Käyttöönotto on -94 / -95 vaihtees
Elikkäs olis pitkän sitkee käyntihäiriö. koitan selostaa koko tarinan mahdollisimman hyvin että tulisi selkeä kuvaus asiasta. Koittakaa jaksaa lukea.
Eli alunperin tyhjäkäynti aaltoili satunnaisesti ja joskus sammui liikennevaloihin ihan itsestään. Käynti aaltoili myös hieman korkeammilla kierroksilla (alle 3000). Yli 3000 kierrosta kävi tasaisesti. Välillä myös kiihdytettäessä tuntui ettei ollut voimaa (mahdollisesti joku pytty poissa pelistä tms). Vian ollessa päällä päästöt oli mitä sattuu.
Ensiksi huomasin että venttiilikopan tiiviste vuotaa sisäänpäin -> vaihdon venakoppien tiivisteet ja putsasin kolot sekä vaihdoin tulpat. No käyntihäiriö ei poistunut. Aluksi häikkää oli harvemmin ja myöhemmin se muuttui päivittäiseksi.
Sitten löyty sieltä separaattorilta että toinen pieni ilmeisesti bensanpaineen säätimelle menevä letku oli vaurioitunut, joten vaihdoin sen uuteen ja samalla putsasin tyhjäkäyntimoottoria bensalla tai jollain tinnerillä. No häikkä ei poistunut mutta muuttui semmoseksi että enää ei aaltoillu hirveesti mutta kun paikaltaan lähti ja painoi vain hieman kaasua niin kone tukehtui/sammui. Kuitenkin jos painoi heti reilusti kaasua niin kyllä sillä sitten ajelemaan pääsi.
No sitten mittasin kaasuläppä potentiometrin ja se vaikutti toimivalta, joten kävin lukemas vikakoodit. Ilmamassamittarilta tuli aktiivinen vikakoodi ja molemmilta lambda antureilta passiiviset/väliaikaiset koodit. Vaihdoin ilmamassamittarin ja putsasin tulpat. Kaikki tulpat olivat samalla tavalla mustan nokisia ilmeisesti sen vuoksi että kone on käynyt varaohjelmalla jolloin seos on ollut erittäin rikas. Tarkistin myös että se separaattorin kalvo oli ehjä ja puhdas. Separaattorin muovikotelosta imusarjan alle lähtevässä putkessa oli hieman skägää, jota koitin putsata pois. En kuitenkaan putsannut syvemmältä, koska sitä putkea ei saanut pois irrottamatta imusarjaa. Se skägä vaikutti kuitenkin olevan vain klönttinä putken suulla. Tämän jälkeen käyntihäiriö jälleen kerran muuttui erilaiseksi eli nyttemmin lievästi kaasua painettaessa pelaa taas komeesti. Nyt kylmänä käynnistettäessä käy aluksi tosi huonosti, aivan niinku muutama pytty olis poissa pelistä, kuitenkin kun antaa reilusti jenkaa niin tuntuu toimivan. Kun kone lämpee hieman niin tämä ongelma poistuu nopeasti, mutta jäljelle jää lievä epätasainen käynti. Ei aaltoile vaan käy jotenki röykyttäen, siten että koko auto hieman tärisee. Myös ajettaessa esim. 100km/h nypyyttää lievästi. Kun auton käyttää lämpöiseksi niin päästöt ovat kuitenkin kohdallaan, josta päättelisin että lambda anturit ovat kunnossa. Kun ottaa ilmastoinnin pois päältä niin käynti paranee hieman, mutta ei kuitenkaan merkittävästi.
Elikkäs olisko jollain sitten jotain ideoita että mikähän tätä rakkinetta vaivaa??
Kiitoksia vastauksista.
Elikkäs olis pitkän sitkee käyntihäiriö. koitan selostaa koko tarinan mahdollisimman hyvin että tulisi selkeä kuvaus asiasta. Koittakaa jaksaa lukea.
Eli alunperin tyhjäkäynti aaltoili satunnaisesti ja joskus sammui liikennevaloihin ihan itsestään. Käynti aaltoili myös hieman korkeammilla kierroksilla (alle 3000). Yli 3000 kierrosta kävi tasaisesti. Välillä myös kiihdytettäessä tuntui ettei ollut voimaa (mahdollisesti joku pytty poissa pelistä tms). Vian ollessa päällä päästöt oli mitä sattuu.
Ensiksi huomasin että venttiilikopan tiiviste vuotaa sisäänpäin -> vaihdon venakoppien tiivisteet ja putsasin kolot sekä vaihdoin tulpat. No käyntihäiriö ei poistunut. Aluksi häikkää oli harvemmin ja myöhemmin se muuttui päivittäiseksi.
Sitten löyty sieltä separaattorilta että toinen pieni ilmeisesti bensanpaineen säätimelle menevä letku oli vaurioitunut, joten vaihdoin sen uuteen ja samalla putsasin tyhjäkäyntimoottoria bensalla tai jollain tinnerillä. No häikkä ei poistunut mutta muuttui semmoseksi että enää ei aaltoillu hirveesti mutta kun paikaltaan lähti ja painoi vain hieman kaasua niin kone tukehtui/sammui. Kuitenkin jos painoi heti reilusti kaasua niin kyllä sillä sitten ajelemaan pääsi.
No sitten mittasin kaasuläppä potentiometrin ja se vaikutti toimivalta, joten kävin lukemas vikakoodit. Ilmamassamittarilta tuli aktiivinen vikakoodi ja molemmilta lambda antureilta passiiviset/väliaikaiset koodit. Vaihdoin ilmamassamittarin ja putsasin tulpat. Kaikki tulpat olivat samalla tavalla mustan nokisia ilmeisesti sen vuoksi että kone on käynyt varaohjelmalla jolloin seos on ollut erittäin rikas. Tarkistin myös että se separaattorin kalvo oli ehjä ja puhdas. Separaattorin muovikotelosta imusarjan alle lähtevässä putkessa oli hieman skägää, jota koitin putsata pois. En kuitenkaan putsannut syvemmältä, koska sitä putkea ei saanut pois irrottamatta imusarjaa. Se skägä vaikutti kuitenkin olevan vain klönttinä putken suulla. Tämän jälkeen käyntihäiriö jälleen kerran muuttui erilaiseksi eli nyttemmin lievästi kaasua painettaessa pelaa taas komeesti. Nyt kylmänä käynnistettäessä käy aluksi tosi huonosti, aivan niinku muutama pytty olis poissa pelistä, kuitenkin kun antaa reilusti jenkaa niin tuntuu toimivan. Kun kone lämpee hieman niin tämä ongelma poistuu nopeasti, mutta jäljelle jää lievä epätasainen käynti. Ei aaltoile vaan käy jotenki röykyttäen, siten että koko auto hieman tärisee. Myös ajettaessa esim. 100km/h nypyyttää lievästi. Kun auton käyttää lämpöiseksi niin päästöt ovat kuitenkin kohdallaan, josta päättelisin että lambda anturit ovat kunnossa. Kun ottaa ilmastoinnin pois päältä niin käynti paranee hieman, mutta ei kuitenkaan merkittävästi.
Elikkäs olisko jollain sitten jotain ideoita että mikähän tätä rakkinetta vaivaa??
Kiitoksia vastauksista.
Comment