Announcement

Collapse
No announcement yet.

vaihteisto-jupinaa, 6hp32 / 26

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1355
    • Lempäälä

    vaihteisto-jupinaa, 6hp32 / 26

    Auto on kunnossa \o/ - lue koko ketju niin selviää mitä taikatemppuja matkaan liittyi. Haasteellista paikoitellen.. :

    Tuli ostettu salkkuvikaisena tuo 740d ; alla lähinnä pohdintaa 6hp32 vaihteistosta ja ehkä epämääräisenä ilmeneviä kysymyksiä.

    oireet ovat tismalleen samat kuin
    http://www.thelurch.com/lurching_zf_transmission.htm


    ja katselinkin että näihin olisi bmw:n puolella parannuksena firmiksen vaihto uudempaan. Myös EGS-koodaus NCSexpertillä siten että vaihtaa NIC-moodin (natural idle control) toisinpäin kuin on niin helpttaisi tuohon vaihteen kytkeytymättömyyteen / nykimiseen. Tosin tätä en saanut omaan autoon koodattua, ilmeisesti on bensakoneiseen tarkoitettu ominaisuus ?


    Kaiketi WinKFP:llä saisi itsekin päiviteltyä uusilla daten-filuilla EGS:n ja DDE:t samaan uudempaan sw-tasoon, mutta mitä lueskelin tiedon kaatopaikalta internetistä, niin kyseisiin ohjainlaitteisiin _ei_ suositella juuri tuollaisella DCAN-piuhalla mennä sorkkimaan.


    Myös hardyn kumikiekkoa ovat vinkanneet että voisi aiheuttaa tutinan, pitää käydä auton alla tarkistamassa limpun tilanne.
    edit: ehjä oli.


    INPA:lla luin functional jobs > uif > että olisi näemmä 2011 kokeiltu päivittää ohjainlaitteita, oli 4:ssä ohjainlaitteessa poislukien EGS tuolla päiväyksellä firmistä.

    Tämän epäonnistumiseen aikoinaan on voinut vaikuttaa se että vaihteiston lämpötilan pitää olla ennen ohjelmoinnin aloittamista <50C, ja suoraan huoltoon ajettaessa töistä tms tilanne näin ei useinkaan ole - eli pro-tip päivitystä suunnitteleville.

    Ulkopuolisena huomiona toki voi tuumata että alunperin tässä yksilössä vaihteiston toiminta on voinut olla muutenkin outoa, kun on ollut kuluneet (auton alkuperäiset) MAF:t paikallaan - ja joku oli vielä suihkuttanut ne täyteen jotain öljyä. Voi olla että on tullut vähän väärää vääntömomenttitietoa. Ilman MAF:ja auton käytös oli itseasiassa tosi hyvä.

    Huomionarvoisena tietona :

    samat venttiilipöydän rungot ja sisuskalut pääpiirteittäin 6HP19, 6hp26 ja 6hp32,samaten ford 6R60..6R80. Fordin tuotteet kyllä yleensä mekaanisella parkkilukolla.


    Solenoidien sijoitukset venttiilipöydässä, E65 alustaisissa kaikki ovat E-shift malleja.


    Sonnax on julkaissut tosi hyvän materiaalin korjaukseen, sivulla 5/44 on maininta että venttiilipöydän tiiviste vaihtelee kokoonpanosta riippuen, eli ihan suoraan ei voi laittaa esim. 6hp19 venttiilipöytää 6hp32 venttiilipöydän tilalle, tai fordin 6R75 6hp26 tilalle. En tiedä mikä on ero, onko se paksuus, aukotus vai mikälie.


    varaosakatalogi löytyy kaikkine Sonnax-osanumeroineen
    https://www.automaticchoice.com/Catalogue/zf6hp26.pdf tai http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf6hp32.pdf

    Autogear:n edustajan kanssa juteltuani tuli havaintona myös se syy miksi näistä aika usein valitetaan että menee turbiineja ; aika useassa venttiilipöydässä on tuon turbiinin sulamisen syynä liian pieni sisäinen öljynpaine - mikä jättää turbiinin luistamaan tai mitä lie tekeekään. Tähän on olemassa suomessa ainakin heillä "shift-kittejä", mutta epäilen että ko. ratkaisu ei ihan suoraan ole tuohon jaguar-sivustolla kuvattuun nykimiseen se oikea.

    Vaihdelaatikon adaptaatio-arvot nollatessa inpalla tai DIS:llä pitää myös vaihteistolle opettaa oikealla tavalla vaihtohetket. Alla pari eri linkkiä mistä voi haarukoida jotain tietoa oikeasta tavasta :


    https://www.audiclub.fi/audifinns/at...8&d=1332533450 vaatii rekisteröitymisen audiklubille.

    purkuohjeet hyvien kuvien kanssa jos jotain muuta kiinnostaa myös:



    Vaihteistoöljyt näissä on tarkoituksella speciaaleja, ovat sähköä johtamatonta missään tilanteessa.

    Kysymyksinä nyt tietysti ; onko monella ollut samanmoista kuin ylläolevassa lurch-linkissä jaguaarin puolella ?
    Tuliko kuntoon firmiksen päivityksellä ?

    Vuoden vaihteessa päivittyy omaan autoon firmikset, joka tapauksessa - jos joutuu vaihtamaan uuden venttiilipöydän niin on silti hyvä että sw on ajantasalla.
    Täytyy toivoa vaan että ei häviä auton sähköjärjestelmän päivityksen yhteydessä webastosta koodaukset, kun ne oli tappelun takana saada futaan.
    Last edited by repsa; 16-04-2014, 05:09.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1355
    • Lempäälä

    #2


    Soittelin ameriikkoihin ja tuumasivat että Suomen diileri on tuo JN-Trading.
    Sinne soittelemalla sain ihan ok-oloisen, jopa keskieuroopan hintoja vastaavan tarjouksen.

    Sonnaxilla eivät vahvistaneet tuota itse venttiilipöytien samankaltaisuutta, kuten pelkäsinkin, puhuivat myöhemmin että sähköosiltaan olisi likimain samat euro-osissa ;
    ---------------
    In some instances you are correct, they are Bosch boards, but only up
    to start of Gen II. The Ford TCM is generally unable to be erased and
    flashed to fit into anything else. ( same, such as BMW/Jag not go
    into Ford). At this point, none of these swap?s are 100% certain.
    ----------------


    Euro-osia vastaan puhuu tieto että sen saa 1,0-1,5k€ riippuen mistä ostaa.
    Fordin vastaavaa pöytää saa OE-korjattuna alkaen 550€ rahteineen. Harmi vaan kun ei uskalla kokeilla, tekisi mieli ostaa fordin kuluva osa ja vaihtaa nykyisestä zf:n venttiilit + sähköosat.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Oletko nollannut adaptaatiot inpalla?

      Itsellä teki 730d silloin tällöin tuota 1-2 vaihdossa, ja adaptaatiot kun kokeeksi nollattiin niin kaikki pienimmätkin nykäisyt hävisi ja laatikko vaihtaa pehmeästi ja kellontarkasti juuri niinkuin pitää. Eikä mitään väliä onko loota kylmä vai lämmin. En sen kummemmin sitä opettanut, talvikelissä pintakaasulla lähdin päästelemään lenkin kaupungissa ja maantiellä ja sillä hyvä.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1355
        • Lempäälä

        #4
        3 krt, joista viimeisimmän jälkeen tein adaptaatio-ajon noiden kolmen linkin neuvomien tapaan, eli pikkuhiljaa kiihdyttelyä 80-90kmh, sieltä moottorijarrulla nolliin ja jarrulle seisomaan.

        Verrattuna kahteen aikaisempaan kertaan kun kokeilin nollausta (toinen oli sen takia kun otin maffit pois -> ajattelin että saisi paremmin adaptoiduttua muuttuneeseen vääntömomenttitietoon ja toinen kun sain uudet maffit paikalleen) niin tällä kolmannella kerralla on vaihtokohdat löytyneet paljon nopeammin ja käytös muuten ihan hyvä. Poislukien tuo nykäisy, mikä tulee joskus kuumana joskus kylmänä. Ei oikein voi toistaa tilannetta.

        En kylläkään tiedä oliko maffien vaikutus minkäänlainen, vai tuleeko vääntömomenttitieto pelkästään suihkutusajan perusteella. Ainakin käytös muuttui maf piuhat irrottaessa älyttömän paljon järkevämmäksi, mutta käytöshän voi olla sitten myös moottorinohjauksenkin takia taas erilainen.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1566

          #5
          Ainakin 6hp26 lootaan meni softa dcan kaapelilla ihan nätisti heti 100km ajelun jälkeen. E-sarjalaisiin käveli vastaan ulkomaalaiselta forumilta tämmönen koodaus juttu,

          E65 Harsh Downshift 2-1(Coasting jolt, Clunk)

          This K-Wort for all E-Series with GAxHP gearbox. And this K-Wort help those who have trouble with hard jolt's in gearbox.

          3000'00 NIC [a] 00000001b //NIC
          nicht_aktiv 0b //KundenbeanstandungNr1= "Kupplungsrupfen beim Anfahren".
          //***K-Wort NIC***
          aktiv 1b //als Default immer an
          //***immer aktiv | Getriebe-Tausch | Verkauf***

          Kahdella tapaa tuon voi koodata:

          1. Add to VO +NNIC and code GKE
          2. Change NIC in GKE to nicht_aktiv manually.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1355
            • Lempäälä

            #6
            kokeilin NCS:llä koodata tuota NIC jo aikaisemmin pois, silloin oli ncs-dummystä sevverta vanha versio mikä ei osannut sanoa että kuvaustiedosto on vääränlainen. Eli en pääse sitä dummyn avulla koodaamaan..

            edit : tietysti myös koitin katsoa suoraan .trc:tä, siellä se NIC pysyy kokoajan Aktive, ja vaiks kuinka muuttaa sen Nicht_aktive niin ei, ei muutu tilanne -> aina lukiessa tulee tuo sama aktive.

            FA:n lisäsin +NNIC, mutta mennessä EGS:n ei siellä ole jobina ollenkaan FA-write. Kirjoittaessa CAS:sta haetun FA-listauksen perusteella EGS uudestaan ei arvo silti muutu, että liekö olla liian vanha eku vai mikä muu?

            lisää listoillesi että kolmas tapa on tehdä koodaus nettodatan kautta, sillä sai koodattua option pois päältä. Ensipuremalta tekisi sanoa että ei vaikutusta tuohon nykäisyyn, ehkäpä se vähän sitä pienenti mutta siltikin se on läsnä..
            Last edited by repsa; 19-12-2013, 20:08.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1566

              #7
              saitko päivitettyä itse lootan softan?

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1355
                • Lempäälä

                #8
                ei riittänyt munaa kokeilla vielään. (Käytössä siis ibm thinkpad ja dcan-piuha)

                Tuolla intervepsissä vaan luin että pitäisi olla icom käytössä että olisi parempaa onnistumisprosenttia. Ei ole siis itsellä oikeaa tietoa / kokemust aiheesta.

                Parantaisiko prosenttia jos ottaa boot-loaderin päivityksen pois käytöstä, onko sillä mitään vaikutusta - vai toimiiko näiden päivitys ollenkaan oikein jos sitä ei samalla päivitä ?
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1566

                  #9
                  Kyllä tuo minulla tosiaan päivittyi ihan hyvin dcan kaapelilla. En nyt tässä pääse tarkistamaan noita WinKFP asetuksia, kun kone on reissunpäällä. Käsittääkseni tuossa on tärkeintä se, että on tarpeeksi iso laturi paikoillaan autossa, ettei tule jännitteen notkahduksia päivityksen aikana. Päivityksen jälkeen sitten NCS:llä defaultit purkkiin sisään niin ei herjaile.

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1355
                    • Lempäälä

                    #10
                    väliaikatietoja :

                    tuolla oli salkussa aina välillä myös vikakoodina epäuskottavasta vaihteen valinnasta merkintä.

                    Katselin googlella että oli ameriikan poijaat saanut korjattua ko. propleeman putsaamalla vr/hall-anturin kehän kytkinpinnoista irronneesta hienosta metallisilpusta.

                    keräsin rohkeutta ja repäsin limpun pöydälle :

                    putsasin anturit ja taas morkula kasaan -> tilanne paheni niin paljon että rupes paukkumaan oikein kun oli nosturilla. Käytännössä tilaan siis uuden/vaihto-osan jostain, niin loppuu pelleily.

                    Kokeilin myös vertailla Ameriikan poikain ford-vaihteiston mekatroniikan naamatauluja tuohon : muuten näytti samalta mutta venttiilikoneiston exhaust-port:t oli erilailla. Epäilys on että eivät ole siis ihan samaa kamaa, vaikka helvetin halpoja olisivatkin. Ja mukamas samanlaisia - mutta kuitenkin erilaisia.

                    lisää remppayrityksen kuvia : http://repsa.kuvat.fi/kuvat/740d/askiremppa-yritys1/

                    Jotain hyvää, nyt uskallan kyllä kokeilla dcan-ohjelmointia, kun eihä siitä enää mtään isompaa seuraa, ja tiedänpä tulevaisuutta varten että onnaako.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Pesu, zip kit, uusi välitiiviste, solkkujen korjaussarjat ja uudet tiivarit laatikon ja mekatroniikan väliin tuohon ja ei kun paikalleen.
                      Zfn omassa vaihto osassa ei tyyppivikoja ole varsinaisesti parannettu kuten sonnaxin kitillä korjattaessa joten uudella zf osalla ongelmat ovat jälleen edessä jossain vaiheessa.
                      Last edited by WSE1; 26-12-2013, 19:58.

                      Comment

                      • hetfield
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 326
                        • pirkkala

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Pesu, zip kit, uusi välitiiviste, solkkujen korjaussarjat ja uudet tiivarit laatikon ja mekatroniikan väliin tuohon ja ei kun paikalleen.
                        Zfn omassa vaihto osassa ei tyyppivikoja ole varsinaisesti parannettu kuten sonnaxin kitillä korjattaessa joten uudella zf osalla ongelmat ovat jälleen edessä jossain vaiheessa.
                        Tuota kalvain/ylikoko venttiiliäkö ei yleensä tarvi jos heittää ton Zip kitin paikalleen +muut tiivisteet? (320000km ja turbiini arpoo kylmänä)
                        - E65 730d 2003

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by hetfield View Post
                          Tuota kalvain/ylikoko venttiiliäkö ei yleensä tarvi jos heittää ton Zip kitin paikalleen +muut tiivisteet? (320000km ja turbiini arpoo kylmänä)
                          Kyllä noilla kilometreillä kannattaa laittaa myös molemmat sonnaxin ylikokoventtiilit samalla. Alle 250tkm menee vielä pelkällä zip kitillä yleensä. Tietysti jos on intoa kokeilla ilman ylikokoventtiileitä... voi toimiakin, tapauskohtaista.

                          Comment

                          • hetfield
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2013
                            • 326
                            • pirkkala

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Kyllä noilla kilometreillä kannattaa laittaa myös molemmat sonnaxin ylikokoventtiilit samalla. Alle 250tkm menee vielä pelkällä zip kitillä yleensä. Tietysti jos on intoa kokeilla ilman ylikokoventtiileitä... voi toimiakin, tapauskohtaista.
                            Noita ylikokoventtiilejä näyttäs olevan 7kpl tarjolla: 95740-17k, -13k, -11k, -09k, -08k, -05k, -01k. Mitkä kaksi noista on yleisimmät?
                            Last edited by hetfield; 27-12-2013, 23:18. Reason: lisäys
                            - E65 730d 2003

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1355
                              • Lempäälä

                              #15
                              joissain tapauksissahan tuo ylikokoventtiilit + uus tulppasarja painekanavistoon (ne missä on sonnaxilla o-renkaat) voi olla hyvä ratkaisu.

                              Järkevyyttä voi miettiä vähän siltä kantilta että jos joutuu ostamaan työkalut kalvamiseen, tiivisteen ja muut, niin ollaan hyvin liki, tai ylikin 1000€ sijoitusta - silti sulla on käsissä epäonnistumisen mahdollisuus.

                              Tuohon hintaan saa ulkomailta ton vaihto-osan jolla taas pääsee sen 150-200tkm ilman ongelmia, ehkäpä pidemmällekin jos on EGS sw-taso tarpeeksi korkea.

                              Tilanne on toki aivan toinen jos pora+kalvainsarja on jo olemassa, ja omaa pelle-peloton-luonteen kuten minäkin. Mulla ei vaan ole ko. työkalusarjaa ja ei tuo kyllä parantaisi tuota nopeusantureiden ristikkäistarkistus-vikaakaan. Siihen ei auta kuin uus elektroniikka / anturin vaihto.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎