Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 740i vm 2000 laahureiden vaihdon jälkeiset ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiHoo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 41
    • Nukari

    e38 740i vm 2000 laahureiden vaihdon jälkeiset ongelmat

    E38 740i vm2000

    Meni keskilaahuri sököksi loppusyksystä. Vihdoin ja viimein pääsin vaihtohommiin ja uusiksi meni kaikki laahurit, ketju sekä kiristin plus asiaan liittyvät tiivisteet. Ajoitustyökaluja ei ole ja saamani tiedon mukaan vaihdoin ketjun vain vanhan mallin mukaan pitämällä huolen että tuli samalle hampaalle kuin aiemminkin. Vanoksetkaan eivät siis olleet irti.
    Pirssi kasaan ja käyntiin.

    Tyhjäkäynti seilasi aluksi aika paljon ja ei meinannut pysyä käynnissä ilman kaasun painallusta. Toisinaan kävi sitten ihan nätistikin, eli vaihteli todella paljon. Kaveri tuli lukemaan koodia ja tutkittiin tilannetta. Adaptaatioiden nollaamisen jälkeen käynti parani huimasti ja alkoi jopa kuulostamaan täysin normaalilta. Nyt kuitenkin herjaa nokka-akselin asentotunnistimesta. Vaihdoin kyseisen pari vuotta vanhan toiseen varaosaan joka lujui hyllyllä ja edelleen pukkaa samaa vikaa. Toki molemmat voivat olla sököjä ja uusi menee vielä hankintaan joka tapauksessa.
    Ja se tuhannen taalan kysymyshän on tietenkin että voiko asiasta päätellä jotain jaosta? Voiko ketju olla pykälän tai kaksi pielessä? Silloin sen on täytynyt hypätä jo silloin kun se meni rikki koska nyt pidin erityisen huolen siitä että tuli samalle jaolle.
    Mitä asiantuntijaraati sanoo? Minkälaisia oireita hampaan verran pielessä oleva ketju antaa? Ja voiko tästä sitten päätellä kuinka paljon se on pielessä ja mihin suuntaan?

    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
    -------------------------------------
    Date: 02/01/13 21:51:17
    ECU: ME72KWP0
    JobStatus: OKAY
    Variant: ME72KWP0
    -------------------------------------------------------------
    RESULT: 2 errors in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    33 Camshaft control
    Error frequency : 1
    Logistic counter: 40
    Engine speed 560.00 /min
    Engine temperature 94.50 Grd C
    wnwi1_u -5.00 Grad KW
    tanwrhf_0_A 60.01 % TV
    Error currently available
    Error tested

    Adaptation value impact not plausible current,

    Adaptation value impact not plausible Initial,

    SCATT-active

    -------------------------------------------------------------
    34 Camshaft control Bank 2
    Error frequency : 1
    Logistic counter: 40
    Engine speed 560.00 /min
    Engine temperature 94.50 Grd C
    wnwi2_u -5.00 Grad KW
    tanwrhf_1_A 60.01 % TV
    Error currently available
    Error tested

    Adaptation value impact not plausible current,

    Adaptation value impact not plausible Initial,

    SCATT-active


    Click image for larger version

Name:	740livelämmin.jpg
Views:	1
Size:	88.8 KB
ID:	4847548
    Click image for larger version

Name:	740live2.jpg
Views:	1
Size:	98.0 KB
ID:	4847549

    Arvauksista kiitollinen!
    Antti
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Niin siis nuo vikakoodithan ei ole nokan anturista vaan nokkien ohjauksesta, adaptaatiokohdat ei ole järkevät. Kyllä siinä ajoituksessa jotain on pielessä.
    Ja kun kerran antaa kummankin bankin säädöstä niin lienee heittoa alapään suhteen.
    Nollauksen jälkeen kävi paremmin todennäköisesti siitä syystä että sai säädettyä nokat kohdallee tyhjäkäynnillä.
    Mutta kun koitti säätää nokkia enemmän niin raja-arvot tuli vastaan eikä saanut säädettyä tarpeeksi, siitä syystä heitti sitte vikamoodiin ja käy huonommin siitä johtuen nyt.

    En nyt muista ulkoa mitä mahtaa olla nokkien ajoitus tyhjäkäynnillä, voin tarkistaa lähipäivinä omastani. Nythän näkyy olevan -5 astetta.
    Last edited by Supa; 03-02-2013, 19:20.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • AnttiHoo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 41
      • Nukari

      #3
      Jep. tätä minä vähän pelkäsinkin. Harmillista sikäli että sen ketjun saa todellakin melko helposti sinne vaihdettua, nyt se oli sitten hypännyt pieleen jo aiemmin rikkoutuessaan. Ja ilman ajoitustyökalujahan sitä ei kohdalleen saa..

      Eli onko kenelläkään vuokrata M62TU ajoitustyökaluja pohjois Nurmijärvelle? Tai vinkkejä mistä niitä saa järkihintaan. Ebayssakin taisi olla halvimmillaan parisataa puntaa plus postikulut...

      Antti

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Käytä venakopat irti ja pyöritä kone YKK:hon ja tarkista vielä kerran ajoitus.
        Jos et koskenut vanokseen tai nokkien väliseen ketjuun millääntavoin niin pakonokkien neliöt pitäisi olla pystysuorassa kansitasoon nähden.
        Jos on niin sitten on jotenkin kummallista kyllä :think
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Käytä venakopat irti ja pyöritä kone YKK:hon ja tarkista vielä kerran ajoitus.
          Jos et koskenut vanokseen tai nokkien väliseen ketjuun millääntavoin niin pakonokkien neliöt pitäisi olla pystysuorassa kansitasoon nähden.
          Jos on niin sitten on jotenkin kummallista kyllä :think
          sen verran et taitaa olla jo uus ajotus 2000 tu koneessa eli ne on pikkaisen kierossa ne nokkien neliöt. mut pelaa kyllä suorassakin.
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Kyllä kaikissa mitä ite oon tehnyt on ollut suorassa, ainakin niin suorassa kun silmin voi nähdä. Toki se valettu neliö on hieman eri siihen muottiin nähden että näyttää vähän hassulta.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • 2bar..ahhh
              BTCF Honorary Member
              • Nov 2004
              • 3351
              • haapavesi

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Kyllä kaikissa mitä ite oon tehnyt on ollut suorassa, ainakin niin suorassa kun silmin voi nähdä. Toki se valettu neliö on hieman eri siihen muottiin nähden että näyttää vähän hassulta.
              löydä enää sitä kuvaa missä verrataan vanhaa ja uutta ajotusta niin uudessa on molempia nokkia käänetty aavistuksen verran.
              mut ollu kourassa vanha ja uusi ajotus työkalut ja mittasin asteetki palioko kääty. lappu hallilla.
              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

              Comment

              • AnttiHoo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 41
                • Nukari

                #8
                Jep, pitää tarkastaa neliöiden asento vielä kunhan töiltä ehtii.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Kyllä kaikissa mitä ite oon tehnyt on ollut suorassa, ainakin niin suorassa kun silmin voi nähdä. Toki se valettu neliö on hieman eri siihen muottiin nähden että näyttää vähän hassulta.
                  Niitä on molemmilla ajoituksilla, sikinsokin sekaisin vuosimalleista riippumatta sekä neliöt suorassa ja ei suorassa.

                  Anttihoo: Tuun viikon päästä muilla asioilla siihen nurmijärvelle, jos kiinnostaa ajoitus Kokeilla voi kuitenkin heittää pykälällä molemmat pankit ja katsoa menikö nappiin, suunta pitää sitten yrittää päätellä tuosta asentotunnistuksesta.
                  Last edited by Cell; 04-02-2013, 19:51.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • AnttiHoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 41
                    • Nukari

                    #10
                    Terve!
                    Kyllä kiinnostaa! Oliko sulla ne TU:n ajoitus työkalut?
                    Mutta elikkä. Olisiko tuomio nyt sellainen että ketju on pykälän pielessä kampuran päästä, eli molempien nokkien kohdalta pitäisi saada pykälä jompaan kumpaan suuntaan. Eli nokat ovat suhteessa toisiinsa ok? Ja mitenkäs tota dataa pitäisi sitten lukea sen suunnan suhteen?

                    Antti

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Työkalut löytyypi juu.

                      En menis sanomaan muuta kuin että kakkospankki on ainakin pielessä. Toi vikakoodi ei kerro muuta ja nokkien asennot voi silti olla ihan kohdallaan livedatassa tyhjäkäynnillä, riippuen siitä kumpaan suuntaan asento on pielessä. Sitä en tosin muista mitä nuo luvut on yleensä näyttäneet, ne voipi kertoa asiasta jotain lisää tai sitten ei
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎