Tämä oli nyt pajalla diagnosoitavana. Purettu ei ole näkyviin vielä, mutta eilen se soitteli ja sanoi että vika melko varmasti valvetronicissa.
Hänen mukaan ongelma on eniten läsnä vain sylinterissä 3. välillä vikakoodi tulee myös ykköseen ja satunnaisesti johonkin muualle, mutta vain
kolmonen on se joka kiukuttelee lähes kokoajan. Aiheuttaako valvetronic helposti tälläistä ja mahdollisesti joku muu, kuin akselin kuluminen?
Ruotsissa purkaamoilla oli joitain vuosia sitten useampia vähän ajettuja moottoreita. En tiedä nykytilannetta. Itse vaihdoin uudemman b48 moottorin omaan b44 tilalle.
Bildel basen auki ja selaamaan.
Ruotsissa purkaamoilla oli joitain vuosia sitten useampia vähän ajettuja moottoreita. En tiedä nykytilannetta. Itse vaihdoin uudemman b48 moottorin omaan b44 tilalle.
Bildel basen auki ja selaamaan.
Äkkiseltään oli vain b44. Ja ei ihan älyttömän edullisia. Et kyl tarttis toi vanha nyt saada diagnosoitua ensin ainakin.
No. Pitää katsoa asiaa tässä. Hetkellisesti heikon rahatilanteen takia remontti lykkääntyy kesälle jokatapauksessa.
Itseä edelleen vaan mietityttää et voisko olla joku muu kuin valvetronic. Kun vika on sama tai pahempi kun ottaa valvetronicin pois pelistä, vika on käytännössä pahimmillaan aina heti startin jälkeen ja lämpimänä usein vähän paranee ja varsinkin heti startin jälkeen tyhjäkäynti seilaa paljon (ja joskus jopa sammunut) ja sit 30s päästä paranee vähän.
Nyt myös pari kertaa tehnyt niin, että selvästi jossain vikatilassa, kun tehot kokonaan hukassa ajaessa, kun yleensä ainut ongelma tosiaan tyhjäkäynti. Tehot tulee takaisin, kun pysähtyy ja starttaa auton uusiksi.
Noniin. Tästä nyt vähän jotain konkreettista. Tossa on johtosarjat, jotka menee imusarjan yläosaan vähän valvetronic säätömoottorien etupuolelle. Eli suuttimien johdot? Ne oli katkottu ja vedetty nippuun joskus aikanaan. En tästä tiennyt kun en autosähköistä juuri tiedä ja vikakoodia ei tullut. Sähköistä tietävä laittoi ne kasaan niin vikaan vähän muuttui. Se kävi tasaisen huonosti, mutta ei niin että olisi yksi sylinteri hukassa. Ja tehot puuttui kokonaan. Misfiret tuli melko tasaisesti kaikille pytyille eikä vain kolmoseen ensin niinku aiemmin. Sitten kun ajoin sen pihaan niin meinasia sammua mutta juuri pysyi käynnissä.
Sitten yritin päivää myöhemmin käynnistää ja siirtää talliin että saisi avattua ne venttiilikopat, niin ei lähtenyt käyntiin... Polttoainepumppu ei inahtanutkaan. Kun antoi boosterilla suoraa virtaa pumpulle, niin lähti käyntiin ja käy tasaisen huonosti ja ottaa kierrokset hitaasti. Eli selvästi ei saa soppaa nyt. Pumppu vetelee viimeisiä melko varmasti.
Se mitä mietin siis, että oiskohan mahdollista, että koko vika alunperinkin johtui huonosta polttoainepumpusta? Kun lambdojen mukaan myös kävi laihalla... vaikkakin toinen puoli enemmän kuin toinen...
No sen tilasin jo kyllä. Vaihtoon heti siis kun tulee.. kunhan muuten mietin et voisko aiempi ongelma liittyä jotenkin siihen ja/tai niihin katkottuihin johtoihin
En osaa sanoa. Kun tosiaan oma tietotaito on lähinnä vanhoista jenkki kaseista kaasarilla. En osaa sanoa noista ja sähköistä yhtään mitään. En minä tiedä siis onko ne edes suuttimien johtosarjat, mutta sellaisen käsityksen sain, että ne on ja ne oli kaikki poistettu.
Siellä johtosarjassa moottorinohjainyksikön päässä on tehty myös itse vähän hyppyliitoksia ja katkottu jotain johtoja, mutta.. Niistä nyt toistaiseksi vaikea sanoa mitä ovat. Vikakoodeja ei ainakaan tule mistään.
En osaa sanoa. Kun tosiaan oma tietotaito on lähinnä vanhoista jenkki kaseista kaasarilla. En osaa sanoa noista ja sähköistä yhtään mitään. En minä tiedä siis onko ne edes suuttimien johtosarjat, mutta sellaisen käsityksen sain, että ne on ja ne oli kaikki poistettu.
Siellä johtosarjassa moottorinohjainyksikön päässä on tehty myös itse vähän hyppyliitoksia ja katkottu jotain johtoja, mutta.. Niistä nyt toistaiseksi vaikea sanoa mitä ovat. Vikakoodeja ei ainakaan tule mistään.
Se kone kun ei käy jos ei suuttimille ole ohjausta. Jos kaasarin koho on jumissa eikä venttiili aukea niin silloinkaan ei kone käy.
Nyt kuulostaa tuo tilanne siltä ettei sitä etänä pysty kukaan setvimään. Asialle joku joka oikeasti tuntee tuon koneen ja sähköt.
Joo no siis en oo nyt lähellä omaa autoa niin en voinut ottaa kuvaa mutta tässä kuvassa näkyy: http://khali.fi/johto.jpg noi mitkä ympyröin. Ne oli kaikki poikki ja kävi hyvin, mutta tosiaan silloin oli se yksi sylinteri hukassa tyhjäkäynnillä (alkuun ei tosin mitään ongelmaa). Ja siis pajalla se oli katsottavana ja siellä laittoi noi johdot takaisin kasaan ja ehdotteli valvetronic vikaa, kun imuvuotoja ei tuntunut löytyvät ja koodeissa ongelmana lähinnä korkeat lamdbat. Mutta sitten kun tulin pajalta kotiin, niin ei lähtenyt käyntiin ja matkalla oli tehot hukassa. Sitten pajalta kaveri tuli pihaan katsomaan miksei käy niin oli toi bensapumppu ongelma, ja tyhjäkäynti ja koko kierrosalueen käynti kuulostaa siltä, että käy kaikilla mutta ei vaan saa soppaa kunnolla, joten nyt se odottaa sen aikaa että postimies tuo sen uuden pumpun ja vaihdan sen ennen kun tutkii taas mitään lisää.
Tästä pitää korjata sen verran, että oli väärinymmärrys korjaajan kanssa juttelussa vaan. Ei ne suuttimien johtosarjan ollut poikki vaan ne oli joskus aiemmin katkottu ja tehty uusiksi kiertämällä johdot ja teipillä. Mutta hän teki ne uudestaan kunnon liitoksilla...
Tässä toi ongelma muuttui nyt vähän, niin nyt tosiaan odottelen uutta polttoainepumppua, polttoaineensuodatinta ja järjestelmän huuhteluainetta ja katsotaan sitten taas mitä auto sanoo kun ne laitettu.
Jaahas. Tämä etenee hitaasti mutta varmasti. Reilu puol vuotta tässä mennyt lähinnä oman kiinnostuksen puutteet vuoksi... Mutta nyt löytyi ainaki selvä vika, joka myös voi noi ongelmat vaihtaa... Ainakin kahdesta suuttimen juuresta ottaa ilmaa sisään (tai kun sinne työnsi aerostarttia niin käynti muuttui ja sitten taas kun otti suihkun pois niin muuttui taas)...
Sitten vaan ihmettelemään miksi, mutta ajatus oli, että se on ollut jonkinlaisessa suuttimiin liittyvässä remontissa (oli heittelevään tyhjäkäyntiin liittyvässä remontissa viikko ennen kuin ostin - en saa selvitettyä tarkemmin mitä tehtiin, koska myyjän kanssa toinen aiempi ongelma täl hetkel kuluttajariitalautakunnan selvityksessä) ja olis työnnetty suuttimet paikalle takaisin niin, et tiivisteet viottunu..
Noh, nyt noi tiivisteet vaihtoon ja katsotaan ja toivotaan parasta.
Noniin. Suuttimien tiivisteet vaihdettu ja suuttimien johtosarjoja uusittu. Nyt se on melkein 100km koeajon ajan ollut käytännössä normaali. Tyhjäkäynnillä ihan pientä seilaamista edelleen, mutta ei mitään vikakoodeja toistaiseksi. Siellä on ihan pieni imuvuoto vielä havaittavissa, kun työntää aerostarttia toisen valvetronic säätömoottorin juureen.
Pitää vaihtaa siitä tiiviste vielä ja katsoa josko sitten olisi kaikki oireet ohi. Tosin hankala paikantaa ihan 100% varmaksi onko se imuvuoto juuri siinä tiivisteessä, mutta siihen juureen työntämällä aerostarttia kierrokset ainakin suoraan nousee. Ja imusarja koitettu paineistaa niin ei ainakaan ulospäin tuntunut sieltä mistään vuotavan.
Valvetronikin moottorin tiiviste on helppo vaihtaa. Ruuvit auki ja pyörität moottorin pois. Sen alla toiset ruuvit ja palikan alla tiiviste. Osat takasi päinvastaisessa järjestyksessä. Ennen kun käynnistää auton, niin pidä sytytysvirtoja päällä joitain minuutteja, että ecu ajelee moottorit kotiasentoon. Onnistuu toki inpallakin. Jos tuota ei tee niin käynti on huonoa.
Comment