Taustaa: auto on -96 BMW 728iA, 160 tkm ajettu, tuotu viime vuonna Saksasta. Vakioalusta sikäli kun minä tiedän, ei ainakaan näytä madalletulta.
Aluksi autossa oli alla 16" orig. BMW BBS hunajakennovanteet 8" levyisinä (ET23).
Vanteilla oli ostettaessa alikokoiset (E39) 225/55R16 Continental SportContact tjsp kumit, pintaa oli vain 3-4mm jäljellä ja mittarivirhe kamala joten ne piti pistää pikimmitin vaihtoon. Melu sensijaan ei häirinnyt eikä vetelykään, mukavuus ihan ok.
Tilalle löysin vähän ajetut Nokian NRVi 215/65R16 renkaat (ok, valmistajan mukaan saisi laittaa max. 7.5" levellä vanteelle..) ja nyt uskalsi ajaa vesisateellakin. Erittäin hyvät ajaa, mukavuus hyvä, ei vetelyä, ei tärinää, hiljaiset joskin tienpinnan vaihtelut kyllä kuuli. Matka-ajo oli yhtä juhlaa.
Talven tullen laitatin alle uudet Continental Winterviking 1 nastarenkaat koossa 225/60R16. Melua ei paljon kasvanut, mukavat ja hyvät ajaa paljaalla asfaltillakin. Suosittelen.
Täksi kevääksi ajattelin ehostaa ulkonäköä ja ostin yhdeltä klubilaiselta uudenveroiset 17" (muistaakseni) Ruotecompanyn valmistamat BMW-replicat, ulkonäkö sama kuin näissä: http://zoouz.free.fr/Wheels/TMP_wheel/bmw_wheel_044.jpg. Tarkoitettu E39:n eli 74mm/72.5mm keskireikäsovittimet (muoviset) tuli mukana. Vanteiden ET pitäisi olla 20 ja leveys 8".
Vanteiden päälle löysivät tiensä yli-ikäiset mutta ajamattomat W-nopeusluokan Michelin Pilot HX MXM 225/55R17 kumit kun edullisesti sain.
Autosta tuli aivan hirveä ajaa. Kaikki tien epätasaisuudet tuntuvat ja urat vetelevät autoa, usein on tärinääkin havaittavissa. Rengasmelua on PALJON, ihan kuin Ford Focuksella ajaisi.
Epäilin että tärinää tulee renkaista itsestäänkin ja ne tasapainotettiin uudelleen jolloin asentaja huomasi takarenkaissa olevan pintaheittoa ja taakse laitettiin uudet Continental ContiTouring Contact CH95 225/55R17 renkaat. 105 km/h tienoilla ollut tärinä poistuikin mutta H-nopeusluokasta huolimatta mukavuus ei parantunut ja rengasmelu ei vähentynyt. Rengaspaineet 2.6 bar.
Onko mitään tehtävissä paitsi palata takaisin 16" pyöriin?
Voisiko replica-vanteet aiheuttaa tällaista? Rengasliikkeen asentajat mukaan olivat hyväkuntoiset/suorat. Painoa ainakin on selvästi enemmän (myyjän mukaan 11kg) kuin BBS:n vanteilla -> tekee hallaa? Toisaalta auton valmistajankin on speksannut kokoja 255/45-18 asti joten alustan pitäisi kyllä sulattaa raskaampiakin vanne/kumi-yhdistelmiä.
Entä alusta, voisivatko väsähtäneet iskunvaimentimet tai jouset aiheuttaa tällaista? Puslat/helat kuluneet? Väljää nivelissä? Ohjauskulmat pielessä? Laakerit kuluneet? Renkaissa en ole huomannut epänormaalia kulumista (14tkm aikana).
Himottaisi H&R:n 35/15mm laskeva alustasarja mutta pelottaa ajatella että millaiseksi auto sillä muuttuisi jos vakioalustalla on tuollainen ajaa.
E38:n omistajilla on kuitenkin ihan hyviäkin kokemuksia madalletuista alustoista yhdessä isojen vanteiden kanssa?
Aluksi autossa oli alla 16" orig. BMW BBS hunajakennovanteet 8" levyisinä (ET23).
Vanteilla oli ostettaessa alikokoiset (E39) 225/55R16 Continental SportContact tjsp kumit, pintaa oli vain 3-4mm jäljellä ja mittarivirhe kamala joten ne piti pistää pikimmitin vaihtoon. Melu sensijaan ei häirinnyt eikä vetelykään, mukavuus ihan ok.
Tilalle löysin vähän ajetut Nokian NRVi 215/65R16 renkaat (ok, valmistajan mukaan saisi laittaa max. 7.5" levellä vanteelle..) ja nyt uskalsi ajaa vesisateellakin. Erittäin hyvät ajaa, mukavuus hyvä, ei vetelyä, ei tärinää, hiljaiset joskin tienpinnan vaihtelut kyllä kuuli. Matka-ajo oli yhtä juhlaa.
Talven tullen laitatin alle uudet Continental Winterviking 1 nastarenkaat koossa 225/60R16. Melua ei paljon kasvanut, mukavat ja hyvät ajaa paljaalla asfaltillakin. Suosittelen.
Täksi kevääksi ajattelin ehostaa ulkonäköä ja ostin yhdeltä klubilaiselta uudenveroiset 17" (muistaakseni) Ruotecompanyn valmistamat BMW-replicat, ulkonäkö sama kuin näissä: http://zoouz.free.fr/Wheels/TMP_wheel/bmw_wheel_044.jpg. Tarkoitettu E39:n eli 74mm/72.5mm keskireikäsovittimet (muoviset) tuli mukana. Vanteiden ET pitäisi olla 20 ja leveys 8".
Vanteiden päälle löysivät tiensä yli-ikäiset mutta ajamattomat W-nopeusluokan Michelin Pilot HX MXM 225/55R17 kumit kun edullisesti sain.
Autosta tuli aivan hirveä ajaa. Kaikki tien epätasaisuudet tuntuvat ja urat vetelevät autoa, usein on tärinääkin havaittavissa. Rengasmelua on PALJON, ihan kuin Ford Focuksella ajaisi.
Epäilin että tärinää tulee renkaista itsestäänkin ja ne tasapainotettiin uudelleen jolloin asentaja huomasi takarenkaissa olevan pintaheittoa ja taakse laitettiin uudet Continental ContiTouring Contact CH95 225/55R17 renkaat. 105 km/h tienoilla ollut tärinä poistuikin mutta H-nopeusluokasta huolimatta mukavuus ei parantunut ja rengasmelu ei vähentynyt. Rengaspaineet 2.6 bar.
Onko mitään tehtävissä paitsi palata takaisin 16" pyöriin?
Voisiko replica-vanteet aiheuttaa tällaista? Rengasliikkeen asentajat mukaan olivat hyväkuntoiset/suorat. Painoa ainakin on selvästi enemmän (myyjän mukaan 11kg) kuin BBS:n vanteilla -> tekee hallaa? Toisaalta auton valmistajankin on speksannut kokoja 255/45-18 asti joten alustan pitäisi kyllä sulattaa raskaampiakin vanne/kumi-yhdistelmiä.
Entä alusta, voisivatko väsähtäneet iskunvaimentimet tai jouset aiheuttaa tällaista? Puslat/helat kuluneet? Väljää nivelissä? Ohjauskulmat pielessä? Laakerit kuluneet? Renkaissa en ole huomannut epänormaalia kulumista (14tkm aikana).
Himottaisi H&R:n 35/15mm laskeva alustasarja mutta pelottaa ajatella että millaiseksi auto sillä muuttuisi jos vakioalustalla on tuollainen ajaa.
E38:n omistajilla on kuitenkin ihan hyviäkin kokemuksia madalletuista alustoista yhdessä isojen vanteiden kanssa?
Comment