Originally posted by r.w.
View Post
Originally posted by Laku
View Post
Toisessa moottorissa huipputeho 380hp ja toisessa 300hp. 80hp ei ole koko totuus vaan tässä tapauksessa tuo 380hp moottori on ensinnäkin iskutilavuudeltaan suurempi (= enemmän vääntöä laajemmalla alueella) ja sen lisäksi viritysasteeltaan korkeampi. (=paukkuja enemmän suhteessa litratilavuuteen).
Sitten välitykset, eli 850i:ssä on kokonaisvälitys tuo 0,73 ja 850Ci:ssä 0,83 eli lähtökohtaisesti jo ci malli välittää enemmän vääntöä tiehen kuin i malli. Ja kun vielä ottaa huomioon (niin kuin r.w. mainitsi) että Ci mallissa tuo kokonaisvälitys on jaettu kuudelle vaihteelle kun taas i mallissa neljälle niin voi tosiaankin todeta että ääriarvot ei ole edes puoli totuutta.
Jos oikeasti haluaa verrata kahden eri vehkeen suorituskykyä niin maksimiarvojen sijasta pitäisi laittaa teho+vääntökäyrät samaan kuvaajaan kokonaisvälitykset eri vaihteilla ja korreloida vääntö ja teho vielä auton massan (ja isommilla nopeuksilla, eli välityksillä) ilmanvastusarvon mukaan.
Väitän edelleen että yhdelläkään chippivirityksellä ei pääse lähellekään sitä persedyno efektiä minkä saa muuttamalla välityksiä 25%
Originally posted by Mikko1979
View Post
Samallahan sinne sitten heittää sen CSi:n moottorin.
Eli ei varmaan ole kovin kustannustehokasta tämä 12-sylinteristen viilaaminen.
Sitten kun muistaa kuinka painavassa autossa kone on kiinni niin pienet tehonlisäykset ei kyllä tunnu yhtään missään...
Jos haluaa hahmottaa suuruusluokkaa niin tuollainen 5% tehonlisäys tarkoittaa tämän painoisessa autossa 100kg poistamista. ts. huomaatko kiihtyvyydessä jotain eroa jos kyydissä on 100kg matkustaja tai ei? Minä en ainakaan huomaa. Porschessa kyllä mutta se painaakin melkein puolet vähemmän...
Comment