Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 730iA heitti vedet pihalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #16
    Originally posted by majgul View Post
    Siis täh... Koneen pitää kyllä olla käynnissä että sen ilmattua saa . Mikä auto se sellanen on joka ilmataan ku ei käynnissä ole
    Varsinkaan M60 moottoria ei todellakaan saa ilmata moottorin ollessa käynnissä. Ei ole mitenkään epänormaalia, että jäähdytynesteiden lämmöt käy yli 100C (kiehuvaa järjestelmää on melko vaikea ilmata).

    Auto pieneen ylämäkeen, virrat päälle, puhaltimen lämmöt täysille ja puristelemaan letkuja.
    Ja sen paisarin korkki pitää laittaa aina kunnolla kiinni.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 891
      • Oulu

      #17
      Originally posted by kaol View Post
      Varsinkaan M60 moottoria ei todellakaan saa ilmata moottorin ollessa käynnissä. Ei ole mitenkään epänormaalia, että jäähdytynesteiden lämmöt käy yli 100C (kiehuvaa järjestelmää on melko vaikea ilmata).

      Auto pieneen ylämäkeen, virrat päälle, puhaltimen lämmöt täysille ja puristelemaan letkuja.
      Ja sen paisarin korkki pitää laittaa aina kunnolla kiinni.


      Jahas, on kyllä ensimmäinen kerta ku kuulen että auto ilmataan ilman että on käynnissä :think. Uskoskohan sitä sitte tuohon vai ei. Ainaki limsapullo tekniikalla pitäs ilmautua auto kuin auto.

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #18
        Originally posted by majgul View Post
        Jahas, on kyllä ensimmäinen kerta ku kuulen että auto ilmataan ilman että on käynnissä :think. Uskoskohan sitä sitte tuohon vai ei. Ainaki limsapullo tekniikalla pitäs ilmautua auto kuin auto.
        Usko mitä haluat, mutta ootko onnistunut vielä ilmaamisessa tämän koneen kanssa?
        Tottahan moottoria saa ja kannattaa käyttää välillä käynnissä, mutta ainakaan M60 ei pidä käyttää ilmauksen aikana.
        Last edited by kaol; 21-11-2010, 23:01.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Jpää
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 1909
          • Ylitornio

          #19
          tarkista kaikki vesi letkut että ovat kiinni ja ehjiä, vaihda vesipumppu ja tämän jälkeen huolellisesti ja kunnolla ilmaat.

          jos tuntuu että et saa ilmattua kunnolla niin aja jonnekkin korjaamolle jossa ilmaavat.
          VW Crafter
          e90 320d
          ex:
          f31 320xda
          e61 530da
          e38 740d
          e34 535 bt
          e39 540ia
          Pårkkana E36
          e46 320 d
          e34 525 tds


          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Originally posted by kaol View Post
            Varsinkaan M60 moottoria ei todellakaan saa ilmata moottorin ollessa käynnissä. Ei ole mitenkään epänormaalia, että jäähdytynesteiden lämmöt käy yli 100C (kiehuvaa järjestelmää on melko vaikea ilmata).
            On se kyllä melkoisen epänormaalia kun noista yleisimmin löytyvä termari on 85 asteinen. Olen ilmaillut tuollaista 95 asteisellakin termarilla eikä se mitään keitä.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              On se kyllä melkoisen epänormaalia kun noista yleisimmin löytyvä termari on 85 asteinen. Olen ilmaillut tuollaista 95 asteisellakin termarilla eikä se mitään keitä.

              No näin minäkin olen käsittänyt että auto ilmataan käynnissä. Eikä missään autossa pitäisi vesi kiehua jos kunnossa on.

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #22
                Juu kyllähän se M60 kuuluu sillä sähköisellä pumpulla ilmata, ilman että moottori käy.
                Ilmaruuvit auki ja paisari nestettä täyteen..Sitten vain odottelee ja lisäilee nestettä tarvittaessa.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Nik-las
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 102
                  • Nokia

                  #23
                  Ootko kokeillut toisella korkilla?
                  Omassa e39 oli korkki paskana ja keräs painetta sen takia systeemiin niin paljon, että lykkäs monesta eri paikasta nestettä ulos.

                  Ja ilmauksessa tarvitaan piiiiiiitkäää pinnaa. Toivottavasti ei oo mitään sen suurempaa.

                  E: Onko tuo 14päivän "palautusoikeus" oikeasti mahdollinen yksityiseltä ostettaessa? Mielestäni myyjä voi vedota luovarin toisella puolella lukevaan tekstiin "ajoneuvo myydään sen hetken kunnossa ja ostajan pitää itse tarkistaa se" eri homma tietenkin jos kyseessä on "petos" homma. Mielestäni ainakin mopojen kanssa menetelmä oli tämä.
                  Last edited by Nik-las; 22-11-2010, 10:15.
                  Vapaalla F07 530D GT
                  Työkalu - Scania R650 nextgen

                  Comment

                  • Magirus
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 875
                    • Keski-Suomi und Sawo

                    #24
                    Itellä käyttäyty syksyllä 525tds silleen että saattoi kolmesti tai neljästi kesken matka-ajon käyttää lämpöjä melkein punasella, ilman mitään syytä. Lämmöt sai aina laskemaan normaaliin kun ajoi maantienopeudesta pysäkille ja pumppasi kierroksia 1000-4000rpm väliin ennen kun sammutti. Sen jälkeen saattoi taas pari päivää mennä ilman mitään ongelmia kunnes taas nosti lämmöt. Viikon ajan tätä kesti suurinpiirtein kunnes nykästiin vesipumppu irti ja sehän oli paskana, murtunut kehältä silleen että ilmeisesti tietyllä paineella ja tietyssä lämpötilassa lähti aina pyörimään mukaan koska välillä toimi ongelmitta..

                    Nooh, uuden vesipumpun myötä ensimmäiset ~500km ilmauksen jälkeen auto nosti hetkellisesti sekalaisessa ajossa muutaman viisarin paksuuden verran lämpöjä yli puolen välin ja iski mäskiin tuulilasia sisäpuolelta (jäähdytysnestettä kertyi). Tässä vaiheessa aloin jo tulla siihen uskoon että lämppärin kenno olisi ollut halki ja sieltä hörppii ilmaa väliin jonka takia lämmöt heitteli, muutaman kerran jopa radikaalisti.. Vika löytyi kuitenkin siitä että paisuntasäiliöstä lähtevän paksun letkun klemmari oli löysällä ja vuoti todella vähän ulospäin mutta kuitenkin riitti siihen että sai ilmaa järjestelmään ja nosti lämpöjä. Sen kun kiristin niin ei enää kertaakaan nostanut lämpöjä yli puolen välin tai iskenyt lasia mäskiin..

                    Eli ainakin TDS:n moottori on erittäin tarkka ilmauksesta/vuodoista.. Ohessa vielä kuva tuosta vesipumpusta..
                    Attached Files

                    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                    O: E24 osasia

                    Comment

                    • Makkkis_1
                      Newbiemmer
                      • Nov 2010
                      • 15
                      • Oulu

                      #25
                      No niin, ongelma ratkaistu. Ilmattu kunnolla, ja käynnissähän tämä pitää ilmata suppilon kans. Paineet myös mitattu ja kansi- ja tiiviste näyttäis olevan ok. Ilmeisesti syy oli vain tuo irronnut vesiletku, mitään muuta syytä tuolle keittämiselle ei löytyny.

                      Noh, hetken auto toimi ihan ok, kunnes alko tulla rasvan käryä konehuoneesta. Tarkistin asian, ja stefa pakosarjan kohdasta vuotaa. Varmaan saa korjattua vain jollain varaosaliikkeestä saatavalla aineella, sillä vuoto ei ole paha. Lisäksi letku, jonka huomasin vaikuttavan auton tehoihin oli ihan puhki. Tuon letkun nimeä en sen tarkemmin tiedä, mutta ilmeisesti vaihdettava se on.

                      Comment

                      • 525TurboIC
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 663
                        • Pomarkku

                        #26
                        Vaihda se vuotava tiiviste, älä laita mitään paikkausmömmöjä sinne... tulee pidemmänpäälle vaan enemmän ongelmia...

                        Comment

                        • Makkkis_1
                          Newbiemmer
                          • Nov 2010
                          • 15
                          • Oulu

                          #27
                          Joo kyllä sieltä löytyi öljyvuotoja vähä enemmänki. Kampiakselin stefaki vuotaa. Taitaa olla ihan pommi koko auto. Eipä sitä siellä ostohetkellä tajunnut, ku oli moottori pesty niin hienosti.

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            #28
                            Originally posted by Makkkis_1 View Post
                            Taitaa olla ihan pommi koko auto. Eipä sitä siellä ostohetkellä tajunnut, ku oli moottori pesty niin hienosti.
                            Jep, se on hienoa, kun ostat auton ja paska miina leviää käsiin kotimatkalla. Siinä alkaa hieman tulemaan pelottavia ajatuksia mieleen ja tiedän varsin hyvin tunteen. Tuntuu olevan näissä E38:seissa ihan "tyyppivika"...

                            Toivottavasti toimii ja ei ole ihan paalikamaa
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • Makkkis_1
                              Newbiemmer
                              • Nov 2010
                              • 15
                              • Oulu

                              #29
                              Joo taitaa olla vissiin oikein murheenkryyni tuo M60? Ja tuskimpa nuo kilometritkään paikkaansa pitää, sillä eihän ny 220tkm ajetun auton pitäisi koneeltaan noin paskassa kunnossa olla, tai onhan sillä tietty ikääkin jo 15 vuotta ja riippuu tietysti ihan siitä miten sitä on aiemmin pidetty. Saksan tuonti ja huoltokirja 200tkm asti, tuotu 170tkm ajettuna vuonna 2007.

                              Mulla oli aiemmin 740iAL -95 ja toimi koneen puolesta todella hienosti, eikä muutenkaa mitää ongelmia tekniikan puolesta muutamaa sähkövikaa lukuunottamatta, ja tuolla oli ajettu jo vajaa 370tkm silloin ku se vaihtoi omistajaa. Näyttääpä muuten tuoki auto olevan myynnis Nettiautos täl hetkellä.

                              Comment

                              • Rockford
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 8028
                                • Pinsiö

                                #30
                                Originally posted by Makkkis_1 View Post
                                Joo taitaa olla vissiin oikein murheenkryyni tuo M60?
                                Ristin käteni ja toivon, että omani ei leviä kehujen saatellessa heti huomenna, kuten yleensä on tapana, mutta M60 on erittäin hyvä ja luotettava moottori - joskin öljypumppu ja sen kiinnitys on lapsellisimpia koko universumissa.
                                En ole missään muussa autossa törmännyt, että pumpun pultteja pitää kiristellä tai ne putoaa. Eihän tuo öljypumppu ole kuin koko mosan henkivakuutus, joten ei sitten ole viitsitty tehtaalla keksiä hieman parempaa toteutusta...

                                Luulin, että M60:iä ei saa hajalle, mutta omassakin tuli kanki lohkon läpi kotimatkalla ostohetkestä. Tosin tuo oli/on? täynnä poropeukaloiden/peukalon patentteja mm. öljypumpun ratas hitsattu migillä akseliin yms.
                                Last edited by Rockford; 24-11-2010, 18:44.
                                -Dodge Charger -73
                                -Mercedes-Benz GLK
                                -VW Transporter

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎