Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740i nostaa lämpöjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhtuke
    Bimmer Rookie
    • Apr 2015
    • 52
    • Kotka

    E38 740i nostaa lämpöjä

    Joo eli normaalissa ajossa lämmöt 103c-107c, tyhjäkäynnillä/hitaassa ajossa pomppaa nopeasti yli 110 asteeseen. Tietokone sanoo että termostaatti on rikki ja uusi on jo hommattu. Ainoa ongelma on sen vaihto, kun siinä yhteydessä pitäisi koko järjestelmä huuhdella. Onko kukaan kyseiseen M62 pataan tätä hommaa ikinä tehnyt?
    E61 525d -08
    E39 523i -00
    E30 316 -86
    E28 520iA -84
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Juhtuke View Post
    Joo eli normaalissa ajossa lämmöt 103c-107c, tyhjäkäynnillä/hitaassa ajossa pomppaa nopeasti yli 110 asteeseen. Tietokone sanoo että termostaatti on rikki ja uusi on jo hommattu. Ainoa ongelma on sen vaihto, kun siinä yhteydessä pitäisi koko järjestelmä huuhdella. Onko kukaan kyseiseen M62 pataan tätä hommaa ikinä tehnyt?
    Lämmöt ovat melko kohdallaan M62 koneelle.

    Termostaatti kyllä kannattaa vaihtaa kun antaa vikakoodia. Se ei saa lämpöjä pudotettua tarvittaessa nopeasti jos sähköpuoli on rikki.

    Itse vaihtohan ei ole ihmeellinen: vanha pois, uusi tilalle ja nesteiden täyttö. Järjestelmän huuhtelun tarve varmaan riippuu miten pahan näköista tavaraa sieltä tulee ulos.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Sigun M62tu:hun olen vaihtanut termarin. Ei ole paha homma. Räikkälenkki ja 1/4" jatkoja on hyvä olla. Hyvä video termarin vaihdosta: https://www.youtube.com/watch?v=4Uny5ejlseU
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Juhtuke
        Bimmer Rookie
        • Apr 2015
        • 52
        • Kotka

        #4
        Joo termarin vaihto ei varmaan kummoinen homma ole, n.35tkm sitten vaihdettu syyläri ja punaiset nesteet. Nyt neste on enemmänkin oranssia tai ruskehtavaa. Ruostetta tuskimpa on, mistä olis edes voinut tulla?
        E61 525d -08
        E39 523i -00
        E30 316 -86
        E28 520iA -84

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Juhtuke View Post
          Joo termarin vaihto ei varmaan kummoinen homma ole, n.35tkm sitten vaihdettu syyläri ja punaiset nesteet. Nyt neste on enemmänkin oranssia tai ruskehtavaa. Ruostetta tuskimpa on, mistä olis edes voinut tulla?
          Ei varmaankaan ruostetta ole. Yleensähän näissä on vihreää tai sinistä nestettä niin jos sitä on ollut vaikka tilkka lohkossa jäljellä niin sehän voisi värjätä.

          Comment

          • Juhtuke
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 52
            • Kotka

            #6
            Noniin, termostaatti vaihdettiin viimeviikolla ja vähäisen ajon takia ongelmaa ei ole ilmennyt. Eli: auto lämpenee nopeasti ja kuumaa puhaltaa sisälle, lämmöt kuitenkin vieläkin nousevat sinne 108c-109c kieppeille. Konehuonetta tutkiskelin niin ylävesiletku on tulikuuma mutta alavesiletku on viileä/haalea, eli neste tuskin kiertää. Voisiko johtua huonosta ilmauksesta?
            E61 525d -08
            E39 523i -00
            E30 316 -86
            E28 520iA -84

            Comment

            • AEP
              BTCF Member
              • Jul 2013
              • 216
              • Hämeenlinna

              #7
              M62 moottorin normaali käyntilämpö on yli 100°c. Alavesiletku viileämpi kuin ylävesiletku, joten silloinhan jäähdytys toimii ja neste kiertää. Sitä vartenhan se jäähdytin siellä on että neste jäähtyy kiertäessään sen kautta. Jos auto toimii ja lämmöt ei tuota korkeammalle lähde kipuamaan niin ei muutakuin kovaa ajoa.
              F33 420i -15 Cabrio Alpinweiss III
              L322 4.4TDV8 -11 SUV Barolo Black
              E86 3.0si -06 Coupe Silbergrau

              E39 B10 -02 Touring Titansilber
              E39 D10 -01 Touring Oxfordgrün II
              E46 318i -98 Sedan Farngrün
              E30 320i -89 Cabrio Diamantschwarz
              E30 318is -88 2D Sedan Alpinweiss II

              Comment

              • Juhtuke
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 52
                • Kotka

                #8
                Oon luullut että normaalit lämmöt on sielä 103-107c, termostaattikin aukeaa vasta 105c asteessa. En tiedä kuinka korkealle nuo lämmöt sitten nousee, en oo uskaltanu kokeilla.
                E61 525d -08
                E39 523i -00
                E30 316 -86
                E28 520iA -84

                Comment

                • sonkko123
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1114
                  • Kuopio

                  #9
                  anna leipää sille ni näkee kuinka korkealle nousee

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Juhtuke View Post
                    Noniin, termostaatti vaihdettiin viimeviikolla ja vähäisen ajon takia ongelmaa ei ole ilmennyt. Eli: auto lämpenee nopeasti ja kuumaa puhaltaa sisälle, lämmöt kuitenkin vieläkin nousevat sinne 108c-109c kieppeille. Konehuonetta tutkiskelin niin ylävesiletku on tulikuuma mutta alavesiletku on viileä/haalea, eli neste tuskin kiertää. Voisiko johtua huonosta ilmauksesta?
                    Ei tuo vielä ole liian vakavaa. Siellä alkaa kyllä se mittariston neulakin nousemaan sitten kun lämmöt alkavat olla turhan korkealla.

                    Järjestelmässä pitäisi olla 2bar painetta joten kiehumispiste on yli 120 kun sen alle pysyt ei pitäisi mitään ongelmaa olla. Tosin silloin kyllä voi jo sanoa että lämmöt ovat nousseet.

                    Originally posted by sonkko123 View Post
                    anna leipää sille ni näkee kuinka korkealle nousee
                    Leipää paremmin toimii ihan normaali jäähdytysneste

                    Saattaa käydä niin että alkaa lämmöt mennä alaspäin kun antaa vähän hanaa. Se termostaatti kun on sähkölläkin ohjattu.

                    Comment

                    • Juhtuke
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2015
                      • 52
                      • Kotka

                      #11
                      Kiitoksia vastauksista, täytyy kokeilla mihin asti nousee.
                      E61 525d -08
                      E39 523i -00
                      E30 316 -86
                      E28 520iA -84

                      Comment

                      • Scitso
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 2816
                        • Kuusankoski

                        #12
                        Huomasin omassa m62.ssa myös kun on punaiset nesteet niin paisarissa kun sitä katsoo mustaa vasten se näyttää rusehtavalta mutta kun imaisee sitä pois ruutalla niin on täysin normaalin väristä. lämmöt juu normaalisti 100-112 112asteessa mulla alkaa sähköflekti pyörimään ja lämmöt laskee 100 paikkeille tämä johtunee siitä ettei visko oikein pure
                        E34 525i Touring -96 "Iris"
                        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                        E61 530d Touring -04

                        ex. E39 520ia Touring -98
                        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                        ex. E28 520i -82

                        Comment

                        • Juhtuke
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 52
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Scitso View Post
                          Huomasin omassa m62.ssa myös kun on punaiset nesteet niin paisarissa kun sitä katsoo mustaa vasten se näyttää rusehtavalta mutta kun imaisee sitä pois ruutalla niin on täysin normaalin väristä. lämmöt juu normaalisti 100-112 112asteessa mulla alkaa sähköflekti pyörimään ja lämmöt laskee 100 paikkeille tämä johtunee siitä ettei visko oikein pure
                          Ei oo kertaakaan oma vielä noin kuumaksi mennyt. Mulla alkaa flekti pyörimään hitaasti heti kun auton starttaa, yli sata-asteisena en oo flektin nopeutta katellut.
                          Last edited by Juhtuke; 22-07-2016, 12:14.
                          E61 525d -08
                          E39 523i -00
                          E30 316 -86
                          E28 520iA -84

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Juhtuke View Post
                            Ei oo kertaakaan oma vielä noin kuumaksi mennyt. Mulla alkaa flekti pyörimään hitaasti heti kun auton starttaa, yli sata-asteisena en oo flektin nopeutta katellut.
                            Siis kyllähän sen viskon kuuluu mukana pyöriäkkin mutta kylmällä koneella kuuluu "luistaa"

                            Jos sähköflektiä taas tarkoitat niin pyörii jos on ilmastointi päällä.
                            Last edited by Muurahainen; 23-07-2016, 00:07. Reason: fiksattu quote

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14452
                              • Oulu

                              #15
                              Jos vähän vaivaa haluaa nähdä... :think

                              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎