Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka ylätukivarren sisempi pusla ! apuja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balle
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3413
    • UKI, Suomen New York

    #16
    Originally posted by r.w. View Post
    Älä ihmettele enempää vaan tsekkaa faktat ja hämmästy. 4HP24:n ylivaihde on 0.73, kun taas Getragin ylivaihde on 0.83. Ylivaihteella CSi:n kokonaisvälitys on itse asiassa snadisti tiheämpi. Itse voi vaan miettiä mikä ero noiden malmikasojen käytännön suorituskyvyssä on, kun 80hp lisätehon kaverina on CSi:ssä vielä 2 lisävaihdetta melkein identtisellä voimansiirron kokonaisvälityksellä.
    Originally posted by Laku View Post
    Siis sen voin sanoa käytännön suorituskyvystä ja kiihtyvyydestä, että normikasi automaatilla ja Csi manuaalilla on kaksi ihan eri autoa! Eikä varmaan johdu pelkästään hevosvoimista ja laatikosta. Se EML on ihan karkkinappi. Tosin senhän saisi Wokken lastullakin tuohon kasiin :think... Täytynee kuunnella MouTinen kokemuksia keväällä lastusta.
    Koskaan ei voi vetää johtopäätöksiä pelkkien ääriarvojen perusteella (teho, vääntö, kokonaisvälitys jne.)
    Toisessa moottorissa huipputeho 380hp ja toisessa 300hp. 80hp ei ole koko totuus vaan tässä tapauksessa tuo 380hp moottori on ensinnäkin iskutilavuudeltaan suurempi (= enemmän vääntöä laajemmalla alueella) ja sen lisäksi viritysasteeltaan korkeampi. (=paukkuja enemmän suhteessa litratilavuuteen).
    Sitten välitykset, eli 850i:ssä on kokonaisvälitys tuo 0,73 ja 850Ci:ssä 0,83 eli lähtökohtaisesti jo ci malli välittää enemmän vääntöä tiehen kuin i malli. Ja kun vielä ottaa huomioon (niin kuin r.w. mainitsi) että Ci mallissa tuo kokonaisvälitys on jaettu kuudelle vaihteelle kun taas i mallissa neljälle niin voi tosiaankin todeta että ääriarvot ei ole edes puoli totuutta.

    Jos oikeasti haluaa verrata kahden eri vehkeen suorituskykyä niin maksimiarvojen sijasta pitäisi laittaa teho+vääntökäyrät samaan kuvaajaan kokonaisvälitykset eri vaihteilla ja korreloida vääntö ja teho vielä auton massan (ja isommilla nopeuksilla, eli välityksillä) ilmanvastusarvon mukaan.

    Väitän edelleen että yhdelläkään chippivirityksellä ei pääse lähellekään sitä persedyno efektiä minkä saa muuttamalla välityksiä 25%

    Originally posted by Mikko1979 View Post
    Lastuista, välityksien vaihdoista yms. olis hyvä saada faktaa lapulle/näytille ja samalla dynolla tehtynä.

    Eikö kukaan ole kutitellu tuosta vakio m70b50 padasta yhtään piilossa olevia koneja?? Eikö mikään auta ??

    Lastutus / Uudelleen ohjelmointi (esim.karala)
    Parempi imupuoli (kaasuläpät, ilmamassamittarit yms.)
    Korkeampi puristussuhde (vakio 8,8 --- 9,8)
    "jyrkemmät" nokka-akselit
    kunnon pakosarjat ja putket

    Onko tuo välityksien vaihto ainut asia joka kannattaa lähteä tekemään?
    Onko kellään faktaa tuosta wokken lastun tuomasta parannuksesta?
    Kyllähän sieltä varmaan tehoa saa lisää, stroukkaamalla, puristuksia nostamalla, nokat vaihtamalla jne. Maksaa vain 12-sylinteriseen mannaa. Sanoisin että 5000-6000Eur ylöspäin ja katto rajana (siis pelkät osat).
    Samallahan sinne sitten heittää sen CSi:n moottorin.
    Eli ei varmaan ole kovin kustannustehokasta tämä 12-sylinteristen viilaaminen.
    Sitten kun muistaa kuinka painavassa autossa kone on kiinni niin pienet tehonlisäykset ei kyllä tunnu yhtään missään...

    Jos haluaa hahmottaa suuruusluokkaa niin tuollainen 5% tehonlisäys tarkoittaa tämän painoisessa autossa 100kg poistamista. ts. huomaatko kiihtyvyydessä jotain eroa jos kyydissä on 100kg matkustaja tai ei? Minä en ainakaan huomaa. Porschessa kyllä mutta se painaakin melkein puolet vähemmän...
    Last edited by Balle; 09-01-2012, 23:00.
    Possuja ja Bemareita

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #17
      Originally posted by Micce///M View Post
      Millä vaihteella? Ja miten vaikuttaa käytännön suorituskykyyn?
      Jos lyhentää välityksiä 25% niin lopputulos on "melkein" sama kuin nostaisi vääntökäyrän koko matkaltaan 25% ylöspäin. Eli jos 3000rpm olisi 300Nm niin välitysten muutos vastaisi 375Nm, 4500rpm 450Nm -> 560Nm jne... Tämä siis toistuu joka vaihteella.
      "Melkein" tulee siitä että samalla kun lyhentää kokonaisvälitystä, lyhentää myös efektiivistä aikaa tehoalueella. (eli joutuu vaihtamaan useammin) joka tietysti vaikuttaa kokonaiskiihtyvyyteen.
      Mutta toi ei mun mielestä oo näillä nelivaihteisilla automaateilla olennaista (ottaako kakkosella 150km/h vai 122km/h)

      Sen 10% mitä chipillä saa lisää maksimivääntöä saa vain osalle vääntökäyrästä, eli lukuja ei voi verrata suoraan keskenään...
      Last edited by Balle; 09-01-2012, 23:33.
      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • P-J
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 491
        • Hervanta

        #18
        Vois olla turbiinin kanssa maukas peli. Paikkojen pitäisi käsittääkseni kestää hyvin aika reipastakin tehonlisäystä.
        sigpic

        xenonled.com

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #19
          Originally posted by Mikko1979 View Post
          Lastuista, välityksien vaihdoista yms. olis hyvä saada faktaa lapulle/näytille ja samalla dynolla tehtynä.

          Eikö kukaan ole kutitellu tuosta vakio m70b50 padasta yhtään piilossa olevia koneja?? Eikö mikään auta ??

          Lastutus / Uudelleen ohjelmointi (esim.karala)
          Parempi imupuoli (kaasuläpät, ilmamassamittarit yms.)
          Korkeampi puristussuhde (vakio 8,8 --- 9,8)
          "jyrkemmät" nokka-akselit
          kunnon pakosarjat ja putket

          Onko tuo välityksien vaihto ainut asia joka kannattaa lähteä tekemään?
          Onko kellään faktaa tuosta wokken lastun tuomasta parannuksesta?

          Tässähän näitä vaihtoehtoja on... ei edes pahan hintaisia
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • Mikko1979
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 65
            • Siilinjärvi

            #20
            ja homma jatkuu. Auto suht läjässä. katsastus pomppas takapään ylempien tukivarsien sisemmistä puslista. Eli kysymys kuuluu, saako vielä pelkkiä puslia, vai meneekö koko takaylätukivarsi uusiksi ???
            Last edited by Mikko1979; 09-04-2012, 21:17.
            BMW E61 530 xd LCI 2007

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #21
              Originally posted by Mikko1979 View Post
              ja homma jatkuu. Auto suht läjässä. katsastus pomppas takapään ylempien tukivarsien sisemmistä puslista. Eli kysymys kuuluu, saako vielä pelkkiä puslia, vai meneekö koko takaylätukivarsi uusiksi ???
              Hmm, puslia ylemmässä tukivarressa ei ole, pelkästään palloniveliä?
              Mikäli tarkoitat osaa #10 niin sisempää palloa ei saa erikseen enkä löytänyt sopivaa mistään kun Lakulle tehtiin remppaa, sensijaan noi navan pään pallothan saa erikseen.

              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Mikko1979
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 65
                • Siilinjärvi

                #22
                eli koko tukivarret pitänee hankkia, parkele. Mistähän sais asevelihintaan, marmoritiskillä pyytäävät 275€ kpl
                BMW E61 530 xd LCI 2007

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17529
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Mikko1979 View Post
                  eli koko tukivarret pitänee hankkia, parkele. Mistähän sais asevelihintaan, marmoritiskillä pyytäävät 275€ kpl
                  Niin ja kaksi kappaletta tarvitset, siksi jäi minulta toistaiseksi hankkimatta.

                  Genuine Partsista saat paljon halvemmalla, 181€ kappale:



                  Siihen tulee rahdit päälle. Voin hommata vielä halvemmalla, mutta asut kaukana, joten rahtia tulee jonnin verran siinä tapauksessa. Privalla lisää, jos kiinnostaa.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #24
                    Tai sitten tekee pioneerityötä ja ettii siihen sopivan pallon, mutta voi mennä aikaa kyllä
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17529
                      • Turku

                      #25
                      Takaylätukivarren sisempi pusla

                      Tiedoksi niille, jotka joutuvat tuota hankkimaan:
                      -Genuine Parts 362,4€ + rahti
                      -Autohaus Pielmeier 323,99€ + rahti 24,51€
                      -Wokken kunnostamat pallomaisilla puslilla (pulverimaalattu ja puslat vaihdettu) 279€ + rahti

                      Wokke ei kerro puslan kokoa, jotta sellaista pystyisi itse alkaa etsimään...

                      Suomen merkkiliikkeestä en lähtenyt edes kysymään .

                      Alkuperäisosana tulee siis koko takaylätukivarsi puslineen.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • P-J
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 491
                        • Hervanta

                        #26
                        Originally posted by Laku View Post
                        Tiedoksi niille, jotka joutuvat tuota hankkimaan:
                        -Genuine Parts 362,4€ + rahti
                        -Autohaus Pielmeier 323,99€ + rahti 24,51€
                        -Wokken kunnostamat pallomaisilla puslilla (pulverimaalattu ja puslat vaihdettu) 279€ + rahti

                        Wokke ei kerro puslan kokoa, jotta sellaista pystyisi itse alkaa etsimään...
                        Suomen merkkiliikkeestä en lähtenyt edes kysymään .

                        Alkuperäisosana tulee siis koko takaylätukivarsi puslineen.
                        Täällä mitattuna (noin puolessa välissä ketjua):
                        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                        (halk. 39,29/11,96 leveys 54,96/24,03)
                        Last edited by P-J; 26-02-2013, 19:01. Reason: mitan satkun kirjoitusvirhe korjattu
                        sigpic

                        xenonled.com

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17529
                          • Turku

                          #27
                          Originally posted by P-J View Post
                          Täällä mitattuna (noin puolessa välissä ketjua):
                          Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                          (halk. 39,26/11,96 leveys 54,96/24,03)
                          Kiitoksia! Taitaa olla vain "pikku" homma löytää noin tarkoilla spekseillä vai mitä luulette?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • P-J
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 491
                            • Hervanta

                            #28
                            Originally posted by Laku View Post
                            Kiitoksia! Taitaa olla vain "pikku" homma löytää noin tarkoilla spekseillä vai mitä luulette?
                            Leveyden kanssa ei ole niin tarkkaa ja sisähalkaisija on normi 12mm pultille passeli, mutta ulkohalkaisija on hankala. Saatavilla oleva 39 mm on liian väljä.
                            sigpic

                            xenonled.com

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17529
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by P-J View Post
                              Leveyden kanssa ei ole niin tarkkaa ja sisähalkaisija on normi 12mm pultille passeli, mutta ulkohalkaisija on hankala. Saatavilla oleva 39 mm on liian väljä.
                              Joo. Ei muuta kuin etsimään ja tänne tietoa, mikäli löytyy!
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • P-J
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 491
                                • Hervanta

                                #30
                                Originally posted by Laku View Post
                                Joo. Ei muuta kuin etsimään ja tänne tietoa, mikäli löytyy!
                                Oisko täällä palstalla ketään, joka tietäisi noista jotakin?
                                sigpic

                                xenonled.com

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎