Originally posted by KFZ-Koenig
Tehtaan tavoitearvot siis eteen 613 mm, taakse 569 mm.
Minulla VE: 635, OE: 632, VT: 605, OT: 596
Eli keula on 20 mm liian korkealla, perä +30 mm (??) mutta puolien ero pieneni nyt eli ehkä ensimmäinen mittaus tuli tehtyä ei-niin-tasaisella alustalla. Kysäisin muuten uusien jousien + iskunvaimentimien hintaa BMW-liikkeestä: n. 1600 euroa + ~250€ asennukseen.. huh huh. Saako noita BMW-osia Suomesta tai Saksasta jostain halvemmalla? En välttämättä kaipaisi madallusta, mutta madallusjouset ovat ainakin selvästi BMW-jousia halvempia..
Tässä muuten tulokset nelipyöräsuuntauksesta, jos jotakuta kiinnostaa katsoa tai kommentoida:
Taka-akseli
Camber V: ennen -1°44', jälkeen -1°27', tavoite -1°30'
Camber O: ennen -1°41', jälkeen -1°26'
Toe V: ennen +0°13', jälkeen +0°12', tavoite +0°09'
Toe O: ennen +0°22', jälkeen +0°07'
Geometrical driving axis: ennen +0°04', jälkeen -0°02', tavoite +0°00'
Etu-akseli
Castor V: ennen +6°13', jälkeen +6°20', tavoite +6°06'
Castor O: ennen +6°13', jälkeen +6°27'
Toe out on turns V: ennen -1°49', jälkeen -1°49', tavoite -1°35'
Toe out on turns O: ennen -1°57', jälkeen -1°54'
Camber V: ennen -0°30', jälkeen -0°32', tavoite -0°13'
Camber O: ennen -0°16', jälkeen -0°16'
Toe V: ennen +0°09', jälkeen +0°05', tavoite +0°07'
Toe O: ennen +0°02', jälkeen +0°06'
Setback: ennen -0°10', jälkeen -0°02', tavoite +0°00'
Eli ei kait mitään järisyttäviä muutoksia, enkä ole ajaessakaan mitään huomannut. Olivat sitten liikkeessä käyttänyt 2.5 tuntia säätämiseen ja lasku sen mukainen, liekö normaalia tuollainen ajanmeno?
Q-nopeusluokan 225/60R16 talvirenkaillakin tien epätasaisuudet tuntuivat kiusallisen selvästi (paineet yli 2.5bar), pitäisikö tällöin uusia jouset vai iskunvaimentimet vai jotain muuta kun auto on epämukava ajaa? Mitään heilumaan jäämistä en ole tosin huomannut 120-130km/h vauhdeissakaan, joten iskunvaimentimet täyttänevät tehtävänsä (kakkosautoa VW Ventoa pelotti ihan ajaa tuota vauhtia kuluneilla iskareilla joten luulen tietäväni miltä tuntuvat loppuunajetut iskarit).
Comment