Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #16
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17512
      • Turku

      #17
      Originally posted by fraatti View Post
      Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
      Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
      Kiinnostava kysymys. Oman kokemuksen mukaan ei ole vakaa ajettava kesälläkään .
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6711
        • PK-seutu

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
        Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
        Jos vertailukohta on täysvarusteltu M-sport vitossarja isolla koneella, niin ei se samanlainen ole. Mutta kun katsoo auton ulkomuotoa ja 155 leveitä renkaita, niin ihmeen hyvin menee. Kovan sivutuulen huomaa ja ohjaustuntuma on myös vähän erilainen kuin autobaanakiitureissa, mutta kyllä sillä pärjää. 10km nyt menee vaikka ilman ohjaustehostinta ja yksi kumi puhki

        EDIT: Talvikelissä etenee oikein hyvin ainakin noilla kunnon Continentaleilla. Ainoan talvimiinuksen annan siitä, että luistonestoa ei saa pois päältä. Ei pääse käytännössä ollenkaan kylkimyyryä
        Last edited by pyroz; 11-01-2021, 17:34.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • cabrio
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 114
          • Espoo

          #19
          Hyvin se menee kovemmassakin vaihdissa ja tuulessa. Cittarin korkeus nyt joka tapauksessa ottaa tuulta enemmän kuin matalassa. Uudesta vitosesta vaihdoin i3. Kannattaa käydä koejamassa niin voi yllättyä positiivisesti. Ei hae uria noilla renkailla myöskään.
          X4 -18
          Z4 2.5si -07

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1016
            • Pikis

            #20
            Originally posted by pyroz View Post
            EDIT: Talvikelissä etenee oikein hyvin ainakin noilla kunnon Continentaleilla. Ainoan talvimiinuksen annan siitä, että luistonestoa ei saa pois päältä. Ei pääse käytännössä ollenkaan kylkimyyryä
            Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

            https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6711
              • PK-seutu

              #21
              Originally posted by kooma View Post
              Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

              https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM
              Kappas niin olikin. Ottaa myös regenin ja ABSit pois pelistä
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Kimmo-R
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 400
                • Tampere

                #22
                Ledi ajovalot on myös hyvä varuste, mutta nehän tais tulla vakiona faceliftiin. Nahkajakkarat tuo preemium fiilistä ja helppo pitää puhtaana.
                Spacerit ja madallusjouset myös tukevoittaa menoa, mutta nehän voi kukin laittaa jälkeenpäin.

                Talviautona ihan huippu etenkin pumpulla, kun saa apsista lämmityksen päälle. Lasit aukeaa ja sisätilat lämpenee hetkessä eikä tartte murehtia koneen lämpenemistä ajoon lähdettäessä. Pumppu tosin lakkaa toimimasta -10C jälkeen jolloin 5kW vastus ottaa ohjat ja akku hupenee nopeammin. Kovemmilla pakkasilla kannattaakin pitää laturiin kytkettynä, jolloin mahdollista myös ajastaa akuston esilämmitys, mutta tämä pitää tehdä min. 3h ennen lähtöä.
                Kapeat renkaat ohjaa liukkaalla just sinne minne pitääkin, mutta takapyörissä on heikonlaisesti vetopitoa. Vois auttaa jos sais edes kesärenkaita vastaavat 175 leveät talvikumit taakse.

                Varusteitahan näihin saa ruksattua bmw tyyliin kivasti. Omassa -14 BEV on käytännössä mitä aikoinaan saanut. Kävin bemarin sivuilla klikkaileen mitä maksas tänä pvnä moinen uutena, niin 40k€ lähtöhintaan tuli +15k€ varusteiden hinnaksi. Oma makso alta 20k€ ja tuntuu ihan uudelta, joten oikein tyytyväinen olen ollut.
                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                --Audiokit.fi--
                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                BMW i4 M50 Supercharged -23
                BMW i3 60Ah -14

                Comment

                • MarkM
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 109
                  • Kirkkonummi

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
                  Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
                  Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

                  Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.
                  Tesla MY LR -22
                  i3 94Ah -18
                  ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
                  ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
                  ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
                  ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
                  ex: e87 116i -05

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17512
                    • Turku

                    #24
                    Originally posted by MarkM View Post
                    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

                    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.
                    Ei yllätä ja kuulostaa pahalta. Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #25
                      Originally posted by Laku View Post
                      Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.
                      Samoja kokemuksia itselläkin. Oli moottoritiellä todella levottoman/hermostuneen oloinen.
                      Tekniikan maailma taisi käyttää sanaa "hysteerinen".

                      Kaupungissa ja taajamissa varsin kiva laite kyllä.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • cabrio
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 114
                        • Espoo

                        #26
                        Mulla eriävä mielipide liukkaalla kelillä, Turun motarilla ajan työmatkat Espoossa.
                        Ihan samanlainen ajettava kuin muutkin aikaisemmat autoni kitkarenkailla. Jos peilijäätä, niin kitkoilla alennettava ajonopeutta. En huomannut sen kummemmin liukkautta ajaessani maantienopeutta i3:lla. Minun mielestäni vakaa ja helppo ajettava. Uudet GY kitkat alla, eivät taida olla pohjoismaiden kitkoja ne.
                        X4 -18
                        Z4 2.5si -07

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #27
                          Onkos kukaan käynyt ajamassa tuollaista i3s:ää? Eroaako se ajettavuudeltaan tuosta perusversiosta?
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3453
                            • Janakkala

                            #28
                            Tuntuu ehkä olevan enemmänkin trendi kun pakollinen asia tuo iso akku ja pikalataus. Porukka jotenkin haluaa pelata niin varman päälle sähköautoilussa kun se on kumminkin kohtalaisen uutta ja on totuttu polttomoottoreiden pitkiin toimintasäteisiin, ettei vaan jää tien päälle. Suurimmalla osalla Suomalaisista päivittäiset ajot on kumminkin todella paljon lyhyempiä kuin mitä esim 94Ah malli tarjoaa. Itse ajattelen niin, että jos vuodesta toiseen ajot on samoja pakollisia joidenkin kymmenien km nurkka ajeluita niin miksi maksaisin enemmän isompi akkuisesta kun en sitä koskaan tarvi. Jos pitää muutaman kerran vuodessa käydä pidemmälllä niin ne voi hoitaa toisella autolla.
                            Tämä ajatusmaailma pätee siis silloin kun i3 on kakkos tai kolmos auto. Toki jos se on ainoa käyttöauto niin sitten asia on toinen.
                            Meillä on pärjätty jo kolme vuotta hyvin perus 60Ah mallilla, ikinä ei ole tuostakaan päästy akkua niin tyhjäksi ajamaan, että se olisi ollut este tai haitta. Ja aina on ollut akku täynnä kun on pitänyt päästä lähtemään vaikka perus 10A shukolaturilla mennään. Toki 16A löytyy 2kpl mutta turha tuon latauksen kanssa on kiirehtiä jos pienemmäläkin ampeerimäärällä kerkiää

                            Jos i3 stereoasennukset tai madallusjousien asennukset kiinnostaa niin tuossa alla on linkkiä YouTubeen, siellä on kyseisistä aiheista videoita:
                            Last edited by Spetke; 24-02-2021, 19:14.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #29
                              Kävin koeajamassa tuollaista i3:sta tiistaina. Taisi olla koko talven liukkain keli tuolloin. Ja kieltämättä ajokokemus ei ollut kovin häävi. Pito oli aivan olematon ja tuo tuntui aivan pulkalle. Tosin samaa sanoivat kaikki tutut joilla oli kitkat autoissa että keli oli erittäin haastava. Sunnuntaina ja maanantaina oli satanut alijäähtynyttä vettä ja tiistaina keli oli mennyt plussalle.

                              Alla oli uudet continentalin kitkat. En tiedä muuttuuko renkaissa pito yhtään paremmaksi kun ne kuluu hiukan. Nyt noissa oli vielä tarrat paikoillaan.

                              Tässä suhteessa autoon näyttää tulleen parannuksia lci:n myötä. Vetoluistonesto on muuttunut ajovakaudenhallinnaksi ja myös rekuperaatiossa on luistonesto käytössä. Tuo auto mitä ajoin tuntui siltä että hiljennettäessä liukkaalla tuosta lähtee pito ja perä luistelee välillä miten saattuu. Ja tuo tunne ei ollut missään mielessä positiivinen.

                              Itse pitoahan tuo ei tu lisää mutta uskoisin että faceliftin myötä tilanne on mennyt paremmaksi.


                              Toinen itselle oleellinen juttu on tullut myös facelifitissä. Halogeenit ovat vaihtuneet ledeihin. Halogeenit ovat menneisyyttä ja ihmettelinkin kun tuossa koeajamassani autossa oli vielä sellaiset. Tuo oli vielä prelci koska puskuri oli vanhan mallinen. Auton vuosimalli oli 2017 kuitenkin.
                              Last edited by fraatti; 27-02-2021, 18:31.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6711
                                • PK-seutu

                                #30
                                Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

                                LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen

                                EDIT: Pari kuvaa mukaan.


                                Last edited by pyroz; 27-02-2021, 18:28.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎