Announcement

Collapse
No announcement yet.

E31 paljon jarru ongelmia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heiduli
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 8
    • Turku

    E31 paljon jarru ongelmia.

    Elikkäs kyseessä vuoden -91 850. Jarruissa jotain outoa häikkää, jarrut toimivat jotenkuten kuskin puolella edessä ja hantin puolella takana. Kun taas hantin etu jarrut ei toimi ollenkaan eikä kuskin takajarru, ei pysty edes ilmaamaan. Autoon on vaihdettu nyt toinen jarrutehostin. Toinen vika on, kun laittaa vedon päälle alkaa asc valo vilkkua eikä anna nostaa kierroksia. Tein mittariston ”vikkutus” testin eikä mitään vikaa päällä Olisko kenelläkään antaa hyviä ohjeita tai ideoita?
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2097
    • Vantaa

    #2
    Jarruputki lytyssä/tukossa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Heiduli
      Newbiemmer
      • Feb 2015
      • 8
      • Turku

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Jarruputki lytyssä/tukossa.
      Joo tää oli miellessä, odottaa vaan nosturille pääsyä

      Comment

      • sl350
        Bimmer Rookie
        • Jun 2017
        • 35
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Heiduli View Post
        Elikkäs kyseessä vuoden -91 850. Jarruissa jotain outoa häikkää, jarrut toimivat jotenkuten kuskin puolella edessä ja hantin puolella takana. Kun taas hantin etu jarrut ei toimi ollenkaan eikä kuskin takajarru, ei pysty edes ilmaamaan. Autoon on vaihdettu nyt toinen jarrutehostin. Toinen vika on, kun laittaa vedon päälle alkaa asc valo vilkkua eikä anna nostaa kierroksia. Tein mittariston ”vikkutus” testin eikä mitään vikaa päällä Olisko kenelläkään antaa hyviä ohjeita tai ideoita?
        Jos ei tietoa koska jarrut on käyty läpi, niin kaikki kumiletkut vaihtoon, nestesäiliön putsaus ja jarrujärjestelmän huuhtelu. Onko uusittu jarrupääsylinteri vai jarrutehostin, näissä on hydraulinen tehostin tulipellissä kiinni johon kiinnitetään jarrupääsylinteri, tomiiko jarrutehostin, onko jarrupommi kunnossa. Omassa purin kaiken ja huolsin myös asc+t yksikön, (tiivisteiden ja hydrauliputkien/letkujen vaihto). Sen hydraulijärjestelmän ilmausruuvi on siinä iskaritolpan vieressä. Siellä abs järjestelmässä voi myös olla tukos. Se pentosiinijärjestelmä kannattaa myös huuhtoa samalla, oikea neste on CHF 11.s. Aika savotta on jarrujen läpikäynti. Jarrupaineakun testaus, auton moottorin samuttamisen jälkeen, kuinka monta jarrupolkimen painallusta ennen kuin pojin muuttuu kovaksi. Pitäisi olla noin 15-20
        Last edited by sl350; 28-05-2023, 14:05.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #5
          Jarrupääsylinterit ruostuu tällä tavalla rikki jos ei ole jarrunesteitä hetkeen vaihdeltu. Voi olla vielä pelastettavissa purkamalla, putsaamalla ja tiivisteitä vaihtamalla.
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1816
            • N/A

            #6
            Käytin 850i:n katsastuksessa, jossa todettiin kaikkien jarrujen laahaavan hiukan.

            No eihän tuo maailman ihme ole 16v seisonnan jälkeen. Mutta se, että kaikki laahaavat hiukan kuulostaa hiukan oudolta. Renkaita saa pyöritettyä käsin kun pyörät on ilmassa, ja jokainen tuntui jokseenkin yhtä raskaalta.

            Onko näiden jarruissa mitään rakenteellista juttua, joka saisi kaikki nurkat laahaamaan, vai mennäänkö vain joka nurkan herkistelyllä ja nesteiden vaihdolla?

            Jarrutesti sinänsä meni liput liehuen läpi; jarrut olivat tehokkaat ja tasaiset, myös käsijarru.
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5234
              • Pirkkala

              #7
              Jos pääsylinterin mäntä ei palaudu taakse asti, seuraus voi olla juuri tuollainen.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1816
                • N/A

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Jos pääsylinterin mäntä ei palaudu taakse asti, seuraus voi olla juuri tuollainen.
                Ok, jotain tällaista uumoilinkin. Onkohan tuo purettavissa/kunnostettavissa?

                Realoemin mukaan jarrujärjestelmässä onkin joku paineakku ja -säädin ja oma öljykierto, eikä alipainetehostinta lainkaan. Miten nämä jarrut nyt oikeastaan toimii? Onko näihin nesteet vaihdettavissa tavalliseen tapaan? Entä tuo öljy, pitäisikö sekin vaihtaa?
                Nyt:
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                BMW 850i (e31)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1816
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by bmw323it View Post

                  Ok, jotain tällaista uumoilinkin. Onkohan tuo purettavissa/?
                  Tällainen video aiheesta löytyi: https://m.youtube.com/watch?v=IRjLaNL0zA8
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • sl350
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2017
                    • 35
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by bmw323it View Post
                    Käytin 850i:n katsastuksessa, jossa todettiin kaikkien jarrujen laahaavan hiukan.

                    No eihän tuo maailman ihme ole 16v seisonnan jälkeen. Mutta se, että kaikki laahaavat hiukan kuulostaa hiukan oudolta. Renkaita saa pyöritettyä käsin kun pyörät on ilmassa, ja jokainen tuntui jokseenkin yhtä raskaalta.

                    Onko näiden jarruissa mitään rakenteellista juttua, joka saisi kaikki nurkat laahaamaan, vai mennäänkö vain joka nurkan herkistelyllä ja nesteiden vaihdolla?

                    Jarrutesti sinänsä meni liput liehuen läpi; jarrut olivat tehokkaat ja tasaiset, myös käsijarru.
                    E32 750i jarrupääsylinteri sopii. Aeromotorsilla tarvike n.40€ ja ate alle 200€.

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1816
                      • N/A

                      #11
                      Jälkipolville tiedoksi, että jarrujen laahaaminen tuli kuntoon kunnostamalla pääsylinterin. Sen sisällä oleva holkki (muovia? Komposiiittia?) oli hiukan turvonnut ja kanitti pääakselin liikettä.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • jori
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1010
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Jälkipolville tiedoksi, että jarrujen laahaaminen tuli kuntoon kunnostamalla pääsylinterin. Sen sisällä oleva holkki (muovia? Komposiiittia?) oli hiukan turvonnut ja kanitti pääakselin liikettä.
                        On hienoa kun ratkaisu ongelmaan löytyy ja se tieto jaetaan
                        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎