Announcement

Collapse
No announcement yet.

F01 nelipyöräohjaus ja takapää jumissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chrispe
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 80
    • Tampere

    F01 nelipyöräohjaus ja takapää jumissa.

    Tuli sitten tuollainen -11 vuoden seiska hankittua ja huomasin vasta myöhemmin että pirulaisessa kääntyy takapyörätkin. Pari päivää sitä iloa kesti ennen kun takapyörät jäi toiseen ääriasentoon. Auto kulkee nyt kun pystykorva, kylki edellä.

    Rattia on vatkattu laidasta laitaan, vikakoodit luettu ja yritetty poistaa mutta ratin asentoanturin vikaa ei saa poistettua.

    Vika tuli parkkipaikalla kun lähdin parkkipaikalta peruuttelemaan pois.

    Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Onhan näitä nähty. Lopullista toimivaa korjausta ei ole, kuin vaihtaa taka hammastanko.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by Chrispe View Post
      Tuli sitten tuollainen -11 vuoden seiska hankittua ja huomasin vasta myöhemmin että pirulaisessa kääntyy takapyörätkin. Pari päivää sitä iloa kesti ennen kun takapyörät jäi toiseen ääriasentoon. Auto kulkee nyt kun pystykorva, kylki edellä.

      Rattia on vatkattu laidasta laitaan, vikakoodit luettu ja yritetty poistaa mutta ratin asentoanturin vikaa ei saa poistettua.

      Vika tuli parkkipaikalla kun lähdin parkkipaikalta peruuttelemaan pois.

      Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
      Ensimmäisenä laittaisin tuon ratin asentoanturin vian kuntoon. Kokeiltiinko sitä kalibroida testerillä kun koodeja nollattiin?
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Chrispe
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 80
        • Tampere

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        Ensimmäisenä laittaisin tuon ratin asentoanturin vian kuntoon. Kokeiltiinko sitä kalibroida testerillä kun koodeja nollattiin?
        Ei löydy itseltä vehkeitä kalibrointiin joten tarvinnee kysellä josko Böntiltä löytyisi aikaa vilkaista autoa. Auto on kyllä herjannut akusta pari kertaa joten taidan kuitenkin käydä ensin akkukaupoilla. Yritin myös huonolla menestyksellä etsiskellä sulaketta mikä voisi tuohon takapään ohjaukseen liittyä. Onko jollain parempaa tietoa?

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Ohjauskulman virhekoodi tulee siitä, kun autolla mennään ratti vinossa.

          *Toki ohjauskulmatunnistimen tulee toimia. Vikakoodin seloste sen kertoo johtuuko tunnistin viasta vaiko uskottavuusviasta.
          Last edited by zakspeed; 02-01-2020, 13:14. Reason: *tarkennus
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14196
            • Oulu

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Ohjauskulman virhekoodi tulee siitä, kun autolla mennään ratti vinossa.
            Jep, kulkukulma reilusti pielessä, jos takapään hammastanko kääntyneenä toiseen suuntaan ja ratti kääntyy tottakai vinoon silloin.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Chrispe
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 80
              • Tampere

              #7
              Auto seisoi tuossa pihassa liki vuorokauden ja ihmetys oli suuri kun käynnistyksen jälkeen kaikki merkkivalot sammui. Kävin ulkona katsomassa niin eturenkaat suorassa ja takaset edelleen ääriasennossa. Valot syttyi kun lähti liikkeelle. Eli vika ei liene ohjauskulma-anturissa.

              Muistelen että aiemmissa, vain altiiviohjauksella olevissa, järjestelmän häiriöt eivät ole tappaneet kaikkia ajoapuja. Tästä meni vakkari, absit ja luostonestokin pimeäksi.

              Noh, tarvinnee käydä tallilla vaihtamassa F11 takas alle.

              Comment

              • Chrispe
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 80
                • Tampere

                #8
                Vika paikallistettu. Peräkonttiin päässyt vettä ja HSR ECU kastunut. Pesu ja kuivaus, kädet kainaloita myöden ristiin ja kokeilemaan.

                On se perkele että nää kulkineet ei pidä vettä.

                Comment

                • Chrispe
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 80
                  • Tampere

                  #9
                  Tankin luukun takana oleva vesireikä näemmä juoksuttaa veden suoraan sulakerasialle ja sieltä sitten kontin pohjalle. Voi luoja näitä vehkeitä...

                  Comment

                  • luikas
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 643
                    • Oulu area

                    #10
                    Miten tässä kävi, auttoiko kuivattelutoimenpiteet?
                    Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                    Past:
                    F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                    F31 318d xdrive -14
                    F07 530d GT-11
                    E90 330xda LCI -09
                    E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                    E39 530d M-Sport -03
                    E39 530iA M-Sport -02
                    E39 528i -97
                    E30 320i -88

                    Comment

                    • penari
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 592
                      • Vihanti

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Onhan näitä nähty. Lopullista toimivaa korjausta ei ole, kuin vaihtaa taka hammastanko.
                      Mikä näistä sitten hajoaa?
                      F01 730d semivoll
                      e30 325 turbo m-tech2

                      Comment

                      • rikuh1
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 503
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Onhan näissä murheita mm vettä varapyöräkotelossa ja Hsr ecuja hajoaa. Toki tullut vastaan myös lisäakun vanhentumisia ja sen aiheuttamia vikoja ( ei koske kaikkia auto/korimalleja, esim alkupään f01 jne)

                        Mitä tulee tuohon sähköiseen takahammastankoon, näyttää vähän siltä, että noihin tankoihin hiipii kosteus sisälle mm hall asentoanturin aukosta, ( anturi 2 pultilla kiinni tangon rungossa, tiivistetty liimalla) ajan kanssa korroosio syö tuon alumiinipinnan ja kosteus pääsee liiman alta sisään. Ensin nuo alkaa narisemaan ja lopulta jumittaa. Toki kuten allekirjoittaneen japanin F02 kävi, siinä ei varsinaisesti kosteus ollut tehnyt tuhojaan, vaan tangossa kiinni ollut muovikäikäle mikä kantaa magneettia mitä anturi lukee, oli haljennut ja tangon asento / luettu asento ei oikein mätsännyt, tuon sai toki purkutangon osilla korjailtua. Löytyy myös aiheesta kuvia auton topikista, mikäli aihe kiinnostaa.
                        E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                        Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                        RikunAutofix.fi

                        Comment

                        • penari
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 592
                          • Vihanti

                          #13
                          Originally posted by rikuh1 View Post
                          Onhan näissä murheita mm vettä varapyöräkotelossa ja Hsr ecuja hajoaa. Toki tullut vastaan myös lisäakun vanhentumisia ja sen aiheuttamia vikoja ( ei koske kaikkia auto/korimalleja, esim alkupään f01 jne)

                          Mitä tulee tuohon sähköiseen takahammastankoon, näyttää vähän siltä, että noihin tankoihin hiipii kosteus sisälle mm hall asentoanturin aukosta, ( anturi 2 pultilla kiinni tangon rungossa, tiivistetty liimalla) ajan kanssa korroosio syö tuon alumiinipinnan ja kosteus pääsee liiman alta sisään. Ensin nuo alkaa narisemaan ja lopulta jumittaa. Toki kuten allekirjoittaneen japanin F02 kävi, siinä ei varsinaisesti kosteus ollut tehnyt tuhojaan, vaan tangossa kiinni ollut muovikäikäle mikä kantaa magneettia mitä anturi lukee, oli haljennut ja tangon asento / luettu asento ei oikein mätsännyt, tuon sai toki purkutangon osilla korjailtua. Löytyy myös aiheesta kuvia auton topikista, mikäli aihe kiinnostaa.
                          Tuli tänään nostettua hammastanko pöydälle takapään totaalisen hyytymisen takia. Tuo muoviosa oli itselläkin kolmessa osassa. Varaosaa ei tähän hätään ollut joten tuli liimailtua osat yhteen ja takas paikalleen. Huomenna saa tietokoneen päähän auton, niin tietää alkaako rokkaamaan.

                          Hammastankoa saa kaupitella jos joltain löytyy.
                          F01 730d semivoll
                          e30 325 turbo m-tech2

                          Comment

                          • penari
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 592
                            • Vihanti

                            #14
                            Originally posted by penari View Post
                            Tuli tänään nostettua hammastanko pöydälle takapään totaalisen hyytymisen takia. Tuo muoviosa oli itselläkin kolmessa osassa. Varaosaa ei tähän hätään ollut joten tuli liimailtua osat yhteen ja takas paikalleen. Huomenna saa tietokoneen päähän auton, niin tietää alkaako rokkaamaan.

                            Hammastankoa saa kaupitella jos joltain löytyy.
                            Taitaa se olla niin, ettei tuosta ehkä ehjää saa, ainakaan liimaamalla. Osittain toimii, mutta välillä tangon asentotieto katkeaa.

                            Siinä olis jollekin bisnesidea kun tulostelis niitä muoviosia sinne tankoon.
                            F01 730d semivoll
                            e30 325 turbo m-tech2

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1759
                              • HKI/Orimattila

                              #15
                              Originally posted by penari View Post
                              Taitaa se olla niin, ettei tuosta ehkä ehjää saa, ainakaan liimaamalla. Osittain toimii, mutta välillä tangon asentotieto katkeaa.

                              Siinä olis jollekin bisnesidea kun tulostelis niitä muoviosia sinne tankoon.
                              Näiden printtailu ei kyllä olis lainkaan huono bisnes, sen verran varmasti osuu jokaisella ennemmin tai myöhemmin kohdalle.
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎