Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajettavuus kesärenkailla/vanteilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    Ajettavuus kesärenkailla/vanteilla?

    Vaihdoinpa tuossa talvella ostamaani E65:een ekaa kertaa kesärenkaat ja vanteet, ja hämmästyin kuinka paljon huonommaksi auto muuttui ajettavuudeltaan. Nyt se hakee uria todella paljon eli vääntää ihan tosissaan urissa ees-taas, ja ohjaus muuttui myös melko raskaaksi mutkissa. Rattia saa mutkissa vääntää ikäänkuin väkisin mutkan suuntaan, ja jos päästää irti, ratti keskittää todella rivakasti jopa ikäänkuin nykäisten.

    Voisiko tämä mahdollisesti johtua esim. väärästä offsetistä/ET:stä? Nuo 19" BMW replica kesävanteet on näet ostettu käytettynä ja ne olivat muistaakseni aiemmin E39:ssä. En tiedä on siinä täsmälleen sama vakio ET kuin E65:ssä, mutta piti kyllä olla "sopivat"...

    Kesärenkaana on edessä uudet Kumho KU39:t kokoa 245/45-19, takana 275/40-19. Talvirenkaana oli Kumhon 245/50-18" eli edessä leveys on sama kuin näissä kesänakeissa, jolloin ei kait itse renkaan pitäisi noin paljoa vaikuttaa..?
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #2
    ET heittää sitten 4mm / puoli, mutta sen ei pitäisi moista vaikutusta tehdä.

    Onhan sulla soviterenkaat paikallaan, eli keskireikä on eri. E39 keskireikähän on 74.1 ja e65 72,6.

    Jos nuo on kunnossa, niin sitten puslien ja tukivarsien kimppuun
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • AlliumPorrum
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 316
      • Suomi

      #3
      Originally posted by touring39 View Post
      ET heittää sitten 4mm / puoli, mutta sen ei pitäisi moista vaikutusta tehdä.

      Onhan sulla soviterenkaat paikallaan, eli keskireikä on eri. E39 keskireikähän on 74.1 ja e65 72,6.

      Jos nuo on kunnossa, niin sitten puslien ja tukivarsien kimppuun
      Niin siis mistä laskit tuon 4mm??

      Ja vanteet vaihdatin rengasliikkeessä joten olettaisin että sovitteet on OK. Eikös se muuten lähinnä voisi aiheuttaa tärinää, jos ne ei olisi paikallaan, ei niinkään ohjauksen jäykkyyttä mutkissa ja vetelyä..?

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Originally posted by AlliumPorrum View Post
        Niin siis mistä laskit tuon 4mm??

        Ja vanteet vaihdatin rengasliikkeessä joten olettaisin että sovitteet on OK. Eikös se muuten lähinnä voisi aiheuttaa tärinää, jos ne ei olisi paikallaan, ei niinkään ohjauksen jäykkyyttä mutkissa ja vetelyä..?
        e39 ET on vakiona 20 ja e65 24 (hauskasti, vaikka vanne on 8, 9 tai 10 tuumaa leveä, niin silti ET on 24).

        Mä en luottaisi yhteenkään rengasliikkeeseen, että ovat oikeanlaiset soviterenkaat laittaneet. Pahimmassa tapauksessa siellä on jotain muovista vanhaa rinkulaa jäljellä ja vanne on kierretty paikalleen väkisin.

        Olet kyllä oikeassa, että tärinä siitä pitäisi syntyä. Tuo vaan on niin helppo itse kurkata, että itse tekisin sen heti.

        Itse vaihdoin e65:een kesärengassettejä 17", 18" ja viimeiseksi oli tuo sama 19" koko kuin sullakin, eikä mitään eroja vetelyssä kyllä tullut.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by AlliumPorrum View Post
          Vaihdoinpa tuossa talvella ostamaani E65:een ekaa kertaa kesärenkaat ja vanteet, ja hämmästyin kuinka paljon huonommaksi auto muuttui ajettavuudeltaan. Nyt se hakee uria todella paljon eli vääntää ihan tosissaan urissa ees-taas, ja ohjaus muuttui myös melko raskaaksi mutkissa. Rattia saa mutkissa vääntää ikäänkuin väkisin mutkan suuntaan, ja jos päästää irti, ratti keskittää todella rivakasti jopa ikäänkuin nykäisten.

          Voisiko tämä mahdollisesti johtua esim. väärästä offsetistä/ET:stä? Nuo 19" BMW replica kesävanteet on näet ostettu käytettynä ja ne olivat muistaakseni aiemmin E39:ssä. En tiedä on siinä täsmälleen sama vakio ET kuin E65:ssä, mutta piti kyllä olla "sopivat"...

          Kesärenkaana on edessä uudet Kumho KU39:t kokoa 245/45-19, takana 275/40-19. Talvirenkaana oli Kumhon 245/50-18" eli edessä leveys on sama kuin näissä kesänakeissa, jolloin ei kait itse renkaan pitäisi noin paljoa vaikuttaa..?
          Renkaat on melko uraherkät jo lähtökohtaisesti mutta mitä sanoo suuntauslappu?
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • AlliumPorrum
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 316
            • Suomi

            #6
            Originally posted by touring39 View Post
            e39 ET on vakiona 20 ja e65 24 (hauskasti, vaikka vanne on 8, 9 tai 10 tuumaa leveä, niin silti ET on 24).
            Ok. Mutkun nuo vanteet ei liene e39:n vakiot, niin enpä olisi ihan varma että ovat juuri tuo 20, pitänee selvitellä tarkemmin.

            Minkähän verran noissa saa olla eroa ilman että pitäisi vaikuttaa..?

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5018
              • Paimio

              #7
              Ei tuossa koossa kyllä vielä pitäisi vetelyä tuntua. Toki nyt leveämmät renkaat aina hieman uraherkemmät on kuin kaposet, mutta jos eroa on esim 2cm niin ei se paljoa enää vaikuta.

              Itsellä ainakin on kyllä kesäkumeilla paljon parempi ajaa kuin noilla talviläskeillä.

              Mutta kumhoja omistaneena voin kyllä sanoa että suurin vika taitaa olla renkaassa...kumho vissiin hyvä rengas pikkukoossa mutta jos ollaan 205 tai yli niin sitten voi olla aikamoista kuraa...ainakin omat 225/16 oli aikanaan käytännössä täysin ajokelvottomat. Urissa veteli kuin ei olisi ohjausta lainkaan ja koskaan ei saatu tasapainoon olivat niin soikeat.

              Tuo ET asia voi vaikuttaa ja toki on parempi ottaa yksi vanne irti ja katsoa että varmasti on se soviterengas siellä välissä!
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Kyllä alustassa on varmaankin vikaa jos e65 on vetelevä. Omien kokemuksia mukaan ei ole kovin herkkä renkaista.
                Viime kesänä oli loppuunajetut saksankitkat alla eikä vedelly mihkää, juurikin tuossa koossa. Heitin nuo e38:siin alle sitten niin saa kyllä ohjata kokoajan.

                Jos tarviit ni multa löytyy uudet reaktiotankojen puslat ylimääräsenä
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Minulla edessä 245/40/20 ja takana 275/35/20 hankookit. Ratista ei tarvitse pidellä kiinni sen kummemmin. Talvirenkaat kumhon 235/50/18 nastat.
                  Käytin kylläkin suuntauksessa, kun nuo hankookit loppusuoralla ja ajattelin ettei uudet kulu reunoista.
                  Noinkohan tähän uskaltaisi ostaa nankangit kesärenkaiksi? Hinta houkuttaa, noin 650€ muistaakseni koko sarja 20 tuumaisina. Joku brandi heti 450€/kpl.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    No jos olematon vesikelin pito ei haittaa taikka renkaan halpa ulkonäkö niin kyllä ne ihan hyvin kesällä ainakin omassa toimi.
                    Itse taas vaihdoin toisinpäin, nyt on uudet hankookit alla nankangien sijaan.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      No olematon vesikelin pito se juuri haittaakin. Mentävä on keli kuin keli, peli kuin peli.
                      Taas meni harkintaan, vittu sentään ku mikkään ei mee kohtuuella.
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by TFV View Post
                        No olematon vesikelin pito se juuri haittaakin. Mentävä on keli kuin keli, peli kuin peli.
                        Taas meni harkintaan, vittu sentään ku mikkään ei mee kohtuuella.
                        No tilaa sitten merkkirenkaat? Eikai se sen vaikeempaa ole. 19" koossa ero taisi olla vain noin 200e sarjalla, en tiiä miten 20" sitten.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Eip, 650€ vs. Noin 1800€ per kesä. Olis vaan ollut kivempi tuo eka hinta.
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by TFV View Post
                            Eip, 650€ vs. Noin 1800€ per kesä. Olis vaan ollut kivempi tuo eka hinta.
                            Oho, no onhan tuossa koossa isommat erot.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Olematon vesikelin pito? jännä homma kun en ole huomannut.. 5-6 sarjaa nankangeja kuitenkin loppuun ajettu
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎