Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 735:sen moottori kuumenee liikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusbe
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 26

    #16
    Ok. Kiitos, täytyy kokeilla tuota.

    Perhana sentään, tänään auto toimi pitkän matkaa tosi hyvin, mutta kun kiihdytin kerran aika ripeästi 70km/h --> 120km/h, niin hetken kuluttua samat varoitusvalot pamahti taas näyttöihin!
    Matkaa määränpäähän ei ollut varmaan kilometriäkään joten ajoin perille ja annoin auton jäähtyä tunnin mitä kyläpaikassa vietettiin. Lähtiessä ajattelin kurkata paisuntasäiliöön, mutta moottori oli vieläkin aika kuuma ja kun yritin paisuntasäiliön korkkia avata, alkoi sieltä pursuamaan nestettä (mikä on kuumalle koneelle varmaan ihan normaalia) sen verran että jätin sitten asian sikseen.
    Kotimatkan (noin 15km) auto toimi kuitenkin täysin moitteettomasti.

    Eli ongelma ilmeni reippaassa kiihdytyksessä.

    Diagnoosia.. ?

    Comment

    • -Mage-
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 295
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by tuumas View Post
      Ei tuo nyt ole välttämättä heti se kaikista pahin mahdollinen vika, voi olla vuoto vain jostain putkesta tai joskus huonosti ilmattu jäähdytysjärjestelmä. Lisää nyt heti sitä nestettä äläkä aja sillä autolla ilman jäähdytysnesteitä jollet oikeasti halua rikkoa koko konetta! Varaa aika huoltamolle joka tutkii mistä jäähdytysnestettä vuotaa (mikäli sitä vuotaa) ja korjauta vika tai tee vain jäähdytysnesteenvaihto mikäli siitä on kyse.
      Ääni tälle, koneen ilmaaminen kun tuntuu olevan usein jotenkin vaikeata ihan "ammattilaisillekkin". Käytät pajalla ja sanot että katsovat jäähdytysjärjestelmän läpi, jos muistat niin mainitset vielä että voi johtua siitä että ei ole ilmattu kunnolla/oiken.

      Comment

      • jusbe
        Newbiemmer
        • Aug 2008
        • 26

        #18
        Tänään aamulla kurkkasin paisuntasäiliöön. Korkkia avatessa kuului pihinää!? Tosin vaimeampaa kuin silloin jos moottori on kunnolla lämmin. Aika outoa? Koko auto seissyt yön joten luulisi että moottori on aivan kylmä..

        Jokatapauksessa, nestettä oli riittävästi, ei ollut hävinnyt mihinkään.

        Ajoin pajalle mutta eivät ehtineet tutkimaan.
        Sanoivat vain, että voi olla vesipumppu, tässä kuulemma muovinen ja voi siipiratas irrota, tai sitten auto on kuulemma täynnä jotakin "jäähdytysneste venttiileitä" ja jos yhdessäkään on vikaa niin se häiritsee koko järjestelmän nesteen kiertoa ja voi aiheuttaa ylikuumenemista..

        Sanoi että tuskin mikään kannentiiviste.

        Auto toimi pajalle (noin 15km) hyvin, ja siitä vielä yli 50km lenkin ja kotiin.

        Juuri ennen kotipihalle tuloa syttyi sitten joku aivan ihme valo. Keltainen kolmio jonka sisällä sellainen "lumihiutale", ja pikkunäytössä joku teksti "Outdoor...." jotakin.. Olisiko ollut "Outdoor temperature -40" ??

        Mitähän tuokin meinaa..

        Pienessä näytössä keskellä jossa on kellonaika, on koko omistushistoriani ajan lukenut aina -40 C. Olen käsittänyt että se olisi ulkolämpötila ja joku ohjelmointi vaan pielessä ?

        E: Ainiin. Yritin saada tuota jäähdytysnesteen lämpötila mittaria näkyviin. Sain kyllä tuon salavalikon päälle, ja pääsin kohtaan jossa annetaan koodi. Kuulemma valmistenumeron 2 viimeistä numeroa, mutta siitä en pääse eteenpäin. Kun pidän nupikkaa pohjassa (ns. enter näppäimenä?) niin häviää koko salavalikko..
        Pajalla savoivat että joka mallissa vähän erikonstit. Minulla on 735 ? Pitäisikö tässä saada samalla tavalla tuo jäähdytysnesteen lämpötila näkyviin?
        Last edited by jusbe; 28-05-2012, 16:39.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #19
          Originally posted by jusbe View Post
          Tänään aamulla kurkkasin paisuntasäiliöön. Korkkia avatessa kuului pihinää!? Tosin vaimeampaa kuin silloin jos moottori on kunnolla lämmin. Aika outoa? Koko auto seissyt yön joten luulisi että moottori on aivan kylmä..

          Jokatapauksessa, nestettä oli riittävästi, ei ollut hävinnyt mihinkään.
          kansivikaisen kanssa taistelleena, pahalta kuulostaa mutta ilmata se pitää nyt ekana että sen pystyy poissulkemaan.
          Originally posted by jusbe View Post
          Ajoin pajalle mutta eivät ehtineet tutkimaan.
          Sanoivat vain, että voi olla vesipumppu, tässä kuulemma muovinen ja voi siipiratas irrota, tai sitten auto on kuulemma täynnä jotakin "jäähdytysneste venttiileitä" ja jos yhdessäkään on vikaa niin se häiritsee koko järjestelmän nesteen kiertoa ja voi aiheuttaa ylikuumenemista..
          ainoa "venttiili" joka voi jäähdytysjärjestelmää häiritä on termostaatti näissä bensamalleissa. siellä on sitten lämppärille vesiventtiilit jotka jumiutuessaan tekee sen että lämmönsäätö jää kylmälle tai kuumalle eikä auta vaikka miten asettelis lämpötilat.
          Originally posted by jusbe View Post

          Sanoi että tuskin mikään kannentiiviste.

          Auto toimi pajalle (noin 15km) hyvin, ja siitä vielä yli 50km lenkin ja kotiin.

          Juuri ennen kotipihalle tuloa syttyi sitten joku aivan ihme valo. Keltainen kolmio jonka sisällä sellainen "lumihiutale", ja pikkunäytössä joku teksti "Outdoor...." jotakin.. Olisiko ollut "Outdoor temperature -40" ??

          Mitähän tuokin meinaa..

          Pienessä näytössä keskellä jossa on kellonaika, on koko omistushistoriani ajan lukenut aina -40 C. Olen käsittänyt että se olisi ulkolämpötila ja joku ohjelmointi vaan pielessä ?
          anturi hajalla tai liitin irti (olettaen että kyseessä on ulkolämpötila)
          Originally posted by jusbe View Post

          E: Ainiin. Yritin saada tuota jäähdytysnesteen lämpötila mittaria näkyviin. Sain kyllä tuon salavalikon päälle, ja pääsin kohtaan jossa annetaan koodi. Kuulemma valmistenumeron 2 viimeistä numeroa, mutta siitä en pääse eteenpäin. Kun pidän nupikkaa pohjassa (ns. enter näppäimenä?) niin häviää koko salavalikko..
          Pajalla savoivat että joka mallissa vähän erikonstit. Minulla on 735 ? Pitäisikö tässä saada samalla tavalla tuo jäähdytysnesteen lämpötila näkyviin?
          lukituskoodi on sinun auton (vin) valmistenumeron 7 viimeisen numeron summa.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • jusbe
            Newbiemmer
            • Aug 2008
            • 26

            #20
            Ok. Eli peto2, mielestäsi tämä voisi olla kannentiivistevikaa?

            Aika outoa kun kuitenkin toiminut nyt taas pitkän matkaa tosi hyvin..
            Eikös kannentiivistevika olisi sitten paljon todennäköisempi jos valot syttyisi aina kun autoa vähän liikuttaa..

            Jotenkin tuntuu, että nuo valot jäähdytysnesteen lämpötilasta ovat syttyneet kun olen kääntynyt jollekkin pikkutielle tai vaikka parkkipaikalle. Silloinhan ajoviimakaan ei pääse kunnolla jäähdyttämään..

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #21
              Originally posted by jusbe View Post
              Ok. Eli peto2, mielestäsi tämä voisi olla kannentiivistevikaa?

              Aika outoa kun kuitenkin toiminut nyt taas pitkän matkaa tosi hyvin..
              Eikös kannentiivistevika olisi sitten paljon todennäköisempi jos valot syttyisi aina kun autoa vähän liikuttaa..

              Jotenkin tuntuu, että nuo valot jäähdytysnesteen lämpötilasta ovat syttyneet kun olen kääntynyt jollekkin pikkutielle tai vaikka parkkipaikalle. Silloinhan ajoviimakaan ei pääse kunnolla jäähdyttämään..
              onhan se mahdollista mutten tuomitsisi kansiviaksi ennen kuin vesipumpun tarkistus/vaihto ja ilmaus suoritettu.

              omalla kohdalla kansi/tiivistevika oireili siten että rauhallisesti ajellen olisi voinut ajaa vaikka kuusamoon yhteen putkeen mutta heti kun teki esim. ohituksen niin lämmöt tappiin ja helvetillinen paine jäähdytysjärjestelmään. nesteet eivät sekoittuneet. se oli kylläkin dieseli ja aikalalailla vanhempaa rautaa kun tuo sun peli.

              vesipumppuvika voi oireilla täysin samanlailla.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • jusbe
                Newbiemmer
                • Aug 2008
                • 26

                #22
                Ok. Täytyy toivoa että olisi joku suht helposti ja halvalla korjattavissa oleva asia.. Vaikka juurikin vesipumppu. Sen vaihto tuskin paljoa maksaa.. :think

                Comment

                • jusbe
                  Newbiemmer
                  • Aug 2008
                  • 26

                  #23
                  Sainpas nyt tuon jäähdytysnesteen lämpötilan näkyville tuolta salavalikosta..

                  Lämmöt maantiellä ajettaessa 80km/h nopeutta oli lämmöt siellä 105 tienoilla, ja kaupungissa ajellessa siinä 110 tienoilla. Korkein lukema taisi olla 114 jossakin kohden. Normaaleita lukemia?

                  Auto pelitti hyvin.
                  Ripeitä kiihdytyksiä en uskaltanut koittaa..

                  Tuli muuten mieleen, että jos tuosta on ulkoilman lämpötila-anturi hajalla tai liitin irti, voisiko olla että auton tietokone havaitsee ulkona olevan niin kylmä että sen takia esimerkiksi flekti ei lähtisi pyörimään tai auto yrittäisi jotenkin muutoin lämmittää itseään??
                  Nythän tuo herjaa että ulkona olisi muka -40 C ...

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by hcaape View Post
                    no tossa moottorissa ikävä tyyppivika vesiputki moottorin sisältä ruostuu puhki
                    ja nesteet katoaa korjaus n4ke toivottavasti ei ole tämä vika:think
                    Jenkkiläiset ovat tehneet aftermarkettina tuohon "jatkettavan putken" jolla hommasta selviää huomattavasti vähemmällä purkamisella ja hinta jää noin neljännekseen korkeintaan.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by jusbe View Post
                      Sainpas nyt tuon jäähdytysnesteen lämpötilan näkyville tuolta salavalikosta..

                      Lämmöt maantiellä ajettaessa 80km/h nopeutta oli lämmöt siellä 105 tienoilla, ja kaupungissa ajellessa siinä 110 tienoilla. Korkein lukema taisi olla 114 jossakin kohden. Normaaleita lukemia?

                      Auto pelitti hyvin.
                      Ripeitä kiihdytyksiä en uskaltanut koittaa..

                      Tuli muuten mieleen, että jos tuosta on ulkoilman lämpötila-anturi hajalla tai liitin irti, voisiko olla että auton tietokone havaitsee ulkona olevan niin kylmä että sen takia esimerkiksi flekti ei lähtisi pyörimään tai auto yrittäisi jotenkin muutoin lämmittää itseään??
                      Nythän tuo herjaa että ulkona olisi muka -40 C ...
                      114 on vähän liikaa jo, 110 vielä hyävksyttävissä. Liekö flektissä vikaa kun ajossa jäähtyy mutta hitaammassa liikkeessä ei. Ulkolämpöanturilla ei ole hommaan mitään vaikutusta.

                      Comment

                      • Jesper
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1448

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Jenkkiläiset ovat tehneet aftermarkettina tuohon "jatkettavan putken" jolla hommasta selviää huomattavasti vähemmällä purkamisella ja hinta jää noin neljännekseen korkeintaan.
                        Meinasin just kirjoittaa että mä voin tehdä tän homman 2500€ hintaan. =D Ei oo nimittäin mikään maailmantemppu tehdä tolla aftermarket-osalla.

                        Termostaatti vaihtoon heti ensimmäisenä.

                        Comment

                        • hcaape
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2009
                          • 837
                          • hyvinkää

                          #27
                          ja vesipumppu äläkä ajele ennenkuin vika selviää
                          ja kannattaisi luetuttaa vikakoodit
                          sDrive23i A E89 Roadster -10

                          ex E92 325i -09

                          ex E65 735i -02
                          ex E38 730d -98 ;(

                          Comment

                          • jusbe
                            Newbiemmer
                            • Aug 2008
                            • 26

                            #28
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            114 on vähän liikaa jo, 110 vielä hyävksyttävissä. Liekö flektissä vikaa kun ajossa jäähtyy mutta hitaammassa liikkeessä ei. Ulkolämpöanturilla ei ole hommaan mitään vaikutusta.
                            Pyöriikö tuossa flekti kokoajan, vai vasta kun lämmöt tietyn rajan yli? Jos jälkimmäinen, niin mikä on raja?

                            Ihmettelin kerran moottorin käydessä konepelti auki kun flekti pyöri aika hiljaista vauhtia..
                            Tulkitsin silloin että tuo flekti pyörii moottorin mukana. .

                            Ja nesteitä tämä ei siis ilmeisesti hukkaa.. En ole ainakaan nyt havainnut.

                            Comment

                            • jusbe
                              Newbiemmer
                              • Aug 2008
                              • 26

                              #29
                              Originally posted by hcaape View Post
                              ja vesipumppu äläkä ajele ennenkuin vika selviää
                              ja kannattaisi luetuttaa vikakoodit
                              Tuo on tällä hetkellä käytännössä ainoa auto jolla pääsen liikkumaan..
                              Ajattelin että jos rohkenen lämpötila-asteet näkyvillä ajella..

                              Täytyy huomenna soitella jos joku korjaamo ehtisi tutkailemaan tätä.
                              Tänään sanoivat pajalla jossa käytin, että tälle pitäisi tehdä jonkinlainen "virtaustesti" ennen kuin vaihtaa mitään ..

                              Comment

                              • Jesper
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1448

                                #30
                                Originally posted by jusbe View Post
                                Pyöriikö tuossa flekti kokoajan, vai vasta kun lämmöt tietyn rajan yli? Jos jälkimmäinen, niin mikä on raja?

                                Ihmettelin kerran moottorin käydessä konepelti auki kun flekti pyöri aika hiljaista vauhtia..
                                Tulkitsin silloin että tuo flekti pyörii moottorin mukana. .

                                Ja nesteitä tämä ei siis ilmeisesti hukkaa.. En ole ainakaan nyt havainnut.
                                Siellä se pyörii koko ajan mukana, mutta visko tekee tietyssä pisteessä kunnon puhalluksen.
                                Muistaakseni sieltä löytyy myös sähköflektikin... Tuossa pihassa on yksi 735, mutten jaksa nyt käydä tarkistamassa.

                                Originally posted by jusbe View Post
                                Tuo on tällä hetkellä käytännössä ainoa auto jolla pääsen liikkumaan..
                                Ajattelin että jos rohkenen lämpötila-asteet näkyvillä ajella..

                                Täytyy huomenna soitella jos joku korjaamo ehtisi tutkailemaan tätä.
                                Tänään sanoivat pajalla jossa käytin, että tälle pitäisi tehdä jonkinlainen "virtaustesti" ennen kuin vaihtaa mitään ..
                                Kyllähän se kannattaa ainakin liikkeen osalta...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎