Auto on kunnossa \o/ - lue koko ketju niin selviää mitä taikatemppuja matkaan liittyi. Haasteellista paikoitellen.. :
Tuli ostettu salkkuvikaisena tuo 740d ; alla lähinnä pohdintaa 6hp32 vaihteistosta ja ehkä epämääräisenä ilmeneviä kysymyksiä.
oireet ovat tismalleen samat kuin
http://www.thelurch.com/lurching_zf_transmission.htm
ja katselinkin että näihin olisi bmw:n puolella parannuksena firmiksen vaihto uudempaan. Myös EGS-koodaus NCSexpertillä siten että vaihtaa NIC-moodin (natural idle control) toisinpäin kuin on niin helpttaisi tuohon vaihteen kytkeytymättömyyteen / nykimiseen. Tosin tätä en saanut omaan autoon koodattua, ilmeisesti on bensakoneiseen tarkoitettu ominaisuus ?
Kaiketi WinKFP:llä saisi itsekin päiviteltyä uusilla daten-filuilla EGS:n ja DDE:t samaan uudempaan sw-tasoon, mutta mitä lueskelin tiedon kaatopaikalta internetistä, niin kyseisiin ohjainlaitteisiin _ei_ suositella juuri tuollaisella DCAN-piuhalla mennä sorkkimaan.
Myös hardyn kumikiekkoa ovat vinkanneet että voisi aiheuttaa tutinan, pitää käydä auton alla tarkistamassa limpun tilanne.
edit: ehjä oli.
INPA:lla luin functional jobs > uif > että olisi näemmä 2011 kokeiltu päivittää ohjainlaitteita, oli 4:ssä ohjainlaitteessa poislukien EGS tuolla päiväyksellä firmistä.
Tämän epäonnistumiseen aikoinaan on voinut vaikuttaa se että vaihteiston lämpötilan pitää olla ennen ohjelmoinnin aloittamista <50C, ja suoraan huoltoon ajettaessa töistä tms tilanne näin ei useinkaan ole - eli pro-tip päivitystä suunnitteleville.
Ulkopuolisena huomiona toki voi tuumata että alunperin tässä yksilössä vaihteiston toiminta on voinut olla muutenkin outoa, kun on ollut kuluneet (auton alkuperäiset) MAF:t paikallaan - ja joku oli vielä suihkuttanut ne täyteen jotain öljyä. Voi olla että on tullut vähän väärää vääntömomenttitietoa. Ilman MAF:ja auton käytös oli itseasiassa tosi hyvä.
Huomionarvoisena tietona :
samat venttiilipöydän rungot ja sisuskalut pääpiirteittäin 6HP19, 6hp26 ja 6hp32,samaten ford 6R60..6R80. Fordin tuotteet kyllä yleensä mekaanisella parkkilukolla.
Solenoidien sijoitukset venttiilipöydässä, E65 alustaisissa kaikki ovat E-shift malleja.
Sonnax on julkaissut tosi hyvän materiaalin korjaukseen, sivulla 5/44 on maininta että venttiilipöydän tiiviste vaihtelee kokoonpanosta riippuen, eli ihan suoraan ei voi laittaa esim. 6hp19 venttiilipöytää 6hp32 venttiilipöydän tilalle, tai fordin 6R75 6hp26 tilalle. En tiedä mikä on ero, onko se paksuus, aukotus vai mikälie.
varaosakatalogi löytyy kaikkine Sonnax-osanumeroineen
https://www.automaticchoice.com/Catalogue/zf6hp26.pdf tai http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf6hp32.pdf
Autogear:n edustajan kanssa juteltuani tuli havaintona myös se syy miksi näistä aika usein valitetaan että menee turbiineja ; aika useassa venttiilipöydässä on tuon turbiinin sulamisen syynä liian pieni sisäinen öljynpaine - mikä jättää turbiinin luistamaan tai mitä lie tekeekään. Tähän on olemassa suomessa ainakin heillä "shift-kittejä", mutta epäilen että ko. ratkaisu ei ihan suoraan ole tuohon jaguar-sivustolla kuvattuun nykimiseen se oikea.
Vaihdelaatikon adaptaatio-arvot nollatessa inpalla tai DIS:llä pitää myös vaihteistolle opettaa oikealla tavalla vaihtohetket. Alla pari eri linkkiä mistä voi haarukoida jotain tietoa oikeasta tavasta :
https://www.audiclub.fi/audifinns/at...8&d=1332533450 vaatii rekisteröitymisen audiklubille.
purkuohjeet hyvien kuvien kanssa jos jotain muuta kiinnostaa myös:
Vaihteistoöljyt näissä on tarkoituksella speciaaleja, ovat sähköä johtamatonta missään tilanteessa.
Kysymyksinä nyt tietysti ; onko monella ollut samanmoista kuin ylläolevassa lurch-linkissä jaguaarin puolella ?
Tuliko kuntoon firmiksen päivityksellä ?
Vuoden vaihteessa päivittyy omaan autoon firmikset, joka tapauksessa - jos joutuu vaihtamaan uuden venttiilipöydän niin on silti hyvä että sw on ajantasalla.
Täytyy toivoa vaan että ei häviä auton sähköjärjestelmän päivityksen yhteydessä webastosta koodaukset, kun ne oli tappelun takana saada futaan.
Tuli ostettu salkkuvikaisena tuo 740d ; alla lähinnä pohdintaa 6hp32 vaihteistosta ja ehkä epämääräisenä ilmeneviä kysymyksiä.
oireet ovat tismalleen samat kuin
http://www.thelurch.com/lurching_zf_transmission.htm
ja katselinkin että näihin olisi bmw:n puolella parannuksena firmiksen vaihto uudempaan. Myös EGS-koodaus NCSexpertillä siten että vaihtaa NIC-moodin (natural idle control) toisinpäin kuin on niin helpttaisi tuohon vaihteen kytkeytymättömyyteen / nykimiseen. Tosin tätä en saanut omaan autoon koodattua, ilmeisesti on bensakoneiseen tarkoitettu ominaisuus ?
Kaiketi WinKFP:llä saisi itsekin päiviteltyä uusilla daten-filuilla EGS:n ja DDE:t samaan uudempaan sw-tasoon, mutta mitä lueskelin tiedon kaatopaikalta internetistä, niin kyseisiin ohjainlaitteisiin _ei_ suositella juuri tuollaisella DCAN-piuhalla mennä sorkkimaan.
Myös hardyn kumikiekkoa ovat vinkanneet että voisi aiheuttaa tutinan, pitää käydä auton alla tarkistamassa limpun tilanne.
edit: ehjä oli.
INPA:lla luin functional jobs > uif > että olisi näemmä 2011 kokeiltu päivittää ohjainlaitteita, oli 4:ssä ohjainlaitteessa poislukien EGS tuolla päiväyksellä firmistä.
Tämän epäonnistumiseen aikoinaan on voinut vaikuttaa se että vaihteiston lämpötilan pitää olla ennen ohjelmoinnin aloittamista <50C, ja suoraan huoltoon ajettaessa töistä tms tilanne näin ei useinkaan ole - eli pro-tip päivitystä suunnitteleville.
Ulkopuolisena huomiona toki voi tuumata että alunperin tässä yksilössä vaihteiston toiminta on voinut olla muutenkin outoa, kun on ollut kuluneet (auton alkuperäiset) MAF:t paikallaan - ja joku oli vielä suihkuttanut ne täyteen jotain öljyä. Voi olla että on tullut vähän väärää vääntömomenttitietoa. Ilman MAF:ja auton käytös oli itseasiassa tosi hyvä.
Huomionarvoisena tietona :
samat venttiilipöydän rungot ja sisuskalut pääpiirteittäin 6HP19, 6hp26 ja 6hp32,samaten ford 6R60..6R80. Fordin tuotteet kyllä yleensä mekaanisella parkkilukolla.
Solenoidien sijoitukset venttiilipöydässä, E65 alustaisissa kaikki ovat E-shift malleja.
Sonnax on julkaissut tosi hyvän materiaalin korjaukseen, sivulla 5/44 on maininta että venttiilipöydän tiiviste vaihtelee kokoonpanosta riippuen, eli ihan suoraan ei voi laittaa esim. 6hp19 venttiilipöytää 6hp32 venttiilipöydän tilalle, tai fordin 6R75 6hp26 tilalle. En tiedä mikä on ero, onko se paksuus, aukotus vai mikälie.
varaosakatalogi löytyy kaikkine Sonnax-osanumeroineen
https://www.automaticchoice.com/Catalogue/zf6hp26.pdf tai http://autogear.fi/vaihteistokauppa/zf6hp32.pdf
Autogear:n edustajan kanssa juteltuani tuli havaintona myös se syy miksi näistä aika usein valitetaan että menee turbiineja ; aika useassa venttiilipöydässä on tuon turbiinin sulamisen syynä liian pieni sisäinen öljynpaine - mikä jättää turbiinin luistamaan tai mitä lie tekeekään. Tähän on olemassa suomessa ainakin heillä "shift-kittejä", mutta epäilen että ko. ratkaisu ei ihan suoraan ole tuohon jaguar-sivustolla kuvattuun nykimiseen se oikea.
Vaihdelaatikon adaptaatio-arvot nollatessa inpalla tai DIS:llä pitää myös vaihteistolle opettaa oikealla tavalla vaihtohetket. Alla pari eri linkkiä mistä voi haarukoida jotain tietoa oikeasta tavasta :
https://www.audiclub.fi/audifinns/at...8&d=1332533450 vaatii rekisteröitymisen audiklubille.
purkuohjeet hyvien kuvien kanssa jos jotain muuta kiinnostaa myös:
Vaihteistoöljyt näissä on tarkoituksella speciaaleja, ovat sähköä johtamatonta missään tilanteessa.
Kysymyksinä nyt tietysti ; onko monella ollut samanmoista kuin ylläolevassa lurch-linkissä jaguaarin puolella ?
Tuliko kuntoon firmiksen päivityksellä ?
Vuoden vaihteessa päivittyy omaan autoon firmikset, joka tapauksessa - jos joutuu vaihtamaan uuden venttiilipöydän niin on silti hyvä että sw on ajantasalla.
Täytyy toivoa vaan että ei häviä auton sähköjärjestelmän päivityksen yhteydessä webastosta koodaukset, kun ne oli tappelun takana saada futaan.
Comment