Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 850iA Tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VeePee-
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 39
    • Oulu

    BMW 850iA Tehot hukassa

    Elikkäs tuli ostettua tuossa noin puolivuotta sitten projektikuntoinen BMW 850 iA. Autossa ollut reilusti koritöitä ennen ensimmäistä testausta minun aikana.

    Ongelmat moottorin kanssa ovat seuraavanlaisia: Paikallaan jos kierrättää niin kierrokset nousevat laiskan oloisesti. Kaasua liputtamalla ottaa vihaisemmin kierrokset. Auton ollessa liikkeessä ja yrittää ottaa vauhdikkaan lähdön kerrasta niin ei tapahdu juuri mitään taas, kun liputtaa kaasupoljinta niin saattaa yhtäkkiä ottaa oikein kierroksia. Check merkkivalo palaa myös koetaulussa koko ajan, EML valo syttyy ja sammuu niinkuin kuuluukin. Kylmänä kun käynnistää niin pakoputkista työntää sinertävää bensankatkuista savua, kone kun lämpeää niin savuaminen loppuu

    Asiaan liittyen tehtyjä korjauksia ja kokeiluja: virranjakajan kannet ja pyöriät vaihdettu. Ilmamassamittareilta kun käyttää johtoja pois tuntee selvästi, että vaikuttavat käyntiin.

    Hyvät neuvot ois asiaa nimittäin kesä lähenee ja tartteis kasi saaha tienpäälle
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #2
    Tulppien vaihdolla voi olla ihan hyvä alottaa, jos ei tiedä millon ne on edellisen kerran vaihdettu. Tyypillinen juttu m70 koneelle on myös kaasuläppämoottorien tahmainen toiminta ajan myötä. Siihen löytyy korjaus tosta nettisivulta:



    Tähän nettisivustoon kannattaa myös tutustua. Tuolta löytyy vaikka mitä tietoa m70 koneeseen liittyen.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17529
      • Turku

      #3
      Aika paljon tulee tuossa heti itsellä mieleen tarkistettavaa ja kysyttävää.
      - Ilmamassamittarien toimivuus
      - Vikakoodit kannattaa joka tapauksessa lukea, näin vanhastakin saa yllättävän paljon irti
      - Mitä check-valo herjaa?
      - Imuvuodot, imusarja
      - Käykö molemmilla lohkoilla?
      - Jotain moottoriremonttia kaivannee, jos polttaa m-öljyä (sininen savu)
      - Oikeanlaiset tulpat ehdottomasti kuten raputurkki mainitsi
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Balle
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        #4
        Toimiiko nopeusmittari?

        Mulla oli kasissa nopeussignaali hukassa ja silloin kaasuläpät (sähkökaasu) eivät auenneet kuin 30-astetta. (ECU luuli että auto on paikallaan).
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • VeePee-
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 39
          • Oulu

          #5
          tehot kateissa

          Kiitos neuvoista. Nopeusmittari toimii oikein. Virranjakajan kannet oli aluksi molemmat halki kolarista johtuen. Täytyy kokeilla uusia tulppia, jos ovat saaneet kipeää. Minkämalliset tulpat kannattaa hankkia? Mietin tuossa, että oiskohan bensasuodattimet mahdollisesti tukossa ja ois bensanpaineissa heittoa.

          Comment

          • Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

            #6
            Originally posted by VeePee- View Post
            Kiitos neuvoista. Nopeusmittari toimii oikein. Virranjakajan kannet oli aluksi molemmat halki kolarista johtuen. Täytyy kokeilla uusia tulppia, jos ovat saaneet kipeää. Minkämalliset tulpat kannattaa hankkia? Mietin tuossa, että oiskohan bensasuodattimet mahdollisesti tukossa ja ois bensanpaineissa heittoa.
            Ngk zfr5f toimii tossa koneessa erinomaisesti. Älä sekota kuitenkaan zfr5f-11, jossa on isompi kärkiväli, eikä ne ole enää bemarin suosituksien rajoissa.

            Comment

            • aapok
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 807
              • Liperi

              #7
              yleensä tuo verkkaisesti kierroksien ottaminen on viite siitä, että käy vaan toisella lohkolla..
              -Aapo-

              520da touring Lci M-sport -07
              1600-2 -68 (kaveriprojekti)
              Chevrolet Avalanche LTZ -09
              Sea Ray 230 sundancer -94

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by VeePee- View Post
                Mietin tuossa, että oiskohan bensasuodattimet mahdollisesti tukossa ja ois bensanpaineissa heittoa.
                Tuskin on, mutta viitteet ongelmallisesta lohkosta saat parhaiten kun tökkäät kiinni sen testeriin. Tool32 ja ADS-kaapeli auttaa, pääsee näkemään adaptaatiot ja vikakoodit molemmin puolin.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • VeePee-
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 39
                  • Oulu

                  #9
                  tuli sen verran tutkittua, että vänkärinpuolen lohko on pimeenä välillä. Mitattiin tulpanjohdot ja kaikki näyttäs aikalailla 4-5 ohmia. tulpat kun ottaa pois vänkärinpuolelta niin näyttäsivät olevan meleko karstaset. jos koittaa laittaa tulpat johtoihin ja pyörittää niin näkee selvästi, että kipinä tulee. :think

                  Comment

                  • Raputurkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 545
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by VeePee- View Post
                    tuli sen verran tutkittua, että vänkärinpuolen lohko on pimeenä välillä. Mitattiin tulpanjohdot ja kaikki näyttäs aikalailla 4-5 ohmia. tulpat kun ottaa pois vänkärinpuolelta niin näyttäsivät olevan meleko karstaset. jos koittaa laittaa tulpat johtoihin ja pyörittää niin näkee selvästi, että kipinä tulee. :think
                    Tulpanjohdot on marmoritiskiltä hankittuna näihin todella kalliit, muistaakseni jotain 400 ekua. Näissä voi kuitenkin käyttää m30 koneen tulpanjohtoja, jos vaan leikkaa sen jonkun anturin irti vanhoista johdoista ja kiinnittää m30 koneen johtoihin. Tarvikkeena musta näitä m70 koneen johtoja ei oikein löydy mistään ja jotkut kiinajohdot joita saa on kuulemma toiminnaltaan ja kestävyydeltään arveluttavia. Tossa vielä linkki m30 koneen johtojen käyttöön...



                    Tuolta jälkimmäisestä linkistä löytyy tulpanjohtojen muokkauksesta klikkaamalla FIXES ja sitten ENGINE, ni sieltä löytyy SPARK PLUG WIRES



                    m70 tulpanjohdoissa on päässä vaan mutka, jota ei m30 koneen johdoissa ole, joten sitä virranjakajan kotelon muovisuojaa täytyy vissiin vähän modata jos käyttää m30 johtoja. Lisäks m30 johdot on muistaakseni pikkusen pitkät originaaleihin m70 johtoihin verrattuna. M30 johtoja löytyy ainakin tarvikkeena motonetistä. Laadusta en tiedä.
                    Last edited by Raputurkki; 05-05-2014, 19:46.

                    Comment

                    • MouTine
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2011
                      • 803
                      • Pori

                      #11
                      Ei tarvi leikata mitään kun ostaa esim kaksi sarjaa 735 johtoja. Niissä on anturit valmiiksi. Ainut vaan että noihin johtoihin sopii vaan pienipäinen tulppa ja sellaisen oinean löytäminen on hankalaa. Championin C9YC OE003 on kuitenkin sellainen.
                      Nykyiset...
                      '14 E500 Coupe

                      Ollut joskus...
                      '07 MB CL63 AMG
                      '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
                      '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
                      '94 Audi A8 4.2i V8
                      '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
                      '92 BMW 850i 5.0i V12
                      '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
                      '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
                      '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
                      '77 Ford Capri 2.8i V6

                      ...Ja pienet sille!

                      Comment

                      • VeePee-
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 39
                        • Oulu

                        #12
                        Pitää hommata nuo tulppien johdot uudet. Vaihdoin ilmamassamittarit puolelta toiselle ja kuskinpuolen lohko rupes käymään tosi huonosti vänkärinpuolen ilmamassamittarilla, onhan nyt kuitenkin niin että ovat keskenään samanlaisia? Se tuli kanssa tuossa vielä kokeiltua et ottaa koneen käydessä suuttimien johot irti vänkärinpuolelta, niin koneen käynti ei muuttunut ollenkaan.

                        Ps. kiitti neuvoista vielä

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17529
                          • Turku

                          #13
                          Ilmamassamittarit ovat samaa osanumeroa molemmilla puolilla eli olisiko sulla siinä vikaa sitten? M70 moottoriin löytynee tuolta:

                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Raputurkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 545
                            • Suomi

                            #14
                            Noi IMM:t on muuten kans kalliita jos hankkii OEM Bosch mittarin. Muistaakseni noin 400€ kappale ja marmoritiskiltä vielä enemmän. Ikävä kyllä noista halvoista mm. Schmiedmannin tarvikemittareista on kuulunu pelkkää paskaa, eli ite en ainakaan menisi mistään kiina-IMM:stä maksamaan mitään. Jollain foorumilaisilla oli alkanu moottori käymään aikaisempaakin huonommin ku oli vaihtanu Schmiedmannin ilmamassamittarin m70 koneeseen.

                            Comment

                            • JTMD
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 834
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Raputurkki View Post
                              Noi IMM:t on muuten kans kalliita jos hankkii OEM Bosch mittarin. Muistaakseni noin 400€ kappale ja marmoritiskiltä vielä enemmän. Ikävä kyllä noista halvoista mm. Schmiedmannin tarvikemittareista on kuulunu pelkkää paskaa, eli ite en ainakaan menisi mistään kiina-IMM:stä maksamaan mitään. Jollain foorumilaisilla oli alkanu moottori käymään aikaisempaakin huonommin ku oli vaihtanu Schmiedmannin ilmamassamittarin m70 koneeseen.
                              M50B20 koneen IMM käy myös. Laajentaa vähän saatavuutta jos käytetyt osat kelpaa... Huomaa: EI vanos

                              Edit: Niin ja etsi se vikakoodinluku autoosi. Oikeilla vehkeillä näet kaiken mahdollisen autostasi, kun siitä kuitenkin sitä anturiälyä yms yllättävän paljon löytyy.
                              Last edited by JTMD; 06-05-2014, 17:17.
                              -10 e93 325i
                              -04 e46 320i
                              -92 e31 850i 6speed
                              -92 e30 325 cab
                              -93 e36 M3
                              -91 e36 325

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎