Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 käynti- ja automaattilaatikko-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PVDK
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 13
    • Kokkola

    E38 käynti- ja automaattilaatikko-ongelma

    Eli kyseessä E38 728iA 1995/09 valmistettu vanhus.
    Moottorina siis M52B28 ja laatikko 5HP18.
    Autolla ajettu 289000km

    Ongelmana on siis se, että yksi kaunis päivä tuli kesken ajon trans failsafe prog viesti mittaristoon. Laatikko vaihtoi sitä ennen hyvin ja moottori pelitti mainiosti.

    Huomioitavaa että laatikko ja moottori ei päästänyt mitään ylimääräistä ääntä ja kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen niin kaikki toimi taas, kunnes kierrokset kävi siellä 3K kieppeillä ja trans failsafe prog viesti ilmestyi taas mittaristoon.

    Auton kun sain luettua niin DME antoi koodia: engine speed/crankshaft position sensor. EGS vikakoodeissa luki int.error 2 (EEPROM) battery voltage 0.00 Volt sekä MDZ_DME jossa maininta moment reduction egs 18%.

    No tilasin uuden kampiakselin asentotunnistimen (alkuperäisen) ja asensin mokoman paikoilleen. Kone käynnistyi hienosti ja laatikko pelasi taas ilman että trans failsafe prog ilmoitus tuli mittaristoon.

    MUTTA uuden tunnistimen kanssa kesken ajon moottorin kiihdytys muuttui aaltoilevaksi ja väännöt on kateissa. Tyhjäkäynti tippui 500rpm paikkeille.
    Auto kylläkin käynnistyy aina...

    Lisäinfoa jos kiinnostaa:

    -Moottorilämmöt 96 astetta
    -Laatikon lämmöt 51 astetta
    -Laturi antaa tyhjäkäynnillä=13,6-14,1V ja 1500rpm=nousee sinne 17V paikkeille.
    -Imupuolelta on aikaisemmin vaihdettu MAF:lta kaasuläpälle kaikki letkut sekä huohotin + kaikki letkut vaihdettu sekä venakopan kaikki tiivisteet eli imuvuotoja ei pitäisi olla.
    -Akku on uusi Varta 100Ah.
    -Nokka-akselinasentotunnistin on uusi (alkuperäinen).
    -Laatikon öljyt on vaihdettu alle 100K sisään sekä perän öljyt 70K sisään.

    Tosiaan vielä tälläistä DIS kertoi: The following is stored in the fault memory: 152 CAN engine intervention - if an EGS torque reduction fault is stored in the DME fault memory, replace the EGS control unit. If not, replace the DME control unit.

    Olisiko siellä sitten DME tai EGS moduuli menossa finaaliin kun EGS antoi myös koodia battery 0.00V?? :think ainakin näitä on mennyt joskus.
    Last edited by PVDK; 14-07-2016, 04:39.
    Vikakoodien lukua Kokkolan suunnalla
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14353
    • Oulu

    #2
    Lataa kyllä jo reilusti, jos kierroksilla 17v...
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • PVDK
      Newbiemmer
      • Jul 2014
      • 13
      • Kokkola

      #3
      Vois sen laturin vielä käsin mitata ja kattoa uudelleen..

      Unohtui tuossa vielä mainita että nyt joutuu perhana sahaamaan tuon laitoksen käyntiin. Olisko jopa ollut niinkin huono säkä että viallisen kampuran tunnistimen postimies tuonut.

      laitetaan tilannepäivitystä kunhan oon lukenu koodit vielä kerran..
      Last edited by PVDK; 14-07-2016, 05:26.
      Vikakoodien lukua Kokkolan suunnalla

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #4
        Millais tää keissi etenee, kun itsellä E38 728 ja täysin samat oireet. Lämpimänä saa sahata käyntiin ja käy aluksi huonosti (kylmänä lähti nätisti) ja tehot kateissa ja aina jos hiukankaan enemmän yrittää kiihdytellä niin tulee tuon transun ilmoitus. Ihan vaan kampiakselin asentotunnistinko pitää käydä ostamassa? Tänään tuon aloitti, tähän asti toiminut ok. Vaihteisto pelaa nätisti tuohon ilmoon asti.

        Ja sellainen kysymys, että mahtaakohan E34 540ia:ssa olla samanlainen anturi, kun yksi ehjä sellainen olisi itsellä?

        Edit: Ilmeisesti ei sovi?


        Last edited by Tenox; 19-07-2016, 00:24.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #5
          Laturi ainakin on viallinen. Ei pitäisi ladata missään tilanteessa paljoa yli 14 voltin latausjännitteellä. Onkohan mahdollista että ohjauspurkeissa olisi sisäänrakennettuna jonkinmoinen ylijännitesuoja :think

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #6
            Kävin paikallisella BMW pajalla, mutta heillä on diagnostiikkavehkeet huollossa. Oirekuvasta kaveri kuitenkin päätteli tuon saman, eli kampiakselin anturi mennyt tai menossa.

            Sanoi, että ei missään nimessä muita kuin alkuperäisiä antureita näihin. Pitänee käydä kysymässä marmorilta - tuskin on hyllytavaraa. Onneksi tuolla voi ajaa hiljakseen.
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14353
              • Oulu

              #7
              Se ajo loppuu ku anturi rikkoutuu lopullisesti. Kyllä tarvikkeista vdo ja hella toimii näissä. Vdo:han onkin orggis.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8258
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Tenox View Post
                Kävin paikallisella BMW pajalla, mutta heillä on diagnostiikkavehkeet huollossa. Oirekuvasta kaveri kuitenkin päätteli tuon saman, eli kampiakselin anturi mennyt tai menossa.

                Sanoi, että ei missään nimessä muita kuin alkuperäisiä antureita näihin. Pitänee käydä kysymässä marmorilta - tuskin on hyllytavaraa. Onneksi tuolla voi ajaa hiljakseen.
                Poikkee vaikka täällä niin luetaan koodit. Ei ole nimittäin kertaakaan mennyt vikatilaan 528i:n laatikko vaikka kampuran anturi on 3? kertaa hajonnut.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • jakeluvesimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2010
                  • 2726
                  • On the road @ Laplandia

                  #9
                  Mun mielestä ja kokemuksesta kampuran anturin pätkiminen tuntuu persiissä pienenä nypytyksenä tasa-ajossa. Sitten taas nokan anturi tekee kiihtymiseen portaita, outoja nykimisiä ym. Ikään kuin vaihteistossa olisi vikaa. Nokan sensori tunnetaan toisissa piireissä myös nimellä "speed sensor"...

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #10
                    No uus anturi tilattu marmorilta. 147e. Näyttää tarvikkeet maksavan jotain 20e netissä. Ens viikolla pitäis saada vaihdettua. Kyllä tuolla pajalla missä kävin niin sanoi mekaanikko, että vaihteisto menee safe tilaan, kun ei saa kunnollisia arvoja tuon anturivian takia. :think
                    Sanoi myös, että tässä moottorissa ei tuon nokan anturin rikkoutuminen tee lainkaan niin paljoa oireita. Alkoi lisäksi sillä eilen, että autoa ei meinnannut saada käyntiin ja sitten kun sai, niin tehot kateissa ja vasta sitten myöhemmin tuli toi vaihteistoilmo.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • Tenox
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1732

                      #11
                      Anturi tinkattuna 135e. Vaihdettu tänään ja taas kehrää kuin kissa.

                      Vanhassa oli sellainen 2mm paskakalvo siinä anturipäässä. Säästin anturin, koska ajattelin että pelkkä puhdistaminen olisi voinut riittää. Muistaakseni noita pystyi mittaamaan jotenkin. Muistaako joku miten?

                      Niin ja vikakoodejahan tuosta ei pysty lukemaan, mutta onneksi oireet oli niin selkeät, että osui oikeaan anturiin arvelut.
                      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        #12
                        Kumpi vai kampi

                        miksei pysty lukee, pellin alta?

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          #13
                          Kyllä E38:sta vikakoodit voi lukea.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8258
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by zener View Post
                            Kyllä E38:sta vikakoodit voi lukea.
                            Ei tuosta yksilöstä. Veikkaan että väylä diagnoosipistokkeeseen on poikki.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Tenox View Post
                              Anturi tinkattuna 135e. Vaihdettu tänään ja taas kehrää kuin kissa.

                              Vanhassa oli sellainen 2mm paskakalvo siinä anturipäässä. Säästin anturin, koska ajattelin että pelkkä puhdistaminen olisi voinut riittää. Muistaakseni noita pystyi mittaamaan jotenkin. Muistaako joku miten?

                              Niin ja vikakoodejahan tuosta ei pysty lukemaan, mutta onneksi oireet oli niin selkeät, että osui oikeaan anturiin arvelut.
                              Kun tuo ei ole kokonaan risa ei mittaamisessa ole mitään järkeä yleismittarilla.
                              Oskilloskoopilla voisi autossa ollessaan mitata tuleeko kunnollista signaalia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎