Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ja 17" renkaat = toivoton yhdistelmä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xprt
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 38
    • Oulu

    #31
    Originally posted by KFZ-Koenig
    Tästä keulan nousemisesta iskarien kulumisen myötä oli juttua foorumilla E39:n tiimoilta joku aika sittten. E38:ssa näyttäis olevan sama juttu, eli sulla ois iskarit edessä jo vähän sököt. Omaan vessaan kun vaihdoin iskarit/jouset, niin heittoa vasemman ja oikean välillä oli vain milli pari, joten toi 17mm kuulostaa aika paljolta. Vanteet ei selitä tuota tehtaan arvoa suurempaa arvoa, vaan joku muu. Taitaa olla caravaanarijouset takana
    Mittasin korkeuden nyt 16" vanteillakin (BBS)

    Tehtaan tavoitearvot siis eteen 613 mm, taakse 569 mm.

    Minulla VE: 635, OE: 632, VT: 605, OT: 596

    Eli keula on 20 mm liian korkealla, perä +30 mm (??) mutta puolien ero pieneni nyt eli ehkä ensimmäinen mittaus tuli tehtyä ei-niin-tasaisella alustalla. Kysäisin muuten uusien jousien + iskunvaimentimien hintaa BMW-liikkeestä: n. 1600 euroa + ~250€ asennukseen.. huh huh. Saako noita BMW-osia Suomesta tai Saksasta jostain halvemmalla? En välttämättä kaipaisi madallusta, mutta madallusjouset ovat ainakin selvästi BMW-jousia halvempia..

    Tässä muuten tulokset nelipyöräsuuntauksesta, jos jotakuta kiinnostaa katsoa tai kommentoida:

    Taka-akseli

    Camber V: ennen -1°44', jälkeen -1°27', tavoite -1°30'
    Camber O: ennen -1°41', jälkeen -1°26'

    Toe V: ennen +0°13', jälkeen +0°12', tavoite +0°09'
    Toe O: ennen +0°22', jälkeen +0°07'

    Geometrical driving axis: ennen +0°04', jälkeen -0°02', tavoite +0°00'

    Etu-akseli

    Castor V: ennen +6°13', jälkeen +6°20', tavoite +6°06'
    Castor O: ennen +6°13', jälkeen +6°27'

    Toe out on turns V: ennen -1°49', jälkeen -1°49', tavoite -1°35'
    Toe out on turns O: ennen -1°57', jälkeen -1°54'

    Camber V: ennen -0°30', jälkeen -0°32', tavoite -0°13'
    Camber O: ennen -0°16', jälkeen -0°16'

    Toe V: ennen +0°09', jälkeen +0°05', tavoite +0°07'
    Toe O: ennen +0°02', jälkeen +0°06'

    Setback: ennen -0°10', jälkeen -0°02', tavoite +0°00'

    Eli ei kait mitään järisyttäviä muutoksia, enkä ole ajaessakaan mitään huomannut. Olivat sitten liikkeessä käyttänyt 2.5 tuntia säätämiseen ja lasku sen mukainen, liekö normaalia tuollainen ajanmeno?

    Q-nopeusluokan 225/60R16 talvirenkaillakin tien epätasaisuudet tuntuivat kiusallisen selvästi (paineet yli 2.5bar), pitäisikö tällöin uusia jouset vai iskunvaimentimet vai jotain muuta kun auto on epämukava ajaa? Mitään heilumaan jäämistä en ole tosin huomannut 120-130km/h vauhdeissakaan, joten iskunvaimentimet täyttänevät tehtävänsä (kakkosautoa VW Ventoa pelotti ihan ajaa tuota vauhtia kuluneilla iskareilla joten luulen tietäväni miltä tuntuvat loppuunajetut iskarit).
    Last edited by xprt; 26-07-2005, 13:32.

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #32
      Keulassa tuntuis olevan iskarit loppu, kun on noussu noin korkeelle. Perästä on vaikee sanoo. Itellä oli pudonnut perä jotain 30-40mm huonoilla iskareilla ja jousilla. Sinuna vaihtaisin iskarit ja jouset samalla, jottei tarvii sitten toista kertaa purkaa ja kulmia tarkastuttaa.

      Mulla meni muuten nelipyöräsuuntaukseen tasan 45min ja kaikki arvot, joita voi säätää saatiin vihreelle. Käytössä oli ihka uudet Facomin mittausvehkeet ja niiden ripustelu vei puolet ajasta. Lysti maksoi 70 euroa ja lasku oli yhdeltä tunnilta.

      Mitenköhän ne on säätänyt sulla ton etucastorin, koska siinä on arvot muuttunu ja säätöjä ei kyllä tota varten alunperin ole??? Mulla ne oli pysynyt minuutilleen samoina koko homman ajan.

      Jos haluut, että pienet epätasasuudet ei tunnu, niin älä osta ainakaan bilsteineja ja madallussarjaa! Muuten oisin kyllä suositellut. On tod. täsmällinen ajaa...

      www.7er.com:n kautta (pitää loggaa sisään) on saanut tilattua sakuista Cuntz-nimisestä BMW-liikkeestä orkkisosia Suomeen ja hinnat on jotain 50% Suomen hinnoista. Joku täälläkin oli onnistunut tilaamaan (Kump tms. nimimerkillä kirjotteleva). Ite yritin kans tilata tuota kautta, mutta eivät jaksaneet ikinä vastata... Sun osat on kyl sen verran kalliita, että kandee kokeilla tota ehdottomasti, ellet sitten saa lahjottua jotain Suomessa penarilla duunissa olevaa käyttämään omia 50% aleja.

      Asennuksen voi tehä ite eikä tarvii mitään ihmeellisiä työkaluja. Takaa tarvii ottaa penkki, hattuhylly sekä ylemmät/taaemmat tukitangot irti ja siihen tarvii 5€ pallonivelen irrotustyökalun ja aikas ison lenkkiavaimen (24mm tms.). Etupäässä ei ollu mitään ihmeellistä, kunhan muistaa löysää iskarin yläpään mutteria hieman ennen kuin puristaa jousen kasaan. Jousenpuristajia tarvii 3kpl ja niitä saa 10€/kpl joka harakirimestasta. TIS:sä on hyvät ohjeet tohon hommaan ja säästää taas pari satkua.
      Last edited by KFZ-Koenig; 07-07-2005, 01:40.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • xprt
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 38
        • Oulu

        #33
        17" kumeja pyöriteltiin vielä rengasliikkeessä vanteilla että saatiin säteen suuntainen heitto mahdollisimman pieneksi (alle -+1 mm) ja tasapainotettiin uusiksi, yhä täristi >100 km/h vauhdissa.. kyllä ongelma nyt lie autossa.

        Kesälomareissut kun painoivat päälle niin ratkaisin ongelman sitten niin, että laitatin talvivanteille Continental PremiumContact 225/60R16 97W kumit. Maksoivat 600 euroa, Hankook Optimo K406 olisivat olleet 540 euroa joten valinta oli aika helppo testivoittajan hyväksi. PremiumContact II:t olisivat kustantaneet sensijaan jo 800 euroa joten taas oli aika helppo perustella itselle päätyminen ykkösiin.

        Ei täristä enää ja meno on kokolailla mukavan pehmeätä, edustusauton luonteelle sopivaa. Ajettavuus ja ajotuntuma ovat PremiumContacteilla kyllä mahtavan hyviä, alkaa 1800-kiloisessa lotjassakin olla jonkinlaista ajamisen iloa. Mutta melupuoli ei ole täysin kondiksessa, ovat karkealla asfaltilla äänekkäät, selvästi äänekkäämmät kuin edelliskesän 215/65R16 Nokian NRVi:t. Uudella ja/tai sileällä asfaltilla ovat kyllä asiallisen hiljaiset.

        Positiivinen yllätys oli Contien kulutus versus Nokian, vaikka on sentin leveämmät niin ajotietokoneen mukaan kuluu n. 3dl vähemmän bensaa per 100 km. Tottapa W-nopeusluokkaisen jäykkä runko tai pykälän matalampi profiili vaikuttaa. Mieluummin ottaisin kyllä hiljaisemmat Nokianit, jotka olivat vielä asteen verran mukavammatkin.
        Last edited by xprt; 22-07-2005, 11:07.

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #34
          Originally posted by xprt
          17" kumeja pyöriteltiin vielä rengasliikkeessä vanteilla että saatiin säteen suuntainen heitto mahdollisimman pieneksi (alle -+1 mm) ja tasapainotettiin uusiksi, yhä täristi >100 km/h vauhdissa.. kyllä ongelma nyt lie autossa.

          Ratkaisin ongelman sitten niin, että laitatin talvivanteille Continental PremiumContact 225/60R16 97W kumit. Maksoivat 600 euroa, Hankook Optimo K406 olisivat olleet 540 euroa joten valinta oli aika helppo testivoittajan hyväksi. PremiumContact II:t olisivat kustantaneet sensijaan jo 800 euroa joten taas oli aika helppo perustella itselle päätyminen ykkösiin.

          Ei täristä enää ja meno on kokolailla mukavan pehmeätä, edustusauton luonteelle sopivaa. Ajettavuus ja ajotuntuma ovat PremiumContacteilla kyllä mahtavan hyviä, alkaa 1800-kiloisessa lotjassakin olla jonkinlaista ajamisen iloa. Mutta melupuoli ei ole täysin kondiksessa, ovat karkealla asfaltilla äänekkäät, selvästi äänekkäämmät kuin edelliskesän 215/65R16 Nokian NRVi:t. Uudella ja/tai sileällä asfaltilla ovat kyllä asiallisen hiljaiset.

          Positiivinen yllätys oli Contien kulutus versus Nokian, vaikka on sentin leveämmät niin ajotietokoneen mukaan kuluu n. 3dl vähemmän bensaa per 100 km. Tottapa W-nopeusluokkaisen jäykkä runko tai pykälän matalampi profiili vaikuttaa. Mieluummin ottaisin kyllä hiljaisemmat Nokianit, jotka olivat vielä asteen verran mukavammatkin.
          Nyt ei auta enää muu, kuin lisätä mankasta volea
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #35
            Originally posted by xprt
            Positiivinen yllätys oli Contien kulutus versus Nokian, vaikka on sentin leveämmät niin ajotietokoneen mukaan kuluu n. 3dl vähemmän bensaa per 100 km. Tottapa W-nopeusluokkaisen jäykkä runko tai pykälän matalampi profiili vaikuttaa. Mieluummin ottaisin kyllä hiljaisemmat Nokianit, jotka olivat vielä asteen verran mukavammatkin.
            Taitaa tuo kulutus ero johtua siitä, että Contien 225/60 vierintäkehä on hieman pienempi kuin Nokian 215/65.

            Comment

            • xprt
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 38
              • Oulu

              #36
              Originally posted by juster
              Taitaa tuo kulutus ero johtua siitä, että Contien 225/60 vierintäkehä on hieman pienempi kuin Nokian 215/65.
              Hieman pienempi on juu, mutta eroa on vain 1.4% kun kulutusero on jopa 3.7% :-D Lisäksi, jos tuo ajotietokone on fiksusti toteutettu, niin se ottaa kuljetun matkan navigaattorin GPS:ltä jolloin renkaiden kokoeron vaikutus poistuu.

              Kumiseos ja kuviokin voi vaikuttaa, tuli mieleen. Pitänee vielä observoida tuota kulutusta kun tulee joku pitempi matka ajettavaksi taas.
              Last edited by xprt; 22-07-2005, 11:09.

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #37
                Originally posted by xprt
                Hieman pienempi on juu, mutta eroa on vain 1.4% kun kulutusero on jopa 3.7% :-D Lisäksi, jos tuo ajotietokone on fiksusti toteutettu, niin se ottaa kuljetun matkan Navigaattorin GPS:ltä jolloin renkaiden kokoeron vaikutus poistuu.

                Kumiseos ja kuviokin voi vaikuttaa, tuli mieleen. Pitänee vielä observoida tuota kulutusta kun tulee joku pitempi matka ajettavaksi taas.
                Navigaattori ei ainakaan vaikuta ainakaan -00 mallisessa E39:ssä nopeusmittariin. Sen lisäksi ajotietokone näyttää kulutuksen desin tarkuudella. Kun verrataan kahtalukua joiden tarkkuus on mittaus eroon noinkin pieni on tulos varsin epäluotettava. Jos otetaan huomioon myös muut muuttuvat olosuhteet jne on tulos entistä luotettavampi. Ei ole tarkoitus saivarella vaan kertoa mistä lukujen erot saattavat johtua, varmasti myöskin vierintävastuksella on oma syynsä.

                Comment

                • pelkonet
                  Newbiemmer
                  • Jul 2004
                  • 3
                  • Pälkäne/Pirkanmaa/Finland

                  #38
                  Jaa - a

                  Voiskohan toi johtua siitä, että et oo laitattanu keskitysholkkeja vanteisiin ..
                  Mulla oli kans samaa probleema, mut hommasin ne asiantuntevasta rengasliikkeestä ja ajo muuttui ihan täysin.
                  Siis renkaina 17" MB-Italia ja e38 730, nyt toimii hyvin.

                  T. Tare

                  Originally posted by xprt
                  Kuten ehkä hieman epäselvästi totesin, tiellä olevat poikittaiset epätasaisuudet eli routavauriot ym eivät tule enää niin terävästi läpi. Aiemmin oli suorastaan epämiellyttävää ajaa tuollaisiin. Olisikohan niin että takajousien sijaan puslat ottavatkin nyt vastaan nuo iskut..

                  Luultavasti aiemmat 16" kumit pehmensivät kulkua sen verran paljon ettei tuohon ollut kiinnittänyt huomiota. Huollon kaveri kertoi että alustassa oli jo merkkejä siitä että metalli oli osunut metallia vasten. Vetelyyn, meluun ja tärinään en huomannut puslien vaihdolla olevan vaikutusta. Tosin eipä tuo auto kyllä vedellyt muutenkaan 2.4 barin rengaspaineilla noilla 225/55R17 gummeilla. Kumit ovat myös muuttuneet sisäänajon myötä hiljaisemmiksi, kenties siksi että kovettunutta kumia on kulunut pois pinnasta.

                  Kiitos vinkeistä, täytynee asentaa TIS ja tsekata korkeudet sieltä. Tku-Tre-akselilla tullenee käytyä kesälomalla, mutta ei välttämättä ole hyötyä verrata mun autoa sun pirssiin kun sulla on noi 19" kukkoilupyörät ja alustasarja. Tai saishan siinä tuntuman että miltä auto tuntuu niiden kanssa :-)
                  Tarmo Pelkonen
                  0500 606402

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #39
                    Originally posted by sirkus
                    Tuossa mun seiskassa on alla orkkis m-pakettiin kuuluvat 18" vanteet edessä vissiin 8" ja takana 10" leveinä, renkaina on 235/50 ja 255/45 18 michelin pilot sportit ja auto on kyllä todella hyvä ajaa ei vetele ja mukavuus on kohdallaan mut renkaat ovat sietämättömän äänekkäät ja kuluvat silmissä. Uudella asfaltilla äänet ovat poissa mut vähänkin kuluneella ääntää älyttömästi.
                    Täällähän on kaikenlaisia ongelmia porukalla E38 ajettavuuden kanssa. Itse ostin oman E38 750:ni vakioilla 7,5" x 16" ET 20 vanteilla ja 235/60/16 renkailla. Renkaat oli melko kuluneet Avonin pilipali kitkarenkaat mutta niillä oli kuivalla asvaltilla todella hyvä ajaa. Ei pienintäkään moittimista. Jäällä ne ei kyllä pitäneet yhtään mitään mutta kesärenkaina olisivat olleet asialliset.

                    Vaihdoin sitten alle nuo M tuplapuola vanteet, edessä 8x18 ja takana 9,5x18. Ajettavuudesta tuli aivan järkyttävän huono verrattuna 16" vanteisiin. Siis hyväkuntoisella tiellä on ihan ookoo mutta paskoilla Suomen teillä ei kyllä mikään kovin erikoinen. Vetelee ja tekee vaikka mitä mutta mulla on kyllä renkaat tosi kuluneet. Ei tietysti sileät kummiskaan. Täytyy vaihtaa vanteille paremmat renkaat ja katsoa miten tilanne muuttuu.

                    Minulla ei kyllä ole ollut ajomelun kanssa ongelmia kummankaan sarjan kanssa. Suurin ongelma on lähinnä se että alustan toiminta muuttui todella paljon kovemmaksi kuin 16" vanteilla. Eli kelirikko kohtien yli ajaminen tai terävät epätasaisuudet tuntuvat tosi ikävältä. Tämän topicin aloittajan kuvaamalla tavalla. Rengaspaineet on tarkastettu. Edessä on joku tukivarsi varmaan väljä vaikka auto on juuri katsastettu ja alustasta ei katsastusmies löytänyt edestä eikä takaa väljää. Täytyy varmaan tarkastuttaa huollossa myös nuo takapään puslat. Onko ne kalliita, onko hankala vaihtaa ja mitä vaihto maksaa?
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Koolj_bmw4life
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2002
                      • 711
                      • Salo,SUOMI

                      #40
                      tuntui 21'' alpinat e38sin alla + 30mm madallus ainakin ihan Ok:lta.. ja se optiikka.. NAM..

                      jaska

                      Comment

                      • irmeli
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 29
                        • Oulu

                        #41
                        Vielä muutama kysymys Kumhoista ja Hankookeista. Olen harkinnut jomman kumman merkin kokeilua autooni (523ia-99). Esim. rengas-onlinen sivuilla löytyy useita eri mallivaihtoehtoja 225-215/55/16 koolle niin mitkä näistä nyt sitten olis suositeltavia oikeiden käyttökokemuksien mukaan. Hemi mainitsi Gt radialit jne. mutta niitä en listalta löytännyt hätäsesti katsottuna - liekö vanha malli vai eikö niitä oo 16 tuumasina. Itse arvostan meluttomuutta ja ajomukavuutta ja sopivasti urheilullisuutta. Ennen kaikkea ominaisuuksien tulisi säilyä iän myötä.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Löytyyhän sieltä toki GT-Radialiakin juuri 215/55-16" kokoisena joka on siis se halkaisijaltaan oikea e39:iin. Tuossa on se paras mutta ikävä kyllä kallein HPZ GT:http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html

                          Hinta/laatusuhteeltaan hyvä Hankook K102:http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html

                          Kumhon Ku31 on selvästi hiljaisempi kuin testipisteet tuossa antaa ymmärtää. Hyvä valinta toki sekin:http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html
                          Last edited by Hemi; 07-04-2006, 13:17.

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #43
                            Originally posted by Hemi
                            Löytyyhän sieltä toki GT-Radialiakin juuri 215/55-16" kokoisena joka on siis se halkaisijaltaan oikea e39:iin. Tuossa on se paras mutta ikävä kyllä kallein HPZ GT:http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html

                            Hinta/laatusuhteeltaan hyvä Hankook K102:http://www2.sicherbestellen.de/tests...entestcom.html
                            Mitenkäs 215/55 -16 voi olla oikea, kun ohjekirja neuvoo laittamaan 225/55 -16?
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              No joo...e39:n 205/65-15" speksivierintäkehähän on se 1973mm.
                              215/55-16":n vierintäkehä on 1960mm(-13mm) ja 225/55-16":n
                              1996mm(+23mm). Jos/kun kysyjä hakee renkaaltaan maksimaalista mukavuutta/hiljaisuutta, on 215 leveys varmasti varmempi valinta kuin 225-levyinen varsinkin vielä suhteellisen korkeaprofiilisessa 16":n vannehalkaisijassa. 225/55-16" on toki kirkkaasti sekin vielä speksihalkaisijan variaatikokojen ryhmässä, joten halkaisijan puolesta toki sekin sopii yhtä hyvin kuin tuo 215.

                              Comment

                              • E38
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 269
                                • HKI,TKU

                                #45
                                Originally posted by Juhis
                                Täällähän on kaikenlaisia ongelmia porukalla E38 ajettavuuden kanssa. Itse ostin oman E38 750:ni vakioilla 7,5" x 16" ET 20 vanteilla ja 235/60/16 renkailla. Renkaat oli melko kuluneet Avonin pilipali kitkarenkaat mutta niillä oli kuivalla asvaltilla todella hyvä ajaa. Ei pienintäkään moittimista. Jäällä ne ei kyllä pitäneet yhtään mitään mutta kesärenkaina olisivat olleet asialliset.

                                Vaihdoin sitten alle nuo M tuplapuola vanteet, edessä 8x18 ja takana 9,5x18. Ajettavuudesta tuli aivan järkyttävän huono verrattuna 16" vanteisiin. Siis hyväkuntoisella tiellä on ihan ookoo mutta paskoilla Suomen teillä ei kyllä mikään kovin erikoinen. Vetelee ja tekee vaikka mitä mutta mulla on kyllä renkaat tosi kuluneet. Ei tietysti sileät kummiskaan. Täytyy vaihtaa vanteille paremmat renkaat ja katsoa miten tilanne muuttuu.

                                Minulla ei kyllä ole ollut ajomelun kanssa ongelmia kummankaan sarjan kanssa. Suurin ongelma on lähinnä se että alustan toiminta muuttui todella paljon kovemmaksi kuin 16" vanteilla. Eli kelirikko kohtien yli ajaminen tai terävät epätasaisuudet tuntuvat tosi ikävältä. Tämän topicin aloittajan kuvaamalla tavalla. Rengaspaineet on tarkastettu. Edessä on joku tukivarsi varmaan väljä vaikka auto on juuri katsastettu ja alustasta ei katsastusmies löytänyt edestä eikä takaa väljää. Täytyy varmaan tarkastuttaa huollossa myös nuo takapään puslat. Onko ne kalliita, onko hankala vaihtaa ja mitä vaihto maksaa?
                                Tämän topicin lukemisen jälkeen laitoin 18" kromivanteiden oston jäihin omaan Seiskaan. Alusta toimiin niin mukavasti 16" pappavanteilla (225/60 Goodyear Eagle NCT5), että pelottaa juuri tuo urissa vetely. Helsingin kadut ovat myös täynä teräviä epätasaisuuksia ja vtuttaa todella jos tälläkin autolla niitä pitää ruveta varomaan. Uusien isompien renkaiden mukana voi tulla kallis lasku (kuluneen)alustan kanssa.

                                Mainitsit tukivarret: Seiskassani oli etupäässä jokin pieni välys jota ei löytynyt millään vaikka valitin siitä n 14kk ajan eri paikoissa aina huoltojen yhteydessä ja muualla... auto mm. katsastettiin 2 kertaa tässä välissä, eikä kuulemma mitään vikaa. Etenkin talvella, pahoissa routavaurio kohdissa kuului hitaasti ajettaessa pieni, matala kolahduksen tapainen vaimea ääni jostain etupäästä. Tiesin, että uutena tämä mitätön mutta häiritsevä ääni ei ole alustassa ollut. Minkäänlaista vetelyä ei ollut havaittavissa mutta se ääni muuten niin vaimeassa autossa. Vein auton lopulta Tapiolan Essolle ja pyysin, että vaihtakaan se mikä on edes vähän kulunnut (vaikka mitään ei taaskaan löytyisikään) koska jotakin on kokeiltava. Molemmat etutukivarret (kuitissa lukee pitkittäistukivarsien uusinta, osa 159€/kpl) vaihdettiin vaikka ne ei kuulemma olleet vielä läheskään vaihtokunossa. Niillä olisi vielä ajannut vähintään vuoden ja olin selvästi asentajien mielestä vähän pimeä. No ääni hävisi ja olen tyytyväinen. Hinta oli 427€ töineen.

                                PS. Vuodenvaihteen jälkeen luovutan E38:n vaimolle (on niin ihastunut pappa-autoon) ja ostan E65:n. Toivottavasti siinä ei ole samanlaisia ongelmia isojen vanteiden kanssa kuten E38:ssa? Pakko saada 19" kromiläskit
                                Autotalli:
                                -07 Lexus GS300
                                -96 Mercedes-Benz SL320
                                -79 Wartburg 353W Tourist
                                -66 Cadillac Coupe De Ville


                                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎