Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 745 käyntiongelma [korjattu]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sepppo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 124
    • Merimasku (Naantali)

    E65 745 käyntiongelma [korjattu]

    Ongelma on, että 745 tuntuu siltä, että yksi sylinteri on hukassa. Tyhjäkäynti alhainen ja heittelee ja auto vähän täristää. Kierroksilla toimii "ihan ok". Kävin liikkeessä (bmw erikoistunut) lukemassa koodit ja sanoi, että valittaa kaikista sylintereistä ja hän sanoi, että katsoisi ensin tulpat ja sen jälkeen mahdollisesti vuotavat venttiilikopan tiivisteet.

    Tulpat vaihdettu ja ei vaikuttanut mitenkään. Liike sanoi, että ei pitäisi olla yksittäinen puola, kun sitten pitäisi vikakoodi löytyä oikeaan osoitteeseen eikä sanoa kaikista. Vanhoista tulpista mikään ei ollut kovin öljyinen, yksi oli melko paljon karstoittunut...

    Ajattelin kuitenkin käydä puolat läpi ottamalla johdot irti yhdestä kerrallaan, että huomaa vaikuttaako se asiaan.

    Mutta onko jotain ajatuksia mitä muuta vikaa mahdollisesti voisi olla ja onko kokemusta, että voiko olla kuitenkin yksittäinen puola vaikka sanoo vikaa kaikista?

    Venttiilikopan tiivisteiden vaihto taitaa tossa konehuoneen ahtauden takia olla aika hankala homma tehdä itse?

    EDIT: Tämä tosiaan korjattu. Ketjun lopussa tieto miten.
    Last edited by sepppo; 01-07-2023, 10:03. Reason: korjattu.
    Nyt:
    e65 745iA
    Ja ennen:
    e32 750iA x2
    e34 535i
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Kyllä se viallinen puola yleensä heittää sen yhteen sylinteriin koodin eikä kaikkiin. Sytytyskatkojen tunnistus kyllä toimii melkoisen tarkasti. Itse veikkaisin jotain muuta kuin puolaa. Katsottiinko miltä moottorin käynnistasaisuus näytti? Miltä näyttää seokset, eli korjaako moottorinohjaus miten paljon? Esim. imuvuodot aiheuttaa epätasaista käyntiä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • sepppo
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 124
      • Merimasku (Naantali)

      #3
      Ilmeisesti ei mitattuna muuten mitään kuin vain luettuna noi vikakoodit, joista sanoi että mitään muuta ei ilmoita kuin sylinterien vikakoodin. Ja tosiaan se liike oli sitä mieltä että jossei tulpat niin venttiilikopan tiivisteet sitten.

      Mutta nyt kun muistelen, niin pari kertaa aiemmin teki kesken ajon niin, että antoi moottorin vian ja käski ajaa varovasti ja tyhjäkäynnillä tuntui tärinää, mutta vika häipyi kun sammutti ja käynnisti uudestaan. Mutta nyt se vika on jatkuva.
      Nyt:
      e65 745iA
      Ja ennen:
      e32 750iA x2
      e34 535i

      Comment

      • Rale
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1480
        • Porvoo

        #4
        Joku sieltä suunnalta, jolta löytyy ISTA pyytää tekemään valvetronic testin.

        Comment

        • samtheman1
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 208
          • Mikkeli

          #5
          Ignition coils? Mitkä ne nyt onkaan suomeks, ne "tulpanjohdot".
          -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

          Exiä E39 520D, E38 735

          Nykyisiä E61 525D, E65 745

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by samtheman1 View Post
            Ignition coils? Mitkä ne nyt onkaan suomeks, ne "tulpanjohdot".
            Ignition coil = puola. Näissähän ei muistaakseni enää ollut erillisiä tulpan hattuja, vaan ovat yhtä pakettia.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • shawela
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 363
              • Oulu

              #7
              Turha arvailla ilman livedataa. Noissa moni asia voi aiheuttaa em. ongelmia. Tarkasta kuitenkin jokatapauksessa huohotusventtiilit venakoppien päältä, sekä huohotinputket. Nuo yleensä vuotaa ja aiheuttaa ongelmia.

              Comment

              • sepppo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 124
                • Merimasku (Naantali)

                #8
                Joo. En ole nyt lähtenyt tulppienvaihtoa enempää arvailemaan. Tämä jäi vähän seisomaan pihalle nyt muiden kiireiden takia. Tarkoitus tässä lähiaikoina saada datat luettua jossain ja katsotaan sitten lisää
                Nyt:
                e65 745iA
                Ja ennen:
                e32 750iA x2
                e34 535i

                Comment

                • sepppo
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 124
                  • Merimasku (Naantali)

                  #9
                  Originally posted by shawela View Post
                  Turha arvailla ilman livedataa. Noissa moni asia voi aiheuttaa em. ongelmia. Tarkasta kuitenkin jokatapauksessa huohotusventtiilit venakoppien päältä, sekä huohotinputket. Nuo yleensä vuotaa ja aiheuttaa ongelmia.
                  Olisko vielä antaa tarkempaa infoa, että mistä toi huohotusventtiilit ja huohotinputket löytyy, että voisin ne katsoa tässä lähipäivinä kun ehdin. Tosiaan ei ole tosta moottorista itsellä mitään tietoa niin siksi helpompi kysellä kuin lähteä etsimään.
                  Nyt:
                  e65 745iA
                  Ja ennen:
                  e32 750iA x2
                  e34 535i

                  Comment

                  • shawela
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 363
                    • Oulu

                    #10
                    Venttiilikoppien päällä etureunasa pyöreät avattavat kannet. Niiden sisällä kalvot jotka rahtoo repeillä ajan saatossa. Niistä lähtee huohotusletkut.

                    Comment

                    • sepppo
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 124
                      • Merimasku (Naantali)

                      #11
                      Ok kiitos! Ehkä tänään iltapäivällä ehtii tutkimaan.

                      Mulla on nyt läppärillä myös inpa ja ista niin niillä saisi dataa luettua varmaan. En ole ikinä käyttänyt mutta kaipa se selviää kun kokeilee..
                      Nyt:
                      e65 745iA
                      Ja ennen:
                      e32 750iA x2
                      e34 535i

                      Comment

                      • sepppo
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 124
                        • Merimasku (Naantali)

                        #12
                        huohottimet tarkistettu ja niissä ei vikaa näkynyt.

                        Kuinkahan puhdasta pitäisi olla siellä venakoppien sisällä huohottiemien alla? Toisella puolella oli lähinnä vähän öljyistä ja toisella puolella vähän niinkuin olisi ollut vettä öljyn joukossa. Mitenkään oikein paljon moskaa ei ollut sisällä mutta vähän. Mietin, että onko se normaalia vai pitääkö selvitellä mistä se on tullut?
                        Nyt:
                        e65 745iA
                        Ja ennen:
                        e32 750iA x2
                        e34 535i

                        Comment

                        • sepppo
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2005
                          • 124
                          • Merimasku (Naantali)

                          #13
                          Auto muuten seisoi useamman viikon ja tuntuu että sinä aikana ongelma on tullut pahemmaksi. Täristää todella paljon tyhjäkäynnillä ja ajotietokone valittaa moottoriviasta kokoajan... Nyt lisäksi valittanut huonosta akusta testauksessa jos virrat päällä minuutinkin kun ei ole kone käynnissä..
                          Nyt:
                          e65 745iA
                          Ja ennen:
                          e32 750iA x2
                          e34 535i

                          Comment

                          • shawela
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 363
                            • Oulu

                            #14
                            Entä ne putket niistä huohottimista? Otitko irti ja testasit ettei vuoda? Tarkasta myös maffin jälkeinen haitariputki.

                            Comment

                            • Rale
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 1480
                              • Porvoo

                              #15
                              Miten se käy, kun kylmän moottorin starttaa? Se kylmä startti on kaasuläpän ohjaama ja noin 20-40s kuluttua ohjaus siirtyy valevetronic ohjaukseen. Jos käynti on hyvää ja muuttuu huonoksi tuon ajan jälkeen, voi alkaa epäilemään valvetronic ongelmia. Isoimmilla kierroksilla se säätöakseli ei toden näköisesti ole lainkaan niin kulunut, koska se käynti alue normi käytössä on aika pieni.

                              Jos se käynti on hyvää kylmänä, nyppää valvetronic säätömoottoreilta sähköliittimet irti, jos käynti normalisoituu se on aika selvä peli. Kun piuhat nappaa irti venttiili nosto tulee johonkin 9mm kantturoille. Kun ne normaali tyhjäkäynnillä valvetronic ohjauksessa on 0,3mm luokkaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎