Announcement

Collapse
No announcement yet.

750 ei käy kaikilla pytyillä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkoS
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 73
    • Mikkeli

    750 ei käy kaikilla pytyillä.

    Tätä vikaa on ihmetelty parillakin korjaamolla oman ihmettelyn lisäksi..

    Vika ilmaantui kesken maantie ajon. Ehdin ajamaan muutamankymmentä kilometriä kunnes käynti muuttui huonoksi.
    Testerillä löytyi mm. kaksi poiskytkettyä sylinteriä. "cyl6 switch off" ja "cyl9 switch off" tms. ja joitakin yksittäisiä sytytyskatkoja.
    Näiden resetoinnin ja pienen ajelun jälkeen löytyi toisesta lohkosta lambdan tieto laihasta seoksesta, muttei sylintereiden poiskytkentätietoa.

    Tämän jälkeen on vaihdettu tulpat ja polttoainesuodatin. Ensimäisen vikalistan perusteella arveltiin todella huonokuntoisten tulppien olevan syynä ja myöhemmin veikattiin tuon laihan seoksen perusteella tukossa olevaa suodatinta. Ei tärpännyt kummallakaan kerralla.

    Voisiko vika olla sytytyspuolella..? auton käydessä tuntuu selvä bensan haju. Äsken varsinkin kun käytin autoa tyhjäkäynnillä parkkihallissa hetken, niin haju oli todella voimakas.(ei näkynyt länttiä auton alla) Virranjakajat tsekkasin silmämääräisesti, näyttivän syväkuntoisilta. Ei hapettumia eikä suuria kulumajälkiä..
    Tyhjäkäynnillä kuuluu molemmista imusarjoista sellanen "tsup" -ääni ilmeisesti 1krt/ kierros..

    Toivottavasti joku edes ymmärsi tuosta selityksestä..
    Tuo viimeisin heppu jolla autoa käytin vaikutti tuntevan Bemarit todella hyvin, mutta hänelläkin alkoi loppua valmiit ideat tämän kanssa.. Eli hakuammunnaksi menee vianhaku, jos ei joku muu ole samanlaista jo korjannut joskus...

    E: Niin siis auto on vm -95 ja kone M73..
    Last edited by MarkoS; 21-03-2013, 21:18.
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    aika erikoinen koodi tuo switch off. However, suht yleistä tuo bensanhaju, ja jos se tulee nimenomaan konehuoneesta niin ei auta muu kuin käydä pa-linjat läpi. Pa-letkut tulee paineensäätimeltä (auton alla pelkääjän oven kohdalla) koneen eteen ja vuorotellen pa-tukeille, ne liitokset voi vuotaa. Seuraava mahdollisuus on sitten tukkien liitännät suuttimiin: suuttimissa on molemmissa päissä o-renkaat, jotka voi olla kovettuneet ja falskaavat siitä. Seuraavaksi onkin enää pa-höyryjen kierrätys, ne venttiilit on siinä vasemmassa etulokasuojassa. Mitä tulee siihen seoksen laihuuteen, niin imuvuodot on myös hyvin tyypillisiä: alipaineletkuja on aikas paljon, mutta jos sieltä imusarjoista kuuluu suhinoita, niin vaihtoehtoja on esim separaattorit imusarjojen takapäissä ja imusarjojen tiivisteet. Separaattorit on suht edukkaat, mutta imusarjojen tiivisteet maksaa sitten sen 600e kierros. Onhan IMM:n haitarikumit varmasti ehjät? Onko sulla sitä vikakoodilistaa (ja tietoa millä vehkeellä se on otettu)?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 358
      • Oulu/Finland

      #3
      Jos imusarjantiivisteet vuotaa, saa ne useinmiten asennettua pitävästi tiivistemassan kanssa eli säästää sen 600€.

      Comment

      • _charger-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2011
        • 380
        • Helsinki

        #4
        näin tein myös minä, ja n. 10kk ainakin toiminut moitteetta
        1966 Dodge Monaco
        1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

        EX:1994 BMW 750 IA e38
        EX:1994 BMW 740 IA e38

        Comment

        • MarkoS
          Bimmer Rookie
          • Jun 2012
          • 73
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          Mitä tulee siihen seoksen laihuuteen, niin imuvuodot on myös hyvin tyypillisiä: alipaineletkuja on aikas paljon, mutta jos sieltä imusarjoista kuuluu suhinoita, niin vaihtoehtoja on esim separaattorit imusarjojen takapäissä ja imusarjojen tiivisteet. Separaattorit on suht edukkaat, mutta imusarjojen tiivisteet maksaa sitten sen 600e kierros. Onhan IMM:n haitarikumit varmasti ehjät? Onko sulla sitä vikakoodilistaa (ja tietoa millä vehkeellä se on otettu)?
          Haitarikumit on ehjät ja alipaineletkuista ei ainakaan löydetty vuotoja. Ensimmäistä koodilistaa en tähän hätään löydä, toisessa löytyi oikealta:
          -Lambdalämmitys, katkos.
          -Lambda-anturi1, seos liian laiha.
          -Suihkutusventtiilit ryhmä 1, alue / säätövirhe.
          Vasemmalla ei vikoja ollenkaan.
          En huomannut kysyä mikä laite...

          Alan joku ilta irrottelemaan töpseleitä yms. ja laittelen infoa kun jotain uutta löytyy.

          Comment

          • MarkoS
            Bimmer Rookie
            • Jun 2012
            • 73
            • Mikkeli

            #6
            Vika tosiaan ilmaantui yhtäkkiä kesken ajon, eikä ole muuttunut suuntaan tai toiseen sen jälkeen. Jos siitä voi jotain päätellä.
            Itse ajattelisin, että jokin laite tosiaan hajosi. Esim. ohjausboksi tms..

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              varmistan vain, että tosiaan on luettu oikein nuo koodit:
              näissä on molemmille lohkoille oma ECU, joiden yhteistyötä koordinoi EML. moni tavallinen lukija (mm. moni boschin lukija) ei ymmärrä tuota logiikkaa (koska melkein kaikissa autoissa on vain yksi ECU), ja siksi joko lukevat vain toisen ECU:n eikä koodituksetkaan mene välttämättä oikein. Tämä on tullut koettua ihan omakohtaisesti hukattuna rahana ja aikana, kunnes hommasin itselleni INPA:n ja johdon. Lyhyesti: jos lukija lukikin vain bank 1:stä, niin siksi toiselta puolelta ei voisikaan tulla koodia.

              Lupaavaa toki on, että aikaisemmassa luvussa koodeja on tullut molemmista bankeista (cyl 6 ja 9 on eri lohkoissa).

              Joka tapauksessa jos nuo kertomasi koodit pitää paikkaansa, niin joko lohko 1 saa liikaa ilmaa tai liian vähän bensaa. Eli joko bensanpaineet katoaa jonnekin (vuoto, paineensäädin, pa-pumppu) tai jossain on raju ilmavuoto (separaattorit tai niiden tutit, lisäilmaventtiili, lisäilmatukki tai sen kumiletkut suuttimille, kaasuläppäkoteloiden yläpuolella olevat muovitulpat, moottorin tukikumien letkut, pakokaasujen lisäilman ohjaus, imusarjojen tiivisteet jne).

              Huomionarvoista: imusarjat on sitten ristissä, eli vasemman lohkon imusarja on oikean lohkon päällä, vähän kuin sormet ristittynä rukoukseen. Tämän kun pitää mielessä niin ei tule tehtyä kovin paljoa turhaa työtä ja heiteltyä rukouksia yläkerran suuntaan

              Ja ikävin vaihtoehtohan on tietysti kansivaurio, eli kuinka kuumana moottori käy? Salavalikosta katsomalla selviää parhaiten, ja lämpöongelmia näihin tulee jos termari tai pumppu pettää. Sun ikäluokassa käyntilämpöjen tulee pysyä 95 astetta plus miinus 3 astetta, ja täyskaasukiihdytyksessä lämmöt saa laskea jopa 90 asteen tuntumaan (ECU käskee termaria aukeamaan tappiin).

              Hienoahan tässä moottorissa on se, että molemmat lohkot toimii tosiaan itsenäisesti. Oikeastaan ainoat asiat jotka on molemmille yhteisiä on bensapumppu ja paineensäädin, kaikki muu on erillään toisistaan. Tästä syystä myös sulkisin pa-pumpun/paineensäätimen pois vikalistalta, jos kerran bank 2 on kunnossa. Eli seuraavaksi sitten joko bensavuoto tai imuvuoto, mutta tarkista nyt ne koneen lämmöt sieltä salavalikosta, ettei ole käynyt vanhanaikaiset.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #8
                Liikkuuko kaasuläpät kun käännät virrat päälle? Mulla vain toinen kaasuläpistä liikkui ja toinen surisi.Startatessa aivasteli vähän väliä ja kävi vain toisella puoliskolla. Syynä oli eml boksi ja auto oli 750ial e32

                Comment

                • MarkoS
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2012
                  • 73
                  • Mikkeli

                  #9
                  Pääsin pitkästä aikaa käymään auton luona..

                  Pikaisesti kokeilin irroitella suuttimien liittimiä yksi kerrallaan auton käydessä. Vasemman lohkon liittimistä sai viisi ensimmäistä helposti irti, takimmainen on hieman piilossa, joten annoin olla. Näiden irroittamisella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Oikealta otin kolme liitintä vuorotellen, kaikkien kolmen irroittaminen heikensi käyntiä merkittävästi.

                  Eli vasen puoli pimeänä kokonaan. (suuttimethan ovat samallalailla "ristissä" kuten imusarjatkin??)
                  Eli toiseen railiin ei tule bensaa tai boksivika?

                  Kaasuläppien toimintaa en ole kokeillut.

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    molemmissa raileissa on yhtäläinen paine, eli joko kaasuläppä tai boksi tai jotain muuta joka ohjaa suuttimia, mutta tässä kohtaa tarvitaan joku viisaampi analysoimaan. Boksiviat ei ole harvinaisia, mulla oli edellisessä E38:ssa vaihdettu molemmat ecut jo japanissa.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • janne[l
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 861
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      oliko auto korjaamolla ennenku hajos ? lambdojen ristiinkytkeminen saa nä pelit ainakin kokonaan sekasin.
                      e46 330i cabriolet
                      e91 320d
                      e36 328 törpö

                      Comment

                      • MarkoS
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2012
                        • 73
                        • Mikkeli

                        #12
                        Lambdat vaihdettiin ennen hajoamista, mutta auto toimi useamman kuukauden vaihdon jälkeen..

                        Comment

                        • MarkoS
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 73
                          • Mikkeli

                          #13
                          Boksit on ilmeisesti samanlaiset? Jos on niin ristiin vaihtamalla näkisi siirtyykö vika toiselle puolelle boksin mukana..
                          Onkos tuossa erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, vai hoituuko tyhjäkäynnin säätö kaasuläpällä?

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            Originally posted by MarkoS View Post
                            Boksit on ilmeisesti samanlaiset? Jos on niin ristiin vaihtamalla näkisi siirtyykö vika toiselle puolelle boksin mukana..
                            Onkos tuossa erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, vai hoituuko tyhjäkäynnin säätö kaasuläpällä?
                            boksit voi vaihtaa ristiin. Ei varsinaista tyhjäkäyntiventtiiliä.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • MarkoS
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 73
                              • Mikkeli

                              #15
                              Pikainen testi tänään.
                              Auto käyntiin, pimeänä olevan lohkon kaasuläpän liitin irti ja takasin. Läpästä kuului sirinää ja takaisin kytkennän jälkeen käynti tasaantui huomattavasti. Ajoin muutaman sadan metrin lenkin. Kone kävi tasaisesti, mutta tehot olivat entistä enemmän kateissa.
                              Sammutin auton välillä jonka jälkeen sama tuttu epätasainen käynti palasi. Vetoja tuntui olevan kuitenkin enemmän kuin ennen sammuttamista.

                              Ajelin halliin takaisin ja käytin vielä molempia kaasuläpän liittimiä irti. Nyt ei ollut vaikutusta käyntiin..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎