Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lord H
    Newbiemmer
    • Oct 2005
    • 6
    • Finland

    E38 kysymyksiä

    Tervehdys, muutama kysymys E38:stä.

    1. Lisävarustelistalla on Auxiliary Heating (536), mitä tarkoittanee? Joku puhui webastosta, mutta auton ohjaamosta ei löydy moiselle mitään säätimiä

    2. Mikä on EDC:n (223) tarkoitus ja käytännön hyöty, onko sport-asennosta apua millaisissa olosuhteissa?

    3. Merkkiliikkeestä sanottiin (autoa näkemättä), että ajotietokoneen kielen vaihto saksasta esim. englanniksi ei mitenkään onnistu, pitääkö paikkansa?

    4. Jos PDC (508) ei toimi, mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

    Kiitoksia mikäli avustatte näissä probleemissa
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    1.Kyllä tuon pitäisi jonkunnäköinen lisälämmitin olla esim. webasto.

    2.Enpä osaa tarkalleen sanoa joten joku viisaampi saa vastata tähän.

    3.Varmasti onnistuu.

    4.anturit yleensä vioittuu ja pystyt tarkastamaan ne laittamalla tutkan päälle ja kokeilemalla sormella jokaista ja se mikä ei tykytä niin on rikki.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4987
      • 013

      #3
      EDC = Sähkösäätöiset iskarit.. Sportti asennossa alustan pitäisi olla jäykempi. Uudet moiset iskarit = KALLIIT! (luokkaa eteen 850€/kpl. taakse 650€/kpl. Kysytty n. vuos sitten huvikseen)

      Comment

      • kaba
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1209
        • Helsinki

        #4
        Säätö onnistuu ajotietokoneen kautta, mistä löytyy aux.heating...eli webasto ts.
        -kaba-,
        BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
        Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
        Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
        Ex F10 M550d takaniskatuilla
        730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
        ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
        ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
        ex. mb 230 coupe, -91
        ex. Ford Granada 2.0 -84
        "Tio små moppepojkar"
        "Pruritum ani"
        "Helsinki City Boys"

        Comment

        • Lord H
          Newbiemmer
          • Oct 2005
          • 6
          • Finland

          #5
          Kiitokset näistä. Selvitin tuota Aux. heatingia, eikä kenelläkään oikein tuntunut olevan tietämystä. Vihdoin eräs myyjä arveli, että kyseessä on Webasto, jossa ei ole säätimiä, eli lähtee päälle ajoneuvon käynnistyessä. Jonkinlainen mukavuusvaruste siis. Onko kenelläkään kokemusta käytännön hyödyistä tai perempaa selitystä? (ajotietokoneesta ei säätöjä löydy)

          Oliko jollain kokemusta EDC:n eli sähkösäätöisten iskareiden eduista?

          Ja vielä tuosta PDC:stä, kaikki anturit "tykyttivät" paitsi toinen etutunnistimista. Ilmeisestihän järjestelmä antaa hälytyksen äänisingaaleina (tiheämpiä mitä lähempänä), täytyyköhän tämä kytkeä erikseen jostain päälle?

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Originally posted by Lord H
            Oliko jollain kokemusta EDC:n eli sähkösäätöisten iskareiden eduista?
            Tuossahan mainittiin jo, että voi säätää nappulasta alustaa jäykemmäksi, kun kaahailee ja sitten kun ajelee rauhallisemmin, niin laittaa alustan pehmeämmäksi. Ei siitä mitään sen kummempaa etua ole.

            Auxiliary heating on ainakin diagnoosisoftissa mainittu ihan vain pelkkänä ilmastointilaitteena, eikä webastona tms.

            Vaihda se EI-TYKYTTÄVÄ uuteen, niin alkaa toimimaan se PDC. Sitä PDC:tä varten on kojelaudassa nappula, josta sen saa pois päältä. Esim. liikennevaloissa se voi alkaa vinkumaan, kun joku datsunikuski ajaa liian lähelle ja jos sitä vinkunaa ei jaksa enää kuunnella, niin painaa siitä nappulasta ja ääni katoaa ja sielunrauha palautuu jälleen.

            Kannattaa kuluttaa muutama tunti aikaa esim. www.e38.org -sivustolla ja lukaista jutut läpi. Sieltä alareunasta voi ladata esim. owners manuaalin omalle koneelle pdf:nä ja katella läpi miten ne kaikki namiskuukkelit jne. toimii.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Lord H
              Newbiemmer
              • Oct 2005
              • 6
              • Finland

              #7
              Heh, tokihan olen tekniikkaan muuten perehtynyt, myös e38.org sivustoon, mutta uudessa autossa tuli itselleni ennestään tuntemattomia lisävarusteita mukana joista ei oikein tuntunut tietoa löytyvän.

              Kokeilen tuota anturin vaihtoa josko koko järjestelmä sitten lähtisi toimimaan. Sehän kytkeytyy automaattisesti päälle kun peruutusvaihteen kytkee päälle, pois sen saa mainitsemastasi napista.

              "Ilmastointilaite" ko. mallissa on vakiona, aux. heating on jonkin sortin lisävaruste...
              Last edited by Lord H; 26-10-2005, 19:35. Reason: typo

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Lord H
                "Ilmastointilaite" ko. mallissa on vakiona, aux. heating on jonkin sortin lisävaruste...
                Kyllä tuo varuste 536 on ainakin E39:issä aito Webasto, onko autossa navi vai MID? Ilmeisesti MID koska kielen vaihtoa kaipailet (navissa se onnistuu menusta) Tuon MID:in kautta sitä Webastoa ohjataan, kello painikkeesta pitäisi tulla sen säädöt.
                E39 528iA

                Comment

                • KFZ-Koenig
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 2900

                  #9
                  Joo oishan tuo heating-termi ollu vähä harhaanjohtava ilmastointilaitteen suhteen, vaikka tuo diagnoosisofta sitä väittääkin , no täällä oli tuosta aux heatista jotain juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/5287766-1.html
                  Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    Sitä PDC:tä varten on kojelaudassa nappula, josta sen saa pois päältä. Esim. liikennevaloissa se voi alkaa vinkumaan, kun joku datsunikuski ajaa liian lähelle ja jos sitä vinkunaa ei jaksa enää kuunnella, niin painaa siitä nappulasta ja ääni katoaa ja sielunrauha palautuu jälleen
                    Toimiiko E38:issa PDC noin eri tavalla (siis se onkin aina päällä) kuin E39:issä vai onko sinulla pakki päällä liikennevaloissa? Napista PDC menee päälle tai pois, riippuen siitä missä tilassa PDC on ennen napin painamista.

                    WDS kertoo näin:
                    Switch-on conditions:
                    Pressing the PDC button or
                    Engaging reverse gear

                    Switch-off conditions:
                    Pressing the PDC button or
                    Switching off the ignition or
                    After covering a distance of approx. 55 m or
                    After a speed of 35 km/h has been exceeded

                    The rear transducers are deactivated when pulling a trailer.
                    Last edited by TJJ; 26-10-2005, 21:07.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Joo oishan tuo heating-termi ollu vähä harhaanjohtava ilmastointilaitteen suhteen, vaikka tuo diagnoosisofta sitä väittääkin , no täällä oli tuosta aux heatista jotain juttua: http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/5287766-1.html
                      Tuossa linkissä mainittu "latent heat storage" on varustenumero 538.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • rjkl
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 104

                        #12
                        Meidän 38:ssa webasto säätyy tietsikan kautta. 4 kellonaikaa syöteään monitoriin, tai pikavalinta, että saa sen heti päälle.
                        Tuota alustan jäykkyyttä en oo paljon käyttäny, Eron huomaa kyllä selvästi.
                        Ei siitä kyllä paljoo etua ole, ellei tykkää siitä vuosmallihan oli 96

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Toimiiko E38:issa PDC noin eri tavalla (siis se onkin aina päällä) kuin E39:issä vai onko sinulla pakki päällä liikennevaloissa? Napista PDC menee päälle tai pois, riippuen siitä missä tilassa PDC on ennen napin painamista.

                          WDS kertoo näin:
                          Switch-on conditions:
                          Pressing the PDC button or
                          Engaging reverse gear

                          Switch-off conditions:
                          Pressing the PDC button or
                          Switching off the ignition or
                          After covering a distance of approx. 55 m or
                          After a speed of 35 km/h has been exceeded

                          The rear transducers are deactivated when pulling a trailer.

                          Omassa mulla ei noita ole, mutta yhellä toisella seiskalla parina päivänä ajellessa se pdc oli aina päällä startatessa ja liikennevaloissa kun oli vaihde päällä tai N, niin takaa rupes aina pdc huutamaan, jos joku tuli siihen lähelle. Ei mulla pakki päällä ole ikinä valoissa Taisi olla systeemissä vikaa, mutta luulin sitä hölmöksi ominaisuudeksi.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • Lord H
                            Newbiemmer
                            • Oct 2005
                            • 6
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Kyllä tuo varuste 536 on ainakin E39:issä aito Webasto, onko autossa navi vai MID? Ilmeisesti MID koska kielen vaihtoa kaipailet (navissa se onnistuu menusta) Tuon MID:in kautta sitä Webastoa ohjataan, kello painikkeesta pitäisi tulla sen säädöt.
                            Hmmm, kyllähän tuossa navi/telkkari on, mutta versio lienee se ensimmäinen, täytyy kokeilla päivittää se ja katsella sitten uudestaan tarjoaisiko lisää ominaisuuksia kuten kielen vaihdon. Täytyypä muutenkin perehtyä naviin sitten paremmin, näytössä on vain nyt ikävää (kosketus?)häiriötä, joskus käynnistyy normaalisti, mutta useimmiten on aivan pimeänä.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Lord H
                              Hmmm, kyllähän tuossa navi/telkkari on, mutta versio lienee se ensimmäinen, täytyy kokeilla päivittää se ja katsella sitten uudestaan tarjoaisiko lisää ominaisuuksia kuten kielen vaihdon. Täytyypä muutenkin perehtyä naviin sitten paremmin, näytössä on vain nyt ikävää (kosketus?)häiriötä, joskus käynnistyy normaalisti, mutta useimmiten on aivan pimeänä.
                              Vika ei välttämättä ole näytössä sillä sitä ohjaa navin tietokone (peräkontissa) ja sen liitokset voi pätkiä tai itse laite sekoilla. Kielen valinta pitäisi olla Set-valikossa ja samalla kun sieltä vaihtaa kielen muuttuu mittaristonkin kieli. Navin päävalikossa pitäisi näkyä tuo aux heating valinta, ilmeisesti sitä ei sinulla näy?
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎