No viimein. On se mukava kuulla, että täällä löytyy edes yksi henkilö joka ajattelee näistä teinirenkaista samalla tavalla kuin minä! Vakiorenkaat ovat minullakin alla ja ongelmia ei ole.
Jep. Ajattelen kyllä, mutta ei se estä minua tekemästä toisin... Niinkuin Juhis tuolla jo rääkkyikin! Mutta vakiorenkaat mullakin silti on alla, tosin ei BMW:n.
Eli älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan tehkää niinkuin minä sanon. Ja pitäkää ne orkkispallot. Siis jos haluatte oikeasti mukavan auton ja ajatte Suomessa. Oleellinen osa seiskaa menee täysin harakoille jos rengastusta tuosta muuttaa. Niin se vaan on. Mutta riippuu tietysti mitä autoltaan haluaa ja sehän on täysin makuasia se.
Kyllä mä mietin viimekeväänä useaan otteeseen että mun täytyy olla päästäni vialla kun pilaan hyvän auton tuollaisella rengastuksella. Mutta koska mulla ei vielä ennen viimekevättä ole missään autossa ollut teinirengastusta, niin tuumasin että kaikkea täytyy kerran kokeilla. Jälkipuberteetti iski!
Ja oikeasti, kyllähän tuon ikäistä Alpinaa leimaa jo hienoinen pappa-look. Classicit eivät ole bling-blingiä. Eli sopii seiskaan kuin nakutettu. Siis huom. IMO.
Katselin mä noita Parallerspreicheja ja Radialspreichejakin. Mutta sitten tuumin, että joko mukavuus tai optiikka. Molempia ei voi saada, ne sulkevat toisensa pois. 18" optiikka on parempi kuin 16", mutta mukavuudesta joutuu jo tinkimään. Eli mulle se on joko-tai. 16" tai 20". Ei kompromisseja.
Originally posted by E38
Itse asiassa mukavimman ja hiljasimmin kyydin seiska antaa 215/65/16" GoodYear Ultra Grip 500 nastarenkailla(!). Ehkä vähän kaposen näköset alla mutta kuitenkin.
Ei hemmetti... Oikeasti? Mä hommasin viimesyssynä Hakkapeliitta 4:t samassa koossa ja ujeltaa niin pirusti. Tosin pito yllätti positiivisesti moneen otteeseen. Ehkä Hakkis jossain toisessa koossa on hiljaisempi, mutta noilla 215/65 rungoilla ne ääntää vähän liikaa. 20" Alpinatkin oli hiljaisemmat!?
Originally posted by Juhis
Niin no.. ensiksihän Erich:n seiskassa on alla 20" vanteet, että se niistä vakiorenkaista ja mukavuudesta..
Haista sinä... Ne on täysin ensiasennuspallot! Rengasmerkkiä ja mallia myöden. Auto vaan on Alpina B12...
Sillä mä osaltaan noihin päädyin, ne kun on suunniteltu tohon autoon. Ei tarvi ressata että mikä on ET ja mahtuuko jne.
Originally posted by Juhis
Tosin rengaskoot on sentään 245/40/17 ja 275/35/17 jos en väärin muista.
17" gummit 20" vanteille? Tota vois sanoo jo aika tiukaksi... Dooh, leveys ja profiili oikein.
Originally posted by Juhis
Valitettavasti auto myös näyttää aivan järkyttävän rumalta vakiorengaskoolla 235/60/16, joka on suoraan lainattu maastoautosta.
Ei niitä ajaessa näe kuitenkaan...
Originally posted by Juhis
Ja mitä tuohon E38 ajettavuuteen tulee, niin ei se ajettavuus mene toivottoman huonoksi 20" vanteillakaan
Mä ajattelen mielummin kokonaisuutta. Riippuu ihan missä ajaa. Täällä Germaanian kupeessa ei ole valinnanvaikeutta, valitsen Alpinat. Täällä kun ovat tienpinnat karheudeltaan aivan toista luokkaa kuin Suomessa, eikä nykyisen rengastuksen melu juuri erotu. Varsinkaan Bahnalla, kun kasifonia nousee rengasmelun yli muutenkin. Ratkaiseva ero tulee nimenomaan Bahnalla kaarteissa ja kovissa nopeuksissa. Alpinoilla temmi ei ala sortumaan alle, mikä tapahtuu väistämättä vakioprofiililla. Mutta kaikkihan tämän tietävät.
Suomessa taasen tienpinnat ovat perseestä. Sama efekti joka kerta kun tulee reissusta autolla suomeen. Mikä *ttu tästä nyt hajos, kun alko pitään niin *lvetillistä meteliä... Ai juu, se oli tää Suomi? Ja muutenkin, kun ei täällä kukaan koskaan aja yli 120 km/h (eihän?) ja kaarteissa hyssytellään hämäläisittäin 60 km/h (prkl. nutaajat...) niin vakiorengastus on ainoa oikea.
Siis ellei ole päästään vialla niinkuin minä ja aseta optiikkaa etusijalle.
Siinä about kaikki mitä mulla on sanottavaa seiskan rengastuksesta. Jaksoikohan kukaan lukea?
Toki joku voi ihmetellä, miksi ihmeessä niin suuri auto haaveissa?
7xx iA siebeni nyt ei ole vielä isoa autoa nähnytkään. Pituuskin alle 5 meteriä?
Originally posted by creative 22
No, en ole kooltani mikään undertaker/khali mutta istuessani kaverin e46 320d:ssä,
tunne oli vähintäänkin ahdistava...ja mukava oli oli hypätä omaan autoon sieltä, vaikka tuokin on sinänsä erittäin hieno auto omassa luokassaan.
Niin, millaista ajoa ajat. Jos on keskustassa etsimässä parkkipaikkaa ja putiikki menee kiinni 5 min päästä niin joskus siebenin koko ihistää, kun joutuu dissaamaan kolme neljästä pysäköintiruudusta. Kas kun ne dorkat mitoittaa pysäköintiruudut riisikipoille. Ei yksinkertaisesti aina taivu peruuttamaan taskuun, kiitos raideleveyden ja akselivälin. Tai jos ollaan rivissä niin corollan oveen jää sen norttiaskin verran tilaa. Kyllä sen sitten ovesta näkee minkä värinen corolla se oli.
Toisaalta siebenissä on ihan eri tavalla tilaa hengittää kuin monessa muussa, oleellinen osa mukavuutta pitkällä matkalla. Samoin kuin ruuhkassakin. Ei sillipurkki-efektiä.
Palatakseni itse topiciin sen verran, että ei seiskan tapauksessa ole juurikaan merkitystä, ostatko facelift mallin vai tavallisen.
Niin... No. Ei periaatteessa. Viimeisissä, eli 2000-2001 malleissa on kaikista E38:sta fiksuimmat sähköt. Mutta niistä seiskan omistajan nyt ei pitäisi joutua huolehtimaan... Tieto lisää tuskaa. Eli ei kannata käyttää hankintakriteerinä.
Originally posted by Juhis
Mukava sillä on joka kerta lähteä pihasta, eikä ajaminen vituta - päinvastoin! Siinä on mielestäni hyvän auton merkki.
Tuossa on pointti. Asiastahan tehtiin keväällä tutkimus, missä tilanteessa suomalaiset ovat onnettomimpia? Vastaus: työmatkalla... Ja mielenterveysongelmat, ne vasta valtiolle kalliiksi tulevatkin! Eli veronmaksajille. Eli suurimmalle osalle tämänkin foorumin lukijoista. Mitä tästä opimme? Mars kaikki lievittämään vitutusta ja hankkimaan Siebeniä!
Kyllä, edelleenkin ihan käyttöautoa haen mutta pidän isoista autoista, aikoinaan minulla oli Plymouth joka oli 5.70 metriä pitkä ja 2.04 oli leveys.Hauskaa oli liikennevaloissa ku Plymo oli metrin farmari volvoja pidempi
Omapaino oli vaatimattomat 2040 kg
Erityisesti on alannut kiinnostamaan malli 740ia , voima/painosuhde on varmaan tässä kohdillaan mutta jonkun verran askarruttaa huolto/varaosien saanti tähän e38:n.Esim kl-varaosat ei luettelossaan tunne paljon osia tähän malliin..
PS. Juhis ajatko muuten kokomoottorilla ympäri vuoden? Paljonko vakuutus maksaa vuodessa?
Kyllä ajan ympäri vuoden. Mullahan on tuossa tehtaan alkuperäinen Webasto sekä langattomalla kauko-ohjauksella että MID:n kautta ohjelmoitavalla ajastuksella.
Vakuutuksien hinnoista en jaksa muistaa ulkoa, mutta mielestäni ei juuri sen enempää kuin esim. edellisissä autoissa E30 325i -89, E36 325i Coupe -93 tai MB 500 SEC -82. Kaikissa suunnilleen samaa luokkaa. Olisko vuodessa korkeintaan satasen eroa vakuutusmaksuissa noiden kaikkien välillä, joten aivan yhdentekevää. Polttoaineenkulutuskin on tuossa 750:ssä pienempi kuin SEC mersussa..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Noi vakuutusmaksut tuskin hirveesti poikkee ton 728:n ja 740:n välillä; ed. E39 523:n ja sitten tän E38 740:n välillä on mun bonuksilla 50 euron hintaero vakuutuksissa vuodessa. Jos on todella sitten niin nuuka mies, että toi 50 euroo vuodessa rupee kaataa budjettia, nii sitten kannattaa todellakin käydä hakee joku fakin corolla ja ajella sellasella ilosena .
Mun mielestä kannattaa harkita facelifti-mallia tosta E38:sta, siinä on kummiskin noi sähköt ainakin paremmin tehty kuin vanhemmissa malleissa ja ne hyvin lähellä E39:iä. Ja sitten noi uudemmat pannut (M52TU ja M62TU) taitavat toimia paremmin ja varmemmin kuin ne vanhemmat.
Toi 235/60/16 renkaat on kyllä mukavat, mutta ne on todellakin suht järkyttävän näköset. Kyl tohon on kohta pakko rupee kattelee jotain isompia palloja alle, vähintään jotain 18-tuumasia, ja sitten kevyttä madallusta kanssa.
Ja sitten noi uudemmat pannut (M52TU ja M62TU) taitavat toimia paremmin ja varmemmin kuin ne vanhemmat.
Vaikea kuvitella kuinka Vanoksella varustettu moottori olisi jollain tavalla toimintavarmempi kuin vanhempi jossa sitä ei ole. Ainakin E39 M62B44:ssä riittää alavääntöä ihan hyvin ilman vanostakin
Edit: mitä ihmettä porukka mouhuaa aina e39 faceliftistä, omaan silmääni nuo e39:t ovat ihan samannäköisiä, ja tuskin mitään elämää suurempia muutoksia e39:iin tuli faceliftien mukana?
Jartsa02, mitä mieltä olet seiskasta, foorumia lukeneena muistan että pitkään ajoit e39:llä, (tunnet varsinkin sähköt) onko harkinnan arvoinen vaihtoehto vs, e39-facelift?
Edit: mitä ihmettä porukka mouhuaa aina e39 faceliftistä, omaan silmääni nuo e39:t ovat ihan samannäköisiä, ja tuskin mitään elämää suurempia muutoksia e39:iin tuli faceliftien mukana?
E39 mallissahan tekniikkaa ja auton rakennetta on päivitetty useampaankin kertaan. 1998 vuonna kai ensimmäisen kerran. Varsinainen ulkonäön päivitys eli facelift tuli 10/2000 autoihin ja siinä tuli mm. uudet etu- ja takavalot. Eteen tuli angel eyes parkkirinkulat joista ne valot erottaa parhaiten. Korit on etu- ja takaosastaan saman malliset, joten valot ovat keskenään vaihtokelpoiset.
E38 mallissa facelift tuli 9/1998 jos en väärin muista. Silloin ulkonäöstä muuttui kokonaan erilaiset etu- ja takavalot. Tai takavaloista tuli kristalli malliset, tosin kori on takapäästä samanlainen eli valot ovat keskenään vaihtokelpoiset. Edessä näin ei ole, vaan valojen alapelti ja etulokasuoja ovat erilaisia. Vilkku on pienemmän mallinen ja ajovalot hieman eri näköiset.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Vakuutuksien hinnoista en jaksa muistaa ulkoa, mutta mielestäni ei juuri sen enempää kuin esim. edellisissä autoissa E30 325i -89, E36 325i Coupe -93 tai MB 500 SEC -82. Kaikissa suunnilleen samaa luokkaa. Olisko vuodessa korkeintaan satasen eroa vakuutusmaksuissa noiden kaikkien välillä, joten aivan yhdentekevää. Polttoaineenkulutuskin on tuossa 750:ssä pienempi kuin SEC mersussa..
Jaa, kuullostaa oudolle? Vaimon 328:ssa ja minun 728:ssa on samat vakuutusmaksut vuodessa = 1150€ vuodessa/per auto. Molemmat sisältää samat = kaikki mahdoliset turvat (mm. keskeytys 80€/päivä alkaen heti). Minulle oli yllätys, että 328:n vakuutus oli sama mitä seiskan = kuulemma menee moottorin koon ja auton iän mukaan. Painolla ei ole väliä. Vakuutuksemme ovat Fenniassa ja bonarit Kaskoissa muistaakseni 35%. On sillä jotain väliä jos seuraavan E65:n vakuutus lähentelee 1500€ vuosi... Sitten vielä henkivakuutus, kotivakuutus....
Tähän viitaten E30 325 ja E38 / 750 ei voi olla melkeen samoilla vakuutusmaksuilla... vai onko joku limited edition specu price just 4 U? Tampesteri alennus?
Jaa, kuullostaa oudolle? Vaimon 328:ssa ja minun 728:ssa on samat vakuutusmaksut vuodessa = 1150€ vuodessa/per auto. Molemmat sisältää samat = kaikki mahdoliset turvat (mm. keskeytys 80€/päivä alkaen heti). Minulle oli yllätys, että 328:n vakuutus oli sama mitä seiskan = kuulemma menee moottorin koon ja auton iän mukaan. Painolla ei ole väliä. Vakuutuksemme ovat Fenniassa ja bonarit Kaskoissa muistaakseni 35%. On sillä jotain väliä jos seuraavan E65:n vakuutus lähentelee 1500€ vuosi... Sitten vielä henkivakuutus, kotivakuutus....
Tähän viitaten E30 325 ja E38 / 750 ei voi olla melkeen samoilla vakuutusmaksuilla... vai onko joku limited edition specu price just 4 U? Tampesteri alennus?
Käytännössä tuo moottorikoko ei enää isommissa pannuissa vaikuta pahemmin vakuutusmaksuihin, aikaisemmin oli niin että kaikki yli 2.5 litraset oli moottorikooltaan samassa maksuluokassa. Mulla kummiskin oli aikaisemmin 523:ssa vakuutus (liikenne+kasko) about karvan yli 900 euroa vuodessa ja nyt se on tossa 740:ssä karvan yli 950 euroo.
Jotain vakuutusmaksuista, IF Vahinkovakuutusyhtiö Oy:
---
BMW 750 i
Henkilöauto yksityisessä käytössä
Ensimmäinen käyttöönottovuosi 1995
Valmistenumero WBAGG21050xxxxxxx
Sylinteritilavuus 5379cm3
Maksuluokka 32
Ajoneuvon haltijan syntymävuosi 1978
Kotikunta Tampere, maksualue 3
Perusvuosimaksu 878,40 euroa
---
BMW 535 i
Henkilöauto yksityisessä käytössä
Valmistenumero WBAHD11080xxxxxxx
Ensimmäinen käyttöönottovuosi 1989
Sylinteritilavuus 3490cm3
Kotikunta Tampere, Maksualue 2, Maksuluokka 32
Perusvuosimaksu 866,00 euroa, nousi myöhemmin 878,40 euroon
---
BMW COUPE 325IA-BF41/270
Henkilöauto yksityisessä käytössä
Ensimmäinen käyttöönottopäivä 3.3.1993
valmistenumero WBABF41030xxxxxxx
Sylinteritilavuus 2490cm3
Maksuluokka 30
Perusvuosimaksu 812,88 euroa , myöhemmin nousi 824,63 euroon
---
BMW 325I
Henkilöauto yksityisessä käytössä
Valmistenumero WBAAA110202xxxxxx
Ensimmäinen käyttöönottovuosi 1989
Sylinteritilavuus 2500cm3
Kotikunta Tampere, Maksualue 2, Maksuluokka 30
Ajoneuvon haltijan syntymävuosi 1978
Perusvuosimaksu 812,88 euroa
---
Mercedes-Benz Coupe 500 SEC-AU
Henkilöauto yksityisessä käytössä
Valmistenumero WDB12604412xxxxxx
Ensimmäinen käyttöönottopäivä 2.12.1982
Sylinteritilavuus 4970cm3
Kotikunta Tampere, Maksualue 2, Maksuluokka 31
Ajoneuvon haltijan syntymävuosi 1978
Perusvuosimaksu 839,44 euroa, nousi myöhemmin 851,51 euroon
---
Eli siinä tuli hieman faktaa liikennevakuutuksien perusvuosimaksuista ilman bonuksia tai sopimusalennuksia. Ettei tarvitse alkaa essonbaari juttuja harrastamaan. Perusvuosimaksut vaihtelivat 812,88 euron ja 878,40 euron välillä. Eli vuositasolla ilman bonuksia ja alennuksia ero on suurimmillaan noin 66 euroa. Ja bonuksien kanssa vielä selvästi pienempi. Tämän perusteella ei ainakaan minun auton ostoperusteihin kuulu vakuutusmaksut, koska ainakin omistamillani autoilla ne ovat olleet lähes aina samaa tasoa.
Kaskovakuutuksista en osaa sanoa tarkemmin. Minulla on ollut aina vain laajennettu osakasko autoissani ja se on ollut myös osapuilleen saman hintainen kaikkiin autoihin. Täyskaskon hinnoista osaa joku muu kertoa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Jartsa02, mitä mieltä olet seiskasta, foorumia lukeneena muistan että pitkään ajoit e39:llä, (tunnet varsinkin sähköt) onko harkinnan arvoinen vaihtoehto vs, e39-facelift?
Kyllä mun mielestä E38 on harkinnan arvoinen, itelläkin oli vähän samat vaihtoehdot mielessä tossa vaihdossa. Noissa E38:ssa on kummiskin sitten yleensä paremmin varusteita kuin E39:ssä ja E38:in ulkonäkökin on siisti esim. E65:een verrattuna, joka mun mielestä on kumman näkönen panssarivaunumainen möhkö. Myöskin toi E38 on selvästi mukavampi ja hiljaisempi vehje ajossa. Ja sitten yks seikka, joka kans vähä vaikutti tähän valintaan: tossa kun ostin E39:n tossa -02, niin E39:t ei nyt ollu niin yleisiä täälläpäin, kun niitä ei vielä Saksasta ollut tullut. Nyttemmin niitä on tullut tänne aikas helevetisti ja niitä näkee jo joka nurkalla .. ja jotenkin musta on alkanut tuntua siltä, että kun niitä ja niihin tehtyjä virityksiä kattelee, nii ne on alkanut pikkuhiljaa siirtyä kohti "teinivessa"-linjaa .. näitä E38:ja nyt ei vielä oo pahemmin päästy "raiskailemaan". Ja loppupelissä nää E38:t on suhteellisesti ottaen paremmassa kunnossa kuin E39:t; tossa kun oon käyny tsekkailemassa vikakoodeja erinäisistä E39:stä, nii oon huomannu että osa niistä alkaa olee aikas heikossa kondiksessa: kaikki paikat repsottaa miten sattuu ja vikakoodi-tsydeemit on täynnä mitä ihmeellisempiä vikoja.
Originally posted by Juhis
E38 mallissa facelift tuli 9/1998 jos en väärin muista. Silloin ulkonäöstä muuttui kokonaan erilaiset etu- ja takavalot. Tai takavaloista tuli kristalli malliset, tosin kori on takapäästä samanlainen eli valot ovat keskenään vaihtokelpoiset. Edessä näin ei ole, vaan valojen alapelti ja etulokasuoja ovat erilaisia. Vilkku on pienemmän mallinen ja ajovalot hieman eri näköiset.
Tossahan noita faceliftin ulkosia muutoksia, lisänä tohon vielä sivuhelmat on tossa facelift-mallissa erilaiset: ne tunkin reiät on poistunut ja noissa samanlaiset tunkkaus-tassut kuin E39:ssä. Lisäksi on sitten moottori- ja sähkö-muutokset.
Kaskovakuutuksista en osaa sanoa tarkemmin. Minulla on ollut aina vain laajennettu osakasko autoissani ja se on ollut myös osapuilleen saman hintainen kaikkiin autoihin. Täyskaskon hinnoista osaa joku muu kertoa.
Tattista kattavasta pläjäyksestä!
Osakasko - hyvä ystävä, mikä se on?? Meillä on Cadillacissakin täyskasko... Jotenkin Helsingissä tapahtuu aina / kokojan jotakin ja ilman täyskaskoa ei voi elää. Normaali on 2 vakuutustapahtumaa vuodessa. Viimeksi keväällä emännän kolmonen sai siipeensään parkissa = 1000€ lasku Laakkoselle jonka vakuutus hoiti.
PS. Jos hommaat joskus täyskaskon niin ota kylkeen keskeytysvakuutus. Se maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin.
Comment