Announcement

Collapse
No announcement yet.

740d ahtopaine ja suutinasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    740d ahtopaine ja suutinasiaa

    Google onnistui pettämään, niin muistasko joku paljonko 740d:n vakio ahtopaine mahtaa olla? Itellä pyörii absoluuttista painetta 2,4 bar, oletettavasti 2,5 bar:n map-sensori ja pitäisi olla vakio. Kuulostaa paljolta vakioksi?

    Toinen kysymys onkin sitten, että vakiosuuttimien(0 445 110 028) kärjet on oletettavasti seuraavanlaiset(voi vapaasti korjata, arvaamalla veikkaisin noiksi):

    - Kärjet: DSLA153P820, eli 153 asteen kulma ja muuta oleellista tietoa. Osaisko joku kertoa mitä rimpsu tarkoittaa kokonaisuudessaan?

    - Sopiiko DLLA-alkuiset kärjet paikoilleen tai onko parempi yrittää pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäistä mallia. Kärjessähän reikien määrä ja koot vähän vaihtelevat. Kuvittelisin, että reikien isontamisesta on harmia enempi kuin reikien määrän kasvattamisesta?

    -CP3-korkeapainepumpussa pitäisi riittää tuotto hyvin aavistuksen vakiota isommille tehoille, paljonko näiden railipaine pitäisi olla vakiona? Railipaineen nostaminen viritysmielessä taitaa olla yhtä tyhjän kanssa, kun kiinalaisia suuttimen kärkiä saa parilla eurolla ja aidotkaan ei maksa kuin euroja.

    -Ahtimet lienevät malliltaan GT1749V tai VNT15. Nämähän on jotain kakslitrasen turbiinoita, mutta sähköisellä siipien säädöllä? Näihin on varmaan olemassa jotain vakioviriä, johon saisi tuon sähkösäädön lisättyä?

    -Valurautaiset pakosarjat näyttää enemmän puhallussoittimien osilta, kuin auton osilta. Mitä näissä on pakopaineet vakiona tai korotetuilla ahdoilla, mitä tuolle edes pystyy tekemään? Pitääkö ensimmäisenä vaihtaa jäykemmät pakoventtiilien jouset ja sitten alkaa rakentamaan ahtimia ja pakoputkistoa?

    -MAP-anturi pitänee vaihtaa skaalaltaan laajemmaksi jos ahtoja nostaa yhtään ja sitten joutuukin jotain taulukoita korjailemaan? DDE4.1:seen ei ihan google-pohjalta löytynyt valmiita virikarttoja, joita olisi päässyt tutkimaan niin ei ole listalla ihan ensimmäisiä asioita joita tehdä.

    -Mitä ebay-tyyliset markan tehoboksit tekee yleensä? Nostaa ahtoja ja/tai railipainetta?

    740d virittämisestä kikka kolmosilla ei tunnu olevan kovin paljoa infoa ja en kuvapalvelun puutteen vuoksi viitsi alkaa uutta projektithreadia tekemään. Eli jos jollakulla on jotain infoa, niin kaikki vaan jatkoksi. Ihan ensimmäiseksi en lähtisi autoa kiikuttamaan ohjelmoitavaksi, joten sen voi jättää laskuista pois lähtökohtaisesti. Dynossa voi katsoa sitten loppuviimeistelyn jos patti kestää kasassa.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    En tiedä miten tilanne 740d:n kanssa mutta ebayn halvimmat "tehoboksit" ovat vastuksia mitkä huijaavat railpainetta.

    Sellaisin jättäisin ostamatta.

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Mulla on 740d virisofta jommasta kummasta ecusta koneella tallessa, suomalaisen ammattimiehen tekemä. Muistaakseni jotain 370hp tuosta penkitin, ja jotain tuskaa siinä muistaakseni oli. Saat softan, laita sähköpostia.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1365
        • Lempäälä

        #4


        Muistelin että lastu/virihommasta oli aikaisemmin jo höpinää.

        vähän isolta 370hp kuulostas. Mutta jos sen penkissä pihalle saa kompensoituna niin mikäjottei
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Privalla sain viestiä, että 1,3 pitäis vakion ahtaa ja map-anturi 1,6. Sen verran löysin infoa, että Cumming-miehet käyttää ilmeisesti näitä 740d:n suutinkärkiä kun virittävät hyvin kevyesti 5.9 24v mottia ja jenkkikaupat on täynnä isommaksi porattuja tms. Ongelma on edelleen se, että tuon alkuperäisen kärjen tietoja en saa kaivettua mistään, niin hankala arvioida minkälaisilla spekseillä uudet laittaisi. Joutuu todennäköisesti lähtemään valistuneella arvauksella ostoksille.

          Repsa: Tuo Jiipin vanha threadi jäi vähän tyngäksi, kun kukaan ei tehnyt mitään muutoksia koneeseen. 745D turbot taitaa olla hivenen isommalla kompuran siivellä 49mm vs 52 mm. Sullakaan ei tainnu olla mitään muutoksia koneessa siinä ojaan hypänneessä?
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Absoluuttinen paine ole 1bar luokkaa jo tyhjäkäynnillä. Noin keskivertoisesti Suomessa :think johtuen ilmanpaineesta
            Eli tuolloin sun ahdot on 1.3bar mikä kuulostaa normilta
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Absoluuttinen paine ole 1bar luokkaa jo tyhjäkäynnillä. Noin keskivertoisesti Suomessa :think johtuen ilmanpaineesta
              Eli tuolloin sun ahdot on 1.3bar mikä kuulostaa normilta
              Siksi puhuin absoluuttisesta, että ei tule väärinkäsityksiä. Tuon ikäisessä M57:ssa on tietääkseni ylipainetta vakiona 1,1, niin sillä tuo 1,4 kuulosti kovalle.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Morkai View Post
                Tuon ikäisessä M57:ssa on tietääkseni ylipainetta vakiona 1,1, niin sillä tuo 1,4 kuulosti kovalle.
                Vakiona 1,15 bar ja yleensä softattuna 1,25 bar.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1365
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post

                  Repsa: Tuo Jiipin vanha threadi jäi vähän tyngäksi, kun kukaan ei tehnyt mitään muutoksia koneeseen. 745D turbot taitaa olla hivenen isommalla kompuran siivellä 49mm vs 52 mm. Sullakaan ei tainnu olla mitään muutoksia koneessa siinä ojaan hypänneessä?
                  ne on joo isommat. En tiedä siitä garretin VNT-säätimestä sitten, että toimiiko samallaisella ohjauksella. Vanhemmissa PWM ja uudemmissa tais olla can vai lin.
                  Ei ollut mitään modia, perusehjätty härveli.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    #10
                    Sain vihdoin purettua suuttimet, niin DSLA145P867+ kärkihän siellä oli, onko jollain jotain tietoa minkä kokoiset reiät tässä on?

                    Laitoin paikoilleen DLLA160P1415:t, jotka pitäisi olla 535D:n kärjet. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin 6x0,168x160°. Avautumiskulma tuossa vähän mietityttää, pysyykö diesel männän kupissa vai karkaako sylinterin seinille. Ja tosiaan siitä ei nyt ole varmuutta, onko tämä huononnus vai parannus...

                    Myös M57N:n ahtopaineanturin sovitin paikoilleen, toimii mutta ahtaa tosiaan aikalailla kuuluvasti pienillä kierroksilla. Kulutus nousee helposti litratolkulla ilman softaa.

                    Mitä seuraavaksi, joko on aika ohjelmoinnin vai pystyisikö jotain pientä vielä tekemään?
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • peeämwee
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1823
                      • I sink hell

                      #11
                      Pistä vaan projekti topicci pystyyn, sinun tekemisiäsi on aina ilo seurata!
                      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                      http://velkakello.fi/

                      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                      Comment

                      • Kyntis
                        Newbiemmer
                        • Jul 2006
                        • 7

                        #12
                        Originally posted by peeämwee View Post
                        Pistä vaan projekti topicci pystyyn, sinun tekemisiäsi on aina ilo seurata!
                        Samaa mieltä

                        Itsellä sama auto, niin mielelläni seuraan mitä olisi mahdollista puuhailla.

                        Comment

                        • |parsakaali|
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 997

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          Sain vihdoin purettua suuttimet, niin DSLA145P867+ kärkihän siellä oli, onko jollain jotain tietoa minkä kokoiset reiät tässä on?

                          Laitoin paikoilleen DLLA160P1415:t, jotka pitäisi olla 535D:n kärjet. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin 6x0,168x160°. Avautumiskulma tuossa vähän mietityttää, pysyykö diesel männän kupissa vai karkaako sylinterin seinille. Ja tosiaan siitä ei nyt ole varmuutta, onko tämä huononnus vai parannus...

                          Myös M57N:n ahtopaineanturin sovitin paikoilleen, toimii mutta ahtaa tosiaan aikalailla kuuluvasti pienillä kierroksilla. Kulutus nousee helposti litratolkulla ilman softaa.

                          Mitä seuraavaksi, joko on aika ohjelmoinnin vai pystyisikö jotain pientä vielä tekemään?
                          Kyllähän se palaa aika väärässä paikassa. Savua saat, mutta voimaa huonosti ja kulutus tahtoo nousta kun väärä kulma / suuttimet täysin erilaiset oletettuihin. Vaihda se linearisointi sille mapille niin toimii oikein sen osalta. Softalla helpoin virittää ja muut on vähän huijaamista. Alakierroksilta todnäk menee vääntö ja maantiekuluts on jotain reipasta, toki se mappi voi vielä pahentaa voimakkaammin tilannetta kulutuksen osalta. Suuttimet on todennäköisesti samaa kokoluokkaa kuin vastaavat muut koneet eli pienet. Viitoskoneessa vähän samalla periaatteella nousi reilusti maantiellä kulutus.
                          Last edited by |parsakaali|; 04-04-2019, 20:21.

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by Morkai View Post
                            Sain vihdoin purettua suuttimet, niin DSLA145P867+ kärkihän siellä oli, onko jollain jotain tietoa minkä kokoiset reiät tässä on?


                            Mitä seuraavaksi, joko on aika ohjelmoinnin vai pystyisikö jotain pientä vielä tekemään?
                            "vähän" myöhässä, mutta kuinkas olisi D10 alpinan suutinkärki??
                            DLLA 143P 879/

                            alpina D10 suutin >> 0 445 110 031 (kärjen varaosa n:ro >>0 433 175 241) BMW
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎