      Originally posted by zordiack View Post
                      Tulee mieleen auton oston jälkeen selvitelty turbovika, jossa myös vaihdettiin kaikki turbon säätöhilut ja lopulta turbon huollolla korjautui. Jos se näyttää ankalta, kävelee kuin ankka ja käyttäytyy kuin ankka niin vika on railipainepumpussa, eikö niin?
                      Mä en syö ankkaasi Mutta toivottavasti auto tulee uudella kp-pumpulla kuntoon! Härmälässä ovat edukkasti huoltaneet/testanneet suuttimia, mikäli tuommonen hoito tulee tarpeen
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • zordiack
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 73
                        • Nokia

                        #56
                        Originally posted by schwarze View Post
                        Mä en syö ankkaasi Mutta toivottavasti auto tulee uudella kp-pumpulla kuntoon! Härmälässä ovat edukkasti huoltaneet/testanneet suuttimia, mikäli tuommonen hoito tulee tarpeen
                        Sen verran vielä taidan odotella, että ohivuototesteri kolahtaa postista ja koitan sillä vielä kerran nuo suuttimet. :think Jos siellä ei mikään kuse läpi niin tällä viikolla lähtee kp-pumppu tilaukseen.

                        Tolla ei oikee uskalla lähteä ees tien päälle ajamaan minkään pajan pihaan näyttämään sitä

                        Comment

                        • zordiack
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 73
                          • Nokia

                          #57
                          Originally posted by zordiack View Post
                          Sen verran vielä taidan odotella, että ohivuototesteri kolahtaa postista ja koitan sillä vielä kerran nuo suuttimet. :think Jos siellä ei mikään kuse läpi niin tällä viikolla lähtee kp-pumppu tilaukseen.

                          Tolla ei oikee uskalla lähteä ees tien päälle ajamaan minkään pajan pihaan näyttämään sitä
                          Noniin, ohivuototesti suoritettu toistamiseen eikä sieltä vieläkään mitään ihmeellistä löytynyt suuttimien osalta. 2 min arvot välillä 15-30ml ja sitten koitettiin vielä kaasutellakin vähän jos sieltä paineella tulis, ei tullu. Aika tasaista näyttää (absoluuttiarvot siis n. 3,5 minuutin testille jossa kaasutettu):



                          Kai se on täräytettävä se kp-pumppu tilaukseen ja sormet ristiin. :think

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by zordiack View Post
                            Noniin, ohivuototesti suoritettu toistamiseen eikä sieltä vieläkään mitään ihmeellistä löytynyt suuttimien osalta. 2 min arvot välillä 15-30ml ja sitten koitettiin vielä kaasutellakin vähän jos sieltä paineella tulis, ei tullu. Aika tasaista näyttää (absoluuttiarvot siis n. 3,5 minuutin testille jossa kaasutettu):




                            Kai se on täräytettävä se kp-pumppu tilaukseen ja sormet ristiin. :think
                            Täällä on peukut ja varpaat pystyssä. :-)

                            Comment

                            • zordiack
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2011
                              • 73
                              • Nokia

                              #59
                              Panokset kovenee Toi vekotin lähtee huomenna Dieselpojille tutkittavaks ja katotaan onko se ehjä. Täytyy kyllä antaa peukku palvelusta, sai ulosvetäjän lainaan irrotusta varten (panttia vastaan toki). Toivottavasti se on paskana

                              Comment

                              • zordiack
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 73
                                • Nokia

                                #60
                                Noniin, eli diagnoosi korkeapainepumpun osalta oli että paineventtiilit paskana. Testipenkissä ei ollu pitäny painetta ollenkaan niin kuin pitäisi, venttiilit vaihdettu ja oli toiminut penkissä ihan ok.

                                Korjaaja epäili että olisko päässy jotain likaa ja menny nopeemmin, tai sitten ihan vanhuuttaan antautunu, ei kuulemma sekään ole ennenkuulumatonta. Noista pumpuista menee kuulemma yleensä nimenomaan nuo paineventtiilit, harvemmin itse mäntäelementit.

                                Nyt vaan harmillisesti täytyy lähteä reissuun ni jäi koesavut ottamatta, mutta pumppu tuli jo laitettua paikalleen eikä tippunu edes ratas :P Reissun jälkeen sitten kone kasaan ja n-kappaletta tiivisteitä ja pikkuhiluja samalla vaihtoon. Eiköhän se taas tästä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎