Announcement

Collapse
No announcement yet.

730i E38 sitkeä käyntihäiriö! V*****aa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Piitti
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 15
    • Tampere

    730i E38 sitkeä käyntihäiriö! V*****aa

    Käyttöönotto on -94 / -95 vaihtees

    Elikkäs olis pitkän sitkee käyntihäiriö. koitan selostaa koko tarinan mahdollisimman hyvin että tulisi selkeä kuvaus asiasta. Koittakaa jaksaa lukea.

    Eli alunperin tyhjäkäynti aaltoili satunnaisesti ja joskus sammui liikennevaloihin ihan itsestään. Käynti aaltoili myös hieman korkeammilla kierroksilla (alle 3000). Yli 3000 kierrosta kävi tasaisesti. Välillä myös kiihdytettäessä tuntui ettei ollut voimaa (mahdollisesti joku pytty poissa pelistä tms). Vian ollessa päällä päästöt oli mitä sattuu.

    Ensiksi huomasin että venttiilikopan tiiviste vuotaa sisäänpäin -> vaihdon venakoppien tiivisteet ja putsasin kolot sekä vaihdoin tulpat. No käyntihäiriö ei poistunut. Aluksi häikkää oli harvemmin ja myöhemmin se muuttui päivittäiseksi.

    Sitten löyty sieltä separaattorilta että toinen pieni ilmeisesti bensanpaineen säätimelle menevä letku oli vaurioitunut, joten vaihdoin sen uuteen ja samalla putsasin tyhjäkäyntimoottoria bensalla tai jollain tinnerillä. No häikkä ei poistunut mutta muuttui semmoseksi että enää ei aaltoillu hirveesti mutta kun paikaltaan lähti ja painoi vain hieman kaasua niin kone tukehtui/sammui. Kuitenkin jos painoi heti reilusti kaasua niin kyllä sillä sitten ajelemaan pääsi.

    No sitten mittasin kaasuläppä potentiometrin ja se vaikutti toimivalta, joten kävin lukemas vikakoodit. Ilmamassamittarilta tuli aktiivinen vikakoodi ja molemmilta lambda antureilta passiiviset/väliaikaiset koodit. Vaihdoin ilmamassamittarin ja putsasin tulpat. Kaikki tulpat olivat samalla tavalla mustan nokisia ilmeisesti sen vuoksi että kone on käynyt varaohjelmalla jolloin seos on ollut erittäin rikas. Tarkistin myös että se separaattorin kalvo oli ehjä ja puhdas. Separaattorin muovikotelosta imusarjan alle lähtevässä putkessa oli hieman skägää, jota koitin putsata pois. En kuitenkaan putsannut syvemmältä, koska sitä putkea ei saanut pois irrottamatta imusarjaa. Se skägä vaikutti kuitenkin olevan vain klönttinä putken suulla. Tämän jälkeen käyntihäiriö jälleen kerran muuttui erilaiseksi eli nyttemmin lievästi kaasua painettaessa pelaa taas komeesti. Nyt kylmänä käynnistettäessä käy aluksi tosi huonosti, aivan niinku muutama pytty olis poissa pelistä, kuitenkin kun antaa reilusti jenkaa niin tuntuu toimivan. Kun kone lämpee hieman niin tämä ongelma poistuu nopeasti, mutta jäljelle jää lievä epätasainen käynti. Ei aaltoile vaan käy jotenki röykyttäen, siten että koko auto hieman tärisee. Myös ajettaessa esim. 100km/h nypyyttää lievästi. Kun auton käyttää lämpöiseksi niin päästöt ovat kuitenkin kohdallaan, josta päättelisin että lambda anturit ovat kunnossa. Kun ottaa ilmastoinnin pois päältä niin käynti paranee hieman, mutta ei kuitenkaan merkittävästi.

    Elikkäs olisko jollain sitten jotain ideoita että mikähän tätä rakkinetta vaivaa??

    Kiitoksia vastauksista.
    Last edited by Piitti; 07-10-2010, 21:30.
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    bensan paineet kannattas varmaan mittailla
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Kysy nimimerkki Morkai :lta vikakoodinlukua ja diagnoosia.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Sammuuko moottori, jos tyhjäkäynnillä raottaa öljyntäyttökorkkia? Jos sammuu tai käynti muuttuu mitenkään, niin separaattorin kalvo on tarkastuksesta huolimatta rikki.
        (Huom. älä avaa korkkia kokonaan, koska jakoketjusta lentää öljyt silmille)
        Last edited by kaol; 09-10-2010, 12:09. Reason: Lisätty muutama sana.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          (Huom. älä avaa korkkia kokonaan, koska jakoketjusta lentää öljyt silmille)
          Allekirjoittanut on kokeillut kyseisen kantapään kautta
          Aikamoinen siivohan siitä tuli
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Vikakoodi luvusta kannattaa jatkaa. Jotain misfiring ongelmaa varmastikkin pukkaa.
            Separaattori kannattaa vaihtaa ja imuvuodot koittaa saada kuriin.
            Uskosin, että imuvuotoja löytyy mm. imusarjan molemmista päädyistä.

            Comment

            • julli75
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 302
              • lpr

              #7
              kaverin 740ia -95 teki aika lailla samaa,vaihdettiin kalvo sekä kokeiltiin uusilla puolilla ja tulpilla eikä käynti muuttunu mihinkään.luettiin vikakoodit eikä vieläkään ilmottanu mitään,otettiin vaan sit tylysti rälläkällä katit auki ja kas kummaa,molemmat katit tukkeessa.rojut pois ja hitsas umpeen ni taas pelas ku uutena.

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8
                Originally posted by julli75 View Post
                kaverin 740ia -95 teki aika lailla samaa,vaihdettiin kalvo sekä kokeiltiin uusilla puolilla ja tulpilla eikä käynti muuttunu mihinkään.luettiin vikakoodit eikä vieläkään ilmottanu mitään,otettiin vaan sit tylysti rälläkällä katit auki ja kas kummaa,molemmat katit tukkeessa.rojut pois ja hitsas umpeen ni taas pelas ku uutena.
                Just aloitin kirjoittaan samaa.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Imuvuodot tukkoon, niin eiköhän se tyhjäkäynti ja vääntö sieltä löydy.

                  Comment

                  • Piitti
                    Newbiemmer
                    • Oct 2010
                    • 15
                    • Tampere

                    #10
                    Bensanpaineita olis tarkoitus mittailla kunhan saan hommattua mittarin.

                    Vikakoodit on luettu muutama viikko sitten.. Ilmamassamittarilta aktiivinen ja lambdoilta passiivisia. Vaihdoin ilmamassamittarin jonka jälkeen käynti muuttui edellä kuvaamallani tavalla, mutta en tiedä olisko sitä järkeä lukea uudelleen..

                    Separaattorin kalvo on vaihdettu joskus vuosi tai pari sitten ja on uuden näköinenkin. Ei sammu kun avaa korkin. Se siis toimii.

                    Imuvuotoja on katteltu pilotin kans, mutta mitään ei oo löytyny. Pilottia menny purkillinen mutta käynnissä ei ole huomannut eroa.

                    Kun auton käyttää lämpimäksi niin päästöt on kohdallaan. Voisikohan niissä katalysaattoreissa silti olla häikkää??

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Kuulostaa aika tyypilliselle imusarjan tiivistevuodolle. Voi olla myös imusarjan takakannen alareunan kieroutumasta kiinni.

                      Jos imusarjan tiivisteet vuotaa kylmänä oikein pahasti, niin saattaa jopa kuulua semmonen tsuptsup ääni hetken aikaa. Noilla on paha tapa tiivistyä lämmitessään, jolloin oireet esiintyvät pääasiassa ja aluksi vain kylmällä koneella.

                      Tuo imusarjan takakansi puolestaan on siinä mielessä paha, että siihen ei auta pahassa tapauksessa uusi tiiviste eikä uusi kansi. Imusarjan messinkiset vastakappaleet pyrkivät näissä jostain syystä ylöspäin ajanmyötä ja vuoto alkaa. Tuosta ei oikein selviä muutakuin tiivisteliiman kanssa kasaamalla.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Piitti
                        Newbiemmer
                        • Oct 2010
                        • 15
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Morkai View Post
                        Kuulostaa aika tyypilliselle imusarjan tiivistevuodolle. Voi olla myös imusarjan takakannen alareunan kieroutumasta kiinni.

                        Jos imusarjan tiivisteet vuotaa kylmänä oikein pahasti, niin saattaa jopa kuulua semmonen tsuptsup ääni hetken aikaa. Noilla on paha tapa tiivistyä lämmitessään, jolloin oireet esiintyvät pääasiassa ja aluksi vain kylmällä koneella.

                        Tuo imusarjan takakansi puolestaan on siinä mielessä paha, että siihen ei auta pahassa tapauksessa uusi tiiviste eikä uusi kansi. Imusarjan messinkiset vastakappaleet pyrkivät näissä jostain syystä ylöspäin ajanmyötä ja vuoto alkaa. Tuosta ei oikein selviä muutakuin tiivisteliiman kanssa kasaamalla.

                        Tarkoitatko imusarjan takakannella sitä muovista laippaa missä on se separaattorin kalvo? Mutta kuten sanottu ainakaan starttipilotti ei paljastanu minkäänlaista imuvuotoa. Sitä oon suhinu ankarasti joka paikkaan ja vähä vielä lisää imusarjan taka- ja etuosassa oleviin laippoihin.

                        Mutta asiasta takaisin katteihin niin niissä tosiaan taitaa olla jotain mystistä kun ne on jostain syystä hieman VIHREÄT??? Näyttää siltä niinku auto olis maannu puolivuotta jossain puskas.

                        No sisuskalut helisee sisällä että kaippa ne täytyy auki sahata ja tarkastaa tilanne. Mistähän sitä sais halvimmalla uutta kattia? Bemarin omat taitaa merkkiliikkees maksaa pari markkaa liikaa!
                        Last edited by Piitti; 11-10-2010, 19:25.

                        Comment

                        • Komu
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 1038
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Piitti View Post
                          Mutta asiasta takaisin katteihin niin niissä tosiaan taitaa olla jotain mystistä kun ne on jostain syystä hieman VIHREÄT??? Näyttää siltä niinku auto olis maannu puolivuotta jossain puskas.

                          No sisuskalut helisee sisällä että kaippa ne täytyy auki sahata ja tarkastaa tilanne. Mistähän sitä sais halvimmalla uutta kattia? Bemarin omat taitaa merkkiliikkees maksaa pari markkaa liikaa!
                          Katallysaattorit hajotessaan aiheuttaa palasten sisällä liikkuessaan erilaista ahdistuneisuutta välillä.
                          Tämä ei ole mainos, enkä tiedä tuotteen laadusta mitään mutta silmiini osui foorumilta katallysaattorin myynti-ilmoitus. En tunne myyjääkään. Ota selvää onko katit hajalla ja sitten... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=201538
                          Last edited by Komu; 12-10-2010, 00:52.
                          E70 X5 40d + F31 330d
                          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by Piitti View Post
                            Tarkoitatko imusarjan takakannella sitä muovista laippaa missä on se separaattorin kalvo? Mutta kuten sanottu ainakaan starttipilotti ei paljastanu minkäänlaista imuvuotoa. Sitä oon suhinu ankarasti joka paikkaan ja vähä vielä lisää imusarjan taka- ja etuosassa oleviin laippoihin.

                            Mutta asiasta takaisin katteihin niin niissä tosiaan taitaa olla jotain mystistä kun ne on jostain syystä hieman VIHREÄT??? Näyttää siltä niinku auto olis maannu puolivuotta jossain puskas.

                            No sisuskalut helisee sisällä että kaippa ne täytyy auki sahata ja tarkastaa tilanne. Mistähän sitä sais halvimmalla uutta kattia? Bemarin omat taitaa merkkiliikkees maksaa pari markkaa liikaa!
                            Aika sissi saat olla jos starttipilotilla M60:stä saat imuvuodon kuulumaan koneen käynnissä, turhaa touhua. Suoraan korvakuulolta sen sijaan voi mennä, kattien tukkeutumisenkin kuulee kun nappaat ilmasuodattimen irti ja kuuntelet kuullostaako imuäänet mille. Jos tulee semmosta enempi pakoäänien kuuloista korinaa läpi, niin tukosta pukkaa.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3310
                              • Kajjjaani

                              #15
                              Originally posted by Piitti View Post
                              No sisuskalut helisee sisällä että kaippa ne täytyy auki sahata ja tarkastaa tilanne. Mistähän sitä sais halvimmalla uutta kattia? Bemarin omat taitaa merkkiliikkees maksaa pari markkaa liikaa!
                              No jos sisuskalut jo helisee niin turha enää edes arpoa muuta ennenkuin uudet kissat on paikoillaan.
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎