Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 735:sen moottori kuumenee liikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusbe
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 26

    E65 735:sen moottori kuumenee liikaa?

    Terve!

    Eli minulla on tuollainen 735 bmw, ja tänään yllättäen kaupan pihasta lähdettäessä syttyi keltainen merkkivalo moottorin ylikuumenemisesta.
    Mittariston pienessä näytössä oli teksti:
    "Engine temp, high!
    Drive moderately"

    Ja kojelaudan keskellä olevaan isompaan näyttöön tuli teksti:
    "On reoccurrence, have fault checked by your BMW Service."

    No, ajoin sitten vähän matkaa ja pysähdyin ja annoin auton jäähtyä ehkä vain 10 minuuttia ja lähdin taas ajamaan. Taas sama juttu!
    Uskalsin sitten ajaa kotipihaan saakka (ehkä 5km) ja annoin auton jäähtyä pihassa noin tunnin, kunnes lähdin testimielessä taas ajamaan.

    Ehdin ajamaan 10km päähän, mutta huoltoaseman pihalle käännyttyäni auto ilmoitti jälleen ylikuumasta moottorista.

    Kävin huoltoasemalla noin 10min ja lähdin kotia kohti, kun ehkä kilometrin päässä valo syttyi taas ja tekstit pamahti näyttöihin.
    Uskalsin ajaa kuitenkin kotipihaan saakka.

    Mikä autossa voisi olla??
    Nyt nimittäin hirvittää onko moottori täysin mennyttä?
    Käsittääkseni jos varoitusvalo on autossa punainen, on välittömästi pysähdyttävä? Mutta nyt oli keltainen joten uskalsin ajaa.

    Muistan jokin aika sitten kurkanneeni paisuntasäiliöön moottorin ollessa kylmä, ja neste oli vähän minimi rajan alapuolella. Enkä ole ehtinyt/saanut aikaiseksi lisätä.

    Eli missä vika? Mitä nyt tehdä?
    Voisiko pelkällä jäähdytysnesteen lisäämisellä tai vaihdolla selvitä?

    Olen ajanut autolla nyt muutaman tuhat kilometriä ilman ongelmia.

    Ennenkuin auto tuli minulle oli se seissyt ehkä vuoden -tai pari.
    Joten jäähdytysneste ei välttämättä hyvää, mutta sillä tuskin on näin kesällä kamalasti väliä?

    Kiitos jo etukäteen vastaajille!!

    Murhe ja stressi on nyt suuri, jos tuossa on jotakin vakavaa.
  • jusbe
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 26

    #2
    Jaa.. Asiaa hieman internetistä tutkittuani ilmeni että kyseessä voikin olla juurikin se että jäähdytysneste on vain lopussa?

    Bemareihin menee kuulemma sinistä tai vihreää nestettä...
    Onko tuossa jotakin muuta huomioitavaa jos lähden nestettä lisäämään, tarvitseeko ilmata jotenkin tms?

    Kertokaa toki jos voi muutakin olla kyseessä kuin nesteen vähissä oleminen.

    Comment

    • Mik@
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 1413
      • Nurmes

      #3
      No ihmetellä pitää että miksi autolla ajaa jos varsinkin tietää että siinä on liian vähän nestettä? :think Saa kai sen moottorin noinkin rikottua..

      Lisää nyt sitä nestettä ensin ennen kuin lähdet ajamaan seuraavan kerran..
      E61 520Da

      Comment

      • jusbe
        Newbiemmer
        • Aug 2008
        • 26

        #4
        Originally posted by Mik@ View Post
        No ihmetellä pitää että miksi autolla ajaa jos varsinkin tietää että siinä on liian vähän nestettä? :think Saa kai sen moottorin noinkin rikottua..

        Lisää nyt sitä nestettä ensin ennen kuin lähdet ajamaan seuraavan kerran..
        Ajattelin tosiaan että ei mikään hengenhätä kun auto ei sen ihmeemmin hälyttänyt varoituksiaan, ja toimi kuitenkin hyvin.
        Ja vähän pakonkin edestä täytyi ajaa.

        Ajattelin huomenna käydä jäähdytysnestettä laittamassa lisää.

        Voisiko korjaantua vain tuolla? Ilmoittaako tuo noin jos neste vähissä?

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14445
          • Oulu

          #5
          Kyllähän moottori ylikuumenee, jos siellä ei ole nestettä viemässä lämpöä pois. Tosin nesteen vajauksesta pitäisi kyllä tulla ilmoitusta paljon aikaisemmin, olettaen että tunnistin on kunnossa.

          Mutta kaikkia nesteitä/öljyjä on hyvä aina välillä tarkkailla ihan omin silmin.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • hcaape
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2009
            • 837
            • hyvinkää

            #6
            jättääkö alle lätäkköä:think
            sDrive23i A E89 Roadster -10

            ex E92 325i -09

            ex E65 735i -02
            ex E38 730d -98 ;(

            Comment

            • jusbe
              Newbiemmer
              • Aug 2008
              • 26

              #7
              Originally posted by hcaape View Post
              jättääkö alle lätäkköä:think
              Kerran tallissa kun seisoi muutaman viikon niin huomasin pienen pienen lätäkön, suurinpiirtein syylärin tienoilla maassa..
              100 varmaa ei ole oliko se tästä autosta.
              Entä jos on? Mitäs tuo voisi tarkoittaa?

              Ja voiko moottori nyt olla lopullisesti sökö ?

              Comment

              • hcaape
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 837
                • hyvinkää

                #8
                Originally posted by jusbe View Post
                Kerran tallissa kun seisoi muutaman viikon niin huomasin pienen pienen lätäkön, suurinpiirtein syylärin tienoilla maassa..
                100 varmaa ei ole oliko se tästä autosta.
                Entä jos on? Mitäs tuo voisi tarkoittaa?

                Ja voiko moottori nyt olla lopullisesti sökö ?
                no tossa moottorissa ikävä tyyppivika vesiputki moottorin sisältä ruostuu puhki
                ja nesteet katoaa korjaus n4ke toivottavasti ei ole tämä vika:think
                sDrive23i A E89 Roadster -10

                ex E92 325i -09

                ex E65 735i -02
                ex E38 730d -98 ;(

                Comment

                • jusbe
                  Newbiemmer
                  • Aug 2008
                  • 26

                  #9
                  Originally posted by hcaape View Post
                  no tossa moottorissa ikävä tyyppivika vesiputki moottorin sisältä ruostuu puhki
                  ja nesteet katoaa korjaus n4ke toivottavasti ei ole tämä vika:think
                  Autoa ostaessani luin näitä tyyppivikoja, ja käsitin että tuo vika koskee vain diesel-moottoreita ?

                  Jos tässä kuitenkin on tuo, uskaltaako autolla enää ajaa?
                  Jos vain lisäilee nestettä aina välillä. Vai syökö tuo sitten niin paljon nestettä että täytyisi kilometrin välein pysähtyä lisäämään

                  Entä voisiko tuossa olla kannentiiviste mennyt? Sen vaihto varmaan maksaa hunajaa myös?

                  Comment

                  • jusbe
                    Newbiemmer
                    • Aug 2008
                    • 26

                    #10
                    Jaa.. Tutkin tätä kyseistä tyyppivikaa, ja löysin tekstin:
                    "Vuoto oireilee niin, että kun kuuma kone jäähtyy parkissa niin koneen edestä keskeltä alkaa valua jäähdytinnestettä alle lammikoksi asti. Vuoto loppuu kun myllyn ajaa kuumaksi. Neste tulee koneen edestä pienestä reijästä."

                    Tuo pieni lammikko jonka havaitsin tallissa, oli kuskin puolella selkeästi, ja ei ollut mitään suurta lammikkoa. Ehkä 3cm x 3cm. Silloin ajattelin sen olevan jotakin ilmastoinnin kondensiovettä..

                    E: Googlella olen nyt lukenut juttuja bmw:n jäähdytysnesteen merkkivalon syttymisestä, ja useassa paikassa sanotaan että tuo valo syttyy kun neste paisuntasäiliössä minimin alapuolella.
                    Tosin kyseessä on ollut näissä keskusteluissa näköjään esimerkiksi e46:sesta, mutta samanlainen toimintaperiaate näissä varmaan suunnilleen on ?

                    Perhana kun saisi nyt aikaiseksi lähteä huoltoasemalta ostamaan jäähdytysnestettä toisella autolla, ja saisi lisättyä nestettä bemariin ja voisi lähteä koeajolle..
                    Laiskottaa näin sunnuntai-"aamuna" vaan erityisen paljon..

                    Jos koeajolla valot taas syttyy, uskallanko ajaa takaisin vai jätänkö tien sivuun? Tarvittaessa saan vakuutusyhtiön piikkiin varmaan hinurinkin hakemaan pois..
                    Last edited by jusbe; 27-05-2012, 12:35.

                    Comment

                    • tuumas
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2564
                      • Lapland, Finland

                      #11
                      Ei tuo nyt ole välttämättä heti se kaikista pahin mahdollinen vika, voi olla vuoto vain jostain putkesta tai joskus huonosti ilmattu jäähdytysjärjestelmä. Lisää nyt heti sitä nestettä äläkä aja sillä autolla ilman jäähdytysnesteitä jollet oikeasti halua rikkoa koko konetta! Varaa aika huoltamolle joka tutkii mistä jäähdytysnestettä vuotaa (mikäli sitä vuotaa) ja korjauta vika tai tee vain jäähdytysnesteenvaihto mikäli siitä on kyse.

                      Comment

                      • jusbe
                        Newbiemmer
                        • Aug 2008
                        • 26

                        #12
                        Kävin nyt hakemassa jäähdytysnestettä ja lisäsin.
                        Säiliössä oli nestettä aika reilusti alla minimirajan, mutta kuitenkin nesteen pintaa näkyvissä..

                        Ajelin noin 60km testilenkin ilman mitään ongelmaa!

                        Eli ilmeisesti kyse olikin vain jäähdytysnesteen vähäisestä määrästä.

                        Tutkin parkkipaikkaa ja kurkin auton alle ja mitään vuotoa en havainnut.

                        Huhhuh! Onneksi kaikki varmaan nyt kunnossa.

                        Voisiko olla että tuossa olisi päässyt jotakin vauriota tapahtumaan kun jonkin matkaa tuli eilen ajettua vähillä nesteillä... (?)

                        Ja yksi asia mitä en ymmärrä:
                        Kuinka moottori voi lämmetä liikaa jos nestettä kuitenkin paisuntasäiliössä on, mutta kuitenkin alle minimin? Eihän käsittääkseni se varsinainen järjestelmä siitä pääse tyhjenemään...
                        Huomaatte varmaan että mikään autoexpertti en ole..

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by jusbe View Post
                          Kävin nyt hakemassa jäähdytysnestettä ja lisäsin.
                          Säiliössä oli nestettä aika reilusti alla minimirajan, mutta kuitenkin nesteen pintaa näkyvissä..

                          Ajelin noin 60km testilenkin ilman mitään ongelmaa!

                          Eli ilmeisesti kyse olikin vain jäähdytysnesteen vähäisestä määrästä.

                          Tutkin parkkipaikkaa ja kurkin auton alle ja mitään vuotoa en havainnut.

                          Huhhuh! Onneksi kaikki varmaan nyt kunnossa.

                          Voisiko olla että tuossa olisi päässyt jotakin vauriota tapahtumaan kun jonkin matkaa tuli eilen ajettua vähillä nesteillä... (?)

                          Ja yksi asia mitä en ymmärrä:
                          Kuinka moottori voi lämmetä liikaa jos nestettä kuitenkin paisuntasäiliössä on, mutta kuitenkin alle minimin? Eihän käsittääkseni se varsinainen järjestelmä siitä pääse tyhjenemään...
                          Huomaatte varmaan että mikään autoexpertti en ole..
                          laita salavalikosta moottorin lämpötilanäyttö päälle ja seuraile lämpöjä ja nesteen tasoa.. jos lämmöt ei nouse ja nesteen taso pysyy niin kovaa ajoa vaan.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • jusbe
                            Newbiemmer
                            • Aug 2008
                            • 26

                            #14
                            Originally posted by peto2 View Post
                            laita salavalikosta moottorin lämpötilanäyttö päälle ja seuraile lämpöjä ja nesteen tasoa.. jos lämmöt ei nouse ja nesteen taso pysyy niin kovaa ajoa vaan.
                            Kuinka tämä tapahtuu?

                            Comment

                            • Mik@
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1413
                              • Nurmes

                              #15
                              Originally posted by jusbe View Post
                              Kuinka tämä tapahtuu?

                              Tälleen: http://www.youtube.com/watch?v=JgdUJRTgFd8 Ja tuo lukituskoodi on sinun auton (vin) valmistenumeron 7 viimeisen numeron summa. Ja sen löydät vaikka rekisteriotteesta. Ja taitaa se lukea myös tuossa identification valikossa myös.
                              E61 520Da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎