Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun heikko varaus ja lataaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tesserakti
    Bimmer Rookie
    • Feb 2017
    • 40
    • Hämeenlinna

    Akun heikko varaus ja lataaminen

    Tuli tuossa syksyllä hommattua 2011 vm. 750i xDrive... Kiesi seisoi kolmisen viikkoa tässä alkutalvesta odottamassa talvirenkaita, jonka jälkeen startatessa ilmoitti, että "battery discharge when stationary" ja että turhat sähkölaitteet on sammutettu. Tätä viestiä vahvistamaan syttyikin sitten neljä miljoonaa merkkivaloa ja OBD-skannerilla kuusi miljoonaa vikakoodia.

    Kysymys kuuluu, korjaantuuko ongelma ihan vain akun lataamalla itsestään, vai täytyykö auton sammuttamat härpäkkeet kytkeä jotenkin erikseen päälle?

    Toisena kysymyksenä, edellyttääkö akun lataus jotain erikoistoimenpiteitä vai voidaanko akku ladata trickle chargerilla aivan kuten mikä tahansa AGM-akku, eli laturi kiinni, talviasetus päälle ja lataus käyntiin?

    Kolmantena kyssärinä, onko F01:ssä konehuoneessa jossakin akun navat tarjolla muiden Bemmien tapaan? Aikani niitä yritin pälyillä, mutta ei ainakaan osunut silmään. Olenko ihan puusilmä vai puuttuvatko ne sieltä ihan oikeasti? :think

    EDIT: Sinnehän se oli saunatonttu nuo akun navat konehuoneeseen yön aikana käynyt asentamassa, kun ei eilen löytynyt ja nyt oli ihan nenän edessä.
    Last edited by tesserakti; 22-12-2018, 18:55.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2672
    • Tampere

    #2
    Ihan normaalitapaukselta kuulostaa ja valodiskon syynä on tarjoamiesi taustatietojen ja vuodenajankin perusteella virtojen vähyys. Ylläpitolaturi konehuoneen napojen kautta kiinni ja talviasetuksella lataus täyteen. Elvytysmielessä latauksen voisi toistaa pari-kolme kertaa esim. vajaan viikon välein.

    Virtojen vähyydestä aiheutuneet vikakoodit jäävät auton vikakoodimuistiin, mutta eivät haittaa auton käyttöä ja ne voidaan resetoida myöhemmin esim. huollon yhteydessä.
    B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17505
      • Turku

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      talviasetuksella lataus täyteen. .
      Miksi talviasetuksella? Itsellä useampi Ctek, osassa tuo hiutalemerkki, mutta yleensä normaalilatausta käyttänyt.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Sen kokoinen laturi joka kotitallista yleensä löytyy ei pysty liikaa virtaa työntämään akkuun tai nostamaan latausjännitettä liian korkealle.
        Jos ajatellaan että normaali lepovirta tai siis akun purkautuminen autossa kiinniollessaan on vaikka 40mA ja kolmessa viikossa on 504 tuntia, niin mun laskimen mukaan akku menettää siinä ajassa ~20 ampeerituntia. Voihan siinä olla akku huono, tarina ei kerro miten vanha se on. Lataa se, jos kenkkuilee ilman pitkiä seisotuksia riittävällä ajomäärällä ni vaihda patteri. Jos sitten vielä oikuttelee ni mittaa purkautuminen ja selvitä mikä sitä purkaa.
        Last edited by petrolhead; 23-12-2018, 12:38.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Laku View Post
          Miksi talviasetuksella? Itsellä useampi Ctek, osassa tuo hiutalemerkki, mutta yleensä normaalilatausta käyttänyt.
          Pakkasella kannattaa käyttää sitä hiutaleasetus, niin latausjännite on korkeampi. Mitä kylmempi, niin sen korkeampi tulisi latausjännitteen olla. Esim. tämän sivun mukaan -20c latausjännite voisi olla 17,8v.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • tesserakti
            Bimmer Rookie
            • Feb 2017
            • 40
            • Hämeenlinna

            #6
            Latasin akun CTEKillä täyteen, mutta edelleen herjaa ohjaustehostinta, turvavyön kiristintä, jarruja, rengaspainemittaria, käsijarrun tehoa sun muuta vastaavaa. Eli vikasietotilaa edelleen pukkaa päälle...

            Mutta vein suosiolla Bemu-Expertille Hämeenlinnaan tutkittavaksi. Ehkä saavat siellä selvyyden, miksi nuo herjat jäivät sinne elämään. Raportoidaan sitten tänne tuloksia, kun sieltä palailevat varmaankin huomenna asiaan.

            Hyvinkin voi olla syynä, että akku tekee kuolemaa. Ei ole tietoa, koska olisi viimeksi vaihdettu.

            Comment

            • tesserakti
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 40
              • Hämeenlinna

              #7
              No niin, eli tehtaan alkuperäinen akkuhan se siellä on aivan finaalissa... Testin mukaan viimeisten viiden päivän aikana varaus ollut kuulemma keskimäärin 40 Ah.

              Mutta bonuksena paljastui myös yksi tyyppivika, eli kuskin oven kahvan sensori oli polttanuy DSC-boksin sulakkeen. Eli ei muuta kuin akku ja kahva vaihtoon ja kovaa ajoa!

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17505
                • Turku

                #8
                Originally posted by tesserakti View Post
                No niin, eli tehtaan alkuperäinen akkuhan se siellä on aivan finaalissa... Testin mukaan viimeisten viiden päivän aikana varaus ollut kuulemma keskimäärin 40 Ah.

                Mutta bonuksena paljastui myös yksi tyyppivika, eli kuskin oven kahvan sensori oli polttanuy DSC-boksin sulakkeen. Eli ei muuta kuin akku ja kahva vaihtoon ja kovaa ajoa!
                Odotettu vika .

                Mielenkiintoinen tuo jälkimmäinen. Miksi ovenkahvassa on sensori? CA? Miksi se on samassa DSC-boksin kanssa ja sama sulake? Missä korimalleissa näin on?
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17836
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by Laku View Post
                  Miksi talviasetuksella? Itsellä useampi Ctek, osassa tuo hiutalemerkki, mutta yleensä normaalilatausta käyttänyt.
                  Osassa Ctek latureita puhutaan ohjekirjassa, että lumihiutaletta tulisi käyttää AGM akkujen lataukseen. Nostaa jännitettä ylös sen verran, että se olisi sopivampi AGM akulle. Päteekö kaikissa Ctek latureissa, en tiedä? Vai onko kyseessä vai joidenkin erikoisakkujen latausohjelma kuten ohjekirja sanoo.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17505
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Osassa Ctek latureita puhutaan ohjekirjassa, että lumihiutaletta tulisi käyttää AGM akkujen lataukseen. Nostaa jännitettä ylös sen verran, että se olisi sopivampi AGM akulle. Päteekö kaikissa Ctek latureissa, en tiedä? Vai onko kyseessä vai joidenkin erikoisakkujen latausohjelma kuten ohjekirja sanoo.
                    Näin taitaa olla. Tosin osassa Ctekeistä lukee oikein AGM.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6708
                      • PK-seutu

                      #11
                      Vanhemmissa Ctek latureissa ei ole AGM-modea, sitä voi simuloida talvimodella. Ei liene ihan sama, mutta sinneppäin.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Osassa Ctek latureita puhutaan ohjekirjassa, että lumihiutaletta tulisi käyttää AGM akkujen lataukseen. Nostaa jännitettä ylös sen verran, että se olisi sopivampi AGM akulle. Päteekö kaikissa Ctek latureissa, en tiedä? Vai onko kyseessä vai joidenkin erikoisakkujen latausohjelma kuten ohjekirja sanoo.
                        Talvella yleisesti kannattaa käyttää sitä lumihiutale/AGM ohjelmaa kun lämpötila on pakkasella. Mitä kylmempi sen korkeampi latausjännitteen pitäisi olla. Tämän BMW on toteuttanut IBS jo E60:ssä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Auton akku latautuu täyteen vaikka 13 voltin jännitteellä, siihen menee vaan vähän enemmän aikaa. Jos esim. vanhasta akusta haluaa ottaa akkutestin joka luotettavasti kertoo on se paskan vai oliko vaan tyhjä.. Niin luotettavimman tuloksen saa kun hehkuttelee pienellä virralla vuorokauden verran sitä täyteen.
                          En tiedä teoriaa tuon takana, kemia ja sähkö on aika vieraita. Oma kokemus vaan kertoo tämän.
                          Last edited by petrolhead; 29-12-2018, 13:38.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • tesserakti
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2017
                            • 40
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Originally posted by Laku View Post
                            Odotettu vika .

                            Mielenkiintoinen tuo jälkimmäinen. Miksi ovenkahvassa on sensori? CA? Miksi se on samassa DSC-boksin kanssa ja sama sulake? Missä korimalleissa näin on?
                            Näin ymmärsin, että nimenomaan comfort access oli kyseessä. Mutta joo siis sitä ihmettelivät Bemu-Expertilläkin, että aivan käsittämätön ratkaisu. Eihän noin kriittisen järjestelmän kanssa missään nimessä pitäisi olla mitään mukavuustoimintoja saman sulakkeen alla.

                            Korimalli on F01 eli 2011 vm. 750i xDrive kyseessä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎