Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ja 17" renkaat = toivoton yhdistelmä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xprt
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 38
    • Oulu

    E38 ja 17" renkaat = toivoton yhdistelmä?

    Taustaa: auto on -96 BMW 728iA, 160 tkm ajettu, tuotu viime vuonna Saksasta. Vakioalusta sikäli kun minä tiedän, ei ainakaan näytä madalletulta.

    Aluksi autossa oli alla 16" orig. BMW BBS hunajakennovanteet 8" levyisinä (ET23).

    Vanteilla oli ostettaessa alikokoiset (E39) 225/55R16 Continental SportContact tjsp kumit, pintaa oli vain 3-4mm jäljellä ja mittarivirhe kamala joten ne piti pistää pikimmitin vaihtoon. Melu sensijaan ei häirinnyt eikä vetelykään, mukavuus ihan ok.

    Tilalle löysin vähän ajetut Nokian NRVi 215/65R16 renkaat (ok, valmistajan mukaan saisi laittaa max. 7.5" levellä vanteelle..) ja nyt uskalsi ajaa vesisateellakin. Erittäin hyvät ajaa, mukavuus hyvä, ei vetelyä, ei tärinää, hiljaiset joskin tienpinnan vaihtelut kyllä kuuli. Matka-ajo oli yhtä juhlaa.

    Talven tullen laitatin alle uudet Continental Winterviking 1 nastarenkaat koossa 225/60R16. Melua ei paljon kasvanut, mukavat ja hyvät ajaa paljaalla asfaltillakin. Suosittelen.

    Täksi kevääksi ajattelin ehostaa ulkonäköä ja ostin yhdeltä klubilaiselta uudenveroiset 17" (muistaakseni) Ruotecompanyn valmistamat BMW-replicat, ulkonäkö sama kuin näissä: http://zoouz.free.fr/Wheels/TMP_wheel/bmw_wheel_044.jpg. Tarkoitettu E39:n eli 74mm/72.5mm keskireikäsovittimet (muoviset) tuli mukana. Vanteiden ET pitäisi olla 20 ja leveys 8".

    Vanteiden päälle löysivät tiensä yli-ikäiset mutta ajamattomat W-nopeusluokan Michelin Pilot HX MXM 225/55R17 kumit kun edullisesti sain.

    Autosta tuli aivan hirveä ajaa. Kaikki tien epätasaisuudet tuntuvat ja urat vetelevät autoa, usein on tärinääkin havaittavissa. Rengasmelua on PALJON, ihan kuin Ford Focuksella ajaisi.

    Epäilin että tärinää tulee renkaista itsestäänkin ja ne tasapainotettiin uudelleen jolloin asentaja huomasi takarenkaissa olevan pintaheittoa ja taakse laitettiin uudet Continental ContiTouring Contact CH95 225/55R17 renkaat. 105 km/h tienoilla ollut tärinä poistuikin mutta H-nopeusluokasta huolimatta mukavuus ei parantunut ja rengasmelu ei vähentynyt. Rengaspaineet 2.6 bar.

    Onko mitään tehtävissä paitsi palata takaisin 16" pyöriin?

    Voisiko replica-vanteet aiheuttaa tällaista? Rengasliikkeen asentajat mukaan olivat hyväkuntoiset/suorat. Painoa ainakin on selvästi enemmän (myyjän mukaan 11kg) kuin BBS:n vanteilla -> tekee hallaa? Toisaalta auton valmistajankin on speksannut kokoja 255/45-18 asti joten alustan pitäisi kyllä sulattaa raskaampiakin vanne/kumi-yhdistelmiä.

    Entä alusta, voisivatko väsähtäneet iskunvaimentimet tai jouset aiheuttaa tällaista? Puslat/helat kuluneet? Väljää nivelissä? Ohjauskulmat pielessä? Laakerit kuluneet? Renkaissa en ole huomannut epänormaalia kulumista (14tkm aikana).

    Himottaisi H&R:n 35/15mm laskeva alustasarja mutta pelottaa ajatella että millaiseksi auto sillä muuttuisi jos vakioalustalla on tuollainen ajaa.

    E38:n omistajilla on kuitenkin ihan hyviäkin kokemuksia madalletuista alustoista yhdessä isojen vanteiden kanssa?
    Last edited by xprt; 06-07-2005, 23:35.
  • bayerman
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 297
    • Hyvinkää

    #2
    Mulla on renkaat edessä 255/45/18 ja takana 285/40/18 + alustaa madallettu. Auto on 95 740. Ja tuolla yhdistelmällä ihan hyvä ajaa jos on hyvä tie. Pahimmat urat kyllä tuntee. Ja mulla on kanssa ongelmana tuo rengasmelu, minkä luulisin johtuvan eturenkaista, saksassa ajaessani luulin etupyöränlaakerin olevan rikki kun piti betonitiellä hirveätä ulinaa, mutta suomeen tultuani ääni muuttui "tavalliseksi" rengasmeluksi. Edessä rengasmerkki on fulda, ei ole tietoa kuinka vanhat. Takana uudet Dunlop SP9000:set, joihin olen erittäin tyytyväinen. Eturenkaista löytyy vielä hyvin pintaa niin en ole raaskinut vaihtaa niitä uusiin, mutta uskon kyllä renkaan mallin olevan syy tuohon meteliin.
    E28 M

    Comment

    • 525TurboIC
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 663
      • Pomarkku

      #3
      suosittelen GTradialin renkaita... aika monesta autosta on vetely loppunun kun on kyseiset kumit vaihtanu.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Sama juttu. Jos pääargumentti on hiljaisuudessa ja vetelemättömyydessä niin alle GT-Radial, Kumho tai Hankook. Taatusti loppuu nuo vetely ja rallatusongelmat. Ne ketkä uskaltavat kokeilla, eivät pety.
        Last edited by Hemi; 13-05-2005, 13:48.

        Comment

        • Juice
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 820

          #5
          _________________________
          Last edited by Juice; 18-03-2012, 15:29.

          Comment

          • xprt
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 38
            • Oulu

            #6
            Päivitystä tilanteeseen:

            Huomasin että lähihuoltsikan ilmanpainemittari valehtelee reippaasti ja paineet olivat olleet luokkaa 2.9 baria. Ilmankos tuntui kovalle ja veteli urien mukaan.

            Paineiden lasku 2.4 bariin poisti vetelyn mutta ei kuitenkaan tehnyt menosta moitteetonta joten käytin auton BMW-liikkeessä tarkastuksessa ja halusivat vaihtaa taakse yhden tukivarren ja 4 kpl apurungon kumipuslia.

            Poikittaiset epätasaisuudet tiessä eivät nyt tule enää niin terävästi läpi, mutta siltikään kyyti ei ole huippumukavaa. 80km/h tienoilla on ratissa hienoista vipatusta ja yli 100km/h vauhdissa tuntuu selvää tärinää.

            Perä on autossa nähdäkseni hieman normaalia alempana ja aloinkin miettämään, että ehkä peräjouset ovat kuoleentuneet ja mahdollinen progressiivinen osuus on poissa. Takarenkaiden camber-kulma näyttää myös melkoisesti negatiiviselta. Keulasta autoa on helppo painaa alaspäin mutta takaa on tosi paljon jäykempi. Tai sitten takajouset ovat vain paljon tanakammat kuin etujouset. Millaisilta muilla tuntuvat E38:n vakiojouset? Kuoleentuneet takajouset selittäisivät ehkä sen miksi puslat ovat menneet ja miksi kaikki epätasaisuudet (tien ja renkaiden) tuntuvat niin selvästi.

            Vien seuraavaksi auton nelipyöräsuuntaukseen ja kerron sitten lisää kokemuksia. Kommentteja otetaan toki vastaan tätä ennenkin :-)

            Jos kuitenkin päädyn palaamaan 16" vanteisiin, niin mitä rengasta suosittelette 225/60R16-koossa kun kriteerinä on meluttomuus ja mukavuus? H- tai V-nopeusluokan kitkarengaskaan ei liene ihan mahdoton ajettava kesällä? Hankookilta löytyy tuossa koossa W300 ja Optimo K406 mutta jälkimmäisestäkään ei juuri ole kommentteja näkynyt kun kaikilla on alla matalampiprofiilista Ventusta (K102/4/5). Continentalilta olisi EcoContact CP, PremiumContact ja myös WinterContact TS 790.. Michelin on perinteisesti testeissä ollut hiljainen ja mukava renkas, mutta Pilot Primacy on ainakin rengas-onlinessä liian kallis. Pilot Alpin taas on nyt kesällä tosi halpa..

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Unohda nyt herran tähden ne misukat ja contit tai siirry tosiaan siihen 16" vannekokoon jossa hermo vielä joten kuten kestää näitä "testivoittajia". Minulla on e39:ssä alla 19" Kumhot, auto madallettu ja niin uskomattomalta kun se voi kuulostaa niin kaverin vakioalustainen 16" conteilla varustettu e39 on selkeästi vetelevämpi, äänekkäämpi ja vetelevämpi kuin minun.
              Aivan huoletta voit pudottaa kiesiäsi 40mm ja heittää alle 18" kiekot, kunhan ne ovat esim GT-radialit. Lupaan että ovat mukavammat kuin 16" contit.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Hemi
                Minulla on e39:ssä alla 19" Kumhot, auto madallettu ja niin uskomattomalta kun se voi kuulostaa niin kaverin vakioalustainen 16" conteilla varustettu e39 on selkeästi vetelevämpi, äänekkäämpi ja vetelevämpi kuin minun.
                No kyllä tuo aika uskomattomalta kuulostaa tuon äänekkyyden (ja mukavuuden) osalta. Minkä vuosimallin auto kaverillasi on? Mutta entäpä jos laittaakin 16" Kumhot, nehän lienee sitten vielä hiljaisemmat?
                E39 528iA

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #9
                  Mulla oli omassa 728:ssa vm. 97 vielä joku aika takaperin paskat vakiojouset ja iskarit alla (perä pudonnut jotain 40mm ja keula noussut useemman kymmentä milliä) ja auto ei vedellyt urissa 16”:n saksakitkoilla. Ainoa ongelma oli kurvit, joissa tuntui, että perä tuli ”mersumaisesti” sivulla!!! Syynä saattoi olla ehkä myös kuskin puolen ylempi/taaempi tukivarsi, jossa väljää oli sen verran, että pallonivel meinas tulla ulos kokonaan

                  Nyt on alla 75/40 madallus, bilsteinit ja 19” replica-alut 245/45-Pirelleillä ja vetelyä on urissa aikas paljon. Motarin ohituskaistaa ajaessa ei ole mitään ongelmia, mutta oikeella kaistalla syvissä urissa ajaessa, ei meinaa pysyä auto omalla kaistalla. En ole varma olisiko niin, että leveemmät renkaat yhdessä seiskan leveen raidevälin kanssa, ei yksinkertaisesti mahdu uriin. Tosta syystä johtuen ajan mieluummin vasenta kaistaa (ylinopeutta). Uudella alustalla ja vanhoilla 16” kitkoilla ei vedellyt niin paljoa. Rengasmelussa ei ole ollut mitään kovin suurta eroa eri renkaiden (16” kitkat / 19” kesärenkaat) välillä ja tohon bayermanin autoon nähden mun auto on todellakin hiljainen.

                  Pitäis ehkä omaankin autoon vaihtaa ne apurungon puslat, oma auto kun on 20tkm enemmän ajettu kuin sulla. Oliko vaihdosta mitään hyötyä?

                  TIS:stä löydät ohjearvot auton korkeudelle, jotta voit mitata paljonko sun auton korkeus on muuttunut uudesta ja tiedät sitten onko jouset loppu vai ei. Saattaa olla, että oon itekkin postannut ne tänne palstalle silloin kun vaihdoin omaan alustan.

                  Jos oot xprt joskus käymässä Vaasassa tai Etelä-Suomessa, niin voit testaa ajaa tolla mun autolla ja vertaa omaasi.
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • xprt
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 38
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Pitäis ehkä omaankin autoon vaihtaa ne apurungon puslat, oma auto kun on 20tkm enemmän ajettu kuin sulla. Oliko vaihdosta mitään hyötyä?
                    Kuten ehkä hieman epäselvästi totesin, tiellä olevat poikittaiset epätasaisuudet eli routavauriot ym eivät tule enää niin terävästi läpi. Aiemmin oli suorastaan epämiellyttävää ajaa tuollaisiin. Olisikohan niin että takajousien sijaan puslat ottavatkin nyt vastaan nuo iskut..

                    Luultavasti aiemmat 16" kumit pehmensivät kulkua sen verran paljon ettei tuohon ollut kiinnittänyt huomiota. Huollon kaveri kertoi että alustassa oli jo merkkejä siitä että metalli oli osunut metallia vasten. Vetelyyn, meluun ja tärinään en huomannut puslien vaihdolla olevan vaikutusta. Tosin eipä tuo auto kyllä vedellyt muutenkaan 2.4 barin rengaspaineilla noilla 225/55R17 gummeilla. Kumit ovat myös muuttuneet sisäänajon myötä hiljaisemmiksi, kenties siksi että kovettunutta kumia on kulunut pois pinnasta.

                    Kiitos vinkeistä, täytynee asentaa TIS ja tsekata korkeudet sieltä. Tku-Tre-akselilla tullenee käytyä kesälomalla, mutta ei välttämättä ole hyötyä verrata mun autoa sun pirssiin kun sulla on noi 19" kukkoilupyörät ja alustasarja. Tai saishan siinä tuntuman että miltä auto tuntuu niiden kanssa :-)
                    Last edited by xprt; 22-07-2005, 00:17.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      TJJ: Sinähän voit uskoa ihan mitä tahansa, mutta näin se vain on.
                      Aina voi syytellä renkaansa leveyttä, Suomen teitä, puslien kuntoa,jne,jne. niin kauan kunnes jonain päivänä tajuaakin elävänsä valtavan rengasmarkkinointi koneiston ja sen tuottaman illuusiokuplan sisällä.
                      Kun alle pyöräyttää renkaat jotka on rakennettu ottamaan testaavan journalismin "riemuvoittoja" . Renkaan rakenne on kompromissi ja kun uusia testivoittoja(=markkinointia) on pakko saada, vie tämä renkaan ominaisuudet näissä ylikokoisissa kumeissa käyttäjän sietokyvyn ulkopuolelle.
                      Jos sadetesti halutaan voittaa ja saada renkalle näin saderenkaan imago, on kuviointi ja seos vietävä palvelemaan niitä 2-3kmh:nin vesiliirtorajanopeuden parannusta jotka samalla tekevät renkaasta varsinkin vähän käytettynä sietämättömän meluisan ja nopeasti kuluvan.
                      Kun halutaan ottaa "pointsit" pujottelukokeessa, jossa siis nykyisin ollaan valtamerkkien kohdalla pakotetut, joudutaan rengas edelleen rakentamaan niin teräväksi/jäykäksi, että ihan taatusti vetelee ja paljon...ja kuluu nopeasti,jne,jne,jne.
                      Minun käsien läpi kulkee vuosittain ammatinkin puolesta "jokunen" ns.ylikokorengastuksella oleva kiesi, joten voin väittää omaavani jonkin verran enemmän perspektiiviä ko.aiheeseen kuin pari contisarjaa Suomen teille kuluttanut ATK-tukihenkilö Kauniaisista.
                      Nykyiset ylikokoiset yli 17" kokoiset valtamerkit ovat jo niin karmeita tapauksia, että vaihtoautojen alle on pakko vaihtaa jokin ns.käyttäjärengas jos auton mielii myydä. Nyt on menty jo niin pitkälle, että esim.contit voi olla alla enään 195/65-15" kokoisina ja jo 205/55-16" on jo sellainen kiekko jota ei missään tapauksessa voi pistää esim.e46:n alle ilman että asiakas huomauttelee vetelystä, melusta ja alustan "vioista".
                      Samaan autoon voi kuitenkin heittää surutta alle 18" GT-Radialit ja jokainen autoa koeajava ei kun ihmettelee kuinka hienosti kiesi kulkee...kaikki kunnossa vaikka noin isot pyörät...tehdään kaupat!
                      Näin tämä nykyisin menee. ok, 225/45-18" GT-Radial häviää vastaavalle misukan pilotille UUTENA 100kmh:n jarrutusmatkassa n.3-4m, vesiliirron rajanopeudessa 3-4kmh, 45sekunnin pujotteluradalla 2-3sek, ym. ja samalla superlatiiveja myyvä kotimainen testilehdistö haukkuisi sen misukkaan nähden hengenvaaralliseksi. Siis samalla kun tuo misukka 1/3 pinnasta menettäneenä on jo ohitustilanteissa oikeasti hengenvaarallinen kiskoja/vetelijä ja joka kuluu ja vanhenee jo yhden kesän aikana vaihtokuntoon muuttuen jo seuraavaksi kesäksi "kovasaippuaksi".
                      Kaiken lisäksi nämä misukan markkinoinnin kyllästämät uskovaiset vannovat merkin nimeen syyttäen kaikesta negatiivisesta jotain muuta kuin rengasta.
                      Ehkä syy löytyykin paskaa puhuvista Kumhokuskeista...

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        TJJ: Sinähän voit uskoa ihan mitä tahansa, mutta näin se vain on.
                        Kun olet noin varma, niin voitko sitten kertoa mikä E39 18" rengas (merkki ja koko) ja alustapaketti (merkki ja tyyppi) on hiljaisempi/yhtä hiljainen ja miellyttävä kuin vakioalusta ja 16" renkaat? Saako nuo ostettua sinulta palautusoikeudella jos ilmeneekin, että kuulossasi on vikaa? Eikä tämä ole vinoilua vaan minä oikeasti voisin ostaa ja laittaa tuollaiset mutta en tosiaan usko, että auto olisi enää yhtä hiljainen kuin nyt. Tuollaisilla varustettua testiautoa ei taida täälläpäin olla?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Tuossa noi korkeudet oman autoni runkonumerolla TIS:stä. Pitäis olla suunnilleen samat kuin sulla, vm vuoden eri, mutta varusteet varmaan suunnilleen samat ja kone sama + automaatti kai sullakin.

                          Korkeudet mitataan lokarinkaaren yläreunasta vanteet alareunaan/alimpaan kohtaan! Ei siis loksusta napaan.... Noi mitat on vakiovanteille, joten en tiedä onko millilleen sama tulos, jos katot tosta 17":n korkeuden ja sun vanteet on non-originalit.
                          Last edited by KFZ-Koenig; 29-06-2005, 16:04.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • xprt
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 38
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by KFZ-Koenig
                            Tuossa noi korkeudet oman autoni runkonumerolla TIS:stä. Pitäis olla suunnilleen samat kuin sulla, vm vuoden eri, mutta varusteet varmaan suunnilleen samat ja kone sama + automaatti kai sullakin.

                            Korkeudet mitataan lokarinkaaren yläreunasta vanteet alareunaan/alimpaan kohtaan! Ei siis loksusta napaan.... Noi mitat on vakiovanteille, joten en tiedä onko millilleen sama tulos, jos katot tosta 17":n korkeuden ja sun vanteet on non-originalit.
                            Kiitos kovasti! No nuo vanteet on BMW-replicat, joten.. tiedä sitten. Itse auto on valmistettu 11/1995 ja varusteita melko mukavasti (olisi "pihi" saksalainen saanut tosin ostaa vielä tuplalasit, takalasiverhot ja ennen kaikkea ajovalopesurit :-).

                            Edessä: mitattu v=649 ja o=645, tehtaan arvo 628 +- 10mm. Eli mitatut arvot lähellä toisiaan, hyvä, hyvä, mutta tehtaan lukemaa korkeammalla, eikös etupää laskekaan jousien vanhetessa.. ?

                            Takana: mitattu v=618, o=601, tehtaan arvo 584 +- 10mm. Taas on korkeammalla (vanteet?), mutta ero puolien välillä 17 mm!? Onko muilla yhtä suuria heittoja vai onko tässä selkeä jousten vaihdon paikka? Oikealla on tosin 110Ah akku, mutta tuskin se nyt noin paljon painaa sitä puolta alaspäin.. Toisella puolen on tosin vastapainona navigaattorin cd-asema ja cd-boxi.

                            Hemi: kuulisin mielelläni suosittelemasi Hankook, Kumho ja GT-Radial -mallit, niissähän voi olla suuriakin eroja. Hankookia saa onneksi Oulusta liki samaan hintaan kuin Haaparannalta tai Saksasta (Savema Oy Haapalehdossa). GT-Radialeista en tiedä että myykö täällä kukaan.

                            GT-Radialeista kokemuksia vm 2004: http://www.opelclubfinland.net/forum...542&forum=3&14

                            Hankook on menestynyt ihan mukavasti rengastesteissäkin:

                            Last edited by xprt; 26-07-2005, 13:29.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Kun nyt vain muistaa että nykyisiä rengastestejä ei enään voiteta ilman kohtuullisen suuria kompromissejä käyttö ja testiominaisuuksien välillä...
                              Tämä ei tietysti tarkoita sitä että rengastestien jumbosijoilta löytyisi automaattisesti ne oikeasti äänettömimmät ja vetelemättömimmät nakit, mutta tuota päinvastaista se kyllä näissä yli 16"-17" kokoisissa nykyisin pääsääntöisesti tuntuu tarkoittavan.
                              Itse en enään muutamaan vuoteen ole ajanut/löytänyt yli 17" rengasta joiden ajamiseen minun hermot riittäisi. Ei varsinkaan kun TIEDÄN markkinoilla olevan myös ylikokoisia vaihtoehtoja jotka eivät vetele eikä rallata.
                              TJJ: Sinä saat ajaa ja nauttia 16":n renkaasi pehmeydestä ja ominaisuuksista. Meidän perheessä taas kaikissa kolmessa BMW käyttöautossa on alla vähintään 18"-19" kesät/talvet ja me nautimme niistä/niiden ominaisuuksista. Kuitenkaan tuohon provokaation junaan en ole lähdössä...
                              Last edited by Hemi; 29-06-2005, 23:52.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎