Eli kyseessä E38 728iA 1995/09 valmistettu vanhus.
Moottorina siis M52B28 ja laatikko 5HP18.
Autolla ajettu 289000km
Ongelmana on siis se, että yksi kaunis päivä tuli kesken ajon trans failsafe prog viesti mittaristoon. Laatikko vaihtoi sitä ennen hyvin ja moottori pelitti mainiosti.
Huomioitavaa että laatikko ja moottori ei päästänyt mitään ylimääräistä ääntä ja kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen niin kaikki toimi taas, kunnes kierrokset kävi siellä 3K kieppeillä ja trans failsafe prog viesti ilmestyi taas mittaristoon.
Auton kun sain luettua niin DME antoi koodia: engine speed/crankshaft position sensor. EGS vikakoodeissa luki int.error 2 (EEPROM) battery voltage 0.00 Volt sekä MDZ_DME jossa maininta moment reduction egs 18%.
No tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimen (alkuperäisen) ja asensin mokoman paikoilleen. Kone käynnistyi hienosti ja laatikko pelasi taas ilman että trans failsafe prog ilmoitus tuli mittaristoon.
MUTTA uuden tunnistimen kanssa kesken ajon moottorin kiihdytys muuttui aaltoilevaksi ja väännöt on kateissa. Tyhjäkäynti tippui 500rpm paikkeille.
Auto kylläkin käynnistyy aina...
Lisäinfoa jos kiinnostaa:
-Moottorilämmöt 96 astetta
-Laatikon lämmöt 51 astetta
-Laturi antaa tyhjäkäynnillä=13,6-14,1V ja 1500rpm=nousee sinne 17V paikkeille.
-Imupuolelta on aikaisemmin vaihdettu MAF:lta kaasuläpälle kaikki letkut sekä huohotin + kaikki letkut vaihdettu sekä venakopan kaikki tiivisteet eli imuvuotoja ei pitäisi olla.
-Akku on uusi Varta 100Ah.
-Nokka-akselinasentotunnistin on uusi (alkuperäinen).
-Laatikon öljyt on vaihdettu alle 100K sisään sekä perän öljyt 70K sisään.
Tosiaan vielä tälläistä DIS kertoi: The following is stored in the fault memory: 152 CAN engine intervention - if an EGS torque reduction fault is stored in the DME fault memory, replace the EGS control unit. If not, replace the DME control unit.
Olisiko siellä sitten DME tai EGS moduuli menossa finaaliin kun EGS antoi myös koodia battery 0.00V?? :think ainakin näitä on mennyt joskus.
Moottorina siis M52B28 ja laatikko 5HP18.
Autolla ajettu 289000km
Ongelmana on siis se, että yksi kaunis päivä tuli kesken ajon trans failsafe prog viesti mittaristoon. Laatikko vaihtoi sitä ennen hyvin ja moottori pelitti mainiosti.
Huomioitavaa että laatikko ja moottori ei päästänyt mitään ylimääräistä ääntä ja kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen niin kaikki toimi taas, kunnes kierrokset kävi siellä 3K kieppeillä ja trans failsafe prog viesti ilmestyi taas mittaristoon.
Auton kun sain luettua niin DME antoi koodia: engine speed/crankshaft position sensor. EGS vikakoodeissa luki int.error 2 (EEPROM) battery voltage 0.00 Volt sekä MDZ_DME jossa maininta moment reduction egs 18%.
No tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimen (alkuperäisen) ja asensin mokoman paikoilleen. Kone käynnistyi hienosti ja laatikko pelasi taas ilman että trans failsafe prog ilmoitus tuli mittaristoon.
MUTTA uuden tunnistimen kanssa kesken ajon moottorin kiihdytys muuttui aaltoilevaksi ja väännöt on kateissa. Tyhjäkäynti tippui 500rpm paikkeille.
Auto kylläkin käynnistyy aina...
Lisäinfoa jos kiinnostaa:
-Moottorilämmöt 96 astetta
-Laatikon lämmöt 51 astetta
-Laturi antaa tyhjäkäynnillä=13,6-14,1V ja 1500rpm=nousee sinne 17V paikkeille.
-Imupuolelta on aikaisemmin vaihdettu MAF:lta kaasuläpälle kaikki letkut sekä huohotin + kaikki letkut vaihdettu sekä venakopan kaikki tiivisteet eli imuvuotoja ei pitäisi olla.
-Akku on uusi Varta 100Ah.
-Nokka-akselinasentotunnistin on uusi (alkuperäinen).
-Laatikon öljyt on vaihdettu alle 100K sisään sekä perän öljyt 70K sisään.
Tosiaan vielä tälläistä DIS kertoi: The following is stored in the fault memory: 152 CAN engine intervention - if an EGS torque reduction fault is stored in the DME fault memory, replace the EGS control unit. If not, replace the DME control unit.
Olisiko siellä sitten DME tai EGS moduuli menossa finaaliin kun EGS antoi myös koodia battery 0.00V?? :think ainakin näitä on mennyt joskus.
Comment