Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 730d käyntihäiriö *uusiutui*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osaeero
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 56

    BMW 730d käyntihäiriö *uusiutui*

    Tulihan täältä aika monta threadia jo samantapaisista ongelmista luettua, mutta täytyy silti kysyä kun itsellä viat tuli esille vähän eritavalla.

    Eli autona 730d vm. 00 Karalan softalla. Toiminut ongelmitta, lukuunottamatta pientä vuotoa EGR:n putken pakosarjassa olevassa liitoksessa.

    Nyt kumminkin päätin hankkia tuohon ahtopainemittarin ja samalla tukkia EGR:n putken kokonaan, luettuani sen haitoista. Eli tein pakosarjasta lähtevän egr:n putken laipan alle umpinaisen metallilevyn ja tiivistin kunnolla. Lisäksi tukin imusarjanssa kiinni olevan egr:n alipaineventtiilin tuloaukon tiiviiksi ja irrotin välistä putket. EGR:n paksumpi osa jäi paikalleen (siis se johon menee jäähdytysputketkin). Tukin kuitenkin siitäkin molemmat päät ettei sinne kuraa pääse kertymään. Ahtopainemittarin letkun liitin tuohon EGR:n alumiiniseen venttiiliosaan tekemääni nippaan ja irrotin EGR:n venttiiliä ohjaavan alipaineletkun ja tukin sen ruuvilla.

    Nyt kun koko viritys on kasassa niin alkoi ongelmat. Kylmänä käynnistäessä ja vähän kaasua polkaistessa ahdot hyppää samantien mittarissa tappiin (eli 2bar) ja samalla moottori alkaa käydä todella epätasaisesti niin että koko auto heiluu ja samalla katoaa vedot ja moottori saattaa sammuakkin. Koneen lämmettyä ongelma vähenee ja kunnon kiihdytyksessä ahdot pysyvät 1.6bar alapuolella. Välillä kumminkin lämpimänäkin tekee tuota samaa. Eli tuleeko kellään mieleen mistä voisi johtua, onko tullu kasattua jotain väärin tms? Ku vaikea uskoa että turbo nyt just sattuis sillä hetkellä hajoamaan kun tuon operaation tein.

    Kiitokset vastauksista etukäteen.
    Last edited by osaeero; 07-09-2011, 13:57.
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Piuhan päähän mars!
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      #3
      Originally posted by osaeero View Post
      Eli tuleeko kellään mieleen mistä voisi johtua, onko tullu kasattua jotain väärin tms? Ku vaikea uskoa että turbo nyt just sattuis sillä hetkellä hajoamaan kun tuon operaation tein.

      Kiitokset vastauksista etukäteen.
      Todennäköisyys sille että olet kasannut jotain väärin on erittäin suuri

      "Tein täysin toimivaan autoon pikku remontin ja nyt se ei enää toimi, missä vika?" Jotain on nyt irti, letkut/piuhat ristissä tai paskana, jotain selllaista on irti jota et 'irroittanut' mutta irtosi huomaamatta siinä remontoidessa jne.....

      Selostuksesi mukaan teit melko rajun 'leikkauksen', eikö vähempikin olisi riittänyt. Eli siis EGR-venttiiliä ohjaavan alipaineletkun tulppaaminen.
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • osaeero
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 56

        #4
        Heh Aika raju leikkaus tuli tosiaa tehtyä siksi että egr-putkessa oli vuoto, jonka takia pakokaasua tuli konetilaan ja haju tuulettimen kautta sisälle. Ajattelin tulpata kunnolla ettei ainakaa enää vuoda. Tuossa oon ongelmaa tutkinu lisää, epäilyksiä herättää turbon alipaineletkut, ovat aika huonon näkösiä.

        Toimiiko näissä turbon siipien säätyminen alipaineella vai onko siel servo?

        Vikakoodeja ei tullu, inpalla lueskelin.

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2017
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by osaeero View Post
          Heh Aika raju leikkaus tuli tosiaa tehtyä siksi että egr-putkessa oli vuoto, jonka takia pakokaasua tuli konetilaan ja haju tuulettimen kautta sisälle. Ajattelin tulpata kunnolla ettei ainakaa enää vuoda. Tuossa oon ongelmaa tutkinu lisää, epäilyksiä herättää turbon alipaineletkut, ovat aika huonon näkösiä.

          Toimiiko näissä turbon siipien säätyminen alipaineella vai onko siel servo?

          Vikakoodeja ei tullu, inpalla lueskelin.
          Alipaineellapa hyvinkin. Pakosarjan alla, etupäässä on "painevaraaja" ja sen etupäästä lähtee ohut letku, mikä päätyy imusarjan alla olevaan alipainelinjaston "jakotukille". Tuo letku haurastuu helpohkosti ja alkaa vuotamaan. Omaan pirssiin sen juuri vaihdoin, kun oli imusarja irti hehkujumpan vuoksi (-01 530dat)
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • osaeero
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 56

            #6
            Täytyy kyl noi letkut vaihtaa uusiin ja kattoa josko auttais. Onkos EGR:n alipaineletku saman alipainepumpun takana kun tuo turbo? Täs vaan mietin et jos en oo saanu tarpeeks hyvi tukittua sitä egr:n venttiilin putkea, niin vaikuttaako se tuohon turboon?

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Saman pumpun takana ovat, ja myös jarrutehostin ja mitä muita alipainetoimisia laitteita nyt sitten onkin.

              Taitaa tuossa turbon ohjauksessa olla 'ali'paineakku jossain välissä. Toki putket on syytä tulpata huolella.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by osaeero View Post
                Täytyy kyl noi letkut vaihtaa uusiin ja kattoa josko auttais. Onkos EGR:n alipaineletku saman alipainepumpun takana kun tuo turbo? Täs vaan mietin et jos en oo saanu tarpeeks hyvi tukittua sitä egr:n venttiilin putkea, niin vaikuttaako se tuohon turboon?
                Jep, ja myös moottorin tukikumit alipaineistetaan. Tuo EGR -venttiilinkin ohjaus tapahtuu tosiaan solenoidilla, joka on vielä siinä "jakotukin" ja EGR -ohjauskellon välissä. Mahdollisia vuotokohteita tuolla siis piisaa...
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • osaeero
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2007
                  • 56

                  #9
                  Tänään tuli testattua ehjällä ahtopaineanturilla, ei vaikutusta. Sit myös katsoin että turbossa oleva "tappi" joka vaikuttaa siipien asentoon liikkui normaalin näköisesti kaasuttaessa. Alkaa pian kyllä konstit loppua kun vikakoodejakaan Inpa ei anna.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Jos ahtaa yli niin kai siitä koodi pitäs jäädä,olettako livedataa katsoneet,mitä pyytää yms.?
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • osaeero
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 56

                      #11
                      Ongelma lopulta ratkesi kun irrotin imusarjan. Imusarjan alla olevasta alipainepumpun "jakotukista" oli 3/4 letkuista poikki. Vaihdoin kaikki alipaineletkut uusiin ja vika vähän parani. Sitte päättelin että enää vika voi olla vaan turbossa tai siipiä ohjaavassa alipaineventtiilissä. Tilasin uuden alipaineventtiilin ja sillä vika korjaantui lopulta täysin. Kiitokset vinkeistä asian suhteen.

                      Comment

                      • osaeero
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 56

                        #12
                        Nyt kyllä alkaa ymmärrys loppua tuon auton kanssa. Vaihdoin sinne tosiaan uuden alipaineventtiilin turbolle, mutta vika ei korjaantunut. Edelleen ahtaa välillä yli 2bar.

                        Luulin jo ratkaisseeni vian kun kokeilin vaihtaa alipaineventtiilin imusarjan läppiä ohjaavan venttiilin kanssa (ne ovat samoja osia), sillä venttiilillä auto pelasi ok ja paineet pysyttelivät alle 1.35bar, jonka Karala ilmoittaa maksimiksi. Hain sit marmoritiskiltä täysin uuden venttiilin, niin sillä taas sama ongelma kun alkuperäisellä. Enkä oikein uskois että uus osa olisi viallinen.

                        Lisää vinkkejä kaivataan...

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by osaeero View Post
                          Sitte päättelin että enää vika voi olla vaan turbossa
                          Siltä se valitettavasti alkaa vaikuttaa.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • osaeero
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 56

                            #14
                            Mutta mikäli turbo olisi hajoamassa niin eikös se yleensä ole niin päin että ahdot ei taho nousta tarpeeksi? Tämä tapaus ku tuntuu olevan vähä liianki innokas niiden nostossa.

                            Missä asennossa muuten nuo turbon siivet on "vakio" tilassa, eli silloin kun venttiili on kiinni ja ei päästä sinne alipainetta?

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #15
                              Tuossapa WDS:ää
                              Boost Pressure Control DDE 4.0
                              A turbocharger with variable turbine geometry and without a wastegate is used for boost pressure control. It is operated by means of an adjustment lever on the turbine housing. The adjustment lever is connected by means of a control rod to the vacuum unit on the turbocharger such that the control rod is extended and retracted corresponding to the vacuum applied.

                              Components
                              •Turbocharger with variable turbine geometry

                              •Vacuum unit with control rod

                              •Pressure converter

                              Function
                              The pressure converter links the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses and, depending on the activation status, it switches a variable vacuum to the vacuum unit controlled by the DDE control unit. In this way, the control rod is set in the required position. The pressure converter is activated by a square-wave signal with duty factors (= variable pulse width) between 5 and 95 %.

                              Checking variable turbine geometry
                              Maximum stroke of control rod: 10 mm

                              •The control rod must be fully RETRACTED (= maximum boost pressure) at 650 mbar vacuum applied at the vacuum unit.

                              •The control rod must be fully EXTENDED (= minimum boost pressure) at 0 mbar vacuum applied at the vacuum unit.

                              Troubleshooting
                              Fault code 1E30 "Boost pressure control" is stored in the event of impermissible control deviation or fault "Short/open circuit".

                              Consequences:

                              •Boost pressure control is deactivated

                              •Exhaust gas recirculation is deactivated

                              •In the event of a control deviation in the boost pressure, the injection volume is limited and a substitute value is output for the boost pressure.

                              Boost pressure control is also deactivated if following faults occur:

                              •Fault code 0400: Exhaust gas recirculation (positive control deviation)

                              •Fault code 0235: Boost pressure sensor

                              •Fault code 0335: Crankshaft speed

                              •Fault code 0120: Pedal position sensor 1

                              •Fault code 0220: Pedal position sensor 2

                              •Fault code 0100: Air mass meter

                              •Fault code 1E25: RPM sensor monitoring

                              Hakemistahan tämä tietty on, mutta arvelen että johdesiipien ohjaus jumittelee turbon sisällä tai tuo solenoidi ei aina saa ohjausta (johtoliitokset solenoidin-DDE:n välillä. Eniten hämää, että ongelmat alkoivat samaan aikaan tuon sinun huoltotoimenpiteesi kanssa
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎