Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 745 käyntiongelma [korjattu]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sepppo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 124
    • Merimasku (Naantali)

    #16
    En ole saanut dataa ulos vieläkään, kun inpa ja ista vittuilee. Yritän säätää niitä kun ehdin.

    Mutta nyt tosta tulppien vaihdon lisäksi tarkistin ne huohottimet ja on kunnossa. Tänään vaihdoin kaksi puolaa (kun siellä oli kaksi mitkä selvästi vahvempia ja erilaiset kuin kuusi muuta) ja auto muuttui lähes normaaliksi.

    Jäljelle jäi enää se, että tyhjäkäynti seilaa ihan vähän ylösalas (n. 650-750 välillä) ja tekee sitä lähinnä silloin kun kierrokset laskee ja tasaantuu sitten. Ja tyhjäkäynnillä tuntuu että täristäisi ihan vähän, mutta todella vähän verrattuna aiempaan, jolloin se tuntui tosiaan ihan siltä että yksi sylinteri olisi kokonaan hukassa. Lisäksi tyhjäkäynnillä ääni pakoputkista "röpöttää" ihan vähän. Kun antaa vähänkin kierroksia - siis ihan niin vähän kun vaan pystyy - niin käynti on aivan normaalia. Ja ajossa ei huomaa yhtään mitään vikaa enää. Aiemmin se tuntui stopille tai valoihin pysähtyessä siltä, että sammuisi kun kierrokset laski niin alas ja tärisi paljon - tätä ongelmaa ei käytännössä huomaa ollenkaan enää kun äänen röpötys ei kuulu sisälle yhtään ja tärinä on melkein huomaamatonta. Tuntuu lähes siltä, että tyhjäkäynti vain jostain syystä olisi vähän alhaalla eikä muuta, sen lisäksi siis, että se hiukan hakee paikkaansa ensin kierrosten tippuessa.

    Ja se vielä, että kylmänä ja lämpimänä ei käytännössä mitään eroa käynnissä, ehkä tyhjäkäynti lämpinä ihan vähän parempi, mutta se nyt lienee yleisesti normaalia.

    Tosiaan se akku selkeästi on vähän huono kun tosi äkkiä virta päällä valittaa, että lataa akku, mutta jotenkin oon miettiny, että se ei voisi aiheuttaa noita ongelmia auton käydessä.
    Nyt:
    e65 745iA
    Ja ennen:
    e32 750iA x2
    e34 535i

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      #17
      Alkava puola vika on ilman live-dataa aika hankala paikantaa. Itsellä M62tu:ssä tuntui välillä ei kävisi ihan kaikilla, kun alkoi puola oireilla. Lopulta sitten hajosi kokonaan, niin sitten vian selvittäminen on helppoa. Itse epäilin välillä epätasaista tyhjäkäyntiä imuvuoksi. Akku tuskin aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä, muita ongelmia se voi kyllä aiheuttaa (olettaen, että jännitteet ei kyykkää).
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • sepppo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 124
        • Merimasku (Naantali)

        #18
        Njoo. Noi kaksi puolaa vaihtamalla tosiaan korjaantui lähes täydelliseksi, mutta pientä häikkää on vielä jossain niin yritän seuraavaksi saada ne datat ulos itse ettei tarttis käydä missään liikkeessä luettamassa. Tosiaan vika on nyt niin pieni, että se ei varsinaisesti edes mitään haittaisi käytössä, mutta kun siellä selvästi jotain on niin pitää tutkia.

        Ajotietokone toki myös huutaa engine faulttia, mutta se on varmaan edelleen niistä vanhoista koodeista joita ei ole nollattu.
        Nyt:
        e65 745iA
        Ja ennen:
        e32 750iA x2
        e34 535i

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #19
          Näkemättä koodeja mahdoton tietää miksi se herjailee. Käynnin epätasaisuuden selvittämisessä auttaa myös paljon kun näkee miten hyvin mikäkin sylinteri käy.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • sepppo
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 124
            • Merimasku (Naantali)

            #20
            Joo. Pitää tosiaan nyt seuraavaksi yrittää saada noi softat ja kaapeli toimimaan, että saa luettua dataa sieltä ennen ku ihmettelee lisää.
            Nyt:
            e65 745iA
            Ja ennen:
            e32 750iA x2
            e34 535i

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1000
              • Vantaa

              #21
              Ettei tässäkin olisi sitä valvetronic ongelmaa. Itsellä oli alkava vika 645 ennekuin myin pois. Tyhjäkäynti seilaa kylmällä koneella ja käy nihkeästi kylmänä.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • sepppo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 124
                • Merimasku (Naantali)

                #22
                Noniin. Se eilinen puolien vaihto ei lopulta vaikuttanutkaan. Outoa sinänsä kun niiden vaihdon jälkeen oli suunnilleen normaali n. 30min testiajon ajan ja sen jälkeen. Tänään ekat 15min oli vielä ok ja sitten palasi vika ja tärisee reilusti tyhjäkäynnillä ja ei meinaa heti ottaa kierroksia kun painaa kaasua. Sitten kun kierrokset on yli tonnin niin käynti on normaalia.
                Mutta tosiaan. Sain ISTAN toimimaan. Siellä oli kasa koodeja (mm. misfire kaikkiin sylintereihin). Nollasin kaikki koodit ja sen jälkeen n. 5min kuluttua ajotietokone sanoi taas engine fault ja pienen ajelun ja tyhjäkäytön (n. 30min oli käynnissä varmaan) tässä ne koodit mitä se antaa nyt:

                00274E DME: misfire detection, cumulative error
                002747 DME: misfire detection, cylinder 3
                002744 DME: misfire detection, cylinder 4
                002742 DME: misfire detection, cylinder 1
                002749 DME: misfire detection, cylinder 2

                Tosin lisäksi seuraavat, mutta ei ne tähän liite:
                S 0085 No communication possible with: DSC
                009CB3 LM: Ride-height sensor, front, faulty
                009CB4 LM: Ride-height sensor, rear, faulty
                009C76 IHKA: Auxialiary-water pump

                Tosiaan siis kaikki tulpat vaidettu ja hanttarin puolelta etummainen ja kolmas edestä puolat vaihdettu (uudempiin samanlaisiin mitä muut oli jo)
                Nyt:
                e65 745iA
                Ja ennen:
                e32 750iA x2
                e34 535i

                Comment

                • sepppo
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 124
                  • Merimasku (Naantali)

                  #23
                  ISTAlla ilmeisesti saa livedataa ulos myös? Mitä mahdollisesti kannattais katsoa että voisi hyödyttää tän diagnosoinnissa?
                  Nyt:
                  e65 745iA
                  Ja ennen:
                  e32 750iA x2
                  e34 535i

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1480
                    • Porvoo

                    #24
                    Ota valvetronic moottorin piuhat irti ja katso muuttuuko käynti.
                    Vikakoodithan siitä tulee ja isommalla kuormalla ei vetoja samanlailla ole. Mutta käy kuitenkin nätisti.
                    Istalla voit katsoa niitä valvetronic arvoja.

                    Jos venttiilikopan tiivisteet onko ihan koppurat niin sieltä voi vuotaa.

                    Comment

                    • sepppo
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2005
                      • 124
                      • Merimasku (Naantali)

                      #25
                      Kokeilen tota piuhojen irrotusta valvetronic moottoreilta huomenna jos ehdin tai sit viikonloppuna. Voi ajaa ne piuhat irti normaalisti testiä? Ja jos ne piuhat irti käy normaalisti, niin onko siellä sitten vielä paljon vaihtoehtoja mikä siellä voi olla vialla?

                      Venttiilikopan tiivisteen vuotoa paikallinen bmw erikoistunut paja sanoi ensimmäiseksi kun oli vain noi vikakoodit ja käynti oli tyhjäkäyntinä mitä oli, mutta se on sen verran iso homma etten alkanut purkamaan. Onko venttiilikoppien tiivisteiden vaihto mahdollista tehdä itse suunnilleen järkevästi vai onko siellä niin ahdasta, että joutuu purkamaan älyttömästi muuta?
                      Last edited by sepppo; 18-03-2020, 18:45.
                      Nyt:
                      e65 745iA
                      Ja ennen:
                      e32 750iA x2
                      e34 535i

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1480
                        • Porvoo

                        #26
                        Originally posted by sepppo View Post
                        Kokeilen tota piuhojen irrotusta valvetronic moottoreilta huomenna jos ehdin tai sit viikonloppuna. Voi ajaa ne piuhat irti normaalisti testiä? Ja jos ne piuhat irti käy normaalisti, niin onko siellä sitten vielä paljon vaihtoehtoja mikä siellä voi olla vialla?

                        Venttiilikopan tiivisteen vuotoa paikallinen bmw erikoistunut paja sanoi ensimmäiseksi kun oli vain noi vikakoodit ja käynti oli tyhjäkäyntinä mitä oli, mutta se on sen verran iso homma etten alkanut purkamaan. Onko venttiilikoppien tiivisteiden vaihto mahdollista tehdä itse suunnilleen järkevästi vai onko siellä niin ahdasta, että joutuu purkamaan älyttömästi muuta?
                        Voi ajaa normaalisti. On se työläs homma vaihtaa ne tiivisteet, mutta tehtävissä kuitenkin. Hankalinta on saada paikoilleen se koppa. Jokaisella tulpan kololla on oma irtonainen putki ja niissäkin on vielä omat tiivisteet.

                        Comment

                        • Rale
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 1480
                          • Porvoo

                          #27
                          Kyllä se viittaa akselin kuluneisuuteen, jos normaalisti käy. Toki se voi olla myös tiivisteet loppu.

                          Comment

                          • Akitso
                            BTCF Member
                            • Jun 2009
                            • 34
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by sepppo View Post
                            Kokeilen tota piuhojen irrotusta valvetronic moottoreilta huomenna jos ehdin tai sit viikonloppuna. Voi ajaa ne piuhat irti normaalisti testiä? Ja jos ne piuhat irti käy normaalisti, niin onko siellä sitten vielä paljon vaihtoehtoja mikä siellä voi olla vialla?

                            Venttiilikopan tiivisteen vuotoa paikallinen bmw erikoistunut paja sanoi ensimmäiseksi kun oli vain noi vikakoodit ja käynti oli tyhjäkäyntinä mitä oli, mutta se on sen verran iso homma etten alkanut purkamaan. Onko venttiilikoppien tiivisteiden vaihto mahdollista tehdä itse suunnilleen järkevästi vai onko siellä niin ahdasta, että joutuu purkamaan älyttömästi muuta?
                            Myös vanos solenoidin piuhan irroitus laittaa moottorin kaasuläppä moodiin, jolloin valvetronic on pois käytöstä. Toimii lähes normaalisti, pl heikompi alavääntö, eikä jätä pysyvää vikavaloa tauluun. ISTAlla voi myös nostaa tyhjäkäynti kierroksia jonkin verran, joka voi auttaa hetken valvetronic vikaan.

                            Venttiilikopan tiivisteen vaihtoon saa ainakin koko päivän varata jos ensimmäistä kertaa tekee.
                            --
                            E60 550iA
                            ex: E39 530iA

                            Comment

                            • shawela
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 364
                              • Oulu

                              #29
                              Näyttää misfiret olevan pelkästään 1bankissa. Eli todennäköisesti jokin bankkikohtainen vika. Katti tukossa, lambda, valvetronic, nokkien säätö ym.

                              Comment

                              • sepppo
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2005
                                • 124
                                • Merimasku (Naantali)

                                #30
                                Kumpi puoli toi mahtaa olla?
                                Nyt:
                                e65 745iA
                                Ja ennen:
                                e32 750iA x2
                                e34 535i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎